2011-11-17, 12:51
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuffDykaren
Problem:
Min chef är... Ja vad ska man säga... Inkompetent..
Jag är utbildad till snickare, tog anställning som lärling hos denna snubbe (ett väldigt litet företag). Han låter mig vara alldeles själv när man som lärling ska gå med handledare, han har inga skyddsräcken eller ställningar runt taket jag är på. Han är själv inte utbildad snickare och har skrivit ett till synes ogiltigt anställningskontrakt med mig med för låg lön och en icke av facket godkänd anställningsform. Han kan säga att jag ska vara ledig en hel vecka för att han ska bort, och då försvinner en massa lärlingstimmar för mig. Jag har bara jobbat två veckor på denna firma och vill bort nu med detsamma.

Fråga:
Kan jag på något sätt se till att jag slipper gå dit på måndag så jag har chans att komma till en ordentlig firma? Eftersom kontraktet verkar felaktigt..

Kollektivavtal:
Byggnads.
Vad står i ditt "felaktiga kontrakt"? Står det någonstans att det är en provanställning? Isf kan du säga till i dag att du slutar med omedelbar verkan. Men för säkerhetsskull bör du skriva av kontraktet (ej person/företagsuppgifter) och posta det här, alternativt ladda upp det någonstans och länka. Du kan ta det i PM om du vill.
2011-11-17, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe-Joe
Hej!

Håller på med ett stort projekt och behöver nu er hjälp!

Jag skulle vilja veta vad man har för arbetsvillkor när man arbetar som funktionär för ett icke fackanslutet företag?

Åldern på dom som jobbade där är mellan 16-19.
Dom jobbade i en vecka i somras.
Arbetsdagarna var långa, upp till 12h per dag och 7 dagar på raken.
Dom tjänade 400:- per dag oavsett antal timmar dom jobbade och med 20-30 min rast per dag.

Jag vet att den ekonomiska biten inte är felaktig av arbetsgivaren. Men tiderna och rasterna är fel.

Finns det någon man kan vända sig till när det gäller frågor om Funktionärsarbete och deras arbetsvillkor när företaget inte är fackanslutet?

Snabbt svar uppskattas verkligen.

Hur menar du? Funktionär i vilket avseende? Du måste ge mer info än så.
2011-11-19, 23:14
Medlem
Någon som har erfarenhet av att ta något random skitjobb i väntan på bättre och när chabse kommer bara säga upp sig på momangen och dra till staden där det nya, bättre, jobbet finns? Är lite orolig att det kan bli lite gråt hos arbetsgivaren? Bara att köra eller?
2011-11-21, 20:25
Medlem
Problem:
Min arbetsgivare har sagt att ingen får ta ut sin rast efter kl 17.00, butiken är öppen tom 20.00 och det är många som jobbar halvtid och börjar 15 eller 16.
Nu har de börjat låsa lunchrummet efter 17.00

Fråga:
Har de rätt att låsa lunchrummet, alltså neka anställda tillgång till personalutrymme? Har de rätt att bestämma när raster ska tas ut?
Hänvisa gärna tillämpliga lag och avtalstexter.

Avtal:
Handels
2011-11-21, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axet
Problem:
Min arbetsgivare har sagt att ingen får ta ut sin rast efter kl 17.00, butiken är öppen tom 20.00 och det är många som jobbar halvtid och börjar 15 eller 16.
Nu har de börjat låsa lunchrummet efter 17.00

Fråga:
Har de rätt att låsa lunchrummet, alltså neka anställda tillgång till personalutrymme? Har de rätt att bestämma när raster ska tas ut?
Hänvisa gärna tillämpliga lag och avtalstexter.

Avtal:
Handels

Börjar man 15 (eller senare) och slutar 20 så har man inte rätt till rast normalt. Och ja, arbetsledning är en del av chefens ansvar, han kan schemalägga raster för att verksamheten ska gå ihop sig. Alla kan ju inte lämna kassan och ta rast samtidigt, hur skulle det funka?

Däremot låsa personalutrymmen, så att inte personalen har tillgång till dessa, är jag mer tveksam till. Kan dock inte heller komma på något jag läst som talar emot det.

EDIT: här är länk
http://www.av.se/lagochratt/atl/kapitel06.aspx
Senast redigerad av tardumej? 2011-11-21 kl. 20:46.
2011-11-21, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Någon som har erfarenhet av att ta något random skitjobb i väntan på bättre och när chabse kommer bara säga upp sig på momangen och dra till staden där det nya, bättre, jobbet finns? Är lite orolig att det kan bli lite gråt hos arbetsgivaren? Bara att köra eller?

ja inte gråter arbetsgivaren åt alla de inte anställer... kör på bara. är det ett okvalificerat/skitjobb så räknar de med att personalomsättningen är stor där...
2011-11-22, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
ja inte gråter arbetsgivaren åt alla de inte anställer... kör på bara. är det ett okvalificerat/skitjobb så räknar de med att personalomsättningen är stor där...

