2012-10-31, 16:09
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss-G
PROBLEMET
Nu är det så att jag har arbetat på min arbetsplats i över 2,5 år och min familje situation har förändrats sen jag började arbeta. Jag är nu ensamstående och har ensamvårdnad om min dotter ingen kontakt med pappan och skall flytta en bit utanför stan, jag har gått ner i tjänst till 85% för att kunna klara av både arbetet och min vardag,
Jag arbetar från 10-18. Nu när jag skall flytta så bad jag min arbetsgivare om vi kunde ändra om mina arbetstider för att jag kommer inte hinna hämta min dotter från dagis så att jag istället jobbar från 10-17, men detta gick dom inte med på. Jag arbetar i en butik och vi är två st som står i butiken till stänging. Deras förklaring var att bara 1 person i butiken skulle inte hinna hjälpa kunderna OM det skulle bli mycket att göra. Men jag vet att mella 17-18 så finns det inte ett shit att göra i butiken, vi har kanske 3-4 kunder mellan 17-18 och jag VET till 100% att det skulle funka att stå 1 i butiken!

FRÅGA:
Kan dom bara neka mig sådär? har dom inga skylldigheter att hjälpa mig?

ARBETAR:
Som telefon försäljare vi är två st som står i butiken
Företaget har kollektiv avtal handel
Förutom nedanstående kan även kollektivavtalet ha regleringar som påverkar saken. Kontakta facket. Du kommer troligen ändå behöva deras hjälp om företaget fortsätter trilskas.

Lagstiftarna anser att föräldrarna skall ha stora möjligheter att styra över hur föräldraledighet tas ut. Om ledigheten innebär påtaglig störning för verksamheten kan dock AG avslå ledighetsbegäran. För att bedöma vad som ska anses som en påtaglig störning för verksamheten har vi proppen 2000/01:44 att gå på. Arbetsdomstolen har också prövat saken i AD 2005:92. Från AD har jag kopierat relevant text som citat nedan.

Bedömningen om det innebär en påtaglig störning för verksamheten grundar sig dels på arbetsplatsens storlek, dvs en större arbetsplatsa antas ha en större möjlighet att anpassa organisationen efter föräldrars ledighetsönskemål, och dels på AG:s argument för att påvisa påtaglig störning för verksamheten. I de fall AG inte går med på förälderns önskemål är det nämligen AG som har "bevisbördan" för att det verkligen skulle orsaka påtaglig störning för verksamheten att gå med på ledigheten.

Som du förstår kan man därför inte utan grundlig genomgång av företaget, arbetsplatsen och företagets motiv säga om de verkligen har rätt att neka ledigheten. Om ett företag nekar ledighet gör de detta under skadeståndsansvar.

I AD 2005:92 dömde AD till arbetstagarens fördel och företaget fick ersätta inkomstförlust och betala skadestånd på sa: 122000 plus ränta.

Citat:
Ursprungligen postat av AD 2005:92
Föräldraledighet kan enligt föräldraledighetslagen förekomma bl.a. i form av hel ledighet eller förkortad arbetstid. Ledighet får enligt 10 § delas upp på högst tre perioder för varje kalenderår. Vid förkortning av arbetstid får ledigheten enligt 12 § spridas över arbetsveckans samtliga dagar eller förläggas till viss eller vissa av arbetsveckans dagar. Denna regel infördes genom lagändring som trädde i kraft den 1 juli 2001. Dessförinnan gällde att avkortningen vid förkortad arbetstid i princip skulle tas ut dagligen, dvs. spridas över arbetsveckans samtliga dagar. Skälet till lagändringen var att lagstiftaren ville erbjuda parterna större frihet att besluta om hur arbetstagarens ledighet skulle läggas ut (se prop. 2000/2001:44 s. 37 f.).

