2009-11-21, 01:59
Medlem
NestTests avatar
Okej, tack för svar.

Misstänkte att det va så.. men man kunde ju hoppats på lite bättre i och med restaurangen är ganska flott

Fick inte så mycke detaljer då intervjun, men jag har faktiskt tagit mod till mej och mejlat och frågat exakt hur det ligger till
2009-11-24, 20:38
Medlem
ZätaHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
1. Du bör ta lärdom av detta och gå med i Facket.
2. Företaget har inte rätt att hålla inne lön på det sätt du beskriver. det kallas olaga kvittning. http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19700215.HTM
3. Nej, polisen hanterar inte detta. Du måste själv eller med hjälp av jurist driva in pengarna eftersom du inte är fackligt ansluten. Ofta hamnar lönefordringar i tingsrätt innan en lösning nås.

Snarare är det väl så att det är frågan om en klar och förfallen lönefordran. Försätt honom i konkurs med stöd av 2 kap 9 § konkurslagen vettja . Den brukar facket använda när någon inte vill betala ut lön.
2009-11-24, 23:44
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaH
Snarare är det väl så att det är frågan om en klar och förfallen lönefordran. Försätt honom i konkurs med stöd av 2 kap 9 § konkurslagen vettja . Den brukar facket använda när någon inte vill betala ut lön.
Jasså?
Citat:
Ursprungligen postat av jonose
När jag kollar mitt konto har jag ej fått in mina pengar och tar upp det med chefen direkt. Då påstår han att jag misskött mitt jobb (inte arbetat varje dag 7-16, dem senaste 2 veckorna, detta pga. dåligt väder så jag ej kunnat måla utomhus) och därav har dem rätt att inte betala ut min lön.
Chefen säger ju rakt ut att han kvittat lön mot misskötsamhet. Det råder alltså tvist om lönen. Hur får du det till "klar och förfallen lönefordran"?
2009-11-25, 10:33
Medlem
Pestens avatar
Flytt av tjänst till annan ort - uppsagd

Har blivit informerad idag att min tjänst kommer flyttas till annan ort pga konsolidering och jag är erbjuden att flytta med - eller bli uppsagd.
Har inte misskött mitt uppdrag på något sätt, arbetat på företaget i 4 år och är inte fackligt ansluten.
Skulle uppskatta om någon kunde förklara vilka rättigheter man har i min situation och om detta är saklig grund för uppsägning och vad jag har för alternativ. Tack.
2009-11-25, 13:36
Medlem
Kan ni hjälpa mig men en fråga från en släkting?
Lite pinsamt att jag inte är säker men litar på er hjälp:
Om man är fast anställd inom en kommun men inte är med i facket nog omfattas man väl av kollektivavtalet ändå??
Kanske en löjlig fråga men jag vågade inte svara och min släkting ville inte fråga då han inte vill avslöja att han inte vill vara med i facket.
Tack för hjälpen!
2009-11-25, 13:45
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chabar
Kan ni hjälpa mig men en fråga från en släkting?
Lite pinsamt att jag inte är säker men litar på er hjälp:
Om man är fast anställd inom en kommun men inte är med i facket nog omfattas man väl av kollektivavtalet ändå??
Kanske en löjlig fråga men jag vågade inte svara och min släkting ville inte fråga då han inte vill avslöja att han inte vill vara med i facket.
Tack för hjälpen!
Det heter "tillsvidareanställd", och ja, du omfattas av kollektivavtalet även om du inte är facklig medlem.
2009-11-25, 23:14
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pesten
Har blivit informerad idag att min tjänst kommer flyttas till annan ort pga konsolidering och jag är erbjuden att flytta med - eller bli uppsagd.
Har inte misskött mitt uppdrag på något sätt, arbetat på företaget i 4 år och är inte fackligt ansluten.
Skulle uppskatta om någon kunde förklara vilka rättigheter man har i min situation och om detta är saklig grund för uppsägning och vad jag har för alternativ. Tack.
Enligt LAS § 7 föreligger inte saklig grund för uppsägning om det är skäligt att kräva att arbetsgivaren omplacerar arbetstagaren till annat arbete i sin verksamhet. Det innebär en skyldighet för arbetsgivaren att som alternativ till uppsägning försöka omplacera arbetstagaren till annat arbete i företaget.

