2009-09-07, 22:49
Medlem
Waadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoSannaH
Ja, vilken vansinnig tragedi.
Jag tror att föräldrarna kommer stå vid Tims sida både under strafftiden och när han blir fri. Han lär behöva mycket stöttning och de kommer göra allt de kan för att få honom återanpassad till ett normalt liv. Jag tror också att de bryter kontakten med Tove...

Skulle väl inte vara helt otroligt att de båda föräldraparen har träffats och belagt sig och varandra med skuld för att de inte såg vad som höll på att hända. Skulle tro det.
Citera
2009-09-07, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoSannaH
Ja, vilken vansinnig tragedi.
Jag tror att föräldrarna kommer stå vid Tims sida både under strafftiden och när han blir fri. Han lär behöva mycket stöttning och de kommer göra allt de kan för att få honom återanpassad till ett normalt liv. Jag tror också att de bryter kontakten med Tove...

Mest troligt har du rätt, men nånstans där i baktankarna kommer ju alltid vetskapen att finnas.
När pojkvaskern föll ihop under rättegången var ju tydligen morsan fram och började trösta/krama o ha sig. Iofs kanske hon inte fattat vad som hänt än.
Citera
2009-09-07, 22:55
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missliidol
Mest troligt har du rätt, men nånstans där i baktankarna kommer ju alltid vetskapen att finnas.
När pojkvaskern föll ihop under rättegången var ju tydligen morsan fram och började trösta/krama o ha sig. Iofs kanske hon inte fattat vad som hänt än.
Jag hade nog gjort samma sak om det hade varit min grabb som hade suttit där. Det innebär ju inte att man stöttar det han har gjort, men han är ju ändå fortfarande hennes barn.
Citera
2009-09-07, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag hade nog gjort samma sak om det hade varit min grabb som hade suttit där. Det innebär ju inte att man stöttar det han har gjort, men han är ju ändå fortfarande hennes barn.

Visserligen. Jag har själv inga barn och har svårt att sätta mig in i situationen. Hoppas också att jag aldrig behöver göra det i verkligheten
Citera
2009-09-08, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamub
Hon säger själv att orsaken att hon mejlat och frågat om Tim dödat Therese än är för att hon är orolig för att han ska ha gjort det.

Om hon säger samma sak i förhören vet vi ju inte. Men om hon säger det igen så visar det ju på att hon faktiskt hade insikten om att det skulle kunna hända. Hävdar hon något annat så tappar hon trovärdighet och det ökar risken för att hon ska bli dömd. Så hur hon än vänder och vrider sig...

men som sagt hon kan bli frikänd också men jag har mycket svårt att tro det på det jag vet nu. Vad som pågår i rätten är ju det som avgör.

Jag antar att du syftar på det hon säger i förhöret 17 juni (sid 30, d v s sid 178 i Protokollbilagan, d v s sid 179 i pdf:en).

Hon säger dock inte att hon var "orolig för att han ska ha gjort det". Det hon säger är följande:

"Men jag ville bara veta."

"Då ville jag också bara veta."

Samtidigt säger hon säger vara tämligen stupsäker på att han inte gjort det.

Man tycker också att hon borde ha insett att det borde ha blivit ett jäklans hålloj om Therese plötsligt försvunnit eller hittats död.

Det intryck jag får är att hon ger något som är snudd på ett "goddag yxskaft"-svar av någon anledning. Kanske beror det på att hon i det här läget är osäker på vad som är värst: Att i högre grad framstå som om hon pushat Tim att mörda Therese genom att implicit ironisera över att han inte klarat det eller i högre grad framstå som om hon faktiskt trodde att det skulle kunna hända.

Om det framstår som att hennes implicita ironiserande pushat Tim att begå mordet ökar sannolikheten att hon fälls för vållande/grovt vållande till annans död.

Om hon i högre grad framstår som om hon faktiskt trodde att Tim skulle kunna mörda Therese ökar sannolikheten att hon fälls för anstiftan till mord.