Fast i exemplet skulle ju arbetsgivaren anställa sav. Även om omsättning är stor, så finns uppsägningstid lag och avtalsreglerad av en anleding.
2011-11-27, 18:10
Medlem
Perkis avatar
(Jag har en heltids anställning med 38,25 timmar i veckan inom handels)

Fråga:
Jag har en fråga om semester & röda dagar mitt i veckan (stor helger) Jag har nämligen planerat att ta semester i mars & april. Under min planerade semester så infaller påsken med 2 veckodagar som är röda, den 6 april & 9 april.

Behöver jag ta ut semester på dessa dagar också eller kan jag spara dessa 2 dagar?

Kollektivavtal:
Handels
2011-11-27, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perki
(Jag har en heltids anställning med 38,25 timmar i veckan inom handels)

Fråga:
Jag har en fråga om semester & röda dagar mitt i veckan (stor helger) Jag har nämligen planerat att ta semester i mars & april. Under min planerade semester så infaller påsken med 2 veckodagar som är röda, den 6 april & 9 april.

Behöver jag ta ut semester på dessa dagar också eller kan jag spara dessa 2 dagar?

Kollektivavtal:
Handels

Hade du normalt jobbat de dagarna ska du ta ut semester. DEt är de enkla huvudreglen.
2011-11-27, 18:40
Medlem
Perkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Hade du normalt jobbat de dagarna ska du ta ut semester. DEt är de enkla huvudreglen.

Nu har jag tyvärr inte mitt häfte hemma med handels avtal så jag kan kolla vad det står om butiker som har öppet 7 dagar i veckan & som sedan vissa stor helger har stängt 1 dag, exempelvis juldagen. Har ett svagt minne om att det står något om ändrad arbetstid då men jag kan ha helt fel så här på söndagskvällen & har lite ångest över ännu en arbetsvecka...
2011-11-28, 16:56
Medlem
ColonelPogues avatar
Beskrivning av problem:

Har för närvarande lönegaranti, m.a.o full lön fast jag går hemma. Lönegarantin går ut i slutet av December, alltså läge att fixa nytt jobb. Nu har jag ett jobb på gång och enligt lönegarantins regler så dras det jag tjänar av från lönegarantin om jag börjar innan garantin tar slut.

Frågeställning:

Jag ska ju skriva på intyget som skickas till Länsstyrelsen hur mycket jag jobbat och vad jag tjänat. Men vem kontrollerar det? M.a.o undrar jag om jag kanske kunde både äta äpplet och behålla det ?

Innan någon moraltant kör igång så har jag jobbat utan avbrott längre än många är gamla här på forumet och aldrig utnyttjat A-kassan (som jag inte är med i). Ser det mer som skatteåterbäring än att vara parasit.

Tack på förhand.
2011-11-28, 19:30
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColonelPogue
Beskrivning av problem:

Har för närvarande lönegaranti, m.a.o full lön fast jag går hemma. Lönegarantin går ut i slutet av December, alltså läge att fixa nytt jobb. Nu har jag ett jobb på gång och enligt lönegarantins regler så dras det jag tjänar av från lönegarantin om jag börjar innan garantin tar slut.

Frågeställning:

Jag ska ju skriva på intyget som skickas till Länsstyrelsen hur mycket jag jobbat och vad jag tjänat. Men vem kontrollerar det? M.a.o undrar jag om jag kanske kunde både äta äpplet och behålla det ?

Innan någon moraltant kör igång så har jag jobbat utan avbrott längre än många är gamla här på forumet och aldrig utnyttjat A-kassan (som jag inte är med i). Ser det mer som skatteåterbäring än att vara parasit.

Tack på förhand.
I realiteten är en konkursförvaltare din arbetsgivare, och din uppsägningslön är finansierad av skattebetalarna genom den statliga lönegarantin. Arbetsgivare har rätt att under uppsägningstiden avräkna inkomster som du under samma tid förvärvat i annan anställning (LAS § 13).

Det innebär att om du träffar ny anställning kan arbetsgivaren (konkursförvaltaren) på din uppsägningslön avräkna motsvarande summa som du tjänar i ny lön av annan arbetsgivare. Du är rapporteringsskyldig till Länsstyrelsen, som kontrollerar dina uppgifter mot Skatteverket.

Eftersom arbetsgivare är skyldiga att verkställa preliminärskatteavdrag på lön till Skatteverket måste du givetvis räkna med att en ny anställning kommer till Länsstyrelsens kännedom. Jag anser risken vara hög att du blir återbetalningsskyldig i de fall du skaffar nytt jobb under uppsägningstiden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in