2022-03-19, 13:59
Medlem
basistensbass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag kan inte låta bli att tänka att det är Virtanen själv som i allra största utsträckning upprätthåller det "piss" han lever i, genom att idogt hålla liv i denna historien med upprepade anklagelser om förtal mot Wallin.

Så länge media skriver om affären och hans namn nämns i samband med detta, kommer hans "piss" att bestå.

Nu återstår då överklagandena av den ursprungliga förtalsdomen, i Svea Hovrätt. Om denna saken därefter får bero, kanske Virtanen kan börja leva ett någorlunda normalt liv igen om något år eller två.

Hade han låtit saken bero efter tingsrättsdomen kanske han hade levt ett någorlunda normalt liv redan idag.

En annan sak att fundera över i ljuset av artikelns empati för Virtanens pissiga liv, är hur pissigt livet tedde sig för Wallin efter att ha blivit drogad och våldtagen.

Vad gäller överklagandet till Svea Hovrätt så har jag svårt att se annat än att även de kommer fälla Wallin, det blir väl mest en fråga om storleken på skadeståndet. Det ska bli intressant att se hur domstolen tänker där. Virtanen ska ju knappast få ett större skadestånd idag för att han själv har hållit liv i saken med egen bok och upprepade överklaganden och däremd orsakat sig själv mer piss än vad som hade blivit om det stannat vid det förtal som ledde fram till tingsrättsdomen.

Virtanen har deklarerad inkomst på 270' varav 57' är inkomst av kapital. Hans partner deklarerade 312'. De kan leva normalt redan nu, bortsett från att vänner som aldrig var vänner försvann.

Att nån ryggradslös fjant som CRJ inte hälsar som folk kan man skita i. Och Victor Malm borde researchat sin artikel bättre, att Virtanen inte får skrivjobb är inget att gråta över. 99% av de som vill ha skrivjobb får inga.
Senast redigerad av basistensbas 2022-03-19 kl. 14:06.
Citera
2022-03-19, 14:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Bra beskrivande artikel om rättegången från Expressens enda riktiga och bra kulturjournalist Victor Malm : https://www.expressen.se/kultur/ciss...isk-rattegang/

Malm menar att han trots tveksamheter måste landa i att det är orimligt att fälla boken, då den inte nämner Virtanen vid namn.

Var går gränsen då? Skulle man förbjuda Wallin att skriva en bok där fabeldjur parafraserar vad som inträffat också?

Bra poäng och att Virtanen inte nämns vid namn och att han själv skrivit en självbiografi om vad som hänt honom gissar jag är huvudskälen till den friande domen.

Edit. Jag kan också känna för Virtanen som Malm gör, men censur och undertryckande av människors yttrandefrihet är alltid ett sämre alternativ för alla i längden. Även för Virtanen.
Rättegången avslutades med CWs ord:
”Jag har som så många författare innan mig, och kommande efter mig, skrivit en självbiografisk skildring av mitt liv, om mina upplevelser. Min sanna historia.

Ingen replikerar.

Wallin får avsluta förhandlingen.
Naturligtvis är historien inte sann. Bl a stämmer den inte med uppgifterna hon gav till polisen. Undrar hur hon definierar sanning?

Men som åtalad får hon väl ljuga hur mycket hon vill i rätten. Vittnen har krav på sig att tala sanning, men inte den åtalade. Visst är det så?

Hade det hjälp att jämföra polisförhör och bok? Hennes försvar tycks ju helt bygga på att hennes historia skulle vara sann. Vilket den omöjligt kan vara, om hon inte ljög för polisen.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-03-19 kl. 15:06.
Citera
2022-03-19, 15:26
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basistensbas
Virtanen har deklarerad inkomst på 270' varav 57' är inkomst av kapital. Hans partner deklarerade 312'. De kan leva normalt redan nu, bortsett från att vänner som aldrig var vänner försvann.

