2012-05-10, 23:55
Medlem
Ouschhhs avatar
Hej, jag behöver lite hjälp.

Jag gick på intervju och fick lov att följa med en anställd i fem dagar, alltså sk. provjobb.
Där skulle både jag och arbetsgivaren se hur vi trivdes med varandra.

Det blev så att jag provjobbade fyra dagar för att jag inte kunde den femte, och han valde att fortsätta ha mig där. Jag fick alltså 'jobb'. Nu, ca en månad senare, är jag fortfarande kvar men har ännu inte fått min första lön (timanställd).

Inget anställningsbevis är skrivet ännu, eller kontrakt. Men då jag trivs som fan har jag bara kört.
Idag när chefen undrade över clearing nummer etc, för lön, frågade han även om jag ville ha den veckan jag jobbat på denna eller nästa lön, då det skulle bli en mindre summa för förra månaden. Han visade då papperen och uteslöt den veckan då jag 'provjobbat'. Han berättade att jag inte skulle få betalt för dessa dagar då vi kommit fram till detta och han var ledsen över att det blivit ett missförstånd. Då jag sa att detta inte var lagligt osv, sa han att det var det men erbjöd sig att betala två av fyra dagar.
(Läs: Jag hade arbetat en röd dag, en vanlig dag, en kväll och en natt (!) ).

Jag visste inte vad jag skulle svara.. Hursomhelst förflöt dagen vidare och jag tog reda på ett och annat kring detta. Det är lagligt att låta människor jobba gratis, MEN, finns ett kollektiv avtal är detta helt omöjligt då det strider mot avtalet.
Detta innebär, att för ett företag som tillämpar kollektivavtal, FÅR DU INTE jobba gratis.

Jag står just nu i valet och kvalet på om jag skall vänta ut den första lönen och sen ta saken vidare till facket, företagets ledning samt pressen.

Hur långt kan jag gå och hur stor är sannolikheten att chefen drabbas ordentligt?

Jag har aldrig känt mig så utnyttjad i hela mitt liv.
2012-05-11, 21:18
Medlem
Petflaskas avatar
Ska börja jobba på ett lager som rangerare som går under livs.

Tänkte höra om någon vet vad grundlönen samt ob'n ligger på, eller om någon har eller vet vart man kan läsa kollektivavtalet. Är inte medlem så kan inte läsa där.
2012-05-11, 21:56
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ouschhh
Hej, jag behöver lite hjälp.

Jag gick på intervju och fick lov att följa med en anställd i fem dagar, alltså sk. provjobb.
Där skulle både jag och arbetsgivaren se hur vi trivdes med varandra.

Det blev så att jag provjobbade fyra dagar för att jag inte kunde den femte, och han valde att fortsätta ha mig där. Jag fick alltså 'jobb'. Nu, ca en månad senare, är jag fortfarande kvar men har ännu inte fått min första lön (timanställd).

Inget anställningsbevis är skrivet ännu, eller kontrakt. Men då jag trivs som fan har jag bara kört.
Idag när chefen undrade över clearing nummer etc, för lön, frågade han även om jag ville ha den veckan jag jobbat på denna eller nästa lön, då det skulle bli en mindre summa för förra månaden. Han visade då papperen och uteslöt den veckan då jag 'provjobbat'. Han berättade att jag inte skulle få betalt för dessa dagar då vi kommit fram till detta och han var ledsen över att det blivit ett missförstånd. Då jag sa att detta inte var lagligt osv, sa han att det var det men erbjöd sig att betala två av fyra dagar.
(Läs: Jag hade arbetat en röd dag, en vanlig dag, en kväll och en natt (!) ).

Jag visste inte vad jag skulle svara.. Hursomhelst förflöt dagen vidare och jag tog reda på ett och annat kring detta. Det är lagligt att låta människor jobba gratis, MEN, finns ett kollektiv avtal är detta helt omöjligt då det strider mot avtalet.
Detta innebär, att för ett företag som tillämpar kollektivavtal, FÅR DU INTE jobba gratis.

Jag står just nu i valet och kvalet på om jag skall vänta ut den första lönen och sen ta saken vidare till facket, företagets ledning samt pressen.

Hur långt kan jag gå och hur stor är sannolikheten att chefen drabbas ordentligt?

