2009-08-20, 14:39
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoli
En sak som jag tycker är väldigt märklig med det här fallet:
TV var beredd att döda för att behålla relationen med TL.
Men han var inte beredd att avstå från en kyss för detsamma.
Det finns ju ingen logik i det över huvud taget.

Tim och Tove hade uppehåll när kyssen inträffade. Det var en snabb, obetydlig "puss" som inte hade påverkat ett smack som inte TJ berättat om den för sina vänner...
Citera
Bannlyst
Citat:

Ja precis, men Tove pushade honom att mörda.

Hon pushade honom inte till att kyssas. Det hittade han på själv.
Citera
Medlem
Citat:

jag upplever inte att det är så konstigt. Tove hade strular med Gordon, han gjorde det som en hämnd aktion på fyllan och hade inga planer på att det skulle komma ut till någon.
Citera
2009-08-20, 14:41
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
De är i den åldern...logiskt tänkade vad gäller kärlek är inte deras starka sida.
Logiskt tänkande och kärlek är väl en oxymoron rent generellt även bland vuxna

Jag tror inte Tim var helt klar i knoppen alla gånger...
Citera
2009-08-20, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sekia
Borde finnas en "Let me flashback that for you" bara för extra dryghet.
Tillverka en egen om du kan?

Ledsen för OT..

Dessutom tycker jag mer illa om tjejen men lika illa om båda två, hatar sådana svaga ryggradslösa ursäkter till män som inte kan stå emot en brud.

Har några polare som jag ser skulle kunna göra exakt samma sak som Tim, särskilt en av dom, han är helt fucked av sin brud, gör allt hon säger till honom att göra, han blir dumpad typ några gånger per vecka/månad, bl.a om han inte ringer henne innan 23.00, varje kväll. Då ska det även pratas i 1h+ om vad han har gjort för fel.

Han får absolut inte röka brass, han äääälskar att röka brass, för då dumpar hon honom och kommer berätta allt för sin morsa (Som är snut, dom här är alltså 19-22år gamla.. ), men bruden är själv alkis och ringer honom snorfull allehanda dagar i veckan.

Jag bli så jävla less på min polare, både därför att jag själv känner mig lite sviken då vi var jävligt tighta polare förut, alltså någon månad sen, men nu träffar han varken mig eller någon annan, för han vågar inte ifall vi gör något dumt medans han är med oss, T.ex tänder en spliff, då kan tjejen få reda på det och hon skulle aldrig tro på att han inte rökte, då kommer hon dumpa honom, han kommer sitta gråtandes och skicka låååååååååånga sms i flera timmar tills hon benådar honom dagen efter, känner ni igen mönstret..?

Men jag är också less över att han inte kan säga ifrån, svaga jävel, om jag hade märkt att jag tappade alla mina polare, blev förbjuden att göra dom sakerna jag gillar mest och ständigt blir nedtryckt psykiskt, då hade jag fan spöat tjejen då hon hade förstört mitt liv, förstår mig inte på killar som bara tar all den skiten som nån svag jävla looser, folk skrattar ju.

Varför skulle någon ens välja en alkad, några år yngre tjej, som inte ens gått ut IV, framför alla ens hobbys/intressen, polare och ett lyckligt liv?
Jag fattar verkligen inte..

Den här bruden är dessutom så blyg att hon och min "polare" inte kan prata när det är någon annan än dom där, om jag träffar dom 2 tillsammans så pratar jag och min polare lite förstrött om vädret och sånt, blandat med många pinsamma tystnader, ludret går bara och stirrar ner i marken och rodnar om man kollar henne i ögonen.
Men när man läser hennes sms till polaren så är dom i exakt samma stil som TL's och min polares är exakt likadana som TV's.

Hehe råkade släppa ut lite steam angående min polare, men i framtiden kan man väl hänvisa till det här inlägget då hans brud tvingat honom att mörda nån!

EDIT:
Ja vafan, glömde ju helt bort!

Vad tycker ni jag ska göra för att få ut honom ur det där, han mår verkligen piss av den där "relationen", jag försöker få honom att fatta att det inte är normalt i en bra relation att bli dumpad för att man inte ringer innan 23.00 varje kväll, att det inte är normalt att säga upp kamratskapen med alla sina tightaste polare, att det inte är normalt att ge upp alla sina fritidsintressen medans tjejen får behålla alla sina, som det där med berusningsvanor..

vad ska jag säga för att få honom att snappa ur det?
Han blir bara arg/inåtvänd när man för deras skeva relation på tal, så det är inte så effektivt, misstänker dessutom att hon har satt någon sorts begränsning gällande vad han får prata/göra med oss polare, för han umgås massor med hennes närmaste kompisar (som han hatar hehe), men aldrig med oss polare han känt i 5-10år.
Senast redigerad av Truce- 2009-08-20 kl. 14:49.
Citera
2009-08-20, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iambecomedeath
Om A ber B stjäla ett föremål och B misslyckas så är ju A:s intention fortfarande oförändrad, vilket då i ditt exempel borde betyda att A är skyldig till anstiftan till stöld.