Om överenskommelse inte kan träffas om hur ledigheten skall tas ut vid förkortad arbetstid, skall arbetsgivaren enligt de tvingande bestämmelserna i 14 § andra stycket föräldraledighetslagen förlägga ledigheten i enlighet med arbetstagarens önskemål, om en sådan förläggning inte medför påtaglig störning i arbetsgivarens verksamhet. Även denna ordning infördes genom 2001 års lagändringar. Dessförinnan gällde i princip att det var arbetsgivaren som vid förkortad arbetstid bestämde i frågor om ledighetens förläggning och därmed sammanhängande frågor. Skälet till lagändringen i denna del var att lagstiftaren önskade att arbetstagarens önskemål skulle ges ökat genomslag i fall då parterna inte kunde komma överens. Inriktningen skulle vara att ledigheten normalt skall förläggas i enlighet med arbetstagarens önskemål, men att arbetstagaren inte skulle ges en obegränsad rätt att bestämma hur ledigheten skall förläggas. Meningen är enligt lagmotiven inte att varje störning i arbetsgivarens verksamhet skall berättiga denne att inte tillgodose arbetstagarens önskemål. Endast om det finns omständigheter i det enskilda fallet som gör att verksamheten hos arbetsgivaren annars kommer att utsättas för stora påfrestningar bör arbetsgivaren kunna förlägga ledigheten i strid med arbetstagarens önskemål. En av de faktorer som måste beaktas vid bedömningen av om det skulle uppkomma en påtaglig störning är arbetsplatsens storlek. I motiven uttalas också att det vid tvist ankommer på arbetsgivaren att visa att ledighet som förläggs i enlighet med arbetstagarens önskemål medför en påtaglig störning i verksamheten (se a. prop. s. 38 och 47).
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Svar: Ja, det har din arbetsgivare rätt att göra. Nej, de har ingen skyldighet att vara tillmötesgående.

Har ni kontanthantering i butiken? Isåfall säger väl Handels avtal att man inte FÅR stänga själv?

Trist situation dock.
Kan vi inte enas om att man inte svarar på frågor man har lite eller ingen kunskap om?
2012-11-05, 13:57
Medlem
Mickesoklarts avatar
hej!

har jobbat på ett litet företag i ca 9 månader. företaget har ca 10 anställda med det är alltid plus minus 2 pers för här anställs och sparkas det hej vilt.

Företaget har ej något kollektivavtal utan kör helt på egen hand. Tänkte höra hur det ligger till ang min semester. Enligt kontrakt jobbar jag heltid, men det står ej vilka arbetstider jag har. Jag har jobbat mån-sön, varje vecke, samt vid två tillfällen varit med företaget och arbetat på annan ort ibland i upp till 14 dagar i sträck.

Semesterlönen baseras på antalet timmar jag jobbar, och jag har rätt till 25 dagars semester, men i mitt fall är det alltså 4 veckor istället för det normala, 5 veckor.

Är detta helt ok enligt lag?
2012-11-05, 14:29
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickesoklart
hej!

har jobbat på ett litet företag i ca 9 månader. företaget har ca 10 anställda med det är alltid plus minus 2 pers för här anställs och sparkas det hej vilt.

Företaget har ej något kollektivavtal utan kör helt på egen hand. Tänkte höra hur det ligger till ang min semester. Enligt kontrakt jobbar jag heltid, men det står ej vilka arbetstider jag har. Jag har jobbat mån-sön, varje vecke, samt vid två tillfällen varit med företaget och arbetat på annan ort ibland i upp till 14 dagar i sträck.

Semesterlönen baseras på antalet timmar jag jobbar, och jag har rätt till 25 dagars semester, men i mitt fall är det alltså 4 veckor istället för det normala, 5 veckor.

Är detta helt ok enligt lag?
Tolkar jag dig rätt om det är så att din AG anser att lördagar och söndagar ska räknas in i semestern mht att det är så du arbetar "normalt"?

Hur som helst verkar ditt anställningsavtal stå väldigt mycket i strid med Arbetstidslagen, som bland annat innehåller veckovila. Att en arbetsgivare skulle få lägga ut 25 dagars semester utan att ta hänsyn till veckovila så att det i praktiken blir 4 veckor ledigt förefaller helt absurt och är självklart inte "ok enligt lag".

Det är inte heller lagenligt att i det enskilda anställningsavtalet avtala om färre än 25 dagar semester. Inte ens i rikstäckande kollektivavtal får sådana försämringar göras.
2012-11-05, 17:13
Medlem
ajmons avatar
Hejsan. Jag jobbar som lärling inom ett hantverkaryrke.

