2012-07-17, 11:40
Medlem
madbroilers avatar
Arbetsgivaren kan komma på fredagen till och med, bara han kommer före sista rasten.
2012-07-17, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Det hände ganska ofta när jag arbetade inom tillverkningsindustrin att vi blev beordrade övertid lördag på torsdag eftermiddag efter att man inte fått tillräckligt många frivilliga.

Personliga skäl tror jag dessutom behöver styrkas.

Man kan också googla...

http://www.ifmetall.se/ifmetall/home/content.nsf/aget?openagent&key=overtid_vad_sager_avtalet_egent ligen
2012-07-19, 17:52
Medlem
sayitwithatazers avatar
Hej. Provanställning som inte ska fortgå, k-avtal SPÅRASJ.

Jag blev arbetsbefriad en del av min uppsägningstid. Men hade innan det blivit schemalagd bara nattpass, 9h per pass den delen jag åsyftar. Jag fick hem mitt arbetsgivarintyg och där saknas en massa timmar för perioden jag var arbetsbefriad, när jag ringer och frågar om detta får jag veta att när man är arbetsbefriad får man lön för 8h per dag dagtid (alltså inte ob-berättigat). Detta var inte vad jag föreställde mig när jag blev arbetsbefriad, detta var inte vad min arbetsledare gav intryck av. När jag surfar runt står det att lönen ska vara densamma och inga förmåner får dras in. Jag fick intryck av att min lön skulle fortgå som vanligt efter min schemalagda tid, alltså 9h per dag dessa dagar samt ob-ersättningen på det. Att jag inte behövde jobba tiden jag var schemalagd var ju deras beslut.

Stämmer det att mitt schema jag blivit tilldelad inte gäller som löneunderlag när jag är arbetsbefriad? Och hur räknas timlönen ut isf?

Fan, det börjar bli för mycket från SJ nu. Det här är inte enda krånglet. Tacksam för snabbt svar.
2012-07-19, 19:05
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sayitwithatazer
Hej. Provanställning som inte ska fortgå, k-avtal SPÅRASJ.

Jag blev arbetsbefriad en del av min uppsägningstid. Men hade innan det blivit schemalagd bara nattpass, 9h per pass den delen jag åsyftar. Jag fick hem mitt arbetsgivarintyg och där saknas en massa timmar för perioden jag var arbetsbefriad, när jag ringer och frågar om detta får jag veta att när man är arbetsbefriad får man lön för 8h per dag dagtid (alltså inte ob-berättigat). Detta var inte vad jag föreställde mig när jag blev arbetsbefriad, detta var inte vad min arbetsledare gav intryck av. När jag surfar runt står det att lönen ska vara densamma och inga förmåner får dras in. Jag fick intryck av att min lön skulle fortgå som vanligt efter min schemalagda tid, alltså 9h per dag dessa dagar samt ob-ersättningen på det. Att jag inte behövde jobba tiden jag var schemalagd var ju deras beslut.

Stämmer det att mitt schema jag blivit tilldelad inte gäller som löneunderlag när jag är arbetsbefriad? Och hur räknas timlönen ut isf?

Fan, det börjar bli för mycket från SJ nu. Det här är inte enda krånglet. Tacksam för snabbt svar.
  1. Pengarna du får under uppsägningstiden är utifrån den fön du får. Ob ersättning är inte samma sak som lön utan en kompensation för att du tvingas arbeta udda tider.
  2. Du bör iaf kolla upp vad som gäller enl kollektivavtalet.
2012-07-20, 16:26
Medlem
janssonkarls avatar
Tjena

har ett jobb som ferie arbetare inom hemtjänsten och vi har fått en lapp som vår handledare/chefen ska fylla i. jag har arbetstidern från 7- 16 och jobbar varje dag 7 - 15-15:30 de skickar alltså hem mig och undrar då om jag fortfarande får full betalning? samt att chefen tar semester och har inte en aning om vem som ska fylla i lappen hon har iallafall skrivit sin namnteckning på den, hon har liksom ingen koll på när jag jobbar.