Jag har aldrig känt mig så utnyttjad i hela mitt liv.
Ärligt talat låter det inte som att AG (arbetgivaren) fuckat dig särskilt mycket. Nä, provarbeta utan lön ska man aldrig behöva göra, men nu har du ju ändå ett jobb i sikte. Börjar du messa nu blir det förmodligen inget av det. Du kommer förmodligen inte kunna få något extra från facket utöver det du redan fått. Vill du ha jobbet kvar sväljer du oförtreten och accepterar läget. Vill du ha stålar och leta nått annat ringer du handels och frågar om råd.
2012-05-12, 03:08
Medlem
Ouschhhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Ärligt talat låter det inte som att AG (arbetgivaren) fuckat dig särskilt mycket. Nä, provarbeta utan lön ska man aldrig behöva göra, men nu har du ju ändå ett jobb i sikte. Börjar du messa nu blir det förmodligen inget av det. Du kommer förmodligen inte kunna få något extra från facket utöver det du redan fått. Vill du ha jobbet kvar sväljer du oförtreten och accepterar läget. Vill du ha stålar och leta nått annat ringer du handels och frågar om råd.

Detta är inom transport. Enligt facket skall jag få varenda krona, pågrund av att att denna arbetsplats är fackligt ansluten och regleras av kollektivavtalen. Där får man inte jobba en endaste timme gratis.

När arbetsgivaren/köpmannen bryter detta avtal kan det komma att bli en uteslutning för arbetsgivaren och denne får inte behålla sina avtal. Den kommer att ses som oseriös och denna köpman kan komma att få problem med hela köpmanskontraktet och tappa namnet som denna står under. (franchising).

Jag tog reda på mer information kring detta. Jag har också talat med andra anställda som upplevt fiffel och att de har blivit lurade ang. annat som rör lön.

Då jag inte är beroende utav jobbet kommer detta med stor sannolikhet gå vidare. Man skall aldrig aldrig jobba gratis och inte fan ska man behöva ta att man blivit utnyttjad.
2012-05-14, 22:38
Avslutad
Följande situation följer.
Jag provjobbade i början av förra månaden på ett företag angående sommarjobb och sedan varannan helg jobb. Jag skulle naturligtvis få betalt för dessa timmar, det har jag inte fått och jag börjar fundera lite på detta.

Nu har jag också fått hoppa in och jobba lite helger och kvällar (jag fick alltså jobbet). Jag har fortfarande inte skrivit på något avtal över huvudtaget, jag frågade om jag skulle skriva under något och han sa att jag inte skulle göra det, utan bara lämna mina personuppgifter och kontonummer. Jag har heller inte fått några uppgifter angående timlön och ob tillägg. Jag tycker att detta känns lite konstigt och undrar har de gjort något fel och borde jag påpeka att jag ska skriva under något...? Hela situationen känns lite frågande...
2012-05-15, 17:45
Medlem
Jag antar att du är ung och har fått sitt första jobb. Tyvärr funkar det så att företagen ofta utnyttjar ungdomars okunskap om lagar och regler. Ibland handlar det också om småföretagare som helt enkelt bara har dålig koll.

1. Lön ska man ha när man jobbar. Det finns inget som heter "provjobb". Däremot provanställning men det är en annan sak.

2. Arbetsköparen/Arbetsgivaren är skyldig enligt lag och ev. avtal att ge dig ett anställningskontrakt med info om lön, arbetstider, anställningsform m.m.

3. Jamen om inte chefen lyssnar på mig då? Gå med i facket - Tillsammans är vi starka! www.lo.se www.sac.se
2012-05-15, 20:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dustin2000
Jag antar att du är ung och har fått sitt första jobb. Tyvärr funkar det så att företagen ofta utnyttjar ungdomars okunskap om lagar och regler. Ibland handlar det också om småföretagare som helt enkelt bara har dålig koll.

1. Lön ska man ha när man jobbar. Det finns inget som heter "provjobb". Däremot provanställning men det är en annan sak.

2. Arbetsköparen/Arbetsgivaren är skyldig enligt lag och ev. avtal att ge dig ett anställningskontrakt med info om lön, arbetstider, anställningsform m.m.

