2022-10-26, 23:18
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Vad var det för jävla pajas fråga? Är man inte autist så förstår man skillnaden i en flörtig ton och en anklagande ton. Jag läste ju allt här så det finns ju för den som är intresserad.

Förstår inte vad du menar med ton och autism men om dessa sms finns i tråden kan du säga åtminstone vart, om du nu inte kan återge några.
Citera
2022-10-26, 23:31
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Förstår inte vad du menar med ton och autism men om dessa sms finns i tråden kan du säga åtminstone vart, om du nu inte kan återge några.

Du verkar mer än lovligt förvirrad. Den FUPen kom typ 2019.
Citera
2022-10-26, 23:34
Citat:
Du verkar mer än lovligt förvirrad. Den FUPen kom typ 2019.

Vad bra, då vet vi.

Kan du återge sms, visa vart i tråden dessa finns, eller ge länk till FUP?

Enkel ja eller nej fråga. Eller kanske är det du som är mer än lovligt förvirrad.
Citera
2022-10-26, 23:40
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Vad bra, då vet vi.

Kan du återge sms, visa vart i tråden dessa finns, eller ge länk till FUP?

Enkel ja eller nej fråga. Eller kanske är det du som är mer än lovligt förvirrad.

Du är förvirrad på riktigt. Nej jag är inte din pappa så med min kommentar så borde lilla bäsen förstå att du får söka upp det själv för jag skiter väl fullständigt i din okunskap . Har du något att säga på ämnet så kan du återkomma. Cucklorda för Cissi kan du däremot göra på twitter.
Citera
2022-10-27, 01:07
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Sanningen spelar stor roll för mig, det är därför jag vill att den skall bli föremål för prövning i ett förtalsmål. Jag anser att offer för felaktiga handlingar av andra skall ha rätt att berätta sin version. Jag är inte intresserad av att förstöra livet för någon, allra minst Virtanen. Jag är intresserad av yttrandefrihet och att förövare skall få stå för sina handlingar. Jag tar avstånd från arbetsgivare om de inte anställer honom pga den här historien av några slags pr-skäl. Jag hoppas han får ett jobb som journalist igen.
Sanningen är att hon inte ens mindes att de hade sex. Då har man ingen grund för att sprida anklagelser om grov våldtäkt. I det här fallet kan man för ovanlighetens skull utifrån hennes egna berättelser konstatera att grund för att sprida anklagelsen saknas. Alltså inte bara för att den utpekade mannen nekar, utan för att hon enligt egen utsaga inte mindes morgonen efter att de haft sex. Hon sa att de haft sex, men när nyfikna kompisen frågade om detaljer insåg hon att hon inget mindes.

Så därför hade de aldrig sex (häst), eller så måste de haft sex men han drogade henne (zebra)? Hör man hovslag...
Senast redigerad av outoftheblue 2022-10-27 kl. 01:10.
Citera
2022-10-27, 05:56
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Sanningen är att hon inte ens mindes att de hade sex. Då har man ingen grund för att sprida anklagelser om grov våldtäkt. I det här fallet kan man för ovanlighetens skull utifrån hennes egna berättelser konstatera att grund för att sprida anklagelsen saknas. Alltså inte bara för att den utpekade mannen nekar, utan för att hon enligt egen utsaga inte mindes morgonen efter att de haft sex. Hon sa att de haft sex, men när nyfikna kompisen frågade om detaljer insåg hon att hon inget mindes.

Så därför hade de aldrig sex (häst), eller så måste de haft sex men han drogade henne (zebra)? Hör man hovslag...

Ah alltså det är mycket i polisförhör och vad folk säger i dem som är cp och ibland kan snutarna knappt skriva. Alltså det är inte ett clean case av våldtäkt där åklagaren kan förvänta sig en fällande dom är väl det man får sluta sig till. Ur ett tjänstemannaperspektiv räcker inte CWs berättelse.

Men det finns andra sätt att syna en oriktighet på. Man kan t.ex. ställa en fråga som "är du beredd att konfrontera din gärningsman i terapi" och till FV "är du beredd att lägga tid på strukturerade samtal med CW för att reda ut känslorna kring den kvällen."

Hur svaret på en sådan fråga ser ut är ett mycket effektivare sätt att nå resultat och ge substans till påståenden om kognitiva förvrängningar och liknande. Media och mediamänniskor är extremt korkade ofta de förstår inte att känslor är en form av matematik med en inbyggd logik.

Det är en kränkning som påstås ha ägt rum. Förstår man vad en kränkning är och inte hakar upp sig på ordet "våldtäkt" utan ser varför någon upplever sig kränkt så klarnar ofta saker. Det vore därför bra om de här personerna fick dra sina respektive historier för varandra i varandras närvaro med oberoende åskådare som kan underlätta samtalet.

