2012-07-24, 21:48
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
En fråga om semesterlön, hoppas jag ställer tråden i rätt tråd.

Om jag har förstått det rätt är semesterlön 0.8% av din månadslön för varje uttagen semesterdag.
När betalas den här "extra" lönen ut? Är det en specifik månad på året eller ska den komma samma månad/månaden efter att man har tagit ut semestern i samband med lön?

Hade gärna frågat personalansvarig här på jobbet men då det är semestertider så är vi väldigt få på arbetsplatsen och ingen kunde svara när jag ställde den här frågan igår.
Bestämmelserna om semesterlön kan variera beroende på vilket kollektivavtal din arbetsgivare tillämpar för din anställning.

- enligt semesterlagen utgör semesterlönen tolv procent av din förfallna lön under intjänandeåret (1 april - 31 mars).
- normalt enligt LO förbundens kollektivavtal utgör semesterlönen (mellan 12,5 till 14 procent) av din förfallna lön under intjänandeåret (1 april - 31 mars).
- normalt enligt TCO förbundens kollektivavtal utgörs semsterlönen av månadslönen som är aktuell vid semestertillfället och semestertillägg:

Semestertillägget för varje betald semesterdag är 0,8 % av månadslönen och fasta tillägg, samt 0,5 % av summan av den rörliga lönedel som utbetalats under intjänandeåret (1 april - 31 mars).

Kontrollera med facket om vad som gäller specifikt för dig.
2012-07-25, 10:15
Medlem
bugulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Bestämmelserna om semesterlön kan variera beroende på vilket kollektivavtal din arbetsgivare tillämpar för din anställning.

- enligt semesterlagen utgör semesterlönen tolv procent av din förfallna lön under intjänandeåret (1 april - 31 mars).
- normalt enligt LO förbundens kollektivavtal utgör semesterlönen (mellan 12,5 till 14 procent) av din förfallna lön under intjänandeåret (1 april - 31 mars).
- normalt enligt TCO förbundens kollektivavtal utgörs semsterlönen av månadslönen som är aktuell vid semestertillfället och semestertillägg:

Semestertillägget för varje betald semesterdag är 0,8 % av månadslönen och fasta tillägg, samt 0,5 % av summan av den rörliga lönedel som utbetalats under intjänandeåret (1 april - 31 mars).

Kontrollera med facket om vad som gäller specifikt för dig.

Tack för ett utförligt svar!

Pratar med facket senare under veckan.
2012-07-27, 10:27
Medlem
Några frågor om lön, och förskott

Tja jo det är så här att jag jobbade för 2 månader sen på en oseriös firma som gick i konkurs jobbad bara som timanställd i lite mer än en månad, jag fick ett förskott på 6000kr i handen, och jag ville ju så klart ha hela min lön och den fick jag sen av lönegarantin och då fick jag HELA min lön så jag har ju fått 6000 för mycket... men nu vill firman ha tillbaka dom? Dom har ju gått i konkurs måste jag lämna tillbaka dom?

Är det inte staten som borde kräva mig på 6000 inte firman ? jag gav inget kvitto på att jag tog emot men de finns ett "vittne"

Iaf så försöker dom starta upp samma företag igen under en annan anställd för chefen där fick näringsförbud tror jag, och den chefen kommer ändå jobba kvar så dom fular sig.

Så nu försöker den "nya" chefen som bara bott i sverige i 6 år som inte vet hur man driver ett företag, hotar mig med kronofogden?

Tänke bara bör jag oroa mig? Det är ju staten som ska ha pengarna om någon.
Han messa mig och skrev att de skulle skicka det till kronofogden nästa vecka, bara ett löst hot ?
2012-07-27, 10:48
Medlem
Betala inte tillbaka "självmant". Ring till skatteverket (eller någon annan lämplig myndighet) och fråga vad som gäller. Oavsett om du ska betala tillbaka eller ej är det bra att ha ett uttalande från en myndighet i ryggen så att du vet att du gör rätt. Flashback som källa håller nog inte om kronofogden skulle bli inblandad.