Det är så att en av våra privatkunder vill inte betala fakturorna för våra tjänster.
Det handlar inte om ett dåligt utfört jobb, utan att kunden tycker att timmarna är för många.

Jobbet "slutfördes" för ca 3 månader sen, med lite tillkommande saker som skulle göras vid tidpunkten vi är i nu.
Men arbetsgivaren vill inte betala lön för jobbet som vi gör nu, då han anser att han förlorade för mycket pengar från förra periodens arbete hos den kunden.

Det som är bestämt är att det spelar ingen roll vem som utför jobbet hos kunden, alla anställda skall dela på dessa timmar och dessa timmar dras sedan av från lönen.

Är detta rätt eller fel? Har han rätt att göra såhär? Det handlar om nästan en månadslön för mig, alltså en månad som jag blir utan lön i stort sett, han är inte heller villig att slå ut avdraget på flera månader....

Mvh.
2012-11-05, 22:08
Medlem
Mickesoklarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Tolkar jag dig rätt om det är så att din AG anser att lördagar och söndagar ska räknas in i semestern mht att det är så du arbetar "normalt"?

Hur som helst verkar ditt anställningsavtal stå väldigt mycket i strid med Arbetstidslagen, som bland annat innehåller veckovila. Att en arbetsgivare skulle få lägga ut 25 dagars semester utan att ta hänsyn till veckovila så att det i praktiken blir 4 veckor ledigt förefaller helt absurt och är självklart inte "ok enligt lag".

Det är inte heller lagenligt att i det enskilda anställningsavtalet avtala om färre än 25 dagar semester. Inte ens i rikstäckande kollektivavtal får sådana försämringar göras.

Nu lyckades jag ju givetvis skriva fel. Jobbar Mån-Lör, så det totalt blir 40 timmar i veckan.

tack för svar!

har en fråga till. Tjänar jag in semesterersättning även under min uppsägningstid, eller försvinner de 12 % den månaden?
2012-11-05, 22:17
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajmon
Hejsan. Jag jobbar som lärling inom ett hantverkaryrke.

Det är så att en av våra privatkunder vill inte betala fakturorna för våra tjänster.
Det handlar inte om ett dåligt utfört jobb, utan att kunden tycker att timmarna är för många.

Jobbet "slutfördes" för ca 3 månader sen, med lite tillkommande saker som skulle göras vid tidpunkten vi är i nu.
Men arbetsgivaren vill inte betala lön för jobbet som vi gör nu, då han anser att han förlorade för mycket pengar från förra periodens arbete hos den kunden.

Det som är bestämt är att det spelar ingen roll vem som utför jobbet hos kunden, alla anställda skall dela på dessa timmar och dessa timmar dras sedan av från lönen.

Är detta rätt eller fel? Har han rätt att göra såhär? Det handlar om nästan en månadslön för mig, alltså en månad som jag blir utan lön i stort sett, han är inte heller villig att slå ut avdraget på flera månader....

Mvh.
Förutsatt att ni inte har någon fastställd lön i anställningsavtal och att företaget saknar kollektivavtal så är det ok, annars så klart inte.

I Sverige finns ingen lagstadgad lägsta lön så i princip kan man komma överens om att arbeta gratis, men det är ju inte så vanligt. Därför brukar lönen fastslås i anställningsavtal och/eller i kollektivavtal (KA). Om ni har enskilda anställningsavtal med angiven ön är det den lönen ni skall arbeta för (under förutsättning att den lönen inte understiger ev. minimilön i ev. KA). Med detta menar jag att en personlig lön inte får understiga en lön som anges som lägstalön i ett gällande KA.

Om er arbetsgivare (AG) är bunden av ett KA gäller detta alla anställda i den berörda verksamheten oavsett om man är medlem i facket eller ej. (Om vi pratar byggverksamhet är KA ett måste för att du skall få tillgodoräkna dig lärlingstid på företaget.) För att ni skulle kunna arbeta gratis trots att er AG har ett KA måste detta vara en möjlighet i gällande KA. Jag finner det helt omöjligt utifrån din problembeskrivning att något Svenskt KA skulle tillåta det.