3. Jamen om inte chefen lyssnar på mig då? Gå med i facket - Tillsammans är vi starka! www.lo.se www.sac.se
Okej tack så mycket ! Ja detta är mitt första jobb. Är redan med i facket så tänkte vänta några dagar till och se om de säger något. Annars ringer jag upp facket och frågar
2012-05-17, 14:57
Medlem
Hej, jag blir lärling nu i juni då jag går ut gymnasiet och jag vill jobba på en liten firma hos min pappas vän. jag ska jobba vitt och ha ett arbetsgivar intyg. MEN han är inte fackligt ansluten och då säger byggnads att jag inte får tillgodoräkna mina timmar men om jag skickar in ett arbetsgivar intyg så får jag ut boken osv. alltså så tror jag att byggnads menar att jag inte får tillgodoräkna mina timmar om jag jobbar SVART, vilket jag fullt accepterar, men det kommer jag inte göra. får jag fortfarande tillgodoräkna timmarna om jag jobbar vitt men han inte är fackligt ansluten?
2012-05-17, 20:36
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexanderl
Hej, jag blir lärling nu i juni då jag går ut gymnasiet och jag vill jobba på en liten firma hos min pappas vän. jag ska jobba vitt och ha ett arbetsgivar intyg. MEN han är inte fackligt ansluten och då säger byggnads att jag inte får tillgodoräkna mina timmar men om jag skickar in ett arbetsgivar intyg så får jag ut boken osv. alltså så tror jag att byggnads menar att jag inte får tillgodoräkna mina timmar om jag jobbar SVART, vilket jag fullt accepterar, men det kommer jag inte göra. får jag fortfarande tillgodoräkna timmarna om jag jobbar vitt men han inte är fackligt ansluten?
Nej, du kommer inte att få tillgodoräkna dig timmarna från arbetet om företaget inte har kollektivavtal. Utbildningen regleras i kollektivavtalet och ett kollektivavtal är därför en förutsättning för att det skall räknas som utbildningstid. Läs mer på respektive branschs utbildningsorganisation: http://www.byggnads.se/Verksamhet/Utbildning/Utbildningsvagar/ (Finns länkar till alla på den sidan)

Förutom det är kollektivavtalet den enda garantin du har att din arbetsgivare har alla försäkringar du kan tänkas behöva. Be din pappas vän teckna hängavtal eller gå med i den arbetsgivarorganisation som tecknar avtal för den aktuella verksamheten.
2012-05-19, 13:13
Medlem
Om man blir uppsagd efter att ha jobbat 9 år åt en arbetsgivare har man enligt LAS 11 § rätt till en uppsägningstid på minst 5 månader.

Är denna tvingande eller kan man avtala bort den så att det blir mindre, t ex en månad?

Spelar det någon roll om det är pga arbetsbrist?

Om man redan skrivit på uppsägningen, där man endast fått en månad, är det då försent att få rätt, dvs 5 månader (under förutsättningen att man ska få fem månader)?

Edit: Är rätt så säker på att kollektivavtal saknas på denna arbetsplats men är inte säker. Personen i fråga är inte med i ett fackförbund men det påverkar väl i och för sig inte huruvuda hen har rätten på sin sida.

Är väl medveten om skillnaden mellan att ha rätt och få rätt
Senast redigerad av Kassamannen 2012-05-19 kl. 13:15.
2012-05-19, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Om man blir uppsagd efter att ha jobbat 9 år åt en arbetsgivare har man enligt LAS 11 § rätt till en uppsägningstid på minst 5 månader.

Är denna tvingande eller kan man avtala bort den så att det blir mindre, t ex en månad?

Om man redan skrivit på uppsägningen, där man endast fått en månad, är det då försent att få rätt, dvs 5 månader (under förutsättningen att man ska få fem månader)?

Edit: Är rätt så säker på att kollektivavtal saknas på denna arbetsplats men är inte säker. Personen i fråga är inte med i ett fackförbund men det påverkar väl i och för sig inte huruvuda hen har rätten på sin sida.

Inte så bra koll på lagarna.. men om du har skrivit på något så skulle jag tippa att det gäller
2012-05-20, 00:45
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen

LAS är en skyddslag men man kan avtala om annat än vad LAS stipulerar. Det är mao möjligt att via avtal frånsäga sig rätten till den uppsägningstid man har rätt till.

Om man skrivit på ett uppsägningsbesked med kortare uppsägningstid än vad man har rätt till på grund av okunskap om sina rättigheter kan man hävda att denna del i uppsägningen är ogiltig. Som du säger är det skillnad i att ha rätt och att få rätt. Din vän bör kontakta sin AG och hävda rätten till uppsägningstid enl. LAS.

Det går ju naturligtvis att skrämmas med advokat, men då bör din vän väga kostnaderna mot varandra. I detta fall, om underskriften skett av okunskap, torde det löna sig att anlita advokat då saken är banal i arbetsrättslig mening.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in