2011-03-24, 21:22
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Vad skulle TS godkänna som bevis?

Logiska bevis är svåra, skulle tro att ett totalt logisk bevis är omöjligt intill den dan vi får komplett kunskap om universum.

Jag nöjer mig med fina argumet sånt som folk till vardags kallar bevis. De måste dock ha lite tryck som Russels tekanna tidigare i tråden.

https://www.flashback.org/sp29660661
Citera
2011-03-24, 21:31
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d89
Ska jag bevisa att Gud inte finns?

Då kan ju du försöka bevisa att Gud inte är en stor aborre som simmar runt i rymden några miljarder mil härifrån...
Ser du problemet med din fråga?

Jo, men du missar poängen med tråden tillsammans med många andra "religions kritiker" och ateister.
Så fort ni ser Gud och bevis i samma mening så reser sig nackhåret och ni spärrar ut klorna!
Ni missar att massor av vanligt folk gärna skulle vilja har lite argument för sin sekulariserade tro!
Precis som kristna, muslimer m.m söker argument för sin tro. Kan du inte förstå det?
Citera
2011-03-24, 21:38
Medlem
ceterus avatar
Vad är "gud" för någonting?
Citera
2011-03-24, 21:43
Medlem
token12s avatar
Vi kan inte bevisa att Gud finns vilket är beviset på att Gud inte finns och tvärtom. Det är därför omöjligt för oss att bevisa om han varken finns eller ej.
Citera
2011-03-24, 21:45
Bannlyst
"... Och Gud sade: Varde ljus! och det blev ljus"

Det fanns fortfarande ingenting, men nu kunde man se det mycket bättre...
Citera
2011-03-24, 21:49
Medlem
AmadeusKriegs avatar
http://www.youtube.com/watch?v=iUNqer9N12U

Där är beviset! clearly!
Citera
2011-03-24, 22:05
Medlem
phunques avatar
En omöjlig uppgift. Bevisa att tomten inte finns, så får du se.
Citera
2011-03-24, 22:12
Medlem
Religon är en världens största ondska, många har använt sig av religon för att bedriva krig.
Citera
2011-03-24, 22:18
Medlem
Något som känns mycket mer rimligt än att bevisa att gud inte finns vore att bevisa att gud inte behövs. Detta skulle alltså innebära att gud är överflödig och hans existens spelar därmed ingen roll, detta är en tanke jag som ateist kan förlika mig med - visst, det kanske finns en gud, men han fyller inget syfte.

Detta har även den lilla fördelen att det faktiskt är möjligt att bevisa

Är detta ett resonemang som tilltalar TS?
Senast redigerad av pandion 2011-03-24 kl. 22:21.
Citera
2011-03-24, 22:20
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandion
Något som känns mycket mer rimligt än att bevisa att gud inte finns vore att bevisa att gud inte behövs. Detta skulle alltså innebära att gud är överflödig och hans existens spelar därmed ingen roll, detta är en tanke jag som ateist kan förlika mig med - visst, det kanske finns en gud, men han fyller inget syfte.

Ett bra argument.
Citera
2011-03-24, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pandion

Detta har även den lilla fördelen att det faktiskt är möjligt att bevisa

Den mänskliga arten har levt framgångsrikt utan gud sedan vår uppkomst. Vad finns det att diskutera? Förstår inte din poäng riktigt. Det är människan, ingen annan, som har format världen och det välstånd vi nu upplever i allt fler länder.
Citera
2011-03-24, 22:53
Medlem
Elbarto449s avatar
Om någon framför en teori som inte stämmer överens med omvärldens uppfattning, så är det ju upp till denne att bevisa att denna teori stämmer, inte tvärtom. Därför uppmanar jag alla troende att hålla käft om sin tro tills de hittar bevis på guds existens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in