Citat:
Ursprungligen postat av qwerqwer1243
(1) Men för att sammanfatta. Om jag blir uppsagd är varseltiden 14 dagar, under dessa 14 dagar kan jag boka pass precis som innan jag blev uppsagd. Alltså som i mitt exempel två i min ursprungliga post? Att jag redan hade bokat v. 2, men blir uppsagd under den veckan. Då har jag alltså rätt att boka v. 3 samt 4 och arbeta dessa dagar?
(2) Kan jag, bara för att, boka sex dagar istället för minimumgränsen tre även efter att jag har blivit varslad om uppsägning?
(3) Samt, exakt vad ska jag hänvisa till för att göra min rätt gällande? D.v.s. för att få boka mina pass under varseltiden, eller att få kompensation? Om jag får ekonomisk kompensation, får jag då som om jag skulle ha jobbat tre pass per vecka, eller om jag hade jobbat maximala sex pass? Det skiljer ju 1 200 kronor mellan tre och sex pass.
Som jag sa tidigare, du skall/har rätta att arbeta under samma förutsättningar under varseltiden som under den föregående anställningstiden. Kunde du fritt boka sex pass tidigare skall du kunna det även under varseltiden. Du har självklart inte rätt att boka in pass som ligger efter anställningens avslut.
Citat:
Ursprungligen postat av qwerqwer1243
Kan inte ändra mitt tidigare inlägg, utan gör ett tillägg till det. I 12 § står ju följande.
12 § En arbetstagare som har blivit uppsagd har rätt att under uppsägningstiden behålla sin lön och andra anställningsförmåner även om arbetstagaren inte får några arbetsuppgifter alls eller får andra arbetsuppgifter än tidigare. Lag (1984:1008).
Vilket innebär att jag kan vara körd, eller betyder det motsatsen? Att även fast jag inte får några arbetspass, så är jag berättigad till lön under varselperioden? Men gäller detta för tre pass per vecka (1200 kr) eller för sex pass per vecka (2400 kr)? Samt hur står sig detta gentemot innehållet ur anställningsavtalet jag citerade i mitt förra inlägg?
Jag tittade också på kommentaren till 31 § las i karnov.
"Om arbetsgivaren vill att provanställningen inte ska gå över i en tillsvidareanställning, har han alltså att underrätta arbetstagaren om detta 14 dagar innan prövotiden löper ut. Vill han avbryta den i förtid innebär 31 § i praktiken att detta tar 14 dagar. Det är i och för sig möjligt att avbryta provanställningen omedelbart med stöd av 6 §. Men då måste arbetsgivaren betala ersättning för lön under 14 dagar, och han drar i princip på sig en skyldighet att betala allmänt skadestånd för sitt brott mot 31 §. – Anställningen upphör även om överläggningar enligt 2 st. inte har avslutats. "
Tkr det fetade är intressant då jag tror att arbetsgivaren kommar att använda 6 § för det, men jag hittar inte vad i 6 § som ger stöd till det fetade. Men hur ska jag hävda min rätt? Hur ska jag argumentera?

Det är mycket enkelt. I 6 § fastslås att provanställningen får avslutas i förtid eller vid prövotidens utgång, utan att övergå i visstidsanställning, punkt. I 31 § anges en varseltid för ett sådant avslut. Även om din AG inte varslat är avslutandet av anställningen giltigt. Det kan däremot straffa sig för AG på så sätt som Karnov-kommentaren upplyser, dvs 14 dagars lön samt ev skadestånd.
I det fall arbetstiden/inkomsten är rörlig avgörs vilken lön som skall gälla för arbetsbefriad tid av den genomsnittliga arbetstiden/inkomsten.
Men som
borriz mycket riktigt påpekar behöver du nog fackets stöd om du ska kunna få till ett sådant lönekrav och/eller skadestånd. Att via egen anlitad advokat försöka få rättelse gällande en provanställnings avslutande torde vara en högriskinvestering.