2012-07-16, 08:23
Medlem
FBMinchias avatar
Finns inga såna djur som frivillig övertid. All övertid är beordrad och ska ersättas enligt avtal.
Så länge man är inom ramen för antal öt-timmar får man inte neka om det inte finns synnerliga skäl
som gör att man inte kan.
2012-07-16, 08:27
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Finns inga såna djur som frivillig övertid. All övertid är beordrad och ska ersättas enligt avtal.
Så länge man är inom ramen för antal öt-timmar får man inte neka om det inte finns synnerliga skäl
som gör att man inte kan.
Ja, jag sa just detta i inlägget före ditt.
2012-07-16, 08:43
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Ja, jag sa just detta i inlägget före ditt.
Du var för snabb för mig.
Jag ville bara kommentera eftersom det fanns en del som skrev om att det skulle vara något speciellt med just beordrad övertid, till skillnad från annan. Som om det fanns någon annan.

Du var lite tydligare. Fast just när det kommer till hur man kan neka, så är jag på lite djupt vatten.

Det ska vara synnerliga skäl som gör att man inte kan, först och främst.
Sedan har jag för mig att om man hårddrar det så kan inte arbetsgivaren kräva att få veta skälen, fast här kan jag ha fel. Möjligen kan skälen framtvingas av en arbetsdomstol eller något.
2012-07-16, 10:27
Medlem
EvilGuys avatar
Själv har jag inte dessa problem men visst måste väl arbetsgivaren beordra övertid en vecka eller två i förväg för att det ska anses vara beordrad övertid? Så vitt jag vet kan inte en arbetsgivare komma på torsdag eftermiddag och beordra in folk på lördagen.

Sen har man alltid rätten att neka av personliga skäl, fast frågar/beordrar chefen inför varje helg kommer han nog att bli lite trumpen till slut..
2012-07-16, 11:13
Medlem
Kan inte ändra mitt tidigare inlägg, utan gör ett tillägg till det. I 12 § står ju följande.

12 § En arbetstagare som har blivit uppsagd har rätt att under uppsägningstiden behålla sin lön och andra anställningsförmåner även om arbetstagaren inte får några arbetsuppgifter alls eller får andra arbetsuppgifter än tidigare. Lag (1984:1008).

Vilket innebär att jag kan vara körd, eller betyder det motsatsen? Att även fast jag inte får några arbetspass, så är jag berättigad till lön under varselperioden? Men gäller detta för tre pass per vecka (1200 kr) eller för sex pass per vecka (2400 kr)? Samt hur står sig detta gentemot innehållet ur anställningsavtalet jag citerade i mitt förra inlägg?

Jag tittade också på kommentaren till 31 § las i karnov.

"Om arbetsgivaren vill att provanställningen inte ska gå över i en tillsvidareanställning, har han alltså att underrätta arbetstagaren om detta 14 dagar innan prövotiden löper ut. Vill han avbryta den i förtid innebär 31 § i praktiken att detta tar 14 dagar. Det är i och för sig möjligt att avbryta provanställningen omedelbart med stöd av 6 §. Men då måste arbetsgivaren betala ersättning för lön under 14 dagar, och han drar i princip på sig en skyldighet att betala allmänt skadestånd för sitt brott mot 31 §. – Anställningen upphör även om överläggningar enligt 2 st. inte har avslutats. "

Tkr det fetade är intressant då jag tror att arbetsgivaren kommar att använda 6 § för det, men jag hittar inte vad i 6 § som ger stöd till det fetade. Men hur ska jag hävda min rätt? Hur ska jag argumentera?
Senast redigerad av qwerqwer1243 2012-07-16 kl. 11:20.
2012-07-16, 12:33
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerqwer1243
Kan inte ändra mitt tidigare inlägg, utan gör ett tillägg till det. I 12 § står ju följande.

12 § En arbetstagare som har blivit uppsagd har rätt att under uppsägningstiden behålla sin lön och andra anställningsförmåner även om arbetstagaren inte får några arbetsuppgifter alls eller får andra arbetsuppgifter än tidigare. Lag (1984:1008).

Vilket innebär att jag kan vara körd, eller betyder det motsatsen? Att även fast jag inte får några arbetspass, så är jag berättigad till lön under varselperioden? Men gäller detta för tre pass per vecka (1200 kr) eller för sex pass per vecka (2400 kr)? Samt hur står sig detta gentemot innehållet ur anställningsavtalet jag citerade i mitt förra inlägg?

