2013-02-06, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Du kan inte vara tillsvidareanställd i en bestämd period. En tillsvidareanställning gäller precis som den heter, tills vidare. För att avsluta en sådan krävs giltiga skäl, dvs arbetsbrist eller personliga skäl.

En tillsvidareanställning kan inledas med en prövoperiod som max får vara 6 månader (enl. LAS). Efter den perioden övergår den i en normal tillsvidareanställning med uppsägningsregler enl. ovan. Man behöver inte skriva på ett nytt anställningsavtal för att anställningen skall övergå i en tillsvidareanställning. Det gör den ändå.

Om dina 6 månader var en provanställning och du fortfarande är kvar på företaget är du nu tillsvidareanställd. Du kan bli uppsagd pga arbetsbrist eller personliga skäl. Begreppet arbetsbrist äger arbetsgivaren helt själv. Påstår dom att det är arbetsbrist så är det det (med mycket få undantag). Att säga upp någon pga personliga skäl är knepigare och giltigheten i skälen kan vara svåra att styrka för arbetsgivaren (så vida du är medlem i facket och har någon som för din talan).

Läs ditt anställningsavtal en gång till och googla de begrepp du ev inte förstår. Var det en visstidsanställning eller en tillsvidareanställning med inledande prövotid? Fanns rätten till utökad arbetstid inskriven i avtalet? Dvs att du skulle få gå från halvtid till heltid? Om inte har du öht ingen sådan rätt annat än vad som framgår i LAS 25 a §.

Fantastiskt förklarat!

Bugar och bockar!
2013-02-08, 12:35
Medlem
Jobbar just nu åt Manpower på ett ställe och har fått ett nytt jobb via proffice som börjar nästa vecka (fick veta igår) .
Vi har varsel på Manpower där jag ingår, min chef verkar endå inte låta mig börja på nya stället utan har förlängt mig på en vecka till på detta ställe! Vad ska jag göra? Finns inget fackförbund där jag är och jobbet börjar som sagt nästa torsdag så jag behöver råd!
2013-02-08, 12:51
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramerkramer
Jobbar just nu åt Manpower på ett ställe och har fått ett nytt jobb via proffice som börjar nästa vecka (fick veta igår) .
Vi har varsel på Manpower där jag ingår, min chef verkar endå inte låta mig börja på nya stället utan har förlängt mig på en vecka till på detta ställe! Vad ska jag göra? Finns inget fackförbund där jag är och jobbet börjar som sagt nästa torsdag så jag behöver råd!
Du lämnar lite knapphändiga uppgifter för att jag ska kunna svara korrekt, och jag är inte inläst på bemanningsavtalet heller, men generellt gäller att:

Om du är uppsagd med en viss uppsägningstid, dvs har fått ett uppsägningsbesked där sista anställningsdag angetts, kan uppsägningstiden förlängas efter en gemensam överenskommelse. Dvs om din AG vill att du ska jobba en vecka längre än vad det ursprungliga uppsägningsbeskedet angett måste dom komma överens med dig om det. Du behöver inte acceptera förlängningen utan är fri att sluta på det tidigare angivna datumet.
2013-02-08, 18:25
Medlem
Ursäkta, skrev i hets och från mobilen. Det är jag själv som vill säga upp mig och har fått svaret att jag inte behöver ha den uppsägningstiden jag normalt skulle ha nu när det ligger ett varsel. Och problemet nu är att den konsultchefen som sa så till mig är på semester och den andra k-chefen vill att jag även jobbar nästa vecka då jag blivit bokad hos kunden en ytterliggare vecka. Detta har skett utan min vetskap.

Kunden i fråga är informerad utav mig då k-chefen ej har sagt någonting till dom ännu. Då jag berättade detta sa k-chefen att jag gjort mig skyldig till grovt tjänstefel och inte fick prata om min framtid med företaget utan bara säga att jag inte vet nått och be dom kontakta manpower.

Enligt företaget kan jag få sluta 2 dagar tidigare men k-chefen säger att detta bestämmer manpower och jag får sluta på fredag. Detta gör att jag i såna fall slutar på manpower på kvällen och ska upp till mitt nya jobb inte så utvilad dagen därpå. Kan jag kräva att få sluta tidigare i veckan så jag inte behöver vara en zombie första dagen på det nya jobbet?
2013-02-08, 19:18
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursäkta, skrev i hets och från mobilen. Det är jag själv som vill säga upp mig och har fått svaret att jag inte behöver ha den uppsägningstiden jag normalt skulle ha nu när det ligger ett varsel. Och problemet nu är att den konsultchefen som sa så till mig är på semester och den andra k-chefen vill att jag även jobbar nästa vecka då jag blivit bokad hos kunden en ytterliggare vecka. Detta har skett utan min vetskap.

