Citat:
Ursprungligen postat av ColonelPogue
Beskrivning av problem:
Har för närvarande lönegaranti, m.a.o full lön fast jag går hemma. Lönegarantin går ut i slutet av December, alltså läge att fixa nytt jobb. Nu har jag ett jobb på gång och enligt lönegarantins regler så dras det jag tjänar av från lönegarantin om jag börjar innan garantin tar slut.
Frågeställning:
Jag ska ju skriva på intyget som skickas till Länsstyrelsen hur mycket jag jobbat och vad jag tjänat. Men vem kontrollerar det? M.a.o undrar jag om jag kanske kunde både äta äpplet och behålla det ?
Innan någon moraltant kör igång så har jag jobbat utan avbrott längre än många är gamla här på forumet och aldrig utnyttjat A-kassan (som jag inte är med i). Ser det mer som skatteåterbäring än att vara parasit.
Tack på förhand.
I realiteten är en konkursförvaltare din arbetsgivare, och din uppsägningslön är finansierad av skattebetalarna genom den statliga lönegarantin. Arbetsgivare har rätt att under uppsägningstiden avräkna inkomster som du under samma tid förvärvat i annan anställning (LAS § 13).
Det innebär att om du träffar ny anställning kan arbetsgivaren (konkursförvaltaren) på din uppsägningslön avräkna motsvarande summa som du tjänar i ny lön av annan arbetsgivare. Du är rapporteringsskyldig till Länsstyrelsen, som kontrollerar dina uppgifter mot Skatteverket.
Eftersom arbetsgivare är skyldiga att verkställa preliminärskatteavdrag på lön till Skatteverket måste du givetvis räkna med att en ny anställning kommer till Länsstyrelsens kännedom. Jag anser risken vara hög att du blir återbetalningsskyldig i de fall du skaffar nytt jobb under uppsägningstiden.