Att nån ryggradslös fjant som CRJ inte hälsar som folk kan man skita i. Och Victor Malm borde researchat sin artikel bättre, att Virtanen inte får skrivjobb är inget att gråta över. 99% av de som vill ha skrivjobb får inga.

Ja, då går det ju ingen nöd på honom. Och det har du helt rätt i, det är få förunnat att få 12 papp för en text i kvällspressen
Citera
2022-03-19, 16:07
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Rättegången avslutades med CWs ord:
”Jag har som så många författare innan mig, och kommande efter mig, skrivit en självbiografisk skildring av mitt liv, om mina upplevelser. Min sanna historia.

Ingen replikerar.

Wallin får avsluta förhandlingen.
Naturligtvis är historien inte sann. Bl a stämmer den inte med uppgifterna hon gav till polisen. Undrar hur hon definierar sanning?

Men som åtalad får hon väl ljuga hur mycket hon vill i rätten. Vittnen har krav på sig att tala sanning, men inte den åtalade. Visst är det så?

Hade det hjälp att jämföra polisförhör och bok? Hennes försvar tycks ju helt bygga på att hennes historia skulle vara sann. Vilket den omöjligt kan vara, om hon inte ljög för polisen.

Var Wallins ord en del av slutpläderingen är det ju inget konstigt att ingen replikerar. Det är ju så upplägget ser ut. Virtanen och åklagarsidan har haft möjlighet att lägga fram sin version.

Wallin talar inte under ed, nej, och det finns goda skäl till att en tilltalad inte behöver göra det. Det är åklagaren som har bevisbördan och inte den tilltalade som skall behöva bevisa att det denne säger är säger är sant.

Återigen återkommer du till sanningshalten i Wallins utsagor och jag säger återigen att det som är snett är att det inte i första hand handlar om sanningen i svensk rättvisa. Det är inte Wallin du kan lasta i förtalsrättegångarna för detta och för att det inte diskuteras om det hon skriver är korrekt eller inte.

Normalt och bra vore om Wallin frikändes om det var sannolikhet att hon trodde på vad hon uppger och om det framstår som rimligt sannolikt. Då skulle det få din vilja fram. Jag tvivlar på att Cissi Wallin skulle ha något emot en sådan prövning.

Däremot anser Virtanen och Mari Hedenborg och hennes sorgliga gäng med Lewenhaupt i spetsen att Wallin skall tystas även om hon talar sanning. Sanningen är struntsamma. Wallin får inte yttra den ändå.

Då definierar dessa rättvisa .
Citera
2022-03-19, 16:52
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klippatyng
Hon pratade förra veckan om hur hon fick sin ADHD diagnos. Hon har fått till en utredning. Hon VILLE ha en ADHD diagnos, (för de som inte lyssnat så mycket på hennes äckliga program på Radio1 så tycker hon att det är rätt hippt med ADHD) men fick istället en asperger.
Hon KRÄVER att få göra om utredningen, för Asperger är ju mer att man sitter för sig själv i ett hörn och pillar på nåt, "å så är ju inte jag!" (hennes förklaring i radion! Så jävulskt oinsatt människa!) och en sån diagnos passar ju inte alls i hennes byggande av sin falska image.
(invandrare och ninjafeminist me asperger. Ja ni hör ju själva!)
Och hon måste ju förstås veta bättre än de där dumma dumma psykologerna. *ironi*
Hon får en ny utredning.
Vid det här laget vet hon vilka resultat som krävs för att lyckas få en cool ADHD, OCH få bort Asperger diagnosen. (Hur hon lyckades med en helomvädning i anhörigintervju delen är dock ett mysterium)
Så får hon tillslut sin efterlängtade ADHD diagnos.

