2010-02-12, 12:55
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Vid deltidsarbete gäller den faktiskt arbetade tiden i genomsnitt – under åtminstone en sex månaders period tillbaka.
Det är just det där... "åtminstone en sexmånadersperiod"... Självklart ska det ju vara någon sorts genomsnittsberäkning, men det var märkligt svårt att hitta vägledning (rättsfall mm) om det på nätet (finns inget i gällande kollektivavtal som enbart hänvisar till LAS).
2010-02-14, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Jag testar att fråga här innan jag startar en tråd...
Hur mkt skatt ska man betala i Stockholm (fridhemsplan) om man ex.vis tjänar 30tusen?
http://jobbskatteavdrag.se/
2010-02-14, 09:25
Medlem
Citat:
Jag testar att fråga här innan jag startar en tråd...
Hur mkt skatt ska man betala i Stockholm (fridhemsplan) om man ex.vis tjänar 30tusen?

Och hur tyder man dessa tabeller som finns på skatteverketshemsida?
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/vadblirskatten/skattetabeller/kommunalaskattesatsermmunder2010/preliminaraskatt2010.4.2ef18e6a125660db8b0800019.h tml#lontagare

Med krykoskatt =30.43 % skatt, sen utan 29.65 % skatt.

i praktiken blir det 7382 om du tjänar mellan 30000 och 30200.

Så leta upp din mellan vilka siffror din lön hamnar, kolla i kolumn 1.
2010-02-14, 11:07
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xex
http://jobbskatteavdrag.se/

Tack för länken. Nyttig!

Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Med krykoskatt =30.43 % skatt, sen utan 29.65 % skatt.

i praktiken blir det 7382 om du tjänar mellan 30000 och 30200.

Så leta upp din mellan vilka siffror din lön hamnar, kolla i kolumn 1.

Stämmer det verkligen? 30.43% skatt låter lite för bra.
Hur fick du den siffran...men å andra sidan så stämmer det rätt bra med länken ovan.
2010-02-14, 18:31
Medlem
Citat:
Tack för länken. Nyttig!

Stämmer det verkligen? 30.43% skatt låter lite för bra.
Hur fick du den siffran...men å andra sidan så stämmer det rätt bra med länken ovan.

Om man klickar sig fram till kommunalskatt, så kan man kolla det.
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/vadblirskatten/skattetabeller/kommunalaskattesatsermmunder2010/dag.4.2ef18e6a125660db8b08000400.html

Visa kommunalskattesats på detaljnivå, jag valde kungsholmen, vilket är nära fridhemsplan?
2010-02-18, 20:05
Medlem
Samias avatar
Hej!
Nu är det så att jag har precis kommit tillbaka till jobbet från en föräldrarledighet. Jag har förlorat mina arbetstider som jag hade innan ledigheter och får istället jobba kortare pass. Detta går inte ihop eftersom jag är heltidsanställd och på kontraktet står det att jag ska jobba 165 Tim/mån. I januari fick jag endast 90 timmar på schema trots att jag redan i december sa till dom att jag kommer in och börjar jobba heltid igen i januari. Halva februari har jag jobbat 6 tim/dag (på mitt gamla schema jobbade jag 10tim o 30 min. Detta innebär att jag förlorat arbetsinkomst. Jag har pratat med mina chefer i över 6 mån nu gällande mitt schema, dvs om jag får jobba samma tider som jag hade innan jag gick på föräldrarledighet, men dom kunde inte ge mig något svar på det. Min arbetsgivare har en löjlig regel (vilket bara gäller på min arbetsplats, jobbar för ett stort väktarbolag) som säger att om man är föräldrarledig i mer än 6 mån så blir man av med det schema man hade. Jag kan tillägga med att jag jobbat några pass inom dessa 6 mån. Finns inte det lagar och regler för det? Jag har då blivit erbjuden att jobba 12 timmars pass med start 07.00, började 12.30 innan ledigheten. Dom har även sagt att det inte finns någon heltids schema för mig om inte det är så att jag jobbar morgon istället och att då får jag jobba en annan terminal (jobar på flygplats). Låt oss säga att jag skulle tacka ja till det erbjudandet, då skulle jag börja om på nytt med nya kollegor och ny terminal vilket för mig känns som en ny arbetsplats. Jag kan inte jobba morgon pga privata skäl. Jag har kontaktat facket men allt tar sin tid. Jag vill dessutom tillägga att jag får ta ut föräldrarpenning ppå mina lediga dagar för att jag inte fått jobba heltid och min ekonomi inte gått runt. Jag har i dagsläget förlorat ca 30 föräldrarledighetsdagar.
Min fråga är, kan dom göra såhär? Visst borde jag ändå få min heltidslön fasst än att jag inte fått jobba heltid men har heltidstjänst? Kan jag kräva någon typ av skadestånd pga förlorade föräldrarledighetsdagar? Tacksam fö svar
2010-02-18, 20:23
Medlem
jag är sedan ca en månad tillbaka antställd på ett säljföretag som syslar med canvasförsäljning.
Har alltid varit något underligt med detta företaget men har ändå haft en ganska god tanke om det, tills nu.

