2013-02-28, 12:36
Medlem
I mitt anställningsavtal står Uppsägning regleras enligt Las.
Finns inget kollektivavtal, jobbat i tre år för arbetsgivaren.
Om jag själv säger upp mig, är det korrekt uppfattat att jag endast har 1månads uppsägningstid?
2013-02-28, 12:37
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brainspawn
I mitt anställningsavtal står Uppsägning regleras enligt Las.
Finns inget kollektivavtal, jobbat i tre år för arbetsgivaren.
Om jag själv säger upp mig, är det korrekt uppfattat att jag endast har 1månads uppsägningstid?
Ja.
2013-03-04, 12:37
Medlem
Funderar på att byta arbetsgivare. Hur gör jag när jag ska skriva under ett anställningsavtal hos den nya arbetsgivaren, kan jag skriva på ett anställningsavtal med den nya arbetsgivaren och sedan (e.g, en dag eller 1 vecka efter jag skrev på) säga upp mig från min gamla arbetsgivare? Unionen
2013-03-04, 13:00
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jam83a
Funderar på att byta arbetsgivare. Hur gör jag när jag ska skriva under ett anställningsavtal hos den nya arbetsgivaren, kan jag skriva på ett anställningsavtal med den nya arbetsgivaren och sedan (e.g, en dag eller 1 vecka efter jag skrev på) säga upp mig från min gamla arbetsgivare? Unionen
Det beror ju så klart på tillträdesdag på det nya jobbet, kontra din uppsägningstid. Självklart kan du ingå ett nytt anställningsavtal trots att du redan har arbete förutsatt att du hinner sluta innan det nya börjar.
2013-03-06, 22:05
Medlem
Kan kanske vara helt fel tråd jag skriver i nu men tyckte det kändes onödigt att starta en helt ny tråd..

Någon som vet vad medellönen cirka ligger på hos Forex om man jobbar som Banksäljare? Utvecklingsmöjligheter?

Tack på förhand.
2013-03-07, 17:09
Medlem
Balonzos avatar
Fick sparken för ett par dagar sedan från ett telemarketing jobb. Läste nyss igenom det avtal jag skrev på vid anställningen och kom till en punkt som heter "Konkurrensförbud"
Citat:
Den anställde får inte under anställningstiden och för en tid om sex månader räknat från anställningens upphörande ta anställning inom sådant verksamhetsområde med arbetsgivaren konkurrerande företag att detta kan tänkas komma att utnyttja konfidentiell information som den anställde erhållit kännedom hos ************* AB
Ett par stycken efter det står det
Citat:
Konkurrensförbudet i punkterna 3.1 (citatet ovan) gäller ej i följande fall: När ************* AB sagt upp anställningsavtalet på grund av arbetsbrist

Jag fick sparken pga ej uppnådd budget, det räknas inte in i arbetsbrist antar jag? Så alltså kan jag inte ta anställning hos en arbetsgivare som säljer samma saker förrens ett halvår? Vad kan hända om jag gör det?
2013-03-07, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balonzo
Fick sparken för ett par dagar sedan från ett telemarketing jobb. Läste nyss igenom det avtal jag skrev på vid anställningen och kom till en punkt som heter "Konkurrensförbud"
Ett par stycken efter det står det

Jag fick sparken pga ej uppnådd budget, det räknas inte in i arbetsbrist antar jag? Så alltså kan jag inte ta anställning hos en arbetsgivare som säljer samma saker förrens ett halvår? Vad kan hända om jag gör det?

Du har antingen blivit uppsagd p.g.a. arbetsbrist eller p.g.a. personliga skäl. Något annat finns inte. Dessutom så är sådana där skrivelser i kontrakt något "fishy" och min personliga uppfattning är att du inte behöver oroa dig över det.

För att förtydliga: Det kanske står så i kontraktet men det är väldigt oklart om dom skulle få rätt om dom bemödade sig att dra dig till domstol.
2013-03-07, 20:26
Medlem
likearollingstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanboyboy
Okej jag är med dig!

Grejen är såhär, att jag och flickvännen skulle ta en spontanresa, och hon hade behövt ta ledigt 20,21,22 feb, och vi trodde inte de skulle vara några problem, men det blev det ju, dom ville inte ge ledigt.

Då säger flickvännen att hon inte har fått några papper eller någonting, så hon undrar ju lite vad hon har för rättigheter, ifall hon är timmanställd så har hon ju alltid rätt till att tacka ja eller nej till jobb, utan krav.

Nu var de så helt enkelt att hon sommarjobbade först, sen har allt rullat på utan att hon har fått någon anställning eller något anställningspapper.

Så ifall hon vill säga upp sig vet hon tex inte om hon har någon uppsägningstid, hon har ju inte fått några papper och hon vet inte vilken anställningsform hon har.