Jag vet hur en utredning går till och är även rätt insatt i ADHD och Asperger. Och om man har gjort en utredning som görs av psykologer med väldigt lång utbildning, och det INTE visar på ADHD eller tendenser på ADHD, så HAR man med största sannolikhet inte ADHD!
Att sen KRÄVA en ny utredning och få det är ju sjukt.
Man får väl roligare mediciner vid ADHD, typ amfetamin? Aspergers lät väl för trist för henne för jag tror inte det medicineras med droger alls. Det kanske inte var en diagnos utan ett recept hon ville ha. Men det var ju bra att hon fick sin vilja igenom... Nu kan hon göra det hon gör ännu mer speedad.
Citera
2022-03-19, 17:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mianlo
Jag tror att Wallin är mytoman, senast hos Lotta Bromé i P€ Extra fick hon frågan rätt ut, "Är du mytoman?". Jag är övertygad om så är fallet då hon påstår sig vara:
Alkoholist (fast det tar betydligt längre tid än ett par år att utveckla sjukdomen),
Att hon "nästan" fick rollen som Lisbet Salander (enda skälet till att rollen gick till skådespelerskan Noomi Rapace var att Wallin var för lång för rollen enligt Wallin i P4 Extra, vilket låter fullständigt befängt),
Att hon har startat ett produktionsbolag för tv-produktioner där bara kvinnor anställs (finns mig veterligen inget sådant bolag registrerat och närhon har ifrågasatts har det visat sig att det kanske just inte var ett bolag utan mer ett löst sammansatt nätverk)

Att hon har ADHD, Stressmage, Blivit mobbad, laktosintolerant, etc etc är också tydliga tecken på mytomani, att man lätt känner sig drabbad av allt runt om sig och är jag-centrerad. Jag vill absolut inte påstå att våldtäkten är påhittad (även om vissa andra mediepersonligheter har påstått det), men man blir ju oerhört tveksam? Det måste väl gå att ta fram en polisanmälan, är inte det offentlig handling?

Jag är djupt imponerad av att hon har hållit sig kvar i media så här länge, det måste vara oerhört jobbigt för henne rent psykiskt att veta att luftslottet hon byggt upp när som hest kan raseras.
Jag tror du har rätt. Frågan är hur man avslöjar en mytoman. Och om nån bryr sig.
Citera
2022-03-19, 17:25
Medlem
picapicans avatar
Citat:
JK är ensam åklagare i tryckfrihetsmål. En bok är tryckt och då handlar det om tryckfrihet.

Okej, såg det nu på JK's hemsida, men man behöver inte anmäla en ansvarig utgivare gissar jag, såsom för periodiska skrifter. Hon hade dock en ljudbok också och där var det nog utgivningsbevis för den webbsidan.
Citera
2022-03-19, 18:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
p
Återigen återkommer du till sanningshalten i Wallins utsagor och jag säger återigen att det som är snett är att det inte i första hand handlar om sanningen i svensk rättvisa. Det är inte Wallin du kan lasta i förtalsrättegångarna för detta och för att det inte diskuteras om det hon skriver är korrekt eller inte.

Normalt och bra vore om Wallin frikändes om det var sannolikhet att hon trodde på vad hon uppger och om det framstår som rimligt sannolikt. Då skulle det få din vilja fram. Jag tvivlar på att Cissi Wallin skulle ha något emot en sådan prövning.
Om CW säger att boken är sann och åklagaren visar att konkreta detaljer i berättelsen skiljer sig från vad hon sa i polisförhöret, då har åklagaren visat att CW ljuger och att boken åtminstone delvis är fiktiv och inte bör beskrivas som sann.

I förundersökningen beskriver terapeuten händelsen som ett förträngt trauma, men läran om förträngda minnen är starkt kritiserad och inget man bör bygga en allvarlig brottsanklagelse på.

Därmed är boken inte rimligen sann. Och CW har ingen rimlig anledning att tro att den är det heller.

