2011-03-24, 15:47
Medlem
Bevisa att inte gud är en massmördarpeddofil! Bevisa att det inte är så att han låter barn dö för att kunna våldta dem i oändlighet där uppe bland molnen!

Citera
2011-03-24, 15:55
Medlem
Gambias avatar
Du ställer en ovetenskaplig fråga. Det är självklart att det är omöjligt att bevisa att gud inte existerar, på samma sätt som att det är omöjligt att bevisa att häxor, John Blund, påskharen, Shiva, kappor eller det magiska spaghettimonstret inte existerar.

Vill man diskutera någon eller någots existens är det självklart den motsatta frågan man ska ställa sig: Vad stödjer att detta faktiskt skulle existera? I fallet gud så finns det inga vetenskapliga bevis så därför förhåller sig väldigt många, inklusive mig, agnostiska eller ateistiska till hans påstådda existens medan en del ändå väljer att tro, trots att "bevisen" för Guds existens är ungefär lika starka som de som talar för Jultomtens existens.

Tänk dig ifall jag skulle påstå att världen egentligen styrs av robotar förklädda till människor. Du frågar mig om bevis. Skulle det då vara legitimt för mig att utbrista "Bevisa att det inte är så!"? Bevisbördan ligger alltså alltid hos den eller de som påstår något, inte hos kritikerna.
Citera
2011-03-24, 16:04
Medlem
Nuke-it-alls avatar
Ja det finns inga andra trådar som berör det här ämnet...shit du är fan först med det!

Bevisa att den lilla blå tomten som sitter på din axel inte finns...
Citera
2011-03-24, 16:05
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Har inte läst mer än några sidor i denna tråd och hittade inget liknande inlägg när jag sökte.

http://www.youtube.com/watch?v=iUNqer9N12U

I detta klipp förklara Penn (från "Penn and Teller") att gud inte existerar. För att grovt citera

"It takes a women 20 minutes to reach orgasm, it takes men 2 minutes. What other proof do you need that there is no fucking god."
Citera
2011-03-24, 16:15
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuke-it-all
Ja det finns inga andra trådar som berör det här ämnet...shit du är fan först med det!

Bevisa att den lilla blå tomten som sitter på din axel inte finns...

Eftersom du begränsade området han kan finnas på kan jag enkelt bevisa att han inte finns (i allafall för mig) bara genom att titta på min egen axel. Tron på gud är ju personlig så ett bevis att han inte finns skall gälla från min horizont. ..eller din sett från dig om du är relativt sund i skallen.

Exempel: Du kan ju aldrig bevisa för en skinzofren som ser syner att hans blå tomte inte finns.
Citera
2011-03-24, 16:29
Medlem
Nuke-it-alls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeona
Eftersom du begränsade området han kan finnas på kan jag enkelt bevisa att han inte finns (i allafall för mig) bara genom att titta på min egen axel. Tron på gud är ju personlig så ett bevis att han inte finns skall gälla från min horizont. ..eller din sett från dig om du är relativt sund i skallen.

Exempel: Du kan ju aldrig bevisa för en skinzofren som ser syner att hans blå tomte inte finns.

Men tomten syns ju inte. Han är där men du ser honom inte bara. Du kan inte känna hans närvaro och du kan inte mäta hans existens men han finns där.

Det är ungefär så alla religiöst troende argumenterar.

Jag påstår inte att gud inte finns...jag påstår inte heller att han finns han kanske finns för dig men inte för mig och blablabla det är så jävla luddigt och idiotiskt.
Citera
2011-03-24, 16:33
Medlem
Strike-s avatar
Om Gud skulle ha funnits skulle jag haft ett lyckligt liv med min käresta.
Citera
2011-03-24, 16:38
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gambia
Du ställer en ovetenskaplig fråga. Det är självklart att det är omöjligt att bevisa att gud inte existerar, på samma sätt som att det är omöjligt att bevisa att häxor, John Blund, påskharen, Shiva, kappor eller det magiska spaghettimonstret inte existerar.

Vill man diskutera någon eller någots existens är det självklart den motsatta frågan man ska ställa sig: Vad stödjer att detta faktiskt skulle existera? I fallet gud så finns det inga vetenskapliga bevis så därför förhåller sig väldigt många, inklusive mig, agnostiska eller ateistiska till hans påstådda existens medan en del ändå väljer att tro, trots att "bevisen" för Guds existens är ungefär lika starka som de som talar för Jultomtens existens.

Tänk dig ifall jag skulle påstå att världen egentligen styrs av robotar förklädda till människor. Du frågar mig om bevis. Skulle det då vara legitimt för mig att utbrista "Bevisa att det inte är så!"? Bevisbördan ligger alltså alltid hos den eller de som påstår något, inte hos kritikerna.

Man ställs ofta i livet inför val och beslut som måste tas ovetenskaligt utan fullständig information.

Jag har då och då kännt att jag borde ha ett bra bevis eller åtminstånde entt bra argument till att motivera min tro på att han inte finns. Visst för mig känns det rätta att inte tro men vad har jag för bevis.

Denna tråd har gett min massor av fina argument!
Argument som jag riktigt njuter av att använda nästa gång jag möter en religös fanatiker IRL.

Tro mig jag är mycket glad över den fina respons jag fått här på FB det är lång över min förväntan!!!
Citera
2011-03-24, 16:45
Medlem
Om gud hade funnits, hur hade då världen sett ut idag ???
Citera
2011-03-24, 16:46
Medlem
Svampss avatar
Det här är så jävla meningslöst. Varför skulle man kräva bevis som talar mot guds existens när bevisen som talar för är obefintliga.

Snälla PK på den här mod.
Citera
2011-03-24, 16:46
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strike-
Om Gud skulle ha funnits skulle jag haft ett lyckligt liv med min käresta.

Jag hatar att vara elak, men det du påstår är absolut inget bevis på att Gud inte finns, inte ens ett bevis för att den kristna Guden inte finns. Många kristna skulle simplet påstå att du drabbats av Guds straff (av någon anledning).
Citera
2011-03-24, 16:55
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svamps
Det här är så jävla meningslöst. Varför skulle man kräva bevis som talar mot guds existens när bevisen som talar för är obefintliga.

1. Definera din Gud ... Gud skapade Big Bang och inget mer
2. ok hur motbevisar du en sådan Gud... tja det kan ju ses som meningslöst fast om man fixar det ett mot bevis för det då är man en riktigt bra philosof.

1. Definera din Gud ... en blå tomte som sitter på din axel (alltid)
2. Titta på axeln och du har bevisar att han inte finns.

Den Goda kristna guden har faktiskt riktigt bra motbevisats i denna tråd. (ok beviset var tydligen 2300år gammalt men snyggt.)

Så kvar att bevisa bort är Allah,Jahve,Budda,Krishna... och ytterligare ett gäng Gudar.

Edit: Massor av mycket fina argument (även om de inte är bevis) som kan komma till god nytta för många!
Senast redigerad av Xeona 2011-03-24 kl. 17:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in