Nu har min arbetsgivare gått ut och sagt att om vi inte skriver på anställningsavtalet tills den 25:e så tänker dom inte betala ut ersätning för bensin m.m och inte heller vår lön. Kan dom göra såhär? Tänker oxå tilllägga att jag inte tänker skriva på avtalet för jag går inte md på hälften om vad som står där och det är oxå något jag hade velat ha hjälp med men känner att jag tar en fråga itaget.

Jätte snällt vid svar.

Mvh M.O
2010-02-18, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalinOlofsson
jag är sedan ca en månad tillbaka antställd på ett säljföretag som syslar med canvasförsäljning.
Har alltid varit något underligt med detta företaget men har ändå haft en ganska god tanke om det, tills nu.

Nu har min arbetsgivare gått ut och sagt att om vi inte skriver på anställningsavtalet tills den 25:e så tänker dom inte betala ut ersätning för bensin m.m och inte heller vår lön. Kan dom göra såhär? Tänker oxå tilllägga att jag inte tänker skriva på avtalet för jag går inte md på hälften om vad som står där och det är oxå något jag hade velat ha hjälp med men känner att jag tar en fråga itaget.

Jätte snällt vid svar.

Mvh M.O

Ett anställningsavtal behöver inte var skriftligt. Så i och med du har börjat arbeta där, och han har anställt dig, så gäller de villkor som finns för anställningen. Han måste betala ut lön och ersättning, men du måste också följa de villkor som finns för anställningen.

Anser du att han mörkade villkor eller de är oskäliga får du ta det i domstol.
2010-02-18, 20:50
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Ett anställningsavtal behöver inte var skriftligt.
Åjo, arbetsgivaren är skyldig enl LAS § 6c att lämna skriftlig information om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsavtalet – i realiteten betyder det ett skriftlig anställningsavtal.
2010-02-18, 20:57
Medlem
Är detta någonting det finns lag på eller är det bara som du anser?
och är det även lag på att dom är skyldiga att betala ut den ersättnigen för bensin osv som vi
lagt ut om det finns skriftligt?
2010-02-18, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Åjo, arbetsgivaren är skyldig enl LAS § 6c att lämna skriftlig information om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsavtalet – i realiteten betyder det ett skriftlig anställningsavtal.

jaja, var petig då . Eller så kan jag erkänna mitt slarv , min poäng är att det finns ett giltigt anställningsavtal, även om man itne ännu fått något papper, eller om man vägrar skriva på.

hon har ju i praktiken också fått det 6c kräver inom den månad som stadgas...
Senast redigerad av tardumej? 2010-02-18 kl. 21:05.
2010-02-18, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalinOlofsson
Är detta någonting det finns lag på eller är det bara som du anser?
och är det även lag på att dom är skyldiga att betala ut den ersättnigen för bensin osv som vi
lagt ut om det finns skriftligt?

Pacta sunt servanda. Avtal ska hållas. Avtalslagen, LAS mfl kan hänvisas till. Står det i erat anställningsavtal, så har ni rätt till det. Kom ni överrens om det när du muntligen tackade ja, så gäller det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in