2012-11-06, 23:06
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajmon
Andledningen till att 2 av dom gör det är för att dom har en vänskapsrelation till AG, den 3e är lärling som jag, och slickar röv för allt och alla så mycket han kan fast han inte fattar det själv. Dessutom är han helt hjärndöd men det är en annan femma...

Det var ca 3 månader sen om jag räknar rätt, vilket innebär 3 felaktiga löner. Det var även då jag påpekade att jag verkligen ville att de skulle ansöka om en lärlingsanställning för mig eftersom mina timmar inte tillgodoräknas annars.

Även pengar från mars månad har ej blivit utbetalda, försökte få dom i 4 månader, men tröttnade tillslut för jag överlever utan dom pengar, ca 2000kr. Jag pratade aldrig med chefen personligen utan det gick hela tiden genom en annan anställd som har ansvar över mig. Om chefen hade svarat på mina samtal så hade det krävts 1 samtal så hade det varit löst, blev även då lovad från "mellanhanden" att han skulle ringa upp mig några gånger, men inget hände....

Jag söker aktivt nytt jobb, tro mig... Så jag kommer inte vara kvar här i 3-4 år
Och jag hade inte haft några problem att offra mig och gå in någon helg för att orsaka ett problem jag har ställt till med som företaget förlorat pengar på, tvärtom, jag hade gjort det mer än gärna för att göra rätt för mig. Men med tanke på omständigheterna och att allt bara är fel gjort från AG's håll så bara vägrar jag att göra detta för honom....

Du verkar ha bra koll på vad du pratar om, får man fråga hur det kommer sig att du har denna kunskap? Många år i arbetslivet eller egna erfarenheter av samma saker kanske?
Gå och ta ditt fackliga ombud i örat, det är verkligen dags att dom agerar nu.

Lycka till med att hitta nytt jobb.

För att undvika risk för 1.06 på mig själv får du nöja dig med att jag har ca 15 års praktisk och teoretisk erfarenhet av att hantera kollektivavtal och arbetsrätt.
2012-11-12, 18:53
Medlem
Svensson181s avatar
Såhär ligger det till. På måndag börjar jag nytt jobb. Deltid vilket är passar mig perfekt just nu.

Jag har inga fasta tider men det rör sig om 3-4 dagar i veckan + vid sjukdom av ord personal. Antagligen kommer min chef vilja att jag ska jobba under jul - nyår då några ord. anställda tar ledigt. Problemet är att jag redan har en resa inbokad under jul-nyår. Ska träffa han på torsdag och kommer självklart säga som det är men är mest lite nyfiken på hur det ligger till.

Jag måste ju ha rätt till att tacka nej till jobb i och med jag bara är deltidsanställd/ extra? eller?
2012-11-12, 18:55
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensson181
Jag måste ju ha rätt till att tacka nej till jobb i och med jag bara är deltidsanställd/ extra? eller?

Det beror ju på om dina 3-4 dagar blir schemalagda så att de hamnar på nyår.

Dessutom finns ju risk att arbetsgivaren helt enkelt inte använder dig som resurs några fler gånger om du tackar nej.
2012-11-14, 21:12
Medlem
Mitt företag ar anslutet till byggnads. Jag är själv inte medlem i facket pga politiska skäl och anser att andra medlemmar gott kan betala för kalaset pga att facket vill tvinga mig till att stödja visa politiska partier för att jag ska åtnjuta sådant som anses vara allas våra rättigheter osv, därför får jag naturligtvis ingen hjälp om jag skulle ringa facket.

Men till saken. Min arbetsgivare är ansluten till byggnads avtal.

För tillfället arbetar jag strax över 8 mil ifrån hemmet och denna sträcka kör jag till och från jobbet varje dag.
Normalt sett har vi rätt till 18, 50 skattefritt då vi kör till och från jobbet. Vid arbete på plats belägen mer an 7 mil från bostaden så gäller traktamente.
Min arbetsgivare menar iaf att dessa 2 förmåner inte kan kombineras med varandra. Detta håller inte jag med om utan anser att avtalet, dock ganska otydligt, säger att jag har rätt till både och, dock med beskattning på traktamentet eftersom jag inte övernattar på arbetsorten.

2012-11-14, 22:01
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbbp
Mitt företag ar anslutet till byggnads. Jag är själv inte medlem i facket pga politiska skäl och anser att andra medlemmar gott kan betala för kalaset pga att facket vill tvinga mig till att stödja visa politiska partier för att jag ska åtnjuta sådant som anses vara allas våra rättigheter osv, därför får jag naturligtvis ingen hjälp om jag skulle ringa facket.

För tillfället arbetar jag strax över 8 mil ifrån hemmet och denna sträcka kör jag till och från jobbet varje dag.
Normalt sett har vi rätt till 18, 50 skattefritt då vi kör till och från jobbet. Vid arbete på plats belägen mer an 7 mil från bostaden så gäller traktamente.
Min arbetsgivare menar iaf att dessa 2 förmåner inte kan kombineras med varandra. Detta håller inte jag med om utan anser att avtalet, dock ganska otydligt, säger att jag har rätt till både och, dock med beskattning på traktamentet eftersom jag inte övernattar på arbetsorten.

