2012-04-28, 16:52
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thesys
Okej! Men nu har jag redan skrivit på lappen om att min "provanställning" avslutas. Är det för sent för mig att göra något då? Är förövrigt inte med i facket.
Det spelar ingen roll. Både visstidsanställning och provanställning tar ju slut/förlängs inte om arbetsgivaren vill ha det så. Det är det som är den "flexibla" arbetsmarknaden som Svenskt Näringsliv påstår att vi inte har.
2012-04-28, 17:45
Medlem
thesyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Det spelar ingen roll. Både visstidsanställning och provanställning tar ju slut/förlängs inte om arbetsgivaren vill ha det så. Det är det som är den "flexibla" arbetsmarknaden som Svenskt Näringsliv påstår att vi inte har.

Men mitt kontrakt tar inte slut förrens om två månader, hur blir det då?
2012-04-28, 18:15
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Men mitt kontrakt tar inte slut förrens om två månader, hur blir det då?
Tja, enligt lag har du rätt till arbete och lön, eller enbart lön under hela den avtalade perioden, men vissa kollektivavtal tillåter att visstidsanställningar avslutas i förtid. Nu har du ju inte följt "frågemallen", så jag kan inte uttala mig om det är fallet for dig (finns kollektivavtal och i så fall vilket?).

Du kan ju så klart påpeka felaktigheten (såvida ev. kollektivavtal inte tillåter att visstidsanställningar avslutas i förtid) för din arbetsgivare (AG) och hoppas det löser sig. Om din AG inte vill rätta sig måste du avgöra om det är värt att driva saken rättsligt. Iom att du valt att inte försäkra dig genom medlemskap i facket får du nämligen bekosta det helt själv och om du inte vinner i tingsrätt/AD får du även stå för din AG:s kostnader.
2012-04-28, 18:37
Medlem
thesyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Tja, enligt lag har du rätt till arbete och lön, eller enbart lön under hela den avtalade perioden, men vissa kollektivavtal tillåter att visstidsanställningar avslutas i förtid. Nu har du ju inte följt "frågemallen", så jag kan inte uttala mig om det är fallet for dig (finns kollektivavtal och i så fall vilket?).

Du kan ju så klart påpeka felaktigheten (såvida ev. kollektivavtal inte tillåter att visstidsanställningar avslutas i förtid) för din arbetsgivare (AG) och hoppas det löser sig. Om din AG inte vill rätta sig måste du avgöra om det är värt att driva saken rättsligt. Iom att du valt att inte försäkra dig genom medlemskap i facket får du nämligen bekosta det helt själv och om du inte vinner i tingsrätt/AD får du även stå för din AG:s kostnader.

Det är inom handel, inte någon av de tre traditionella matbutiksgrupperna. Det borde väl gå på Handelsförbundets kollektivavtal.
2012-04-28, 19:23
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Det är inom handel, inte någon av de tre traditionella matbutiksgrupperna. Det borde väl gå på Handelsförbundets kollektivavtal.
Jag har inte tillgång till det avtalet så jag kan inte uttala mig om vad som gäller i det ang. avsteg från varsel/uppsägningstid vid visstidsanställningar.
2012-04-30, 12:40
Medlem
Okej min situation lyder sommar jobb.

Det var så att jag hade fått sommar jobb inom omsorgen. Jag hade blivit antagen för jobb.
Men eftersom min mor som jobbar timvis på samma ålderdoms hem som jag blivit anställd på, blev jag bort petad bara för chefen på boendet inte tyckte att man ska jobba mor och son. Jag blev då skövlad till ett annat boende men där hade de redan tagit in sommar vikarier och jag blev som bort spolad.

Jag har varken fått något samtal om jag fått jobb eller inte. Allt har gått genom min mor, och det var chefen på det stället som jag fick jobb som berätta detta för min mor.
Men på andra ställen jobbar man mor och dotter men mor och son får tydligen inte jobba tillsammans om ens vi skulle hamnat på samma avdelning...

Men nu lyder frågan har detta gått rätt till, får man göra så?

