Citat:
Ursprungligen postat av Etern
Har kollat runt lite men inte hittat något svar på min fråga så jag tänkte att det är enklast om jag stället den här.
Situationen är som sådan att jag är anställd via ett bemanningsföretag (innefattas av kollektivavtal för tjänstemän) och har där en visstidsanställning. I kontraktet står att anställningen är visstid med en uppsägningstid på 1 månad för båda parter. Kontraktet slutar gälla om ca en vecka och det jag funderar på är om det finns något som säger att jag måste vara kvar efter denna tid. Det jag undrar är helt enkelt om det finns någon form av uppsägningstid som gäller "efter" en tidsbegränsad visstidsanställning? Bemanningsföretaget har sagt att de vill förlänga men vi har inte bestämt något, varken muntligt eller skriftligt. Kontraktet var på 6 månader och det jag vill är alltså att så fort som möjligt börja jobba på en annan arbetsplats.
Hoppas jag uttryckt mig klart nog och att det finns någon kunnig som kan ge mig ett snabbt svar.
Nu finns det ju många olika kollektivavtal för tjänstemän, men...
Nej du behöver inte vara kvar efter det att din visstidsanställning löpt ut.
Det råder ett fullkomligt kaos på arbetsmarknaden gällande visstidsanställningar. Generellt gäller dom från tidpunkt A till tidpunkt B och inget mer. Sen finns det regler om besked. AG skall, i vissa fall, lämna besked om att anställningen inte kommer att fortsätta senast en månad före tidpunkt B. I andra fall (kollektivavtal) går det att avsluta visstidsanställningen någonstans mellan A och B efter i kollektivavtalet fastställda regler. Därtill kommer provanställningar enl LAS §6, med andra regler, som många blandar ihop med tidsbegränsade anställningar enl LAS §5, där visstidsanställning är en variant av fyra.
Både AG och AT-sidan blandar i hop dessa varianter och man upphör aldrig att förvånas av de exempel som rätt frekvent dyker upp.
I ingen av alla dessa varianter kan du som AT tvingas kvarstå i anställningen efter den tidsbegränsade anställningens slut.