Med din oförmåga att läsa och förstå avtalet förstår jag varför du i övrigt också totalt missuppfattat hur det går till för att alla ska kunna "åtnjuta sådant som anses vara allas våra rättigheter".
Du har fel.
Senast redigerad av Brain Damage 2012-11-14 kl. 22:04.
2012-11-15, 20:25
Medlem
axebays avatar
Julfesten närmar sig och är även i år på en torsdag. Tidigare har vi blivit inbjudna till julbord, ett par öl och en snaps, men i år är det fest och inte bord. Problemet är att jag och 4 andra köra truck i våra arbetsuppgifter. För truck gäller ju samma regler som för vanlig bil, max 0,2 promille annars rattfylla. Kan man truckvägra utan att riskera jobbet?
2012-11-15, 21:44
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axebay
Julfesten närmar sig och är även i år på en torsdag. Tidigare har vi blivit inbjudna till julbord, ett par öl och en snaps, men i år är det fest och inte bord. Problemet är att jag och 4 andra köra truck i våra arbetsuppgifter. För truck gäller ju samma regler som för vanlig bil, max 0,2 promille annars rattfylla. Kan man truckvägra utan att riskera jobbet?
Det beror naturligtvis på. Ex. om ni har alternativa arbetsuppgifter, men även då bör ju "nära noll-tolerans" gälla.

Mitt förslag är att ni naturligtvis tar det lugnt med spriten på festen och inte krökar långt in på småtimmarna. Dessutom bör ni prata om detta med er AG innan festen. Be arbetsgivaren ordna med en alkometer så att ni kan testa er innan ni börjar köra, samtidigt som ni frågar om det är ok med att vänta någon timme extra om någon enstaka promille skulle dröja kvar. Ett sådant samtal borde uppskattas av arbetsgivaren iom att det faktiskt visar på ert ansvarstagande. Det är ju trots allt er AG som tagit initiativet till att ni ska dricka alkohol på en vardag.

Gällande sakfrågan så beror det nog som sagt på omständigheterna huruvida ett vägrande att köra direkt på morgonen kan leda till uppsägning. Skulle ni köra påverkade så är det ju inget snack, men att komma till jobbet och be att få avstå just en arbetsuppgift... Tja, det går det nog inte svara generellt på.
2012-11-15, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Med din oförmåga att läsa och förstå avtalet förstår jag varför du i övrigt också totalt missuppfattat hur det går till för att alla ska kunna "åtnjuta sådant som anses vara allas våra rättigheter".
Du har fel.
Min oförmåga att förstå avtalet har väl för i helvete inget att göra med att jag vägrar acceptera att de vill tvinga mig stödja sossarna
2012-11-16, 01:38
Medlem
Roquepines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axebay

Det låter inte som någon större merit att vägra jobba för att man inte är nykter. Naturligtvis så skall du inte köra truck om du har mer än 0,2 ‰, men du skall väl helst inte vara på jobbet alls. Har ni inga ordningsregler som säger att ni inte får vara berusade på jobbet? (Det är nämligen rätt vanligt att sådana regler finns.)

Några särskilda problem med att gå på fest och ändå kunna blåsa dagen efter bör det annars inte vara. Jag tror knappast att din arbetsgivare kräver att du skall vara packad? Drick 3-4 öl och åk hem och lägg dig senast vid midnatt så är du garanterat nykter klockan 7 eller när du nu börjar arbeta.
2012-11-16, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pbbp

Hej,

I och med att det i bägge punkterna om traktamente står att övernattning krävs och du säger att du inte övernattar så har jag svårt att förstå varför du anser att du ska ha traktamente. Det stämmer även överens med traktamentesregler i övrigt. Övernattning krävs alltid för skattefrihet.
2012-11-25, 14:00
Medlem
Jag har jobbat på ett byggjobb i 2 veckor nu 0700-1600. Varje morgon skriver jag en lapp på hur många timmar jag jobbat föregående dag, som jag lämnar på chefens skrivbord. Det är ett tungt jobb där jag bär 40kg+ i princip hela tiden. Min chef har sagt att jag har 100 spänn i timmen och att det är vitt. Jag har inte skrivit på något avtal/kontrakt.

Frågor: 1: är 100 spänn dåligt betalt?
2: kan chefen ta lappen och torka sig i röven och inte betala ut min lön?

Tacksam för svar!
2012-11-25, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskiiboskii
Jag har jobbat på ett byggjobb i 2 veckor nu 0700-1600. Varje morgon skriver jag en lapp på hur många timmar jag jobbat föregående dag, som jag lämnar på chefens skrivbord. Det är ett tungt jobb där jag bär 40kg+ i princip hela tiden. Min chef har sagt att jag har 100 spänn i timmen och att det är vitt. Jag har inte skrivit på något avtal/kontrakt.

Frågor: 1: är 100 spänn dåligt betalt?
2: kan chefen ta lappen och torka sig i röven och inte betala ut min lön?

Tacksam för svar!

1. Ja, det är skitdåligt. (edit: beror ju lite på om du har utbildning/erfarenhet sen förut. Men det är ingen bra lön och långt under kollektivavtalsnivå.)

2. Ja, i princip. Det är svårt för dig att bevisa att du jobbat där och vilken lön ni kommit överens om.
Senast redigerad av Dustin2000 2012-11-25 kl. 15:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in