2010-02-25, 22:05
Medlem
Onebyones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Ledarna för övrigt, är inte ens en kollektivavtalsbärande fackförening utan skall snarare liknas vid en intresseorganisation.

De ingår väl i OFR som i sin tur har kollektivavtal med staten (ALFA)...Fast kanske skillnad jämfört med den privata sektorn...
2010-02-25, 22:57
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:

Ledarna för övrigt, är inte ens en kollektivavtalsbärande fackförening utan skall snarare liknas vid en intresseorganisation.

Citat:
Ursprungligen postat av Onebyone
De ingår väl i OFR som i sin tur har kollektivavtal med staten (ALFA)...Fast kanske skillnad jämfört med den privata sektorn...
Jo då...
Tjänstemannaavtal 2007 - 2010
Avtal om allmänna anställningsvillkor

Mellan
Glasbranschföreningen
Maskinentreprenörerna
Målaremästarnas Riksförening
Plåtslageriernas Riksförbund
VVS Företagen
och
Sif
Sveriges Ingenjörer
Ledarna
2010-02-25, 23:28
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Jo då...
Tjänstemannaavtal 2007 - 2010
Avtal om allmänna anställningsvillkor

Mellan
Glasbranschföreningen
Maskinentreprenörerna
Målaremästarnas Riksförening
Plåtslageriernas Riksförbund
VVS Företagen
och
Sif
Sveriges Ingenjörer
Ledarna
Ja, jag tänkte just nämna det. Sifferlösa avtal om allmänna bestämmelser. Kan det verkligen betraktas som riktiga kollektivavtal? Det lika ointressant som syndikalisternas avtal, åtminstone enligt min mening.
2010-02-26, 20:17
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ja, jag tänkte just nämna det. Sifferlösa avtal om allmänna bestämmelser. Kan det verkligen betraktas som riktiga kollektivavtal? Det lika ointressant som syndikalisternas avtal, åtminstone enligt min mening.
De är väl SN:s våta dröm antar jag.

Däremot vet jag att många mindre företag faktiskt uppskattar avtal som väldigt centralt styr lönen och löneökningarna, då de undanröjer konflikten rörande lönesättning mellan AG och AT på de mindre företagen.
2010-02-26, 22:10
Medlem
BadCash81s avatar
En fråga om tjänstledighet utan giltig anledning

Beskrivning av problem:
Jag och en arbetskamrat/kompis har planerat att säga upp oss alternativt ansöka om tjänstledighet om ganska precis ett år. Anledningen till detta är helt enkelt att prova på nåt annat än det vanliga svenssonlivet - det enda som är planerat är att vi ska vandra en pilgrimsled i Spanien och sedan får vi se vad som händer. Kanske blir det plugg, kanske utlandsjobb, spartanskt billighetsboende och panta burkar för att få pengar.... eller så kanske man "tar förnuftet till fånga" och vill tillbaka till sitt gamla jobb? (även om det inte känns så i nuläget!)

Frågeställning:
Så om man då vill tillbaka till jobbet igen vore det ju smidigt att bara ta tjänstledigt ett år till att börja med, för att testköra så att säga. Så vad gäller då? Jag antar att man måste ha "giltiga skäl" - dvs plugga eller liknande? Hur fungerar kontrollen - kan man helt sonika söka en utbilding, gå dit och registrera sig och skicka in nåt papper och sedan dra till Spanien? Eller är det helt omöjligt att "fuska"? Och vad gäller för tidsgränser - är det max ett år man kan vara tjänstledig?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Min arbetsgivare är ansluten till SEKO, men jag är själv inte med i facket (endast A-kassan). Är tillsvidareanställd och har varit på företaget i 3 år.
2010-02-27, 00:11
Medlem
Onebyones avatar
Står ingenstans att du har rätt till tjänstledighet för att göra annat förutom i vissa fall ex. studier. Att åka på en resa i ett behöver arbetsgivaren inte gå med på men självklart ska du fråga!

Eftersom du arbetat på ditt jobb i tre år uppfyller du kravet på tjänstledighet för studier men att ansöka om studieledighet i falsk syfte innebär att du bryter mot lojalitetskravet mot din arbetsgivare samt då även bryter mot anställningsavtalet så det bör du tänka på. Du kan kolla lite i denna tråden: https://www.flashback.org/t1133286 speciellt inlägg nr 6.

Har aldrig varit med om att arbetsgivare kollar med lärosätet eller CSN om du verkligen pluggar men ett antagningsbevis får du nog visa upp.

Upp till dig att avgöra om du vill chansa eller ej. Trivs du på jobbet och ag trivs med dig kanske du får ledigt och sen komma tillbaka. Kanske inte tjänstledigt men ändå komma tillbaka i mån av arbete när du kommer hem.
2010-03-02, 21:26
Bannlyst
Hej hej.

jag har letat på internet men jag hittar inget löneavtal.
är det någon som kan ta fram ett löneavtal för en 18årig snö skotare i sandviken?

tack för hjälpen.
2010-03-02, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limeapple
Hej hej.

är det någon som kan ta fram ett löneavtal för en 18årig snö skotare i sandviken?

tack för hjälpen.

Vilket fackförbund? där ska du börja.
2010-03-02, 22:36
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limeapple
Hej hej.

tack för hjälpen.
Det enda kollektivavtal som tar upp snöskottning av tak är Byggnadsplåtavtalet mellan Byggnads och Plåtslageriernas Riksförbund. Fn är lägstalönen för ej kvalificerad arbetskraft (de utan yrkesbevis i plåtslageri) 115:20:-

Finns en separat tråd om det: https://www.flashback.org/t1129240

Kollektivavtalet: http://www.byggnads.se/PageFiles/645/Byggnadspltslageriavtal07.pdf
2010-03-02, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Det enda kollektivavtal som tar upp snöskottning av tak är Byggnadsplåtavtalet mellan Byggnads och Plåtslageriernas Riksförbund. Fn är lägstalönen för ej kvalificerad arbetskraft (de utan yrkesbevis i plåtslageri) 115:20:-

Finns en separat tråd om det: https://www.flashback.org/t1129240

Kollektivavtalet: http://www.byggnads.se/PageFiles/645/Byggnadspltslageriavtal07.pdf

Oj, blir nästan mörkrädd av hur mycket pengar det är för min del.
jag själv trodde att det skulle bli någonstans på 75kr i timmen jag skulle få, så denna tanke kan jag släppa?.
det är dessutom tak jag skottar snö ifrån .

tack så hemskt mycket för ett bra svar förövrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Vilket fackförbund? där ska du börja.
Hum det har jag inte tagit reda på faktiskt.
2010-03-03, 09:47
Medlem
Harikos avatar
Om jag är medlem i IFMetall, och jag säger upp mig, hur lång karens har jag?
2010-03-03, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hariko
Om jag är medlem i IFMetall, och jag säger upp mig, hur lång karens har jag?

Karrens på vad? Säger du upp dig från ditt jobb brukar det vara upp till 45 dagars karrens. gäller för samtliga akassor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in