Hoppas ni kan läsa detta

MVH JK
2012-07-20, 18:12
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssonkarl
Tjena

har ett jobb som ferie arbetare inom hemtjänsten och vi har fått en lapp som vår handledare/chefen ska fylla i. jag har arbetstidern från 7- 16 och jobbar varje dag 7 - 15-15:30 de skickar alltså hem mig och undrar då om jag fortfarande får full betalning? samt att chefen tar semester och har inte en aning om vem som ska fylla i lappen hon har iallafall skrivit sin namnteckning på den, hon har liksom ingen koll på när jag jobbar.

Hoppas ni kan läsa detta

MVH JK
Det vore bra ifall du vore lite mer detaljerad, är det fråga om en uppsägning eller?
2012-07-20, 19:15
Medlem
janssonkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det vore bra ifall du vore lite mer detaljerad, är det fråga om en uppsägning eller?

nej endast ett feriearbete som är 3 veckor och jag liksom bara går brevid, går fortfarande i skolan
2012-07-20, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janssonkarl
Tjena

Hoppas ni kan läsa detta

MVH JK

Har du arbetstid till 16.00 så ska du arbeta tiden, eller skriva tills du går hem. Du ska inte ha mer betalt än du jobbar.
2012-07-20, 19:53
Medlem
janssonkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Har du arbetstid till 16.00 så ska du arbeta tiden, eller skriva tills du går hem. Du ska inte ha mer betalt än du jobbar.

det tycker ju jag med men om arbetsplatsen skickar hem mig? då kan jag ju inte få mindre betalt om dem ber mig gå hem? annars får jag sitta och stirra upp i taket i 1 timme men det gör man ju för 83 kr
2012-07-20, 21:31
Medlem
gayfaces avatar
Hej igen.

Beskrivning av problem:
Jobbar som bilmekaniker på en stor auktoriserad verkstad. Jobbat här i ca 1 ½ år. Vi är 12st mekaniker. Jag hade tagit 4veckors semester när man började välja när man ska ha det.
När min semester skulle börja så sa jag till verkstadschefen att jag skulle vilja ta bort den första veckan då jag inte kommer ha nåt att göra, samma sak med veckan efter det, det gick bra.

Idag tänkte jag igen ta bort dom 2 sista veckorna för alla kompisarna jobbar och ser ingen mening med att bara sitta hemma och inte göra nåt men det fick jag inte. Han sa att jag måste ta den. Nästnästa vecka är det full styrka på verkstaden och även då inga jobb inbokade men fick iaf inte komma tillbaka.

Frågeställning:
Kan verkstadschefen tvinga mig att ta mina 2veckors semester som nu är kvar även fast jag sa till han att jag inte vill ta dom. Han sa att jag måste för att det inte finns några jobb nästa vecka och veckan efter det. Kan han verkligen tvinga mig att ta min semester?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Vi är ansluta till IF Metall.

Mvh
2012-07-21, 07:26
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jag tycker att du skall ta kontakt med facket (även om du inte är medlem är facken intresserade av vad som händer med feriearbetare) och höra vad som gäller/hur du skall agera.
I vilket fall som helst skall du vid vart tillfälle anteckna när du blev uppmanad att gå hem och av vem.
2012-07-24, 08:14
Medlem
bugulus avatar
En fråga om semesterlön, hoppas jag ställer tråden i rätt tråd.

Om jag har förstått det rätt är semesterlön 0.8% av din månadslön för varje uttagen semesterdag.
När betalas den här "extra" lönen ut? Är det en specifik månad på året eller ska den komma samma månad/månaden efter att man har tagit ut semestern i samband med lön?

Hade gärna frågat personalansvarig här på jobbet men då det är semestertider så är vi väldigt få på arbetsplatsen och ingen kunde svara när jag ställde den här frågan igår.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in