2010-04-25, 18:58
Medlem
Onebyones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delad
Jo precis det var du som svarade på mitt förra inlägg. Jag trodde han släppte det för han sa glöm det, det är ok. Men nu fick jag svart på vitt att han dragit av och nan har dessutom skrivit på lönespecen - avdrag för bärgning.

Jag ser det så här: Han har direkt på papper erkänt att han utfört (olaga) kvittning på mig, utan ett skriftligt OK från min sida, och även om han yrkar på att jag har sagt ok så räcker det inte som bevis. Nu när han utfört kvittning är han ersättningsskyldig. Korrekt?

Enligt KvittL 8 § så är han ersättningsskyldig men står han på sig så får du driva tvisten själv, kostar en del...Innan han kvittar, som han ju gjort, ska han enligt 6 § inhämta info från Kronofogdemyndigheten för hur mycket han får dra från lönen, vilket han säkert missat...

§ 6: https://lagen.nu/1970:215#P6S1
§ 8:https://lagen.nu/1970:215#P8S1
2010-04-25, 23:12
Medlem
janzaks avatar
Beskrivning av problem:
Jag jobbade som timmis i en klädbutik i centrala stockholm (större koncern med fyra butiker i stan), skrev ett visstidskontrakt (jag fick ingen kopia på kontraktet så minns inte exakt namn, tror det var tillsvidare - jag hade 3 timmar om dagen vardagar + att jag blev inringd på helger ibland, efter 6 månader skulle det "övergå i en deltidsanställning".) och jobbade där cirka en och en halv månad.

Jag köpte själv en tröja i affären som jag var tvungen att lämna tillbaka pga min ekonomi gick åt helvete, därför gick jag till affären och frågade min butikschef om det var OK trots att det var ett reaplagg. Hon blev lite sur men sa OK och jag lämnade tillbaka den. Dagen efter ringde hon mig och sa att jag inte behövde komma tillbaka (jag fick sparken), så jag åkte dit och frågade varför varpå hon sa att det var för att hon inte vill ha "anställda som inte tänker längre än näsan räcker" och att jag var oansvarig ekonomiskt. Sen kom det också fram att de andra anställda inte "riktigt klickade" med mig.

Frågeställning:
Jag fick alltså ingen uppsägningstid och ingen rimlig orsak till att få sparken ("det känns inte helt rätt"), så nu undrar jag om man kan gå till facket med det här, typ anmäla henne och butiken?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Klädbutiken är ansluten till Handels.
2010-04-26, 00:01
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janzak
Frågeställning:
Jag fick alltså ingen uppsägningstid och ingen rimlig orsak till att få sparken ("det känns inte helt rätt"), så nu undrar jag om man kan gå till facket med det här, typ anmäla henne och butiken?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Klädbutiken är ansluten till Handels.
Det kan vara en god idé att kontakta Handels, dels för att konstatera ditt anställningsförhållande – om du är visstidsanställd eller tillsvidareanställd, eller om det är fråga om en provanställning. Dels för att närmare granska skälen till varför arbetsgivaren avslutar anställningen.

Jag skulle gissa att du är provanställd, vilket också antyds mellan raderna. I sådana fall gäller att provanställning upphör 14 dagar efter det att arbetsgivaren lämnat besked om det, enl. Handels kollektivavtal.
2010-04-26, 13:12
Medlem
janzaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Det kan vara en god idé att kontakta Handels, dels för att konstatera ditt anställningsförhållande – om du är visstidsanställd eller tillsvidareanställd, eller om det är fråga om en provanställning. Dels för att närmare granska skälen till varför arbetsgivaren avslutar anställningen.

Jag skulle gissa att du är provanställd, vilket också antyds mellan raderna. I sådana fall gäller att provanställning upphör 14 dagar efter det att arbetsgivaren lämnat besked om det, enl. Handels kollektivavtal.
Tack för svar! Jag ringde Handels men jag är ju självklart inte medlem (d'oh) och då sa de att de inte kan göra något, men att jag kan anlita en advokat själv och gå på privat...