Vi vet inte hur hon tänkte i det här läget. Men hon borde ha insett att det lät väldigt konstigt att å ena sidan säga att det inte fanns någon risk att Therese skulle mördas och sedan å den andra sidan faktiskt fråga om det hade hänt. Kanske förväntade hon sig en följdfråga? Mitt intryck är att hon i princip passade på den egentliga frågan för att få fundera litet så att hon inte sade något dumt. Min gissning är dock att hon på det här viset band ris åt sin egen rygg. I FUP:en är väl det här den tyngsta grejen man kan anföra om man vill få henne fälld för likgiltighetsuppsåtet, antar jag. Men jag tycker definitivt inte att detta räcker för att ställa det utom rimligt tvivel att Tove Lind i så pass hög grad insåg att det fanns en risk att Tim skulle mörda Therese att det inte var fråga om bråkdelar av promille. T o m Tim säger ju att Tove verkade väldigt paff när han berättade att han mördat Therese. En sådan reaktion borde rimligtvis ha föranletts av att Tove trodde att risken för ett mord var extremt liten.

En annan sak som talar emot ett likgiltighetsuppsåt är att hon faktiskt säger "gör inget dumt".

Hon må vårdslöst ha lekt med en annan människas liv. I alla fall kan man kanske med facit i hand tycka det. Men hon har inte varit likgiltig för om det skulle hända eller inte. Hon har t o m vid något tillfälle sagt saker som kan tala för att hon aktivt verkat för att det inte skall hända. Notera också att det, mig veterligen, inte finns någon alternativ brottsrubricering vållande/grovt vållande till annans död, vilket väl hade framstått som mindre krystat i detta fall.

En helt annan sak som talar för att Tove inte bör fällas för anstiftan är den lilla möjligheten att Tims handlande inte föranletts av Toves SMS:ande. Tänk om Tim till slut insett att det var slut med Tove och försökt få till det med Therese ute i skogen? De kan ha pratat och Tim kan väl ha varit framme med labbarna litet när Therese plötsligt kommit på att hon måste iväg. Therese drar sig undan, Tim håller fast henne, Therese börjar streta emot. Under bråkdelar av en sekund drabbas Tim av panik, sätter handen över hennes mun så att hon inte skall skrika och funderar på vad han skall göra. I panik stryper han henne. Det här är väl en av de klassiska scenariona man utan andra ledtrådar utgår ifrån. Det förekommer i filmer och böcker. Minns t ex en film eller ett TV-serieavsnitt som hette "Hoffmans helvete" som SVT visade i mitten på 70-talet.

Vidare har ju Tim själv tidigare hävdat att det var fråga om dråp. Vad hade han för grund för detta? Kan det vara dråp om han planerat ett brott p g a Toves uppmaningar? Eller hade han när Tove lämnade Hoppbacken ännu inte bestämt sig för om Therese skulle mördas eller inte?

Att sedan, efter mordet, ringa Tove skulle ju kunna vara ett infall i syfte att framstå som en något mindre oädel brottsling i det fall brottet gick till som i "Hoffmans helvete".

Jag tror i och för sig inte alls att mordet gick till som i "Hoffmans helvete" eller något liknande. Jag tror att han hade hamnat i någon slags stresspsykos och begick ett vansinnesbrott i enlighet med vad jag tidigare beskrivit. Men exemplet ovan visar hur vanskligt det kan vara att koppla Tims handlande till Toves SMS:ande. I alla fall om det är frågan om anstiftan till mord. Jag tycker att det varit rimligare att åtala för vållande/grovt vållande till annans död.
Citera
2009-09-08, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waadi

Andra tveksamheter:
*Att hon överhuvudtaget kom till hoppbacken. Hon stod ju inte ut med att se TJR. Ville hon visa upp sitt upphottade, nya jag?

Om hon insett att Tim var på väg att mörda Therese borde hon rimligtvis försökt hålla sig borta från Hoppbacken.

Jag tror att hon for till Hoppbacken, trots att hon inte brukade vara så ofta på festerna, för att stila för Olivia med att hon kände en massa människor. Att hon piffat upp sig var nog ingen nackdel om hon ville visa för Olivia hur intresserade grabbarna (i alla fall Gordon) var av henne.

