Citat:
Ursprungligen postat av
Captinhero
Hela denna tråd är meningslöst eftersom båda sidorna kan varkenbevisa eller motbevisa ngt till 100%. Om detta skulle varit möjligt så skulle religionsdebatten i hela världen varit död sen länge
Nej, ateism är förnuftigt.. men så länge folk tilltror de administrationer som gör dem "gott" och värmer dem, är det mkt svårt att försöka idiotförklara gudsidén, jag är själv ateist men jag vet ju alltför väl att en idé, som motiverar folk att orka leva, om så att den är substanslös.. och har väldigt onödiga mentala överbyggnader och oändliga undertoner, så tycks folk vilja ha det, och man undrar sig varför.
Kan det vara för de system som föregick första världskriget.. de system som fick igång 2a och sedan 3e världskrigen och vad för hatsyndrom och agendor är egentligen så härförande i att vilja hata för att kunna kriga... skitsvårt att greppa tycker jag, men där krig råder, kan man kanske i en platonisk mening säga att "gud" fyller ett syfte i att vilja någonting, annat. Sett ur hatets fördrivningens och krigets mekanism som igångdriver jävligt udda tänkesätt, och minst lika surrealistiska som den idén som ropar efter stillhet samla sig och uppbringa motivation för någonting annat.
Gudsidén mig veterligen uppstod i miljö där fullständig analfabetism fortfarande var gemene mans öde, och ett litet fåtal härskare dikterade vad gud skulle vara, hur skrias hur dyrkas osv. Det är längesedan, men kan vara för härskarteknikens skull, det inbringar så mkt lättförtjänta meriter att fungera som avstamp för lättförtjänliga positioner, och då enbart med lite väl valda ord.
Gudsidén är mystisk och massorna gillar idén, de behöver ju inte jobba, bara där... erkänn religionspaketets människosyn och vips, kan de i princip skita i allt och slippa ta ansvar elelr ens bry sig särskilt för samhällen. Eliten tar-hand-om-oss