"Om arbetsgivaren vill att provanställningen inte ska gå över i en tillsvidareanställning, har han alltså att underrätta arbetstagaren om detta 14 dagar innan prövotiden löper ut. Vill han avbryta den i förtid innebär 31 § i praktiken att detta tar 14 dagar. Det är i och för sig möjligt att avbryta provanställningen omedelbart med stöd av 6 §. Men då måste arbetsgivaren betala ersättning för lön under 14 dagar, och han drar i princip på sig en skyldighet att betala allmänt skadestånd för sitt brott mot 31 §. – Anställningen upphör även om överläggningar enligt 2 st. inte har avslutats. "

Tkr det fetade är intressant då jag tror att arbetsgivaren kommar att använda 6 § för det, men jag hittar inte vad i 6 § som ger stöd till det fetade. Men hur ska jag hävda min rätt? Hur ska jag argumentera?
Du bör nog ta dig en allvarlig funderare på att gå med i facket innan din anställning tar slut.
En ombudsman brukar få ett bättre resultat i en förhandling och definitivt ett billigare alternativ till att hyra en advokat.
2012-07-16, 13:29
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
(1) Men för att sammanfatta. Om jag blir uppsagd är varseltiden 14 dagar, under dessa 14 dagar kan jag boka pass precis som innan jag blev uppsagd. Alltså som i mitt exempel två i min ursprungliga post? Att jag redan hade bokat v. 2, men blir uppsagd under den veckan. Då har jag alltså rätt att boka v. 3 samt 4 och arbeta dessa dagar?

(2) Kan jag, bara för att, boka sex dagar istället för minimumgränsen tre även efter att jag har blivit varslad om uppsägning?

(3) Samt, exakt vad ska jag hänvisa till för att göra min rätt gällande? D.v.s. för att få boka mina pass under varseltiden, eller att få kompensation? Om jag får ekonomisk kompensation, får jag då som om jag skulle ha jobbat tre pass per vecka, eller om jag hade jobbat maximala sex pass? Det skiljer ju 1 200 kronor mellan tre och sex pass.
Som jag sa tidigare, du skall/har rätta att arbeta under samma förutsättningar under varseltiden som under den föregående anställningstiden. Kunde du fritt boka sex pass tidigare skall du kunna det även under varseltiden. Du har självklart inte rätt att boka in pass som ligger efter anställningens avslut.

Citat:

Det är mycket enkelt. I 6 § fastslås att provanställningen får avslutas i förtid eller vid prövotidens utgång, utan att övergå i visstidsanställning, punkt. I 31 § anges en varseltid för ett sådant avslut. Även om din AG inte varslat är avslutandet av anställningen giltigt. Det kan däremot straffa sig för AG på så sätt som Karnov-kommentaren upplyser, dvs 14 dagars lön samt ev skadestånd.

I det fall arbetstiden/inkomsten är rörlig avgörs vilken lön som skall gälla för arbetsbefriad tid av den genomsnittliga arbetstiden/inkomsten.

Men som borriz mycket riktigt påpekar behöver du nog fackets stöd om du ska kunna få till ett sådant lönekrav och/eller skadestånd. Att via egen anlitad advokat försöka få rättelse gällande en provanställnings avslutande torde vara en högriskinvestering.
2012-07-16, 13:52
Medlem
Hej!

Är 21 år och jag arbetar som kundtjänstmedarbetare på ett företag i Östergötland och jag arbetade på samma företag förra året.

Min bakgrund inom företaget
Från första april till den sista augusti förra året arbetade jag heltid, ett vikariat för en person som var föräldraledig.
Från december förra året till februari i år arbetade jag på samma arbetsplats som timanställd, lite olika timmar varje månad beroende på hur mycket hjälp de behövde.
Från april i år har jag ytterligare ett heltidsvikariat för en person som är föräldraledig, min anställning slutar i början av september.
Jag ska tillägga att jag har arbetat på samma företag, med nästan exakt samma arbetsuppgifter, i två olika städer.

I början på mars i år var det två personer som sade upp sig, med tre månaders uppsägningstid, vilket innebär att de slutade i slutet på maj/början på juni.

Rekryteringen av två nya medarbetare började och jag sökte självklart tjänsterna. Hörde av mig och sa att jag var väldigt intresserad och visade intresse.
Fick gå på intervju och det kändes bra, men en dag kom beskedet att jag inte fick någon av tjänsterna, jag har för lite erfarenhet. Istället anställde de en "helt ny" och en person som arbetade inom företaget, fast på en annan avdelning.

Till saken hör nu att personen som arbetar på en annan avdelning inte kunde börja direkt pga uppsägningstid, varpå en vikarie har blivit anställd under tre månader.

På arbetsplatsen jag arbetar nu ska en kollega börja plugga till hösten och hon har fått tjänstledigt.

Häromdagen fick jag veta att en av de högre cheferna skickat tre månaders vikarien att "hälsa" på min chef.
För min del är det undermedvetet att hon kommer bli erbjuden tjänsten och inte jag.

Har inte gjort några större fel eller uppfört mig dåligt på arbetsplatsen.

Till frågorna.
Kan de göra såhär? Jag känner till tvåårsregeln angående anställning, men undrar ändå om jag som arbetat som vikarie i lite mer än ett år inte har någon förtur?
Ska en 40 åring som jobbat som vikarie i 3 månader gå före en 21 åring som jobbat i ett år?
Självklart har 40 åringen mer erfarenhet, men av vad? Inte mer erfarenhet av arbetet på arbetsplatsen än mig iallafall.

