2009-08-20, 14:25
Medlem
iambecomedeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Tim kommer inte dömas till dråp. Detta är ett solklart mord som var planerat sedan länge. Tim visste vad han gjorde och insåg utgången av sitt handlande. Han såg kanske inte konsekvenserna, men han var väl medveten om att han dödade henne. Därav mord.
Således döms Tove förhoppningsvis för anstiftan till mord.
Vi har olika åsikt där; jag tror inte att han döms för mord. De flesta här i tråden har väl läst FUPen och bildat sig en uppfattning utifrån den, så även du.

Hade det varit ett "vanligt" fall, där både Tim och Tove varit låt säga 30 år gamla så tror jag att det hade blivit en morddom. Men nu pratar alla om de åtalade i termer som barn (vilket de förvisso på sätt och vis är) och även om jag på sätt och vis skulle vilja se rätten döma båda till livstids fängelse för mord, så tror jag inte att det kommer att hända.
Citera
2009-08-20, 14:27
Medlem
Citat:
Hon stryker bort håret. Detta är en bild av flera från en övervakningskamera som finns med i FUPen. Ingen av dessa bilder visar en mobil.

Tack. jag var bara lite nyfiken. Har läst FUP'n tidigare.
Citera
2009-08-20, 14:28
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Är det inte möjligt att bli dömd till anstiftan till mord även om nått mord inte begås överhuvudtaget? Typ nån anlitar en torped att mörda någon. Mordet behöver väl inte utföras för att personen som lejde torpeden ska åka dit för anstiftan till mord? (eller räknas det som stämpling?)

Skiljer det i brottsrubricering om jag t ex skulle leja en torped för att döda någon och torpeden:

1. Inte gör nått utan anmäler mig.

2. Följer efter personen och förbereder lite men blir tagen av polisen (förberedelse till mord och bevisbart)

3. Skjuter personen 3 ggr men personen överlever.

4. Dödar personen med ett välriktat skott.

5. Söker upp personen i syfte att mörda den men ångrar sig. Bråk uppstår och i slagsmålet som uppstår så slår torpeden ihjäl personen.

Om du lejer någon att döda en annan så åker du nog dit för stämpling ja. I flera av dina andra fall så är det snarare mordförsök som blir rubriken.
Faktum är att du nog till och med kan åka dit för mord om du lejer någon...
Citera
2009-08-20, 14:30
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iambecomedeath
Vi har olika åsikt där; jag tror inte att han döms för mord. De flesta här i tråden har väl läst FUPen och bildat sig en uppfattning utifrån den, så även du.

Hade det varit ett "vanligt" fall, där både Tim och Tove varit låt säga 30 år gamla så tror jag att det hade blivit en morddom. Men nu pratar alla om de åtalade i termer som barn (vilket de förvisso på sätt och vis är) och även om jag på sätt och vis skulle vilja se rätten döma båda till livstids fängelse för mord, så tror jag inte att det kommer att hända.

Svårt att tro att åldern påverkar domen. Däremot kan det nog påverka straffet. Dom är trots allt straffmyndiga och mentalt friska, så det bör inte finnas några förmildrande omständigheter.
Citera
2009-08-20, 14:31
Bannlyst
Citat:
Svårt att tro att åldern påverkar domen. Däremot kan det nog påverka straffet. Dom är trots allt straffmyndiga och mentalt friska, så det bör inte finnas några förmildrande omständigheter.

Om Tove är mentalt frisk är inte klarlagt än som jag fattat det.
Citera
2009-08-20, 14:31
Medlem
iambecomedeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LowSociety
Men låt säga att man anser att Toves anstiftar till mord men Tim enbart döms för dråp? Går inte det?
Jag tycker att det borde gå, men har bestämt för mig att det inte gör det. Jag reserverar mig dock för att jag har fel och du har rätt.
Citera
2009-08-20, 14:34
Moderator
impieteers avatar
I praktiken spelar ju inte brottsrubriceringen någon roll. De kommer förmodligen båda att få ett par år ungdomsvård och vara ute efter något år. I ett samhälle där dråp ger cirkus 10 år och mord ger ett riktigt livstidsstraff hade det ju varit väldigt avgörande eftersom de är så pass unga. Här är det ju däremot mest av akademisk betydelse.
Citera
2009-08-20, 14:34
Medlem
iambecomedeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonsnake
Ex:
A anstiftar B till att begå stöld.
B gör inbrott och påbörjar stölden men ångrar sig (frivilligt tillbakaträdande) och återvänder hem, han har alltså inte tillgripit något.

B gör sig skyldig till Olaga intrång / hemfridsbrott (inte försök till stöld)
A gör sig skyldig till anstiftan av försök till stöld
Om A ber B stjäla ett föremål och B misslyckas så är ju A:s intention fortfarande oförändrad, vilket då i ditt exempel borde betyda att A är skyldig till anstiftan till stöld.

Vilket i sin tur innebär att jag haft fel när jag sagt att Tove bara kan dömas till anstiftan för det brott Tim döms för. Tove kan inte dömas för anstiftan till ett mildare brott än det Tim döms för, men däremot för anstiftan till mord samtidigt som Tim döms för dråp.
Citera
2009-08-20, 14:36
Medlem
iambecomedeaths avatar
Citat:
Skulle bli väldigt förvånad om det inte påverkade. Dessutom är det väl fastslaget att minst en av de åtalade inte är att betrakta som fullt mentalt frisk?
Citera
2009-08-20, 14:37
Medlem
Zolis avatar
En sak som jag tycker är väldigt märklig med det här fallet:
TV var beredd att döda för att behålla relationen med TL.
Men han var inte beredd att avstå från en kyss för detsamma.
Det finns ju ingen logik i det över huvud taget.
Citera
2009-08-20, 14:38
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iambecomedeath
Skulle bli väldigt förvånad om det inte påverkade. Dessutom är det väl fastslaget att minst en av de åtalade inte är att betrakta som fullt mentalt frisk?

Om du syftar på Tove så anser jag att hon nog är något mentalt störd. Men i dagligt tal kallas det att vara kvinna.
Citera
2009-08-20, 14:39
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoli
En sak som jag tycker är väldigt märklig med det här fallet:
TV var beredd att döda för att behålla relationen med TL.
Men han var inte beredd att avstå från en kyss för detsamma.
Det finns ju ingen logik i det över huvud taget.
De är i den åldern...logiskt tänkade vad gäller kärlek är inte deras starka sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in