EDIT: Kronofogden är nog bättre att kontakta iofs. De har ju hand om konkurser och sånt.
2012-07-27, 10:53
Medlem
Sapphiruss avatar
Det låter väl lite som ett läge där det inte är upp till TS att bedöma vem som har bättre rätt till pengarna, alltså borde han kunna deponera pengarna till länsstyrelsen.

Hur som helst, kontakta kronofogden eller liknande.
2012-07-27, 11:22
Medlem
Happymes avatar
Om företaget du arbetat åt är försatt i konkurs så är det upp till konkursförvaltaren att driva in pengar som du inte har rätt till.
Det är inte så att "den nya chefen" har bildat ett nytt bolag?
Om så är fallet så har ju inte det bolaget någon rätt till pengarna.
Men det kanske är så att företaget håller på att rekonstrueras då har ju även den nya chefen rätt att föra företagets talan.
2012-07-27, 11:26
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieselmos
Tänke bara bör jag oroa mig? Det är ju staten som ska ha pengarna om någon.

Han messa mig och skrev att de skulle skicka det till kronofogden nästa vecka, bara ett löst hot ?

Nej, det är konkursboet som skall ha pengarna. Ja, de har juridisk rätt att driva in det om konkursförvaltaren anser det motiverat, vilket verkar vara fallet här.

Edit: Attans, happyme hann få med det i ett svar medan jag var på muggen
2012-07-27, 12:04
Medlem
Okej men måste jag inte få ett papper innan dom kan skicka till kronofogden... okej att dom försökt nå mig men att jag inte svarar men måste dom inte skicka ut en räkning först ? ELler kan dom skicka ut till kronfogden på en gång ? Sen har jag inget nummer skrivet på mig heller för de står på min morsa så jag kan ju säga att dom inte kunnat nå mig därför haha :P
2012-07-27, 12:07
Medlem
Plus att dom har ju låtit staten betala ut alla lönerna för dom inte kunde själva... dom kan ju dra åt helvete :P Betalar det hellre till staten än till dom
2012-07-27, 12:18
Medlem
Okej jag ringde kronofogden och hon kunde inte direkt säga vem som hade rätt bara att jag kunde överklaga och de skulle gå upp i tingsrätten, och att bara en juridisk person kunde svara på det...
Är det inte gratis att ringa en advokat och fråga ? :P Eller vänta jag kan ju ringa advokat firman som skötte lönegaratin! Fast jag vill ju inte säga heller att jag fått 6000 för mycket :P
2012-07-27, 17:38
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieselmos
Okej jag ringde kronofogden och hon kunde inte direkt säga vem som hade rätt bara att jag kunde överklaga och de skulle gå upp i tingsrätten, och att bara en juridisk person kunde svara på det...
Är det inte gratis att ringa en advokat och fråga ? :P Eller vänta jag kan ju ringa advokat firman som skötte lönegaratin! Fast jag vill ju inte säga heller att jag fått 6000 för mycket :P
Den person du skall kontakta och som garanterat kan ge dig korrekt svar är konkursförvaltaren. Ta reda på vem som agerat konkursförvaltare och kontakta henne/honom.
2012-07-28, 20:16
Medlem
Degerlundens avatar
Jag har en fråga gällande min flickväns arbete. Hon arbetar i en butik på arlanda och är timanställd. På helger har hon ett ob tillägg på ca 60kr/h.
Vi kan ej finna någon info om hur hennes avtal ser ut gällande sjuk-ob. Hon går under unionen, tjänsteman.
Hon sjukanmälde sig idag (vilket blir en karensdag) men hur blir det om hon sjukanmäler sig för imorgon också? Får hon då 80% av sin grund timlön eller 80% av både grund timlönen och 80% av obn?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in