Har man rent mjöl i påsen klarar man en sån sak därför att man vill komma till rätta med en kränkning. Det är uppenbart någon som inte mår bra och man vill hjälpa den människan vidare. Hur kan man i det här läget efter 16 år välja att leva på detta sätt? Alla ser det för vad det är, ett mediaspektakel utan konsekvens för vanliga människors liv som mjölkas år ut och år in. Ingenting krävs av dessa människor som hela tiden vill ha uppmärksamhet. Ingen emotionell konsekvens avkrävs. Båda säger att de är offer.

16 fucking years man. Tror du man hunnit öva in sin berättelse då?
Senast redigerad av 43dz 2022-10-27 kl. 06:25.
Citera
2022-10-27, 07:41
Citat:
Du är förvirrad på riktigt. Nej jag är inte din pappa så med min kommentar så borde lilla bäsen förstå att du får söka upp det själv för jag skiter väl fullständigt i din okunskap . Har du något att säga på ämnet så kan du återkomma. Cucklorda för Cissi kan du däremot göra på twitter.

Fantastiskt du lyckades säga nej på ditt eget sätt.

Förstår inte varför en genuin nyfiken fråga som inte alls var otrevlig behöver besvaras av dig så otrevligt. Jag gillar inte alls Cissi, har jobbat med henne när hon jobbade med Ekdahl och kunde berätta mycket om henne.
Citera
2022-10-27, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Nix, omöjligt. Sverige har extremt höga krav att fölla någon. Oavsett brott.

Du är nog bara enögd och inte hängt med i samhällsdebatterna att lagar verkar vara hårda.

När det kommer till beviskrav så är det väldigt strängt vad som kan bevisas som sannolikt. Och sedan när man kommer till själva straffdömmande, efter att brott anses bevisats, så verkar grundregeln vara att inte döma till fängelse. Utan alternativa former föredras.

Debatten handlar om att det spelar ingen roll hur mycket man jackar upp maxstraffet när andra paragrafer bestämmer bevisbördan samt om ens fängelsestraff bör komma ifråga.

Du har ingen koll. Du baserar ditt inlägg på ”hörsägen” som du själv vänder dig emot. Och sen vågar du uttala dig om just sexualbrott. Pinsamt.

Du har en hel del framför dig för att ens kunna börja försöka förstå. Jag förstår absolut inte. Jag läser om allt som handlar om straffmätning när jag ser ämnet och det sägs i rätt kanal. Och att riksdagsbeslut om högre straff inte betyder mycket om inte andra saker i lagstiftningen förändras.

Annars kommer inget hända på det stora hela.

Håll ögonen öppna och läs framförallt inte slaskpress. De har ingen aning. Du måste söka dig till torr fackpress tyvärr.

Det är du som missförstått lagstiftningen och beviskraven.

Våldtäktsmål har en av de lägre kraven, det räcker med hörsägen, det krävs ingen som helst fysisk bevisning eller vittnen.

Har du berättat för en kompis, så utgör kompisens återgivning stödbevisning som räcker till en fällande dom.

Det är snarare den anklagade som måste bevisa sin oskuld om fysisk bevisning saknas. Så visst den omvända bevisbördan är väldigt hög.

Naturligtvis går våldtäktspersoner fria, det verkar mer som att den här lagstiftningen riktar in sig på att sätta dit män, inte att utöva rättsskipning och komma åt våldtäktspersoner.

Ska vi göra något i lagstiftningen så gäller det att fokusera på gärningen/handlingen. Det är väl bara att definiera vad ett samlag är. Så missionären i 3-5 minuter. Avviker man från det så har man begått en våldtäkt. Alla vet vad som gäller och vad de inte ska göra. Och för att få det effektivt så döms alla parter när för våldtäkt.

Sen har du steg två, där någon form av tvång kommer in.
Steg tre när våld har förekommit.
Steg 4 om det är av grövre natur (utsatthet, systematiskt, grövre våld)
Etc

Sen har vi ju samtycket. Det skulle behövas en total genomlysning så att vi kan begrava den patrialkala normen i vår syn på sex. Den hör ju hemma på stenåldern.

Men nu är det inte det som ska diskuteras, finns trådar för det.

Hur som helst så blir det intressant att se var CWs nästa steg blir. Hon har ju kapital att bråka med.
Senast redigerad av Dolche 2022-10-27 kl. 08:48.
Citera
2022-10-27, 08:46
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Den känslan har jag också fått. Jag är en av många som hatat Virtanen långt innan den här saken, men nu tycker det är djupt obehagligt hur hon fortsätter att driva detta så långt hon bara kan. Cissi, du vann, du knäckte honom. Han kommer aldrig bli sitt gamla jag, och de där 100 000 kronorna kommer vara en fis i rymden, det kommer på sin höjd göra familjens ekonomi lite mindre ansträngd närmsta året.