Jag vet att jag var antingen tillsvidare eller visstid, provanställningen var fem dagar och sen skrev vi kontrakt. Jag ska ringa Handels hjälptelefon nu och kolla lite mer, men vet du om man kan göra nåt ändå eftersom att butiken är ansluten till Handels och då borde de ju ändå kunna få pisk? Och vad innebär det att jag inte fick nån kopia på kontraktet?

Tack!
2010-04-26, 14:56
Medlem
Citat:
Tack för svar! Jag ringde Handels men jag är ju självklart inte medlem (d'oh) och då sa de att de inte kan göra något, men att jag kan anlita en advokat själv och gå på privat...

Jag vet att jag var antingen tillsvidare eller visstid, provanställningen var fem dagar och sen skrev vi kontrakt. Jag ska ringa Handels hjälptelefon nu och kolla lite mer, men vet du om man kan göra nåt ändå eftersom att butiken är ansluten till Handels och då borde de ju ändå kunna få pisk? Och vad innebär det att jag inte fick nån kopia på kontraktet?

Tack!

Det första du bör göra är att gå dit och begära att få ut en kopia på det anställningsavtal ni skrev. Detta innan du bestämmer dig för att anlita en advokat själv. Det är även endast då du egentligen vet vad du har för rättigheter mm.
2010-04-26, 20:36
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:

Tack!
Då arbetsgivaren bryter mot reglerna finns tre vägar att välja:

- Hjälp genom facket
- Hjälp genom advokaten
- Knyta nävarna i fickorna

Det är alltid tillrådligt att söka medlemskap i facket. Medlemskapet kan ses som ett försäkringsskydd för att slippa bära ett mycket stort personligt ekonomiska risktagande, som det faktiskt innebär att stämma arbetsgivare i domstol genom advokat.

Regler i all ära, men du har ingen glädje av reglerna om arbetsgivaren bryter mot reglerna – eftersom du i praktiken saknar möjligheter att sanktionera brott mot reglerna på egen hand. Arbetsgivare lär sig naturligtvis när han kan bryta mot reglerna utan att riskera påföljder. Den oorganiserade är i många fall rättslös på arbetsplatsen.

I ditt fall är det närmast omöjligt att veta om arbetsgivaren har brutit mot några regler utan närmare kunskap om vad som framgår av ditt anställningsavtal. Jag föreslår att du omgående söker medlemskap i facket. Betala medlemsavgiften så fort som möjligt och begär därefter hjälp igen.
2010-04-26, 20:56
Medlem
Facket lär väl inte hjälpa en arbetstagare med något som hänt tidigare, retroaktivt så att säga. Eller?

Man är för övrigt inte rättslös bara för att man inte är med i facket. Det räcker sannolikt med att påtala att man ämnar dra igång en rättslig process för att arbetsgivaren ska tänka om. Men visst, lagarna på arbetsmarknaden är till stor del uppbyggda kring facken, vilket självklart medför att personer som inte vill gå med i dylika organisationer får se sina rättigheter försvagade.

Trenden vänder dock - fler och fler inser hur facken fungerar och medlemsantalen sjunker. Även EU har hjälpt oss att rätta till våran sjuka arbetsmarknad lite. Dock inte i speciellt stor utsträckning än då frågan är väldigt politiskt känslig.
2010-04-26, 22:38
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Facket lär väl inte hjälpa en arbetstagare med något som hänt tidigare, retroaktivt så att säga. Eller?

Man är för övrigt inte rättslös bara för att man inte är med i facket. Det räcker sannolikt med att påtala att man ämnar dra igång en rättslig process för att arbetsgivaren ska tänka om. Men visst, lagarna på arbetsmarknaden är till stor del uppbyggda kring facken, vilket självklart medför att personer som inte vill gå med i dylika organisationer får se sina rättigheter försvagade.

Trenden vänder dock - fler och fler inser hur facken fungerar och medlemsantalen sjunker. Även EU har hjälpt oss att rätta till våran sjuka arbetsmarknad lite. Dock inte i speciellt stor utsträckning än då frågan är väldigt politiskt känslig.
Det beror på, ex är Syndikalisterna ganska pigga på att driva ärenden oavsett när inträdet i organisationen skedde. Men även andra gör lite som dom vill och bedömer från fall till fall. Generellt gäller väl: Ju yngre den drabbade är, och ju "skurkaktigare" brottet är, desto större chans att få hjälp.

