2017-08-11, 08:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jag kan bara få det till att den kristna guden finns.

Och vilket informations-underlag omkring den kristna 'guden' vill du använda?

(T.ex. bibeln? Eller?)
Citera
2017-08-11, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

(T.ex. bibeln? Eller?)

Tänkte bara nämna här att det finns också nedtystad vetenskap, speciellt inom humaniora också,
verkar det som. Det finns vetenskapsmän som tex har hittat arkeologiska bevis för att en del
saker INTE kan vara på det sättet som den allmänna konsensus förklarar vissa saker.
Det finns vetenskapsmän som har fått sin karriär förstörd för att fynden de gjort inte passar med
den allmänt accepterade historieskrivningen. Det är litegrand så med nutida bibliska arkeologiska
fynd, mer och mer hittas som bekräftar att många av bibelns historier verkar stämma. Den moderna
kvantfysikens teorier pekar på att det kan finnas en teistisk verklighet, även om de inte använder
just de orden. osv. Men framförallt har jag en tro, och jag hittar saker som bekräftar att det jag
tror på är sant, lite överallt.
Citera
2017-08-11, 09:48
Medlem
Citat:
Tänkte bara nämna här att det finns också nedtystad vetenskap, speciellt inom humaniora också,
verkar det som. Det finns vetenskapsmän som tex har hittat arkeologiska bevis för att en del
saker INTE kan vara på det sättet som den allmänna konsensus förklarar vissa saker.
Det finns vetenskapsmän som har fått sin karriär förstörd för att fynden de gjort inte passar med
den allmänt accepterade historieskrivningen. Det är litegrand så med nutida bibliska arkeologiska
fynd, mer och mer hittas som bekräftar att många av bibelns historier verkar stämma. Den moderna
kvantfysikens teorier pekar på att det kan finnas en teistisk verklighet, även om de inte använder
just de orden. osv. Men framförallt har jag en tro, och jag hittar saker som bekräftar att det jag
tror på är sant, lite överallt.
Sista meningen håller jag med om.
Citera
2017-08-11, 10:07
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Tänkte bara nämna här att det finns också nedtystad vetenskap, speciellt inom humaniora också, verkar det som. Det finns vetenskapsmän som tex har hittat arkeologiska bevis för att en del saker INTE kan vara på det sättet som den allmänna konsensus förklarar vissa saker. Det finns vetenskapsmän som har fått sin karriär förstörd för att fynden de gjort inte passar med den allmänt accepterade historieskrivningen. Det är litegrand så med nutida bibliska arkeologiska fynd, mer och mer hittas som bekräftar att många av bibelns historier verkar stämma.

Snarare skulle jag vilja påstå att det finns en hel del oseriös arkeologisk forskning där man hittar "bevis" för att kung David levat och liknande, forskning som drivs mer av religiösa och nationalistiska motiv än av vetenskapliga motiv.

Detta sagt, så kanske du kunde exemplifiera vad det är för märkliga fynd du talar om som man enligt dig försöker "tysta ner".

Citat:
Den moderna kvantfysikens teorier pekar på att det kan finnas en teistisk verklighet, även om de inte använder just de orden. osv.

Det där har du nog missförstått. Se vad jag skrev om detta i en annan tråd:

http://www.flashback.org/p54591019#p54591019
Citera
2017-08-11, 10:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

(T.ex. bibeln? Eller?)

Citat:
fynd, mer och mer hittas som bekräftar att många av bibelns historier verkar stämma.

Jajaja. New York finns, alltså är Spiderman "verklig".

Citat:
Den moderna kvantfysikens teorier pekar på att det kan finnas en teistisk verklighet,

Bara inom new age-tolkninger av vetenskap.

Citat:
Men framförallt har jag en tro, och jag hittar saker som bekräftar att det jag tror på är sant, lite överallt.

Vad har din tro med bevis att göra?
Citera
2017-08-11, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Snarare skulle jag vilja påstå att det finns en hel del oseriös arkeologisk forskning där man hittar "bevis" för att kung David levat och liknande, forskning som drivs mer av religiösa och nationalistiska motiv än av vetenskapliga motiv.

Detta sagt, så kanske du kunde exemplifiera vad det är för märkliga fynd du talar om som man enligt dig försöker "tysta ner".

