2014-11-13, 10:15
Medlem
KenRingIntes avatar
Ehrm, finns ingen anledning för mig att läsa igenom texten eller titta på klippet. Om Gud existerar så berätta var han bor, eller se till att han tillkännager sig. Om inte, knäpp igen truten.
Citera
2014-11-13, 10:31
Bannlyst
Eftersom det varken går att bevisa eller motbevisa det transcendentala, så är det en vetenskaplig plikt att vara öppen för möjligheten att "gud" existerar.
Citera
2014-11-13, 10:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Eftersom det varken går att bevisa eller motbevisa det transcendentala, så är det en vetenskaplig plikt att vara öppen för möjligheten att "gud" existerar.

Ja, och så är det precis som att det är en vetenskaplig plikt att vara öppen för att magiska enhörningar existerar.

Det som är intressant är snarare vad sannolikhetsgraden för olika sakers existens bedöms vara, eller hur?
Citera
2014-11-13, 10:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Är du lika öppen för möjligheten att "gud" är DFSM?
Citera
2014-11-13, 10:48
Medlem
Polyklorfenols avatar
Det är lika sannolikt att det finns gudar som Tomten, Harry Potter, Rödluvan eller Bamse. Alla är fantasifoster. Att det ska vara så svårt att förstå att bara för att många tror på en sak, så är det inte alls mer sannolikt. ALLA trodde att jorden var platt för några hundra år sedan. ALLA hade fel!
Citera
2014-11-13, 10:50
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ja, därför är även Richard Dawkins inte 100 % säker på att det inte finns gudar. Vi kan inte utesluta möjligheten, men det är lika troligt att jag springer på Skogsrået i en dunge.

http://www.ffrfmcc.org/education/dawkins-spectrum-of-the-existence-of-god/

Jag är också 6,9 men agerar i mitt liv som 7,0.
Senast redigerad av Polyklorfenol 2014-11-13 kl. 10:53.
Citera
2014-11-13, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Är du lika öppen för möjligheten att "gud" är DFSM?
DFSM känns inte så transcendent, eller har jag missuppfattat spagettiklumpen?
Citera
2014-11-13, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Ja, och så är det precis som att det är en vetenskaplig plikt att vara öppen för att magiska enhörningar existerar.

Det som är intressant är snarare vad sannolikhetsgraden för olika sakers existens bedöms vara, eller hur?
Du förstod nog inte vad jag menade med transcendent.
Citera
2014-11-13, 11:07
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Kan det varken bevisas eller motbevisas p g a dess natur och det dessutom saknas minsta misstanke om dess existens är det irrelevant för vetenskapen. Plikt? Knappast.
Citera
2014-11-13, 11:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
DFSM känns inte så transcendent, eller har jag missuppfattat spagettiklumpen?

Du kan skaffa dig information på den senaste aktiva tråden om DFSM, där vi pastafarianska apastalogeter presenterade teo-metafysiska spekulationer, som klarade sig mer än väl* i en dispyt med kristna apologeter, kristen skolastisk retorik och kristen etik.

* Varför jag anser detta hör inte hemma på tråden här, men kan diskuteras på DFSM-tråden.
Citera
2014-11-13, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du kan skaffa dig information på den senaste aktiva tråden om DFSM, där vi pastafarianska apastalogeter presenterade teo-metafysiska spekulationer, som klarade sig mer än väl* i en dispyt med kristna apologeter, kristen skolastisk retorik och kristen etik.

* Varför jag anser detta hör inte hemma på tråden här, men kan diskuteras på DFSM-tråden.
Kristendomen känns väl inte heller så transcendent...
Citera
2014-11-13, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Kan det varken bevisas eller motbevisas p g a dess natur och det dessutom saknas minsta misstanke om dess existens är det irrelevant för vetenskapen. Plikt? Knappast.
Misstanke saknas ju inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in