Kunden i fråga är informerad utav mig då k-chefen ej har sagt någonting till dom ännu. Då jag berättade detta sa k-chefen att jag gjort mig skyldig till grovt tjänstefel och inte fick prata om min framtid med företaget utan bara säga att jag inte vet nått och be dom kontakta manpower.

Enligt företaget kan jag få sluta 2 dagar tidigare men k-chefen säger att detta bestämmer manpower och jag får sluta på fredag. Detta gör att jag i såna fall slutar på manpower på kvällen och ska upp till mitt nya jobb inte så utvilad dagen därpå. Kan jag kräva att få sluta tidigare i veckan så jag inte behöver vara en zombie första dagen på det nya jobbet?
Ursäkta... Gnäller du för att du inte får mer än en natts sömn mellan jobben eller har du svårt att uttrycka dig? Är det mer än så som strular?

Fö kan du bara ha en beslutande chef över dig. En ev vikarierande chef kan inte ändra en sådan överenskommelse om förkortad uppsägningstid som du har med din ordinarie chef. Be den andra chefen fara och flyga, eller komma fram med bevis på att din ök med ordinarie chef inte gäller.

Personligen hade jag jobbat veckan ut åt Manpower, sovit en natt och sedan börjat hos Proffice, hur svårt är det?
2013-02-08, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Ursäkta... Gnäller du för att du inte får mer än en natts sömn mellan jobben eller har du svårt att uttrycka dig? Är det mer än så som strular?

Fö kan du bara ha en beslutande chef över dig. En ev vikarierande chef kan inte ändra en sådan överenskommelse om förkortad uppsägningstid som du har med din ordinarie chef. Be den andra chefen fara och flyga, eller komma fram med bevis på att din ök med ordinarie chef inte gäller.

Personligen hade jag jobbat veckan ut åt Manpower, sovit en natt och sedan börjat hos Proffice, hur svårt är det?

Den chefen som lovade mig att sluta tidigare ringde jag och rådfrågade uppsägningstiden mm innan intervju då jag bara är "utlånad" en kortare period till det andra kontoret och chefen och den nya fanns ej på plats vilket sker sällan.
Jag kommer behöva börja senare på torsdagen då det ska skrivas kontrakt kl 14:30 hos proffice. Detta diskuterade jag också med företaget och det gick bra att jag kom senare, dock ville ej Manpower detta då dom inte kunde fakturera denna tid i såna fall. Därav måste jag ju försöka sluta tidigare i veckan för att kunna skriva kontrakt få info etc.
Angående att jag klagade på sömnen är ju att man vill göra ett gott intryck på en ny arbetsplats första dagen, slutar efter 24 och kommer börja 6 hos proffice och då hinns det med 4 h sömn om jag har tur.

Detta med att jag skulle ha begått grovt tjänstefel för att berättat att jag skulle sluta är det bara bullshit?

Jag vet att allt är rörigt skrivet men ja jag har svårt att formulera mig då jag är stressad äver denna strul som blivit.
2013-02-08, 20:07
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Detta med att jag skulle ha begått grovt tjänstefel för att berättat att jag skulle sluta är det bara bullshit?

Det är mycket vanligt att bemanningsföretag i anställningskontrakten har med formuleringar som innebär att den anställde aldrig får kommentera sin anställning gentemot slutkund.

"grovt tjänstefel"? Mja, det är nog en felrubricering. Men det kan sannolikt röra sig om ett kontraktsbrott, och din arbetsgivare kan få för sig att hävda att de lidit ekonomisk skada på grund av det.

Egentligen så är det svårt att spekulera i detta utan att veta:

1. Din anställningsform.
2. Du säger att det råder varsel. Är du själv varslad om uppsägning, eller uppsagd?
3. Vad kan du BEVISA att "den ena chefen" lovat dig gällande din sista anställningsdag? (SOm det är nu kommer det att bli ord mot ord)
4. Vad säger ditt anställningsavtal, eller annat styrdokument, gällande vad du får säga till era kunder?
2013-02-10, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det är mycket vanligt att bemanningsföretag i anställningskontrakten har med formuleringar som innebär att den anställde aldrig får kommentera sin anställning gentemot slutkund.

"grovt tjänstefel"? Mja, det är nog en felrubricering. Men det kan sannolikt röra sig om ett kontraktsbrott, och din arbetsgivare kan få för sig att hävda att de lidit ekonomisk skada på grund av det.

