Citat:
Förutom nedanstående kan även kollektivavtalet ha regleringar som påverkar saken. Kontakta facket. Du kommer troligen ändå behöva deras hjälp om företaget fortsätter trilskas.
Ursprungligen postat av Miss-G
PROBLEMET
Nu är det så att jag har arbetat på min arbetsplats i över 2,5 år och min familje situation har förändrats sen jag började arbeta. Jag är nu ensamstående och har ensamvårdnad om min dotter ingen kontakt med pappan och skall flytta en bit utanför stan, jag har gått ner i tjänst till 85% för att kunna klara av både arbetet och min vardag,
Jag arbetar från 10-18. Nu när jag skall flytta så bad jag min arbetsgivare om vi kunde ändra om mina arbetstider för att jag kommer inte hinna hämta min dotter från dagis så att jag istället jobbar från 10-17, men detta gick dom inte med på. Jag arbetar i en butik och vi är två st som står i butiken till stänging. Deras förklaring var att bara 1 person i butiken skulle inte hinna hjälpa kunderna OM det skulle bli mycket att göra. Men jag vet att mella 17-18 så finns det inte ett shit att göra i butiken, vi har kanske 3-4 kunder mellan 17-18 och jag VET till 100% att det skulle funka att stå 1 i butiken!
FRÅGA:
Kan dom bara neka mig sådär? har dom inga skylldigheter att hjälpa mig?
ARBETAR:
Som telefon försäljare vi är två st som står i butiken
Företaget har kollektiv avtal handel
Nu är det så att jag har arbetat på min arbetsplats i över 2,5 år och min familje situation har förändrats sen jag började arbeta. Jag är nu ensamstående och har ensamvårdnad om min dotter ingen kontakt med pappan och skall flytta en bit utanför stan, jag har gått ner i tjänst till 85% för att kunna klara av både arbetet och min vardag,
Jag arbetar från 10-18. Nu när jag skall flytta så bad jag min arbetsgivare om vi kunde ändra om mina arbetstider för att jag kommer inte hinna hämta min dotter från dagis så att jag istället jobbar från 10-17, men detta gick dom inte med på. Jag arbetar i en butik och vi är två st som står i butiken till stänging. Deras förklaring var att bara 1 person i butiken skulle inte hinna hjälpa kunderna OM det skulle bli mycket att göra. Men jag vet att mella 17-18 så finns det inte ett shit att göra i butiken, vi har kanske 3-4 kunder mellan 17-18 och jag VET till 100% att det skulle funka att stå 1 i butiken!
FRÅGA:
Kan dom bara neka mig sådär? har dom inga skylldigheter att hjälpa mig?
ARBETAR:
Som telefon försäljare vi är två st som står i butiken
Företaget har kollektiv avtal handel
Lagstiftarna anser att föräldrarna skall ha stora möjligheter att styra över hur föräldraledighet tas ut. Om ledigheten innebär påtaglig störning för verksamheten kan dock AG avslå ledighetsbegäran. För att bedöma vad som ska anses som en påtaglig störning för verksamheten har vi proppen 2000/01:44 att gå på. Arbetsdomstolen har också prövat saken i AD 2005:92. Från AD har jag kopierat relevant text som citat nedan.
Bedömningen om det innebär en påtaglig störning för verksamheten grundar sig dels på arbetsplatsens storlek, dvs en större arbetsplatsa antas ha en större möjlighet att anpassa organisationen efter föräldrars ledighetsönskemål, och dels på AG:s argument för att påvisa påtaglig störning för verksamheten. I de fall AG inte går med på förälderns önskemål är det nämligen AG som har "bevisbördan" för att det verkligen skulle orsaka påtaglig störning för verksamheten att gå med på ledigheten.
Som du förstår kan man därför inte utan grundlig genomgång av företaget, arbetsplatsen och företagets motiv säga om de verkligen har rätt att neka ledigheten. Om ett företag nekar ledighet gör de detta under skadeståndsansvar.
I AD 2005:92 dömde AD till arbetstagarens fördel och företaget fick ersätta inkomstförlust och betala skadestånd på sa: 122000 plus ränta.