I ditt fall har arbetsgivaren valt att placera tjänsten på annan ort och därför erbjudit dig en omplacering istället för uppsägning. Helt i sin ordning mao. Tackar du nej till omplaceringen riskerar du uppsägning.
2009-11-28, 10:55
Medlem
Arbetsgivaren vill kringgå turordningsreglerna - vad bör jag begära?

Beskrivning av problem:
Jag har blivit meddelad att jag kommer att bli uppsagd pga av arbetsbrist. Jag har i samtal med min närmsta chef meddelat att jag har rätt att göra anspråk på andra tjänster på arbetsplatsen, vilket han höll med om. Jag ska nu ha samtal med VD:n(ej samma som närmsta chef) för att komma överens om hur det ska gå till med avslut av anställningen.

Jag är helt ointresserad av att ta någon av de andra tjänsterna på jobbet, men det har jag naturligtvis inte sagt till min VD eller chef.

Jag har varit anställd i snart nio år(längre än någon annan på företaget) och har enligt LAS en uppsägningstid på fem månader. Efter vad jag har läst är tumregeln 1 månadslön per anställningsår i avgångsvederlag (jag vet att det inte finns någon lag om avgångsvederlag)

Det har inte satts något datum för uppsägningen och inga papper är skrivna.

Vd:n är relativt ny och efter vad jag har hört fån folk som haft honom som chef tidigare så är han ett svin och kommer att ge mig det sämsta tänkbara bud som finns.

Jag är inte med i något fack.

Frågeställning:
Vad är det lägsta bud jag bör acceptera?
Vilken typ av "hot" mm kan jag förvänta mig och hur bör jag reagera?
Har jag rätt att ha med mig någon extern person vid samtalet med VD:n som kan bevaka mina intressen?
Om jag inte accepterar uppsägningen, vad händer då?
Bör jag säga att jag inte har några som helst problem med att driva ärendet i domstol?
Gäller uppsägningen från det datum jag blev meddelad om att så kommer att ske eller först från när båda parter har skrivit på?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Det finns inget kollektivavtal.

Tacksam för all hjälp jag kan få!
2009-11-28, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazer99
Beskrivning av problem:
Jag har blivit meddelad att jag kommer att bli uppsagd pga av arbetsbrist. Jag har i samtal med min närmsta chef meddelat att jag har rätt att göra anspråk på andra tjänster på arbetsplatsen, vilket han höll med om. Jag ska nu ha samtal med VD:n(ej samma som närmsta chef) för att komma överens om hur det ska gå till med avslut av anställningen.

Jag är helt ointresserad av att ta någon av de andra tjänsterna på jobbet, men det har jag naturligtvis inte sagt till min VD eller chef.

Jag har varit anställd i snart nio år(längre än någon annan på företaget) och har enligt LAS en uppsägningstid på fem månader. Efter vad jag har läst är tumregeln 1 månadslön per anställningsår i avgångsvederlag (jag vet att det inte finns någon lag om avgångsvederlag)

Det har inte satts något datum för uppsägningen och inga papper är skrivna.

Vd:n är relativt ny och efter vad jag har hört fån folk som haft honom som chef tidigare så är han ett svin och kommer att ge mig det sämsta tänkbara bud som finns.

Jag är inte med i något fack.

Frågeställning:
Har jag rätt att ha med mig någon extern person vid samtalet med VD:n som kan bevaka mina intressen?
Bör jag säga att jag inte har några som helst problem med att driva ärendet i domstol?
Gäller uppsägningen från det datum jag blev meddelad om att så kommer att ske eller först från när båda parter har skrivit på?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Det finns inget kollektivavtal.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Klart det finns kollektivavtal. Vad är de för företag?