Vilket i sin tur innebär att jag haft fel när jag sagt att Tove bara kan dömas till anstiftan för det brott Tim döms för. Tove kan inte dömas för anstiftan till ett mildare brott än det Tim döms för, men däremot för anstiftan till mord samtidigt som Tim döms för dråp.

I mitt exempel fanns det ingen fullbordad stöld, man kan inte dömas för något som inte hänt, då får du gå ett steg tidigare i händelseförloppet "försök".

Flickan kan dock dömas för ett mildare brott, rent teoretiskt eftersom hon, rent teoretiskt, kan sägas sakna uppsåt till gärningen (dödandet) men har varit oaktsam (vållande) när hon anstiftade till det.

Det hela blir väldigt teoretiskt, men det går, dock är det inte särskilt troligt. Hur man skall styrka att någon kan ha ett direkt uppsåt till anstiftan av ett brott men sen sakna uppsåt till själva utförandet, måste vara svårt, men det är möjligt.

En situation där anstiftaren kan dömas för ett mildare brott än gärningsmannen som jag kan tänka mig är om en anhörig anstiftar någon att barmhärtighetsdöda en mycket svårt sjuk, lidande, anhörig.

Som sagt, allt blir väldigt teoretiskt, men konstruktionen är möjlig.
Senast redigerad av lemonsnake 2009-08-20 kl. 14:53.
Citera
2009-08-20, 14:45
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
I praktiken spelar ju inte brottsrubriceringen någon roll. De kommer förmodligen båda att få ett par år ungdomsvård och vara ute efter något år. I ett samhälle där dråp ger cirkus 10 år och mord ger ett riktigt livstidsstraff hade det ju varit väldigt avgörande eftersom de är så pass unga. Här är det ju däremot mest av akademisk betydelse.

Precis! Hela åtalet och rättegången är ju mest slöseri med skattemedel. Oavsett utgång döms de ju inte till ett straff utan en kortare tids vård och rehabilitering.

Jag nämnde det tidigare men nyligen dömdes en 15-åring till livstid för mord på ett 2-årigt barn i England. Snacka om uppseendeväckande skillnad i synen på ungdomsbrott.
Citera
2009-08-20, 14:53
Medlem
Bylines avatar
Någon som har närmare info om varför rättegången avbrutits?
Tydligen har pojken förts till sjukhus med ambulans, men vad hände egentligen?
Citera
2009-08-20, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Någon som har närmare info om varför rättegången avbrutits?
Tydligen har pojken förts till sjukhus med ambulans, men vad hände egentligen?
Han fick en panikångest attack efter att han redogjort händelserna innan mordet, om jag förstod det rätt.
Citera
2009-08-20, 14:58
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truce-
Han fick en panikångest attack efter att han redogjort händelserna innan mordet, om jag förstod det rätt.
Ah, tackar Truce. Det var väl det jag misstänkte, men jag ville bara kolla så att det inte var något mer dramatiskt än så.
Citera
2009-08-20, 14:58
Medlem
Spilos avatar
Ok, ett sista försök att tydliggöra.

Jag reagerade på att varken T.V eller T.L verkar ha berättat för någon vuxen om hur allvarligt deras relation kraschat eller hur svårt de hade att hantera frågan om de skulle vara tsm eller ej. Eller om vuxna omkring dem ändå var insatta i det så reagerar jag på att ingen ingripit mer för att hjälpa dem.

Angående tonårstid, break-ups och våld i olika grad var min poäng att man inte måste vara psykiskt sjuk för att vara kapabel till mord.

Men det kan man ju ha olika åsikt om.

Min erfarenhet är att man trots s.k goda förhållanden kan hamna i en sits som tonåring som blir en övermäktig och då behöver man någon som man litar på och vågar berätta för hur det egentligen är. Det är jag tveksam till att de misstänkta haft. Punkt.
Citera
2009-08-20, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spilo
Ok, ett sista försök att tydliggöra.

Jag reagerade på att varken T.V eller T.L verkar ha berättat för någon vuxen om hur allvarligt deras relation kraschat eller hur svårt de hade att hantera frågan om de skulle vara tsm eller ej. Eller om vuxna omkring dem ändå var insatta i det så reagerar jag på att ingen ingripit mer för att hjälpa dem.

Angående tonårstid, break-ups och våld i olika grad var min poäng att man inte måste vara psykiskt sjuk för att vara kapabel till mord.

Men det kan man ju ha olika åsikt om.

Min erfarenhet är att man trots s.k goda förhållanden kan hamna i en sits som tonåring som blir en övermäktig och då behöver man någon som man litar på och vågar berätta för hur det egentligen är. Det är jag tveksam till att de misstänkta haft. Punkt.

Ja du har sagt att du är tveksam till det och angett att det är för att du hade något att berätta för.

Det blev inte bättre den här gången heller.

Det att de inte berättade beror antagligen att de visste att de gjorde fel och de vuxna skulle stoppa dem om de berättade och de ville de inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in