Citat:
Ursprungligen postat av AD 2005:92
Föräldraledighet kan enligt föräldraledighetslagen förekomma bl.a. i form av hel ledighet eller förkortad arbetstid. Ledighet får enligt 10 § delas upp på högst tre perioder för varje kalenderår. Vid förkortning av arbetstid får ledigheten enligt 12 § spridas över arbetsveckans samtliga dagar eller förläggas till viss eller vissa av arbetsveckans dagar. Denna regel infördes genom lagändring som trädde i kraft den 1 juli 2001. Dessförinnan gällde att avkortningen vid förkortad arbetstid i princip skulle tas ut dagligen, dvs. spridas över arbetsveckans samtliga dagar. Skälet till lagändringen var att lagstiftaren ville erbjuda parterna större frihet att besluta om hur arbetstagarens ledighet skulle läggas ut (se prop. 2000/2001:44 s. 37 f.).
Om överenskommelse inte kan träffas om hur ledigheten skall tas ut vid förkortad arbetstid, skall arbetsgivaren enligt de tvingande bestämmelserna i 14 § andra stycket föräldraledighetslagen förlägga ledigheten i enlighet med arbetstagarens önskemål, om en sådan förläggning inte medför påtaglig störning i arbetsgivarens verksamhet. Även denna ordning infördes genom 2001 års lagändringar. Dessförinnan gällde i princip att det var arbetsgivaren som vid förkortad arbetstid bestämde i frågor om ledighetens förläggning och därmed sammanhängande frågor. Skälet till lagändringen i denna del var att lagstiftaren önskade att arbetstagarens önskemål skulle ges ökat genomslag i fall då parterna inte kunde komma överens. Inriktningen skulle vara att ledigheten normalt skall förläggas i enlighet med arbetstagarens önskemål, men att arbetstagaren inte skulle ges en obegränsad rätt att bestämma hur ledigheten skall förläggas. Meningen är enligt lagmotiven inte att varje störning i arbetsgivarens verksamhet skall berättiga denne att inte tillgodose arbetstagarens önskemål. Endast om det finns omständigheter i det enskilda fallet som gör att verksamheten hos arbetsgivaren annars kommer att utsättas för stora påfrestningar bör arbetsgivaren kunna förlägga ledigheten i strid med arbetstagarens önskemål. En av de faktorer som måste beaktas vid bedömningen av om det skulle uppkomma en påtaglig störning är arbetsplatsens storlek. I motiven uttalas också att det vid tvist ankommer på arbetsgivaren att visa att ledighet som förläggs i enlighet med arbetstagarens önskemål medför en påtaglig störning i verksamheten (se a. prop. s. 38 och 47).
Om överenskommelse inte kan träffas om hur ledigheten skall tas ut vid förkortad arbetstid, skall arbetsgivaren enligt de tvingande bestämmelserna i 14 § andra stycket föräldraledighetslagen förlägga ledigheten i enlighet med arbetstagarens önskemål, om en sådan förläggning inte medför påtaglig störning i arbetsgivarens verksamhet. Även denna ordning infördes genom 2001 års lagändringar. Dessförinnan gällde i princip att det var arbetsgivaren som vid förkortad arbetstid bestämde i frågor om ledighetens förläggning och därmed sammanhängande frågor. Skälet till lagändringen i denna del var att lagstiftaren önskade att arbetstagarens önskemål skulle ges ökat genomslag i fall då parterna inte kunde komma överens. Inriktningen skulle vara att ledigheten normalt skall förläggas i enlighet med arbetstagarens önskemål, men att arbetstagaren inte skulle ges en obegränsad rätt att bestämma hur ledigheten skall förläggas. Meningen är enligt lagmotiven inte att varje störning i arbetsgivarens verksamhet skall berättiga denne att inte tillgodose arbetstagarens önskemål. Endast om det finns omständigheter i det enskilda fallet som gör att verksamheten hos arbetsgivaren annars kommer att utsättas för stora påfrestningar bör arbetsgivaren kunna förlägga ledigheten i strid med arbetstagarens önskemål. En av de faktorer som måste beaktas vid bedömningen av om det skulle uppkomma en påtaglig störning är arbetsplatsens storlek. I motiven uttalas också att det vid tvist ankommer på arbetsgivaren att visa att ledighet som förläggs i enlighet med arbetstagarens önskemål medför en påtaglig störning i verksamheten (se a. prop. s. 38 och 47).
Citat:
Kan vi inte enas om att man inte svarar på frågor man har lite eller ingen kunskap om?
Ursprungligen postat av EckiEcki
Svar: Ja, det har din arbetsgivare rätt att göra. Nej, de har ingen skyldighet att vara tillmötesgående.
Har ni kontanthantering i butiken? Isåfall säger väl Handels avtal att man inte FÅR stänga själv?
Trist situation dock.
Har ni kontanthantering i butiken? Isåfall säger väl Handels avtal att man inte FÅR stänga själv?
Trist situation dock.