Dina frågor:
1. Det är upp till dig själv. Lön under uppsägningstiden (5 månader) är väl det minsta du kan räkna med, med motprestation att du ska jobba kvar. En del är reko och ger dig fem månader, utan krav på att du jobbar.

2. Hot? De är inte så mkt att hota med, ska du sägas upp pga av arbetsbrist så behövs inget hot.

3. Rätt - nej.

4. Då får du gå till rätten och pröva beskedet. DEt är inget du kan neka till. Företaget har tolknings och bestämande rätt. Så länge man följer regler i LAS och ev kollektivavtal så hjälper de inte att gnälla.

5. Näe. De hjälper troligen inte, eftersom du som enskild person kan råka på en rejäl ekonomisk förlust genom att gå till domstol. du har mycket mer att förlora.

6. Det gäller från det datum företaget har meddelat. Altså inte nödvädnigtvis från samma dag som du blev meddelad.
2009-11-28, 23:33
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazer99
Beskrivning av problem:
Kan du beskriva lita varför du som arbetat längst blir uppsagd före andra? Alltså andra vars arbete du uppenbarligen kan utföra (även om du kanske inte vill det). Är det helt skilda verksamheter/driftsenheter? Är du ensam om att ha din typ av jobb på företaget? Hur många är anställda? Man kan ana att din AG tummat lite på turordningsreglerna, men du beskriver för lite för att kunna säga det säkert.

Frågeställning:

Beror på om AG tummat på turordningen.

Tja, jag har träffat personer som la sig platt när AG hotade med HA... Men det kanske inte är nått du behöver förvänta dig.

Inte någon inskriven rätt i LAS eller MBL, men inte heller något som hindrar det. (vore jag du skulle jag ta med en)

Om någon av dessa texter finns på uppsägningen så gör du helt enkelt som det står i texten om ogiltigtalan inom 2 veckor. Om det inte står något sådant på ditt besked har du 1 månad på dig att göra som det står i texten:
Ogiltigtalan
Skadestånd

För att klämma ut mer avgångsvederlag? Tja, men det förstår dom väl iaf om du tar med en jurist.

Från och med det datum du fått skriftligt besked om uppsägningen. Eller 10 dagar efter beskedet postats till dig.
Senast redigerad av Brain Damage 2009-11-28 kl. 23:36.
2009-11-29, 22:58
Medlem
Om man skriver på ett avtal som är två-i-ett: provanställning och vikariat samtidigt.
Provanställningar får ju vara max 6 månader, men enligt kontrakt så står det ett datum som gör att detta kontrakt g¨r ut efter 7 månader.
Borde det inte tas ett beslut senast två veckor innan provanställningen går ut?
Vad är det egentligen som gäller här om inget meddelats efter 6 månader?
2009-11-29, 23:06
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d1ce
Om man skriver på ett avtal som är två-i-ett: provanställning och vikariat samtidigt.
Provanställningar får ju vara max 6 månader, men enligt kontrakt så står det ett datum som gör att detta kontrakt g¨r ut efter 7 månader.
Borde det inte tas ett beslut senast två veckor innan provanställningen går ut?
Vad är det egentligen som gäller här om inget meddelats efter 6 månader?
Prövotiden avslutas efter 6 månader och övergår om inget annat sägs till en tillsvidareanställning.

Men det här är en luring. Din AG har blandat ihop saker och ting. Vick anställs enligt §5 LAS, och provanställningar enligt § 6.

Vore jag din AG hade jag provanställt 6 månader, avslutat anställningen med besked 14 dagar innan och gett dig en visstid på en månad. Men nu är jag inte det och din AG verkar ticka på ett annat sätt. Jag vet ta mig tusan inte vad det leder till. Måste fundera ett tag...

Ett spår är väl kanske att man sätter de motstridiga villkoren i någon sorts proposition och eftersom tillsvidareanställning är huvudanställningsform borde den övervinna vikariatet. Men detta är bara spekulationer. Jag fortsätter fundera och avvaktar Wildhorses...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in