Egentligen så är det svårt att spekulera i detta utan att veta:

1. Din anställningsform.
2. Du säger att det råder varsel. Är du själv varslad om uppsägning, eller uppsagd?
3. Vad kan du BEVISA att "den ena chefen" lovat dig gällande din sista anställningsdag? (SOm det är nu kommer det att bli ord mot ord)
4. Vad säger ditt anställningsavtal, eller annat styrdokument, gällande vad du får säga till era kunder?

1.Jag är tillsvidareanställd
2.Jag är varslad om uppsägningen ja
3.Jag har ingenting mera än hans ord. (antar att han kommer säga annorlunda)
4. Jag har tystnadsplikt om saker från andra företag, hur dom jobbar etc. Som alltså inte får föras vidare till något annat företag. Detta har jag skrivit under. Finns även någon luddig grej om att det som rör min anställning skall gå via Manpower och jag ska hänvisa till min konsult chef.
Dock så frågade som sagt chefen på företaget jag är vid nu ifall jag ville stanna kvar hos dom. Det var en kille som dom skulle plocka bort ifall jag skulle kunna göra det. Jag ville därför säga att jag skulle sluta så att jag räddade hans jobb också.
2013-02-11, 11:25
Medlem
Lönehöjningsproblem...

Av någon anledning har jag fått betydligt lägre löneökning än alla andra på min arbetsplats. Det rör sig om flera procent. Chefen har flummiga argument och jag upplever att jag inte fått helt klart förklarat VARFÖR jag fått lägre höjning. Känns helt godtyckligt.

Vilka lagar finns det kring detta ? Jag går på 1 årskontrakt och är ej medlem i facket pga av att det tyvärr är för dyrt. Har chefen utnyttjat detta ? Kan jag tvinga chefen att skriva ner alla anledningar och skriva under ?

Vad har jag för rättigheter ?
2013-02-11, 13:18
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersrockar
Lönehöjningsproblem...

Av någon anledning har jag fått betydligt lägre löneökning än alla andra på min arbetsplats. Det rör sig om flera procent. Chefen har flummiga argument och jag upplever att jag inte fått helt klart förklarat VARFÖR jag fått lägre höjning. Känns helt godtyckligt.

Vilka lagar finns det kring detta ? Jag går på 1 årskontrakt och är ej medlem i facket pga av att det tyvärr är för dyrt. Har chefen utnyttjat detta ? Kan jag tvinga chefen att skriva ner alla anledningar och skriva under ?

Vad har jag för rättigheter ?
Det finns ingen lagstadgad rätt till löneökning. Ev löneökning bygger på kollektivavtal och/eller personliga anställningsavtal. Om ert företag har kollektivavtal gäller vad som anges om lön i kollektivavtalet även dig.

Du kan knappast tvinga din AG att skriva en lista efter eget önskemål, däremot är det vanligt att det genomförs sk medarbetarsamtal där sådana saker, dvs anledning till varför lönen sätts som den gör, tas upp.

Det är mycket möjligt att din AG utnyttjat att du inte är medlem i facket. Hur billigt blev det då att stå utanför?
2013-02-11, 14:36
Medlem
Johanboyboys avatar
Hejsan

Min flickvän har snart jobbat på hemköp i 2,5år. Hon har aldrig fått några papper på att hon är anställd och hon har aldrig skrivit på några papper på att hon är anställd.

Nu säger hennes arbetsgivare att hon är tillsvidare anställd på timmar, utan att hon har fått några papper.

Grejen är, kan hon bli tillsvidareanställd utan att skriva på något? Även om hon är tillsvidareanställd, ska inte avtalet förnyas någon gång?
2013-02-11, 15:16
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanboyboy
Hejsan

Min flickvän har snart jobbat på hemköp i 2,5år. Hon har aldrig fått några papper på att hon är anställd och hon har aldrig skrivit på några papper på att hon är anställd.

Nu säger hennes arbetsgivare att hon är tillsvidare anställd på timmar, utan att hon har fått några papper.

Grejen är, kan hon bli tillsvidareanställd utan att skriva på något? Även om hon är tillsvidareanställd, ska inte avtalet förnyas någon gång?
Vid en prövning av saken är jag övertygad om att det skulle bedömas som en tillsvidareanställning. Enbart det faktum att ett skriftligt anställningsavtal saknas utgör inte grund för att hävda att ett anställningsförhållande inte föreligger. Här är parternas agerande viktigare och din flickvän har arbetat och fått lön = anställning. Om inget annat avtalats gäller anställningar tills vidare.

Egentligen skulle anställningsavtalet ha funnits på prent senast en månad efter anställningens startdatum LAS 6 c §

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in