Citat:
Ursprungligen postat av Pumbaaz
Hej!
Jag är anställd via bemanningsföretag med anställningsformen "Extra arbete vid annan huvudsaklig sysselsättning"!
Jag jobbar med ett annat jobb 2 gånger i veckan kvällstid där jag är direkt anställd därav kan bemanningsföretaget sätta denna anställningsform på mig för deras jobb (lite därför jag kunde få jobbet också)
På deras jobb jobbar jag inom industri 7-16 som vanligt, 40 tim i veckan.
Finns något ställe där man kan se allt sina rättigheter och vad som gäller vid min situation?
Annars undrar jag hur det fungerar vid röda dagar, ska jag få lön som "vanliga" anställda får på röda dagar eller utesluts detta just pga min anställningsform, (även klämdagar) bör jag få bemanningsföretagets garantilön eller utesluts även det?
hoppas någon kan detta!
Tack!
Din anställningsform kan vara ett problem ur flera perspektiv. Enligt LO:s bemanningsavtal är "extra arbete vid annan huvudsaklig sysselsättning" en kort visstidsanställning, dvs anställningen gäller mellan två förutbestämda tidpunkter, t.ex. under den tid då du får ett kunduppdrag. Därefter är du inte längre anställd, utan du får söka eller bli erbjuden ny anställning vid nytt kunduppdrag.
Förutsättningen för anställningsformen är
annan huvudsaklig sysselsättning. Du har ingen annan sysselsättning i
huvudsak eftersom du arbetar 40 tim/vecka i bemanningsföretaget. Din övriga sysselsättning kan inte anses vara i huvudsak utan får ses som en bisyssla. Din anställningsform är därför felaktig. Jag anser att du har goda förutsättningar att få din anställning förklarad gälla tillsvidare med lite god hjälp av facket.
När det gäller lön ska den följa de lönebestämmelser som gäller på kundarbetsplatsen. När det kommer till röda dagar blir det svårt att avgöra vad som gäller för dig då din nuvarande anställningsform mycket väl kan innebära att du inte är anställd dessa dagar. Du bör gå igenom din situation med facket för att se vad som kan göras.
Jag bifogar en länk till LO, där du kan läsa närmare om vad som gäller för bemanningsanställda.
http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/DD7D780595AD00ACC12579480053DBB1