H. Orange
Senast redigerad av Dr.Orange 2012-04-30 kl. 12:43.
2012-05-02, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Orange
Okej min situation lyder sommar jobb.

Det var så att jag hade fått sommar jobb inom omsorgen. Jag hade blivit antagen för jobb.
Men eftersom min mor som jobbar timvis på samma ålderdoms hem som jag blivit anställd på, blev jag bort petad bara för chefen på boendet inte tyckte att man ska jobba mor och son. Jag blev då skövlad till ett annat boende men där hade de redan tagit in sommar vikarier och jag blev som bort spolad.

Jag har varken fått något samtal om jag fått jobb eller inte. Allt har gått genom min mor, och det var chefen på det stället som jag fick jobb som berätta detta för min mor.
Men på andra ställen jobbar man mor och dotter men mor och son får tydligen inte jobba tillsammans om ens vi skulle hamnat på samma avdelning...

Men nu lyder frågan har detta gått rätt till, får man göra så?

H. Orange

1. Kan du BEVISA "att du blev antagen för jobb"? Ett papper, ett mail?
Om Ja. Bör du kontakta din kommuns personalkontor.

2. Kan du BEVISA att du inte fick jobbet pga att chefen inte vill ha mor/som på samma arbetsplats?
Man får Inte göra som chefen men har du inga bevis... tyvärr.
2012-05-03, 21:57
Medlem
ErikJs avatar
Har sagt upp mig och undrar helt enkelt vart jag vänder mig om min arbetsgivare vägrar betala ut den korrekta slutlönen (semesterersättning, sista månadslönen m.m)?
Jag är inte medlem i facket men i Sverige ska väl inte de behövas? Jag har varit anställd på företaget i knappt 2 år men sa upp mig för 3 veckor sedan så jag slutar om drygt en vecka.

Bör väl nämna att jag ännu inte vet om det kommer bli problem men det känns som arbetsgivaren kommer försöka hitta alla möjliga avdrag och fiffel med min slutlön då vi den sista tiden inte varit direkt bästa vänner.
Tror inte arbetsgivaren har något kollektivavtal!

Jobbar inom försäljningsbranschen och vi är runt 25 anställda på företaget.

Tack på förhand!

Mvh
ErikJ
2012-05-04, 00:30
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Har sagt upp mig och undrar helt enkelt vart jag vänder mig om min arbetsgivare vägrar betala ut den korrekta slutlönen (semesterersättning, sista månadslönen m.m)?
Jag är inte medlem i facket men i Sverige ska väl inte de behövas?

Nej det behövs inte, du har alltid möjligheten att (på egen bekostnad) anlita en arbetsrättsjurist/advokat och driva en rättslig process om du exempelvis inte får ut din slutlön.

Du bör dock vara medveten om att om du av något skäl förlorar rättsprocessen så kan du bli skyldig att betala rättegångskostnader, vilket kan bli väldigt kostsamt.
Senast redigerad av DaEzz 2012-05-04 kl. 00:33.
2012-05-07, 19:24
Medlem
Hej!

Jag är anställd via bemanningsföretag med anställningsformen "Extra arbete vid annan huvudsaklig sysselsättning"!

Jag jobbar med ett annat jobb 2 gånger i veckan kvällstid där jag är direkt anställd därav kan bemanningsföretaget sätta denna anställningsform på mig för deras jobb (lite därför jag kunde få jobbet också)

På deras jobb jobbar jag inom industri 7-16 som vanligt, 40 tim i veckan.

Finns något ställe där man kan se allt sina rättigheter och vad som gäller vid min situation?
Annars undrar jag hur det fungerar vid röda dagar, ska jag få lön som "vanliga" anställda får på röda dagar eller utesluts detta just pga min anställningsform, (även klämdagar) bör jag få bemanningsföretagets garantilön eller utesluts även det?

hoppas någon kan detta!
Tack!
2012-05-07, 21:06
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumbaaz
Hej!

Jag är anställd via bemanningsföretag med anställningsformen "Extra arbete vid annan huvudsaklig sysselsättning"!

