2009-08-20, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LieDetector
Från DN;

- Min klient lämnade sin berättelse under förmiddagen. När han hade gjort det fick han väldigt stark kontakt med sina känslor kring allt som har hänt. Han drabbades av en ångestattack, och det är ju inte så konstigt. Det ledde till att han behövde få medicinsk tillsyn och han måste få återhämta sig innan förhandlingarna kan återupptas igen, säger pojkens advokat Claes Borgström till DN.se.

http://www.dn.se/sthlm/sturebyrattegangen-avbruten-1.934711

About fucking time...
Citera
2009-08-20, 14:13
Medlem
Ni blandar inte ihop dråp med vållande nu? Dråp är "mord med förmildrande omständigheter", dvs det kan mycket väl vara planerat och är uppsåtligt (dvs det krävs uppsåt för dråp).

Ser ni inga förmildrande omständigheter i fallet för pojken?
Citera
2009-08-20, 14:14
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iambecomedeath
Nämen alltså... Tove kan ju inte dömas för anstiftan till ett brott som Tim inte döms för, dvs döms Tim för dråp döms Tove för anstiftan till dråp.

Tim kommer inte dömas till dråp. Detta är ett solklart mord som var planerat sedan länge. Tim visste vad han gjorde och insåg utgången av sitt handlande. Han såg kanske inte konsekvenserna, men han var väl medveten om att han dödade henne. Därav mord.
Således döms Tove förhoppningsvis för anstiftan till mord.
Citera
2009-08-20, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sekia
Finns i FUP:en och på första sidan.

https://www.flashback.org/sok/tove+bild?sp=1&t=932561

Borde finnas en "Let me flashback that for you" bara för extra dryghet.

Tack skall du ha! men självklart har jag läst första sidan och FUP:en men tycker ändå inte dom är speciellt bra, borde finnas några mer.
Citera
2009-08-20, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoli
Skolkatalogsbilden måste väl ändå räknas som bra?

Nä det tycker jag inte.
Citera
2009-08-20, 14:18
Medlem
iambecomedeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonsnake
Ni blandar inte ihop dråp med vållande nu? Dråp är "mord med förmildrande omständigheter", dvs det kan mycket väl vara planerat och är uppsåtligt (dvs det krävs uppsåt för dråp).

Ser ni inga förmildrande omständigheter i fallet för pojken?
Vad menar du nu? Det var du som drog upp att du tror att Tove döms för anstiftan till vållande till annans död. Vi kommenterade det med att brottet inte finns. Ingen här tror (hoppas jag) att Tim kommer att dömas för vållande till annans död, utan de flesta tror nog på dråp och ett fåtal på mord. Om Tove döms för anstiftan måste det, återigen, vara för anstiftan till det brott Tim döms för, dvs enligt vad de flesta tror: dråp.

Jag förstår inte vad du anser är oklart i den här diskussionen.
Citera
2009-08-20, 14:18
Medlem
ChapterFours avatar
Citat:
Nämen alltså... Tove kan ju inte dömas för anstiftan till ett brott som Tim inte döms för, dvs döms Tim för dråp döms Tove för anstiftan till dråp.

Stämmer det då?
Om jag övertalar person A att slå ihjäl person B så kan väll jag dömas för anstiftan till mord även om han misslyckas och bara döms för en "vanlig misshandel"?
Citera
2009-08-20, 14:19
Medlem
Är det bara jag som inbillar mig eller ser det ut som Tove pratar i sin mobil på denna bilden?
Eller stryker hon bort håret bara?
Helt OT men blev bara nyfiken.

http://img141.imageshack.us/img141/2180/lind01.jpg
Citera
2009-08-20, 14:21
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodi
Är det bara jag som inbillar mig eller ser det ut som Tove pratar i sin mobil på denna bilden?
Eller stryker hon bort håret bara?
Helt OT men blev bara nyfiken.

http://img141.imageshack.us/img141/2180/lind01.jpg

Hon stryker bort håret. Detta är en bild av flera från en övervakningskamera som finns med i FUPen. Ingen av dessa bilder visar en mobil.
Citera
2009-08-20, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Tim kommer inte dömas till dråp. Detta är ett solklart mord som var planerat sedan länge. Tim visste vad han gjorde och insåg utgången av sitt handlande. Han såg kanske inte konsekvenserna, men han var väl medveten om att han dödade henne. Därav mord.
Således döms Tove förhoppningsvis för anstiftan till mord.

Är det inte möjligt att bli dömd till anstiftan till mord även om nått mord inte begås överhuvudtaget? Typ nån anlitar en torped att mörda någon. Mordet behöver väl inte utföras för att personen som lejde torpeden ska åka dit för anstiftan till mord? (eller räknas det som stämpling?)

Skiljer det i brottsrubricering om jag t ex skulle leja en torped för att döda någon och torpeden:

1. Inte gör nått utan anmäler mig.

2. Följer efter personen och förbereder lite men blir tagen av polisen (förberedelse till mord och bevisbart)

3. Skjuter personen 3 ggr men personen överlever.

4. Dödar personen med ett välriktat skott.

5. Söker upp personen i syfte att mörda den men ångrar sig. Bråk uppstår och i slagsmålet som uppstår så slår torpeden ihjäl personen.
Citera
2009-08-20, 14:24
Medlem
LowSocietys avatar
Citat:
Vad menar du nu? Det var du som drog upp att du tror att Tove döms för anstiftan till vållande till annans död. Vi kommenterade det med att brottet inte finns. Ingen här tror (hoppas jag) att Tim kommer att dömas för vållande till annans död, utan de flesta tror nog på dråp och ett fåtal på mord. Om Tove döms för anstiftan måste det, återigen, vara för anstiftan till det brott Tim döms för, dvs enligt vad de flesta tror: dråp.

Jag förstår inte vad du anser är oklart i den här diskussionen.

Men låt säga att man anser att Toves anstiftar till mord men Tim enbart döms för dråp? Går inte det?
Citera
2009-08-20, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterFour
Stämmer det då?
Om jag övertalar person A att slå ihjäl person B så kan väll jag dömas för anstiftan till mord även om han misslyckas och bara döms för en "vanlig misshandel"?

Inte riktigt så enkelt;

Medverkande kan mycket väl dömas för ett annat brott än gärningsmannen.

Ex:
A anstiftar B till att begå stöld.
B gör inbrott och påbörjar stölden men ångrar sig (frivilligt tillbakaträdande) och återvänder hem, han har alltså inte tillgripit något.

B gör sig skyldig till Olaga intrång / hemfridsbrott (inte försök till stöld)
A gör sig skyldig till anstiftan av försök till stöld
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in