Tror för övrigt att HD inte kommer bevilja prövningstillstånd, men det är en gissning från en överintresserad lekman.

Precis så är det. Virtanen är totalt krossad i det offentliga för all framtid. När man tittar på hans kissljumma krönikor som han skrivit för Expressen så är det inte ens så mycket att folk delar dom för att hata på honom - det är mycket värre än så. Folk delar dom inte alls, vilket är i princip döden för en journalist/opinionsbildare i dagens medielandskap. Folk har inte ens energi för att hata på Virtanen längre.

Ska bli intressant och se om/hur CW kommer fortsätta sitt korståg mot Virtanen efter HD/Europadomstolen nekar hennes fall. Oavsett så har hon ju vunnit på alla sätt förutom det rent formella, men det är en liten sak i sammanhanget när hon får skriva krönikor för Expressen regelbundet och är välkommen i värmen.
Citera
2022-10-27, 09:00
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43dz
Ah alltså det är mycket i polisförhör och vad folk säger i dem som är cp och ibland kan snutarna knappt skriva. Alltså det är inte ett clean case av våldtäkt där åklagaren kan förvänta sig en fällande dom är väl det man får sluta sig till. Ur ett tjänstemannaperspektiv räcker inte CWs berättelse.

Men det finns andra sätt att syna en oriktighet på. Man kan t.ex. ställa en fråga som "är du beredd att konfrontera din gärningsman i terapi" och till FV "är du beredd att lägga tid på strukturerade samtal med CW för att reda ut känslorna kring den kvällen."

Hur svaret på en sådan fråga ser ut är ett mycket effektivare sätt att nå resultat och ge substans till påståenden om kognitiva förvrängningar och liknande. Media och mediamänniskor är extremt korkade ofta de förstår inte att känslor är en form av matematik med en inbyggd logik.

Det är en kränkning som påstås ha ägt rum. Förstår man vad en kränkning är och inte hakar upp sig på ordet "våldtäkt" utan ser varför någon upplever sig kränkt så klarnar ofta saker. Det vore därför bra om de här personerna fick dra sina respektive historier för varandra i varandras närvaro med oberoende åskådare som kan underlätta samtalet.

Har man rent mjöl i påsen klarar man en sån sak därför att man vill komma till rätta med en kränkning. Det är uppenbart någon som inte mår bra och man vill hjälpa den människan vidare. Hur kan man i det här läget efter 16 år välja att leva på detta sätt? Alla ser det för vad det är, ett mediaspektakel utan konsekvens för vanliga människors liv som mjölkas år ut och år in. Ingenting krävs av dessa människor som hela tiden vill ha uppmärksamhet. Ingen emotionell konsekvens avkrävs. Båda säger att de är offer.

16 fucking years man. Tror du man hunnit öva in sin berättelse då?

Alltså detta. Det är också 16 år som har liksom varit hela hennes jävla liv och karriär. Varenda sak hon gör är ju en vedergällning mot just den händelsen. Alltså allt.
Citera
2022-10-27, 11:02
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Fantastiskt du lyckades säga nej på ditt eget sätt.

Förstår inte varför en genuin nyfiken fråga som inte alls var otrevlig behöver besvaras av dig så otrevligt. Jag gillar inte alls Cissi, har jobbat med henne när hon jobbade med Ekdahl och kunde berätta mycket om henne.

Fast du är ingen färskning här. Jag vet liksom inte ens om vi pratar om första förtalsfallet här och 2019 eller första utredningen och FUPen som kom hmm kanske 2014? Om du bara tänker efter och förstår tiden här så förstår du nog med att man får vara vettig i vad man efterfrågar annars ses det som gaslighting och nonsens från din sida.
Citera
2022-10-27, 11:12
Citat:
Fast du är ingen färskning här. Jag vet liksom inte ens om vi pratar om första förtalsfallet här och 2019 eller första utredningen och FUPen som kom hmm kanske 2014? Om du bara tänker efter och förstår tiden här så förstår du nog med att man får vara vettig i vad man efterfrågar annars ses det som gaslighting och nonsens från din sida.

Jag förstår.

Det var bara att du skrev om hennes SMS till Virtanen med sådan bestämdhet så jag antog att du visste inom vilket sammanhang dessa skickades. Om du inte vet var dessa finns så betackar jag och ska leta vidare då jag är genuint nyfiken och inte försökte använda några modeordshärskartekniker på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in