Men vad för anställningsform hon har bör ni ju kunna bedöma utifrån antalet timmar hon arbetar? Man kan inte "ta en spotanresa" när man har ett arbete där man arbetat i 2,5 år. I alla fall inte om man arbetat heltid. Vad som för mig är självklart (verkar inte vara det för andra) är att skyldigheter och rättigheter finns oavsett skrivna papper eller ej.
Hon borde självfallet ha papper på sin anställning men samtidigt gäller regler oavsett. Men en rekommendation från min sida är att inte åka på spontanresor om man vill ha ett gott omdöme hos chefen.
2013-03-07, 21:28
Medlem
Tacksam för snabba svar och ber om ursäkt ifall svaret finns i tråden, hittade inget med dom sökorden jag använde.

Ska skriva på ett kontrakt imorgon för ett bemanningsföretag, har sedan tidigare (2012) varit anställd av samma bemanningsföretag och arbetat på samma arbetsplats, då med ett sexmånaders kontrakt.

När det kontraktet gick ut så fick jag tyvärr inte förlängt eftersom att företaget jag arbetade på skar ner kraftigt på personal.
När jag slutade så vill jag minnas att min chef på bemanningsföretaget pratade något om att om man blir anställd igen inom ett års tid så skulle jag bli fast anställd på det bemanningsföretaget.

Undrar om någon vet hur det ligger till och om det faktiskt stämmer då jag gärna vill ha en fast anställning.

Med vänlig hälsning / L
2013-03-08, 17:33
Medlem
likearollingstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legohead
Tacksam för snabba svar och ber om ursäkt ifall svaret finns i tråden, hittade inget med dom sökorden jag använde.

Ska skriva på ett kontrakt imorgon för ett bemanningsföretag, har sedan tidigare (2012) varit anställd av samma bemanningsföretag och arbetat på samma arbetsplats, då med ett sexmånaders kontrakt.

När det kontraktet gick ut så fick jag tyvärr inte förlängt eftersom att företaget jag arbetade på skar ner kraftigt på personal.
När jag slutade så vill jag minnas att min chef på bemanningsföretaget pratade något om att om man blir anställd igen inom ett års tid så skulle jag bli fast anställd på det bemanningsföretaget.

Undrar om någon vet hur det ligger till och om det faktiskt stämmer då jag gärna vill ha en fast anställning.

Med vänlig hälsning / L

Nu har du antagligen redan skrivit på... Men du har rätt till fast anställning/tillsvidareanställning. INTE visstid! sen kan man ju ta det ändå, om det nu är så att man själv är ok med det. Men enligt lag har du rätt till fast anställning.
2013-03-08, 20:30
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likearollingstone
Nu har du antagligen redan skrivit på... Men du har rätt till fast anställning/tillsvidareanställning. INTE visstid! sen kan man ju ta det ändå, om det nu är så att man själv är ok med det. Men enligt lag har du rätt till fast anställning.
Jaså? Vad grundar du det uttalandet på?

Som du förmodligen inte noterat, har de kunniga i arbetsrätt inte gett något svar ännu. Det beror på minst en av nedanstående anledningar:

1 Bemanningsavtalet kan ha avvikande regler i sakfrågan gentemot annars gällande lagstiftning.
2 legohead ha inte gett tillräckligt med uppgifter för ett säkert svar.

Generellt gäller att om man under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning (som i legoheads fall) i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Men som sagt kan ett KA reglera detta annorlunda. I ett strikl LAS-fall skulle mao legohead inte ha rätt till tillsvidareanställning.

IOM att jag inte har bemanningsavtalet i huvudet och inte heller på datorn och har lika lite lust att söka reda på ett sådant, avstår jag att svara. Andra kunnig avstår att svara, antingen för att de ännu inte sett frågan, eller för att de som jag saknar pusselbitar för ett korrekt svar.

Så detta är mao inget svar till legohead utan till likearollingstone och övriga wannabee-jurister att det inte alltid är så enkelt. Utöver det har likearollingstone helt fel om man enbart tolkar sakfrågan enl. LAS, och jag tror att likearollingstone har lika fel oavsett vilket KA man tillämpar.
2013-03-10, 13:21
Medlem
En kort fråga angående förstadagsintyg. Enligt vårt avtal (teknikavtalet) så ska AG först samråda med facklig organisation och därefter kräva ett förstadagsintyg. Det som är oklart för mig är vad de anser " i samråd" vara.
I vårt fall kallade AG inte in någon facklig, utan skickade endast beslutet på mail till fackliga gruppordföranden. Har de gjort sig skyldiga till avtalsbrott iochmed detta? Och kanske även MBL 11?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in