Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
En fråga om semesterlön, hoppas jag ställer tråden i rätt tråd.
Om jag har förstått det rätt är semesterlön 0.8% av din månadslön för varje uttagen semesterdag.
När betalas den här "extra" lönen ut? Är det en specifik månad på året eller ska den komma samma månad/månaden efter att man har tagit ut semestern i samband med lön?
Hade gärna frågat personalansvarig här på jobbet men då det är semestertider så är vi väldigt få på arbetsplatsen och ingen kunde svara när jag ställde den här frågan igår.
Bestämmelserna om semesterlön kan variera beroende på vilket kollektivavtal din arbetsgivare tillämpar för din anställning.
- enligt semesterlagen utgör semesterlönen tolv procent av din förfallna lön under intjänandeåret (1 april - 31 mars).
- normalt enligt LO förbundens kollektivavtal utgör semesterlönen (mellan 12,5 till 14 procent) av din förfallna lön under intjänandeåret (1 april - 31 mars).
- normalt enligt TCO förbundens kollektivavtal utgörs semsterlönen av månadslönen som är aktuell vid semestertillfället
och semestertillägg:
Semestertillägget för varje betald semesterdag är 0,8 % av månadslönen och fasta tillägg, samt 0,5 % av summan av den rörliga lönedel som utbetalats under intjänandeåret (1 april - 31 mars).
Kontrollera med facket om vad som gäller specifikt för dig.