Arbetsrätten är exakt den samma för organiserade och oorganiserade, förutom vissa undantag för MBL-frågor. Sen har arbetsgivarorganisationer och fack tilldelats exakt lika stora möjligheter att via kollektivavtal förändra vissa delar av lagstiftningen.

Skillnaden består endast i hur man betalar ev hjälp vid tvist. Den anslutne i arbetsgivarorganisationer eller fack gör det via en medlemsavgift. Den oanslutne gör det med advokatkostnader.
2010-04-28, 20:23
Medlem
Problem:
Köket på jobbet är detsamma som rökrummet - där röks det så Lützendimman bara verkar lite lätt disig. Ventilation existerar inte, inte ens köksfläkt eftersom vi inte har spis, bara micro. Litet utrymme, plats för typ åtta runt bordet, sen är det fullt.
Vi som inte röker får helt enkelt sitta utanför köket och fika, äta lunch osv - oavsett om det sitter folk och röker eller inte, det är så inpyrt så det känns bara man går förbi.

Fråga:
Vad säger egentligen vår kära lag om detta med rökrum? Överhuvudtaget rökning inomhus i utrymmen dels utan ventilation, dels avsedda som kök?

Kollektivavtal finns inte, arbetsplatsen i fråga är kontor, butik och verkstad, dvs lite av varje. Köket ligger i kontorsdelen om det gör någon skillnad.
2010-04-28, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boom2town
Problem:
Köket på jobbet är detsamma som rökrummet - där röks det så Lützendimman bara verkar lite lätt disig. Ventilation existerar inte, inte ens köksfläkt eftersom vi inte har spis, bara micro. Litet utrymme, plats för typ åtta runt bordet, sen är det fullt.
Vi som inte röker får helt enkelt sitta utanför köket och fika, äta lunch osv - oavsett om det sitter folk och röker eller inte, det är så inpyrt så det känns bara man går förbi.

Fråga:
Vad säger egentligen vår kära lag om detta med rökrum? Överhuvudtaget rökning inomhus i utrymmen dels utan ventilation, dels avsedda som kök?

Kollektivavtal finns inte, arbetsplatsen i fråga är kontor, butik och verkstad, dvs lite av varje. Köket ligger i kontorsdelen om det gör någon skillnad.

Prata med chefen, det är ett arbetsmiljöproblem.

http://www.av.se/teman/rokning.aspx
2010-04-29, 09:32
Medlem
Jobbar inom kommunen på en anläggning och vi har nu lämnat in semesteransökan. Jag hade bestämt mig för fyra veckors semester, men eftersom en av veckorna jag fick inte passade mig så bestämde jag mig för att skippa den och ta tre veckor bara. Och sedan ta ut den fjärde i höst. Nu säger min chef att jag måste ta ut 4 veckor nu under lågsäsong eftersom den skulle kosta verkamheten att hitta vikarier under hösten när verksamheten går på högvarv.

Dessutom har dom som förslag att jag under sommarschemat skall jobba antingen jobba ett två veckors schema där jag jobbar mån-sön vecka 1 och mån-fre vecka 2. Eller ett där jag jobbar måndag-lördag båda veckorna.

Kan han tvinga mig att ta 4 veckor istället för 3?
Kan han tvinga mig att ha endast två lediga dagar under en tvåveckorsperiod?

Vi har kommunals avtal.
Senast redigerad av klappa_hunden 2010-04-29 kl. 10:12.
2010-04-30, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Prata med chefen, det är ett arbetsmiljöproblem.

http://www.av.se/teman/rokning.aspx
Haha, det är chefen jag vill klämma åt och tvinga honom att hiva ut rökarna ur köket - men det gör han aldrig utan svart på vitt att han verkligen måste...
Men jag läste lite i Tobakslagen och där finns det en del formuleringar om allmänna utrymmen man borde kunna utnyttja.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in