Ingen annan som tycker att (delar av)
Wallins förhör stämmer extremt väl överens med en
sömnparalys med
hypnopompa hallucinationer?
Wallins förhör, med reservation för transkriberingsfel:
"... liksom kravlar upp så här med hela sin tyngd liksom. På mig. Och jag var ganska liten och smal liksom, och han sätter sig så här på bröstet med hela sin tyngd. Så jag har får ingen luft, det är så här (drar ett djupt andetag), jag kan inte andas. Och jag kan inte, jag försöker liksom lyfta armen och putta bort honom men det går inte, jag kan inte, hjärnan liksom, kroppen lyder inte hjärnan."
Wikipedia, sömnparalys:
"Vid sömnparalys stängs muskelkontrollen av för tidigt eller slås på för sent så att man inte kan röra sig trots att man är vaken. Om man inte vet vad som har hänt får man lätt panik när tillståndet uppkommer, men det är inte farligt och går över av sig självt efter ett tag. /.../ Sömnparalysen har ofta tolkats av folktron som att ett demoniskt väsen sätter sig på den sovandes bröst, ofta sammankopplat med en känsla av andnöd."
Edit:
Hittade följande mening
här:
The content and interpretation of hallucinations, are driven by multiple processes including hypervigilance for threat, the emotion of fear, and somatic sensations such as pressure on the chest and limbs, and REM-induced sexual arousal (i.e., hence common “rape scenarios”; see Jalal et al., 2014a); these are then imbedded in the experiencer’s socio-cultural framework (e.g., as “space alien abduction” or a “demonic attack”).
Ganska intressant.