Jag jobbar med ett annat jobb 2 gånger i veckan kvällstid där jag är direkt anställd därav kan bemanningsföretaget sätta denna anställningsform på mig för deras jobb (lite därför jag kunde få jobbet också)

På deras jobb jobbar jag inom industri 7-16 som vanligt, 40 tim i veckan.

Finns något ställe där man kan se allt sina rättigheter och vad som gäller vid min situation?
Annars undrar jag hur det fungerar vid röda dagar, ska jag få lön som "vanliga" anställda får på röda dagar eller utesluts detta just pga min anställningsform, (även klämdagar) bör jag få bemanningsföretagets garantilön eller utesluts även det?

hoppas någon kan detta!
Tack!
Din anställningsform kan vara ett problem ur flera perspektiv. Enligt LO:s bemanningsavtal är "extra arbete vid annan huvudsaklig sysselsättning" en kort visstidsanställning, dvs anställningen gäller mellan två förutbestämda tidpunkter, t.ex. under den tid då du får ett kunduppdrag. Därefter är du inte längre anställd, utan du får söka eller bli erbjuden ny anställning vid nytt kunduppdrag.

Förutsättningen för anställningsformen är annan huvudsaklig sysselsättning. Du har ingen annan sysselsättning i huvudsak eftersom du arbetar 40 tim/vecka i bemanningsföretaget. Din övriga sysselsättning kan inte anses vara i huvudsak utan får ses som en bisyssla. Din anställningsform är därför felaktig. Jag anser att du har goda förutsättningar att få din anställning förklarad gälla tillsvidare med lite god hjälp av facket.

När det gäller lön ska den följa de lönebestämmelser som gäller på kundarbetsplatsen. När det kommer till röda dagar blir det svårt att avgöra vad som gäller för dig då din nuvarande anställningsform mycket väl kan innebära att du inte är anställd dessa dagar. Du bör gå igenom din situation med facket för att se vad som kan göras.

Jag bifogar en länk till LO, där du kan läsa närmare om vad som gäller för bemanningsanställda.

http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/DD7D780595AD00ACC12579480053DBB1
2012-05-07, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Din anställningsform kan vara ett problem ur flera perspektiv. Enligt LO:s bemanningsavtal är "extra arbete vid annan huvudsaklig sysselsättning" en kort visstidsanställning, dvs anställningen gäller mellan två förutbestämda tidpunkter, t.ex. under den tid då du får ett kunduppdrag. Därefter är du inte längre anställd, utan du får söka eller bli erbjuden ny anställning vid nytt kunduppdrag.

Förutsättningen för anställningsformen är annan huvudsaklig sysselsättning. Du har ingen annan sysselsättning i huvudsak eftersom du arbetar 40 tim/vecka i bemanningsföretaget. Din övriga sysselsättning kan inte anses vara i huvudsak utan får ses som en bisyssla. Din anställningsform är därför felaktig. Jag anser att du har goda förutsättningar att få din anställning förklarad gälla tillsvidare med lite god hjälp av facket.

När det gäller lön ska den följa de lönebestämmelser som gäller på kundarbetsplatsen. När det kommer till röda dagar blir det svårt att avgöra vad som gäller för dig då din nuvarande anställningsform mycket väl kan innebära att du inte är anställd dessa dagar. Du bör gå igenom din situation med facket för att se vad som kan göras.

Jag bifogar en länk till LO, där du kan läsa närmare om vad som gäller för bemanningsanställda.

http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/DD7D780595AD00ACC12579480053DBB1

Tack så hemskt mycket för den informationen uppskattas starkt!!

En sak bara, om jag nu egentligen skulle kunna argumentera för att få igenom att bli "tillsvidare" kan inte då bemanningsföretaget bara göra sig av med mig och ta in någon ny för att slippa mig?

Man känner sig väldigt liten i bemanningsföretag då man inte vet regler osv sen så kan dom väl bara göra sig av med mig om jag skulle hålla på att krångla vid sidan av, men jag gör ett bra arbete på jobbet och dom är nöjda med mig där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in