Att din AG fått problem med en kund är inget giltigt skäl att inte betala lön, punkt slut.

Mitt absoluta råd är att du ska kontakta facket för hjälp, och det gäller inte bara med lönen. Du bör även kolla så att allt står rätt till med din lärlingsutbildning. En AG som inte ens vill betala lön har säkerligen problem att följa avtalsbestämmelserna gällande lärlingsutbildningen också. I slutänden kan det innebära att du inte får något yrkesbevis.
2012-11-05, 22:19
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickesoklart
Nu lyckades jag ju givetvis skriva fel. Jobbar Mån-Lör, så det totalt blir 40 timmar i veckan.

tack för svar!

har en fråga till. Tjänar jag in semesterersättning även under min uppsägningstid, eller försvinner de 12 % den månaden?
Du fortsätter tjäna in semesterersättning hela din anställningstid, dvs även under uppsägningstiden.
2012-11-06, 10:39
Medlem
ajmons avatar
6
Citat:
Förutsatt att ni inte har någon fastställd lön i anställningsavtal och att företaget saknar kollektivavtal så är det ok, annars så klart inte.

I Sverige finns ingen lagstadgad lägsta lön så i princip kan man komma överens om att arbeta gratis, men det är ju inte så vanligt. Därför brukar lönen fastslås i anställningsavtal och/eller i kollektivavtal (KA). Om ni har enskilda anställningsavtal med angiven ön är det den lönen ni skall arbeta för (under förutsättning att den lönen inte understiger ev. minimilön i ev. KA). Med detta menar jag att en personlig lön inte får understiga en lön som anges som lägstalön i ett gällande KA.

Om er arbetsgivare (AG) är bunden av ett KA gäller detta alla anställda i den berörda verksamheten oavsett om man är medlem i facket eller ej. (Om vi pratar byggverksamhet är KA ett måste för att du skall få tillgodoräkna dig lärlingstid på företaget.) För att ni skulle kunna arbeta gratis trots att er AG har ett KA måste detta vara en möjlighet i gällande KA. Jag finner det helt omöjligt utifrån din problembeskrivning att något Svenskt KA skulle tillåta det.

Att din AG fått problem med en kund är inget giltigt skäl att inte betala lön, punkt slut.

Mitt absoluta råd är att du ska kontakta facket för hjälp, och det gäller inte bara med lönen. Du bör även kolla så att allt står rätt till med din lärlingsutbildning. En AG som inte ens vill betala lön har säkerligen problem att följa avtalsbestämmelserna gällande lärlingsutbildningen också. I slutänden kan det innebära att du inte får något yrkesbevis.

Skriver på telefonen så svarar kort.

Jag har jobbat här i snart 8mån. Jag har träffat chefen 1 GÅNG!! Och jag har under hela min "anställning" här försökt nå honom på telefon för att kräva att ett anställningsbevis skrivs. Fick tag i honom för ca 3månaderr sen, förmodligen missade han att det var jag som ringde. Då var det även aktuellt med en lönehöjning enligt lärlingsutbildningens tidsramar, tog även upp det om att jag vill ha skrivit anställningsbevis och han lovade att ringa upp dagen efter när han var på kontoret. Han ringde aldrig upp och han svarar inte på mina samtal, samtidigt som jag går med en timlön på 30kr/h lägre än vad jag har rätt till. Hade han varit tillmötesgående och en bra chef för mig hade jag varit en bra anställd i denna situationen och haft förståelse med honom. Hursomhelst anses det vara en dålig idé att bli lite motvillig hans vilja nu, innan jag löst det med min lön, retroaktiv betalning( vilket en annan kille fick) och anställningsbevis? Jag har ju också en del att förlora men jobbet är jag inte rädd om då jag ändå söker nytt..
2012-11-06, 13:01
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Skriver på telefonen så svarar kort.

