2011-03-24, 20:00
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakkens
Gud finns. Hur hamnade du annars här?
Även om man inte hade en aning om hur det kommer sig att vi hamnade här, så betyder det inte (på något sätt) att gud finns. Det betyder i så fall bara att man inte har en aning.

För övrigt är "Gud" inte en förklaring. Det är en ickeförklaring.
Citera
2011-03-24, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeona
Det finns massor av trådar där man skall bevisa att Gud/Gudar finns.

Jag anser dock att det är fel metod att finna "sanningen" så länge man inte kan bevisa gud inte finns skall man låta folk tro på vad de tycker är kul, rimligt och passar dem. (Ja även om man skulle finna ett vattentätt bevis på att Gud inte finns kan man låta folk få tro på va de vill så länge de inte skadar andra.)

Så upp till bevis FBare!
Bevisa att Gud/Gudar inte finns!

Obsevera: Denna tråd är inte till att bevisa att Gud finns!

Till er som är troende, gör gärna ett försök till ett logisk resonemang som utesluter existensen av Gud. Blir det inte bra så går ni ju bara stärkta ut ur diskussionen!

Att försöka bevisa att gud inte finns är precis samma sak som att försöka bevisa att jultomten INTE finns. Det går inte att påvisa något negativt.
Jag - "Jag har letat överallt på hela jorden, och jag har inte hittat honom, därför finns inte jultomten."
Random - "Nä du har inte letat exakt överallt, det finns ett ställe du inte letat på, och där kan jultomten sitta."
Citera
2011-03-24, 20:05
Medlem
http://i.imgur.com/vhxt7.jpg
Citera
2011-03-24, 20:06
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakkens
Gud finns. Hur hamnade du annars här?
Ok hur var det med läskunnigheten?
I denna tråd vill vi inte bevisa att Gud finns!!!
Det finns 100-tals trådar för det.
Det finns faktiskt bara denna tråd där avsikten är att bevisa att Gud inte finns.
Citera
2011-03-24, 20:07
Medlem
Hundkatt90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Även om man inte hade en aning om hur det kommer sig att vi hamnade här, så betyder det inte (på något sätt) att gud finns. Det betyder i så fall bara att man inte har en aning.

För övrigt är "Gud" inte en förklaring. Det är en ickeförklaring.

Precis, gud skapar fler frågor än vad han svarar på.
Citera
2011-03-24, 20:18
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeona
Ok hur var det med läskunnigheten?

Jag ställde en fråga till dig innan, jag kan inte se att jag fått svar.

Citat:
Det finns faktiskt bara denna tråd där avsikten är att bevisa att Gud inte finns.

Här är en tråd från 2009.
Citera
2011-03-24, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjock_och_Röker
Va ateist och diskutera med en djupt troende, ställ frågan: Bevisa att Gud finns, och känn dig segersäger i debatten.

Va djupt kristen och diskutera med en övertygad ateist: Bevisa att Gud inte finns, och känn dig lika segersäker.

Oavsett utgångspunkt och övertygelse kommer alla att stå, när dimman lagt sig, på precis samma ställe där man började.

Debatten kommer aldrig någonsin att ebba ut i en absolut sanning för någon part, därmed så finns det inget skäl till debatten då den är rent vetenskaplig onödig.

Alla går hem till sig och tror det den vill, här kommer vi ingen vart.

Att en gud finns, något heligt väsen, saknar logik och strider mot alla vetenskapliga lagar. Därför är inte debatten vetenskapligt onödig. Även om troende inbillar sig det.
Citera
2011-03-24, 20:24
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Jag ställde en fråga till dig innan, jag kan inte se att jag fått svar.

Oj! Du har rätt! Jag hittade inte den innan jag startade tråden!
Ok, då är det bara att be en moderator att packa ihop och slå igen!

... jag skall genast läsa igenom den tråden. Tack Celeno.
Citera
2011-03-24, 20:31
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Det där är två olika saker.

Att bevisa att den kristna/judiska/muslimska guden Gud/Allah/Jahve inte finns så som han är beskriven i respektive religions heliga skrift är skitenkelt. Det är bara att testa det som står i skräp-böckerna så motbevisas han.

Att bevisa att det inte finns någon form av gudomlig varelse överhuvudtaget är en helt annan sak.

Så vad är det du vill?

Det vore helt tillräckligt för mig (personligen) att bevisa att Gud/Allah/Jahve inte existerar.

Det skulle vara fint att få ett bevis som oxo utesluter tomtar och troll
Citera
2011-03-24, 20:42
Medlem
Xeonas avatar
Citat:

Du Celeno... jag läste just genom 2009 år tråd.
... jag tycker att folk har argumenterat mycke,mycke bättre i denna tråd!!!

Folk har tydligen blivit 2år inteligentare sedan 2009!!!

..så jag skickar nog inte ett medelande om önskad trådstängning.
Citera
2011-03-24, 21:02
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Vad skulle TS godkänna som bevis?
Citera
2011-03-24, 21:14
Medlem
Ska jag bevisa att Gud inte finns?

Då kan ju du försöka bevisa att Gud inte är en stor aborre som simmar runt i rymden några miljarder mil härifrån...
Ser du problemet med din fråga?

Jag är ateist och religionskritiker men att bevisa om gud finns eller ej är en omöjlighet.
Däremot är det inte svårt att inse att Bibeln bara är en samling sagor - det hade lika gärna kunnat vara Harry Potter-böckerna som religiösa följer - om de bara hade skrivits på pergament för några tusen år sedan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in