Uppenbarligen kunde hon också stå ut rätt hyfsat med att Therese kommenterade hennes hår.
Citera
2009-09-08, 00:49
Medlem
Waadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Hon säger dock inte att hon var "orolig för att han ska ha gjort det". Det hon säger är följande:

"Men jag ville bara veta."

"Då ville jag också bara veta."

Samtidigt säger hon säger vara tämligen stupsäker på att han inte gjort det.

En annan sak som talar emot ett likgiltighetsuppsåt är att hon faktiskt säger "gör inget dumt".

Hon har t o m vid något tillfälle sagt saker som kan tala för att hon aktivt verkat för att det inte skall hända.

Ja, det är sant. Men likväl är Toves ambivalens kännetecknande för hela hennes beteende. Hon väller fram och tillbaka som en flodvåg mellan aggresiv intimitet och avstånd. Hon säger: gör inget dumt, men fortsätter ändå att driva fram "spelet". Sätta ny deadline, etc.

Att Tove i förhören har svårt att inför sig själv ens tydliggöra sina bravader visavi Tim påverkar naturligtvis scenariot så att det kan se ut som om hon ändrar sin utsaga. Det är förmodligen orsak till den förändring i vittnesmålen som framkommer i förhören i fupen och det som sägs under rättegången. Därför är det så förbannat intressant att se vad som händer under pläderingarna.
Citera
2009-09-08, 00:52
Medlem
Waadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Om hon insett att Tim var på väg att mörda Therese borde hon rimligtvis försökt hålla sig borta från Hoppbacken.

Jag tror att hon for till Hoppbacken, trots att hon inte brukade vara så ofta på festerna, för att stila för Olivia med att hon kände en massa människor. Att hon piffat upp sig var nog ingen nackdel om hon ville visa för Olivia hur intresserade grabbarna (i alla fall Gordon) var av henne.

Uppenbarligen kunde hon också stå ut rätt hyfsat med att Therese kommenterade hennes hår.

Ja, den kommentaren var rätt hyfsat spetsad av rivalitet. Men tror du inte att hon hade någon ambition att styra ut TV och in med Gordon?
Citera
2009-09-08, 09:10
Medlem
Inte alls insatt i detta mord. Har bara några frågor.

1. Hur mördades hon?
2. Vem mördade av dom två misstänkta, var det tjejen, killen eller båda?
3. Vad var motiviet,? varför blev hon mördad?

förlåt har verkligen inte följt detta fallet . kan någon svara.
Citera
2009-09-08, 09:14
Medlem
BlotGoths avatar
var ett tag sen jag läste fup,, men "gör inget dumt" syftade inte det på att hon var rädd att tim skulle göra något dumt mot sig själv? För att han hade hotat med det.. eller hur det nu var..
Citera
2009-09-08, 09:26
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrreee2
Inte alls insatt i detta mord. Har bara några frågor.

1. Hur mördades hon?
2. Vem mördade av dom två misstänkta, var det tjejen, killen eller båda?
3. Vad var motiviet,? varför blev hon mördad?

förlåt har verkligen inte följt detta fallet . kan någon svara.

1. Tim ströp och slog ihjäl henne efter vansinnespress från psykopatTove.

2. Båda, Tim aktivt, Tove var hjärnan bakom.

3. Motivet var snävt sett att Therese och Tim hånglat medans Tim och Tove var ihop. I ett större perspektiv beror det på att Tove är en fullblodspsykopat som inte bryr sig ifall nån dör bara hon får utöva sin dominans över en sabbad kille.
Citera
2009-09-08, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
1. Tim ströp och slog ihjäl henne efter vansinnespress från psykopatTove.

2. Båda, Tim aktivt, Tove var hjärnan bakom.

3. Motivet var snävt sett att Therese och Tim hånglat medans Tim och Tove var ihop. I ett större perspektiv beror det på att Tove är en fullblodspsykopat som inte bryr sig ifall nån dör bara hon får utöva sin dominans över en sabbad kille.
Okej tack då vet jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in