Jag har jobbat här i snart 8mån. Jag har träffat chefen 1 GÅNG!! Och jag har under hela min "anställning" här försökt nå honom på telefon för att kräva att ett anställningsbevis skrivs. Fick tag i honom för ca 3månaderr sen, förmodligen missade han att det var jag som ringde. Då var det även aktuellt med en lönehöjning enligt lärlingsutbildningens tidsramar, tog även upp det om att jag vill ha skrivit anställningsbevis och han lovade att ringa upp dagen efter när han var på kontoret. Han ringde aldrig upp och han svarar inte på mina samtal, samtidigt som jag går med en timlön på 30kr/h lägre än vad jag har rätt till. Hade han varit tillmötesgående och en bra chef för mig hade jag varit en bra anställd i denna situationen och haft förståelse med honom. Hursomhelst anses det vara en dålig idé att bli lite motvillig hans vilja nu, innan jag löst det med min lön, retroaktiv betalning( vilket en annan kille fick) och anställningsbevis? Jag har ju också en del att förlora men jobbet är jag inte rädd om då jag ändå söker nytt..
Dina problem på din arbetsplats verkar så allvarliga att jag inte vill rådge dig via Flashback. Det behövs en ordentlig genomgång av hela situationen för att ge hjälp/korrekta råd. Om du kört "papperslöst" i 8 månader är det exempelvis mycket stor risk att denna tid inte räknas som officiell lärlingstid. Lägg där till att du har ett lönekrav gentemot arbetsgivaren, så är din ena reella chans att få hjälp via facket.

Det bästa råd du någonsin kommer att få gällande detta är att kontakta facket. Även om du inte är medlem så bör du göra det och be att få bli medlem. Jag har mycket svårt att tro att du inte skulle få den hjälp du behöver iom att facket inte gillar AG som blåser sina lärlingar, och att dom också har överseende med att ungdomar inte går med i facket det första dom gör.
2012-11-06, 16:48
Medlem
ajmons avatar
Citat:
Dina problem på din arbetsplats verkar så allvarliga att jag inte vill rådge dig via Flashback. Det behövs en ordentlig genomgång av hela situationen för att ge hjälp/korrekta råd. Om du kört "papperslöst" i 8 månader är det exempelvis mycket stor risk att denna tid inte räknas som officiell lärlingstid. Lägg där till att du har ett lönekrav gentemot arbetsgivaren, så är din ena reella chans att få hjälp via facket.

Det bästa råd du någonsin kommer att få gällande detta är att kontakta facket. Även om du inte är medlem så bör du göra det och be att få bli medlem. Jag har mycket svårt att tro att du inte skulle få den hjälp du behöver iom att facket inte gillar AG som blåser sina lärlingar, och att dom också har överseende med att ungdomar inte går med i facket det första dom gör.

Jag kontaktade facket förut, han sa att jag skulle vänta på lönen och konfrontera min chef om det var några ändringar. därefter kontakta facket igen, så sköter dom detta.

Men problemet är bara att jag inte kan konfrontera min chef, eftersom jag aldrig får tag i honom...
bara idag har jag ringt 3 gånger och lämnat meddelande sista samtalet.

Känner mig ganska obekväm med hela situationen då jag inte vill bli "ovän" med AG innan jag fixat med all skit..

Visst borde det vara min rätt att få ut lön retroaktivt eftersom jag kontaktade honom ang min löneökning när det var aktuellt, men sedan dess har ingenting hänt? jag har liksom gjort vad jag kunnat.

Det komiska i det hela är att de andra anställda säger att man inte kan jobba på ett bättre företag.
2012-11-06, 22:00
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Jag kontaktade facket förut, han sa att jag skulle vänta på lönen och konfrontera min chef om det var några ändringar. därefter kontakta facket igen, så sköter dom detta.

Men problemet är bara att jag inte kan konfrontera min chef, eftersom jag aldrig får tag i honom...
bara idag har jag ringt 3 gånger och lämnat meddelande sista samtalet.

Känner mig ganska obekväm med hela situationen då jag inte vill bli "ovän" med AG innan jag fixat med all skit..

Visst borde det vara min rätt att få ut lön retroaktivt eftersom jag kontaktade honom ang min löneökning när det var aktuellt, men sedan dess har ingenting hänt? jag har liksom gjort vad jag kunnat.