Synd att det inte fick komma fram.
Citera
2022-03-19, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMH
Hat och hämndkänslor gör att människor ljuger för att sätta dit oskyldiga. Människor avskyr ofta varandra och vill göra andra människor illa. Så att falskt anklaga är helt enkelt ett av många sätt att skada en annan människa. Putin och hans ryska armè gör det i Ukraina som ett annat exempel. Folk misshandlar, dödar och förtalar som andra exempel. Det finns många sätt att göra en annan människa illa. Att falskt anklaga är helt enkelt ett av många sätt att göra en annan människa illa

Folk är fan värdelösa hela bunten!
Citera
2022-03-19, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jools75
Många feminister hatar män och gör vad som helst för att orsaka dem skada.
Hur vet du det?
Jag är en riktig jävla feministfitta men jag orkar fan inte engagera mig i att orsaka kukbärare skada. Jag vill ju inte ha med er att göra egentligen. Eller ja. Jag vill inte engagera mig i människor som delar in andra människor i fack.
Fast jag gör det själv till viss mån, men du fattar säkert vad jag menar, för du är inte dum i huvudet.

Oavsett om det är en feminist, en incel eller en helt vanlig tjomme så är det så vansinnigt fel och fult att anklaga någon annan för sånt som vi normala människor rynkar på näsan åt.

Ljuger du är du dålig.
Talar du sanning om sånt som är svårt att hantera för somliga, SKRIK!

(Ja. Det finns substanser inblandat i detta inlägg)
Citera
2022-03-19, 22:05
Medlem
outoftheblues avatar
I ljuset av den senaste utvecklingen har jag intresserad börjat läsa äldre inlägg i tråden, pre-metoo, som recenserar hennes radioprogram och utifrån dessa försöker analysera hennes personlighet. Följande var ju intressant. Att ljuga är inte att ljuga? Då förstår vi hur boken kommit till. Att den skulle vara sann är förstås också det en lögn.

Citat:
Ursprungligen postat av Emmaslemma
Cissi har ämnet lögner och mytomani idag. Hon tycker det är helt okej att hitta på saker som inte hänt när hon berättar historier, för att göra det roligare. Det är inte att ljuga enligt henne.

Ska hon inte vara ärlig och berätta hur mycket mer hon fabulerar ihop om sina många fd grovt kriminella, ätstörda, psykopatsjuka, manliga och kvinnliga muslimer, glutenintoleranta, enögda medmera medmera kompisar?

Hennes alltid många kompisar som ALLTID, oavsett ämne, har direkt anknytning till ämnet. Att hon ljuger om dem är lika uppenbart som att hon i varje program hittar på många saker som aldrig hänt.

Förstår hon inte att folk i ett diskussionsprogram inte vill serveras fantasier och lögner? Det är ju verkligheten åhörarna ringer in och har synpunkter på. Vad skulle alla godtrogna lyssnare säga om de visste att de ämnen de ringer in för att diskutera är "kryddade", dvs osanna, av Cissi?

Cissi säger även att det är okej att säga saker som "jag åt lunch med Rolf Lassgård igår", bara för att verka mer intressant. I mina ögon framstår hon då inte som mer intressant, utan bara ännu mer som en liten människa med dåligt självförtroende, som inte känner att hon duger som hon är.

Himmel vilka insiktsfulla personer det finns:

Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Jag har någon masochistisk ådra och lyssnar på hennes program i bilen trots att jag vrider mig och ryser i någon blandning av medlidande och äckel. Idag (repris?) snackade hon om sig själv i vanlig ordning. Hon var deprimerad och hade blivit ordinerad ngt slags lyckopiller.
Människan är alltså deprimerad, har ADHD och Asberger, alkoholist, våldtäktsoffer, har haft ätstörningar..... Har jag missat ngt.
Jag tror att det enda hon lider av är att vara den värsta attention whore man kan tänka sig.

Känns så bra att höra ett sanningens ord. Hela tråden borde ha lagts fram som bevis i Tingsrätten, som ett slags karaktärsvittnesbörd. Inte en chans i världen att hennes bok är sann!
Senast redigerad av outoftheblue 2022-03-19 kl. 22:21.
Citera
2022-03-19, 22:42
Medlem
Cissi Wallin borde blivit fälld, som hon håller på och ältar detta.

Kan domen överklagas av JK?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in