Citat:
Ursprungligen postat av likearollingstone
Nu har du antagligen redan skrivit på...
Men du har rätt till fast anställning/tillsvidareanställning. INTE visstid! sen kan man ju ta det ändå, om det nu är så att man själv är ok med det. Men enligt lag har du rätt till fast anställning.

Jaså? Vad grundar du det uttalandet på?
Som du förmodligen inte noterat, har de kunniga i arbetsrätt inte gett något svar ännu. Det beror på minst en av nedanstående anledningar:
1 Bemanningsavtalet kan ha avvikande regler i sakfrågan gentemot annars gällande lagstiftning.
2 legohead ha inte gett tillräckligt med uppgifter för ett säkert svar.
Generellt gäller att om man under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning (som i legoheads fall) i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Men som sagt kan ett KA reglera detta annorlunda. I ett strikl LAS-fall skulle mao legohead inte ha rätt till tillsvidareanställning.
IOM att jag inte har bemanningsavtalet i huvudet och inte heller på datorn och har lika lite lust att söka reda på ett sådant, avstår jag att svara. Andra kunnig avstår att svara, antingen för att de ännu inte sett frågan, eller för att de som jag saknar pusselbitar för ett korrekt svar.
Så detta är mao inget svar till legohead utan till likearollingstone och övriga wannabee-jurister att det inte alltid är så enkelt. Utöver det har likearollingstone helt fel om man enbart tolkar sakfrågan enl. LAS, och jag tror att likearollingstone har lika fel oavsett vilket KA man tillämpar.