Det komiska i det hela är att de andra anställda säger att man inte kan jobba på ett bättre företag.
Dom andra anställda verkar ju vara hunsade och kan tänka sig ställa upp och arbeta gratis, så vad dom tycker utgör en bra AG är ju inte någon bra måttstock, eller hur?

Hur länge sedan påtalade du att du passerat ett lärlingssteg och ska ha högre lön? Hur många felaktiga löner har du fått efter det? Vänta inte för länge med att begära fackets juridiska hjälp. Det är standard att be alla som söker hjälp hos facket att först själva påtala felet för sin AG. Många gånger är det faktiskt så att det är rent slarv/okunskap som är orsaken och att det snabbt rättas till vid påtalande. Men om man efter upprepade försök inte får rättelse, eller inte ens kontakt, då är det dags för juridik.

Jag förstår att det känns obekvämt och att man drar sig för att ställa till med bråk, men tänk även på åt vilket håll det går om du inte tar tag i situationen. Vem vet, om 3 - 4 år kanske du då är lika hunsad som de andra anställda och jobbar gratis...

Har lönen varit för låg enligt avtal har du rätt till retroaktiv lön, ev även skadestånd om det rör sig om grov försummelse från din AG. Det beror lite på hur du och facket lägger upp kraven.
2012-11-06, 22:46
Medlem
ajmons avatar
Citat:
Dom andra anställda verkar ju vara hunsade och kan tänka sig ställa upp och arbeta gratis, så vad dom tycker utgör en bra AG är ju inte någon bra måttstock, eller hur?

Hur länge sedan påtalade du att du passerat ett lärlingssteg och ska ha högre lön? Hur många felaktiga löner har du fått efter det? Vänta inte för länge med att begära fackets juridiska hjälp. Det är standard att be alla som söker hjälp hos facket att först själva påtala felet för sin AG. Många gånger är det faktiskt så att det är rent slarv/okunskap som är orsaken och att det snabbt rättas till vid påtalande. Men om man efter upprepade försök inte får rättelse, eller inte ens kontakt, då är det dags för juridik.

Jag förstår att det känns obekvämt och att man drar sig för att ställa till med bråk, men tänk även på åt vilket håll det går om du inte tar tag i situationen. Vem vet, om 3 - 4 år kanske du då är lika hunsad som de andra anställda och jobbar gratis...

Har lönen varit för låg enligt avtal har du rätt till retroaktiv lön, ev även skadestånd om det rör sig om grov försummelse från din AG. Det beror lite på hur du och facket lägger upp kraven.

Andledningen till att 2 av dom gör det är för att dom har en vänskapsrelation till AG, den 3e är lärling som jag, och slickar röv för allt och alla så mycket han kan fast han inte fattar det själv. Dessutom är han helt hjärndöd men det är en annan femma...

Det var ca 3 månader sen om jag räknar rätt, vilket innebär 3 felaktiga löner. Det var även då jag påpekade att jag verkligen ville att de skulle ansöka om en lärlingsanställning för mig eftersom mina timmar inte tillgodoräknas annars.

Även pengar från mars månad har ej blivit utbetalda, försökte få dom i 4 månader, men tröttnade tillslut för jag överlever utan dom pengar, ca 2000kr. Jag pratade aldrig med chefen personligen utan det gick hela tiden genom en annan anställd som har ansvar över mig. Om chefen hade svarat på mina samtal så hade det krävts 1 samtal så hade det varit löst, blev även då lovad från "mellanhanden" att han skulle ringa upp mig några gånger, men inget hände....

Jag söker aktivt nytt jobb, tro mig... Så jag kommer inte vara kvar här i 3-4 år
Och jag hade inte haft några problem att offra mig och gå in någon helg för att orsaka ett problem jag har ställt till med som företaget förlorat pengar på, tvärtom, jag hade gjort det mer än gärna för att göra rätt för mig. Men med tanke på omständigheterna och att allt bara är fel gjort från AG's håll så bara vägrar jag att göra detta för honom....

Du verkar ha bra koll på vad du pratar om, får man fråga hur det kommer sig att du har denna kunskap? Många år i arbetslivet eller egna erfarenheter av samma saker kanske?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in