Det har gjorts en del märkliga arkeologiska fynd, som inte passar in i den allmänt accepterade
historieskrivningen. Dessa fynd ignoreras. Och hur kan man avgöra om exempelvis de fynd
som bevisar att kung David levat är oseriös. Jag tror nämligen på att kung David har levt.

Citat:
Det där har du nog missförstått. Se vad jag skrev om detta i en annan tråd:

http://www.flashback.org/p54591019#p54591019

Läs om Sir Roger Penroses forskning, en prisbelönt brittisk vetenskapsman inom bla
kvantfysikens område.
Senast redigerad av pk2 2017-08-11 kl. 10:35.
Citera
2017-08-11, 10:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och hur kan man avgöra om exempelvis de fynd
som bevisar att kung David levat är oseriös. Jag tror nämligen på att kung David har levt.

Och jag upprepar: New York finns, alltså skulle Spiderman vara verklig.

Citat:
Läs om Sir Roger Penroses forskning, en prisbelönt brittisk vetenskapsman inom bla kvantfysikens område.

Och vad sägar han, som ger en guds'-tes belägg?
Citera
2017-08-11, 10:46
Medlem
Citat:
Och jag upprepar: New York finns, alltså skulle Spiderman vara verklig.

Och vad sägar han, som ger en guds'-tes belägg?

Det är bättre man får läsa själv vad han säger, om man är intresserad. Det kan vara ganska
jobbiga saker, även om man som troende kanske inte tycker att det vad han har kommit fram till
är så anmärkningsvärt. Men kvantfysik är inte samma sak som religion.
Senast redigerad av pk2 2017-08-11 kl. 10:59.
Citera
2017-08-11, 10:54
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det har gjorts en del märkliga arkeologiska fynd, som inte passar in i den allmänt accepterade historieskrivningen. Dessa fynd ignoreras.

Återigen skulle det vara bra om du exemplifierade vad det är för märkliga fynd du talar om.

Citat:
Och hur kan man avgöra om exempelvis de fynd som bevisar att kung David levat är oseriös. Jag tror nämligen på att kung David har levt.

Vad jag menar med oseriös forskning är när man övertolkar vissa fynd som "bevis" för kung Davids existens. En lerskärva där någon ristat in namnet David på hebréiska är t.ex. inte mycket till bevis.

Citat:
Läs om Sir Roger Penroses forskning, en prisbelönt brittisk vetenskapsman inom bla kvantfysikens område.

Jag delar Penroses syn på den matematiska idévärlden. Se vad jag skrivit om det här:

http://www.flashback.org/p59815610#p59815610

Men jag ser inte hur det skulle stödja ditt påstående att kvantfysiken pekar på att det finns en "teistisk verklighet".
Citera
2017-08-11, 11:11
Medlem
Citat:
Återigen skulle det vara bra om du exemplifierade vad det är för märkliga fynd du talar om.

Vad jag menar med oseriös forskning är när man övertolkar vissa fynd som "bevis" för kung Davids existens. En lerskärva där någon ristat in namnet David på hebréiska är t.ex. inte mycket till bevis.

Jag delar Penroses syn på den matematiska idévärlden. Se vad jag skrivit om det här:

http://www.flashback.org/p59815610#p59815610

Men jag ser inte hur det skulle stödja ditt påstående att kvantfysiken pekar på att det finns en "teistisk verklighet".

Man kan ju googla på orden "forbidden archealogy" så dyker det upp bilder och artiklar.
Citera
2017-08-11, 11:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Man kan ju googla på orden "forbidden archealogy" så dyker det upp bilder och artiklar.

Man kan hitta allt möjligt på Google. Men eftersom det är du som påstår att det finns arkeologiska fynd som hemlighålls vore det bra om du förklarade vad det är för fynd du syftar på, och vem som hemlighåller dem.
Citera
2017-08-11, 11:22
Medlem
Citat:
Man kan hitta allt möjligt på Google. Men eftersom det är du som påstår att det finns arkeologiska fynd som hemlighålls vore det bra om du förklarade vad det är för fynd du syftar på, och vem som hemlighåller dem.

Jag tror inte att det hålls hemligt, det talas bara inte om allt man hittar.

Sen kan jag inte peka på något enskilt fynd, så insatt är jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in