2011-03-23, 20:22
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasse
Teodiceproblemet är förklaringen till varför gud inte finns, eller att i alla fall inte en ortodox teism existerar.

Jupp, ett starkt argument/bevis, var uppe nyss i tråden under annan form.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Teodic%C3%A9problemet
Citera
2011-03-23, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xeona
Du förutsätter att gud inte har kontroll övernaturlagarna, men den gud (och hans son) som beskrivs i bibeln utför ju massor av mirakel och bryter mot termodynamikens lagar stup i ett.
Ok det är ett agrument mot att gud skulle finnas men ganska svagt tycker jag. Det är ju imlpicerat i begreppet Gud att Gud har rätt och makten att bryta mot naturlagar.

Klart han har makten över naturlagar, han har skapat DEM!

Jag tror inte på religion. Men att påstå/tro att Gud inte finns är ju riktigt retarderat. Ta LSD/shrooms, rök DMT eller Saliva så får ni svar på om Gud finns eller inte. Eller kolla på valfri dokumentär där folk dött i några timmar och kommit tillbaka.
Citera
2011-03-23, 20:26
Medlem
-Mr.Ks avatar
Citat:
Du förutsätter att gud inte har kontroll övernaturlagarna, men den gud (och hans son) som beskrivs i bibeln utför ju massor av mirakel och bryter mot termodynamikens lagar stup i ett.
Ok det är ett agrument mot att gud skulle finnas men ganska svagt tycker jag. Det är ju imlpicerat i begreppet Gud att Gud har rätt och makten att bryta mot naturlagar.
Men om vi antar att Gud verkligen gjorde alla saker som skrevs om i Bibeln så är det inte ens idé att argumentera, eftersom många saker som t.ex. hur världen är skapad har blivit konkret motbevisade. Det enda vi kan gå på är våran egna uppfattning om hur fysik och universum fungerar.
Citera
2011-03-23, 20:26
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thath
Till religiös: Tror du på gud? Ja.

Till mig: Tror jag på gud? Nej.

End of story.

Alla har sin egna tro och får väl fan tro på vad man vill. Jag tycker däremot att religion är jävligt fånigt

...men vad är ditt egna argument? Hur övertygar du dig själv?
Citera
2011-03-23, 20:34
Medlem
fuckpunchs avatar
Jag säger bara en sak.

Horus är en Gud som är nästan en exakt replika utav Jesus den enda skillnaden är att Horus var en egyptisk Gud som fanns cirka 1000 år tidigare än Jesus ifall inte mer. Skulle detta bara vara en slump?
Och isåfall kan man ju fråga sig varför tro på Jesus när man kan tro på Horus?

http://www.religioustolerance.org/chr_jcpa5b.htm

Finns igentligen mer likheter än vad som nämns på hemsidan men pallar inte gräva upp det.

Om detta inte motbevisar Kristendomen så vet jag inte vad man mer kan säga... Jesus är ju trots allt en väldigt viktig person inom kristendomen utan Jesus så är ju inte Kristendomen, kristendomen...

Vet inte om ngn annan har nämnt detta än i den här tråden pallade inte läsa igenom alla kommentarer.
Citera
2011-03-23, 20:35
Medlem
Xeonas avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av -Mr.K
Men om vi antar att Gud verkligen gjorde alla saker som skrevs om i Bibeln så är det inte ens idé att argumentera, eftersom många saker som t.ex. hur världen är skapad har blivit konkret motbevisade. Det enda vi kan gå på är våran egna uppfattning om hur fysik och universum fungerar.

Grejen är inte om bibeln är korrekt eller ej. Grejen är ju att defintionen av Gud innebär någon som är lite Superman på något sätt. Alltså att bryta mot en naturlag är ju ganska simplet för en Gud.
Citera
2011-03-23, 20:35
Medlem
Att tro är samma sak som att inte veta och det är omöjligt att bevisa/motbevisa gudar.
Man kan hitta fel i religioner men bara för allt i en bok inte stämmer behöver inte det betyda något.
Våra hjärnor kanske inte är skapade för att förstå allt om universum,gudar o liv på andra planeter etc och det finns mycket som är svårt att föreställa sig t.ex vem som skapade gud.

Vi kommer inte kunna få reda på vissa saker så vi får helt enkelt acceptera det.
Citera
2011-03-23, 20:37
Medlem
-Mr.Ks avatar
Citat:
Grejen är inte om bibeln är korrekt eller ej. Grejen är ju att defintionen av Gud innebär någon som är lite Superman på något sätt. Alltså att bryta mot en naturlag är ju ganska simplet för en Gud.
Men redan där så fallerar argumentet att Gud skulle ha skapat något ur tomma intet eftersom inget på Jorden skapats ur tomma intet. Detta finns det även bevis för.
Citera
2011-03-23, 20:39
Medlem
Newkies avatar
Jag ställer mig till skaran som anser att, beviset att gud inte existerar, helt enkelt är bristen på något hållbart bevis på att han/hon faktiskt gör det.
Citera
2011-03-23, 20:40
Medlem
fuckpunchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gebz
Att tro är samma sak som att inte veta och det är omöjligt att bevisa/motbevisa gudar.
Man kan hitta fel i religioner men bara för allt i en bok inte stämmer behöver inte det betyda något.
Våra hjärnor kanske inte är skapade för att förstå allt om universum,gudar o liv på andra planeter etc och det finns mycket som är svårt att föreställa sig t.ex vem som skapade gud.

Vi kommer inte kunna få reda på vissa saker så vi får helt enkelt acceptera det.

Haha jag förstår ditt argument men ifall jag berättar dig en historia och det sen visar sig att hälften av vad jag har sagt är falskt. Skulle du då fortsätta tro på det resterande som jag har sagt? Troligtvis inte.
Citera
2011-03-23, 20:43
Medlem
fuckpunchs avatar
Citat:

Grejjen är ju väldigt mycket om bibeln är korrekt eller inte. Det är är ju ifrån bibeln vi får all fakta om Gud. Om Bibeln är fel då är ju Gud också fel. Eller?
Citera
2011-03-23, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenenjon

Religion uppkom för att människor skulle få känna en gemenskap med andra och finna tröst i svåra situationer.
Några bevis på att gud finns är inga andra än män för längesedan som påstår sig ha haft kontakt med ett högra väsen, och sedan skrivit ner hans ord i en bok.

Nä, religion är svårt alltså.

Religion är inte alls svår att förstår.
Religioner är 100% fantasi bara.
Orsak...människan provocerar påstående genom att behärskar språket och skapar egna frågor samt egna svar,i syfte för att kunna svarar på sina egna frågor.
Det var så religioner uppstod.
Att bevisa om Gud inte finns,har inte med religioner att göra,då det handlar sökande efter en okänd väsen istället.
Om Gud finns då...?
Då har det ändå inte med religioner att göra i alla fall,då det visar sig att Gud inte hade skapat religioner utan det gjorde människan istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in