Är medlem i facket, Vision.
2012-07-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Som jag sa tidigare, du skall/har rätta att arbeta under samma förutsättningar under varseltiden som under den föregående anställningstiden. Kunde du fritt boka sex pass tidigare skall du kunna det även under varseltiden. Du har självklart inte rätt att boka in pass som ligger efter anställningens avslut.
Tack för svar!

Så du menar att jag under dessa 14 dagar har rätt att boka in pass precis som vanligt, alltså att allting är precis som vanligt, fram tills dessa 14 dagar har slutat?

Ponera att jag blir varslad idag, då det är 14 dagar slutar jag då den 29/30 juli. Men i kontraktet står det att "den anställde garanteras därför inte arbete varje vecka", vilket är något luddigt skrivet, då det finns ett krav på att arbeta minst tre pass per vecka. Kan denna luddighet innebära att arbetsgivaren har rätt att neka mig att boka pass, och innebära att jag bara är anställd på pappret och får sitta hemma utan lön? Det finns ju ingen garantilön, utan det vi får är 100 kr/h när vi arbetar.

Är själv med i Jusek, men jag antar att det kanske är "fel" fackförbund för en fråga på en arbetsplats som denna (telefonförsäljare)?
2012-07-16, 18:23
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Arbetsgivaren har rätt att ta ut övertid, dock finns det vissa begränsningar som nämnts tidigare i tråden:
Max 200 h/år (+ 150 h/år om det finns särskilda skäl)för ytterligare timmar måste arbetsgivaren söka dispens.
dock aldrig mer än 48 h/4 veckor
dock aldrig mer än 50 h/kalendermånad
dock har ts rätt till en sammanhängande dygnsvila om 11 h
dock har alla rätt till 36 h vila nder en 7-dagars period

Jag hittar inte Arbetstidslagens text så jag länkar till en populärversion:
http://www.prevent.se/sv/Amnesomrade/Arbetsorganisation/Arbetstid/?cmpe=adw-amnesomraden-arbetstid-v1

Jag tror det fanns nåt som hette PÖT (Produktionsövertid) och som dom hade räknat bort från övertidstimmarna med nåt lokalt avtal, men det var nog 10 år sen(150/200 timmars spärren) jag hörde nån nämna PÖT, var dock bra betalt vad jag kommer ihåg. Hade nåt att göra med "nödarbete" för att säkerställa en order om det tex varit produktionsstörningar eller annat.
2012-07-16, 22:54
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Tack för svar!

Så du menar att jag under dessa 14 dagar har rätt att boka in pass precis som vanligt, alltså att allting är precis som vanligt, fram tills dessa 14 dagar har slutat?

Ponera att jag blir varslad idag, då det är 14 dagar slutar jag då den 29/30 juli. Men i kontraktet står det att "den anställde garanteras därför inte arbete varje vecka", vilket är något luddigt skrivet, då det finns ett krav på att arbeta minst tre pass per vecka. Kan denna luddighet innebära att arbetsgivaren har rätt att neka mig att boka pass, och innebära att jag bara är anställd på pappret och får sitta hemma utan lön? Det finns ju ingen garantilön, utan det vi får är 100 kr/h när vi arbetar.

Är själv med i Jusek, men jag antar att det kanske är "fel" fackförbund för en fråga på en arbetsplats som denna (telefonförsäljare)?
Iom att din AG aldrig kan garantera att det finns tillräckligt många kunder som är intresserade av att bli inbokade garanterar dom ingen lägsta arbetstid eller lägsta antal kunder. Men om dom inte tidigare under din anställningstid satt upp några hinder att boka alla du kan får dom inte göra det under varseltiden heller (såvida dom inte kompenserar detta med att ge dig en genomsnittlig 14-dagars förtjänst utan krav på motprestation).

Unionen hade varit mer lämpat för de som arbetar i telesäljbranschen, men facken hjälper varandra och varandras medlemmar även om man är i "fel" bransch/fack. Det görs genom att antingen Jusek (i ditt fall) får fullmakt av Unionen att förhandla på Unionens avtalsområde, eller att Unionen går in och tar förhandlingen för Juseks räkning. Kontakta ditt fack och förklara situationen.
2012-07-17, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
Själv har jag inte dessa problem men visst måste väl arbetsgivaren beordra övertid en vecka eller två i förväg för att det ska anses vara beordrad övertid? Så vitt jag vet kan inte en arbetsgivare komma på torsdag eftermiddag och beordra in folk på lördagen.

Sen har man alltid rätten att neka av personliga skäl, fast frågar/beordrar chefen inför varje helg kommer han nog att bli lite trumpen till slut..

Det hände ganska ofta när jag arbetade inom tillverkningsindustrin att vi blev beordrade övertid lördag på torsdag eftermiddag efter att man inte fått tillräckligt många frivilliga.

Personliga skäl tror jag dessutom behöver styrkas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in