2022-10-27, 11:33
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Jag förstår.

Det var bara att du skrev om hennes SMS till Virtanen med sådan bestämdhet så jag antog att du visste inom vilket sammanhang dessa skickades. Om du inte vet var dessa finns så betackar jag och ska leta vidare då jag är genuint nyfiken och inte försökte använda några modeordshärskartekniker på dig.
Fast saken är den att det inte finns några sparade sms mellan Wallin och Virtanen. Då är det svårt att ge en länk. Tror mer att det är en trådsanning som fortsätter spridas.
Citera
2022-10-27, 11:36
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Fast saken är den att det inte finns några sparade sms mellan Wallin och Virtanen. Då är det svårt att ge en länk. Tror mer att det är en trådsanning som fortsätter spridas.

De finns alltså inte ens i en FUP?
Citera
2022-10-27, 11:51
Citat:
Ursprungligen postat av priz
De finns alltså inte ens i en FUP?

Cissis anmälan ledde aldrig till åtal, och den anmälan gjordes flera år efteråt. Ingen FUP finns att få ut om det inte går till åtal.

Sen har sms säkert diskuterats i förundersökningen angående förtal, vet inte om den FUPen delats. Men själva smsen lär inte ha funnits att återge 10 år efteråt.

Edit: Jag hade fel, FUP från våldtäktsanmälan finns, men länkar är nog döda.
(FB) Skvaller om Cissi Wallin (Rubrik ändrad/Mod)

Samma användare har länkat till Cissis twitterinlägg med två sidor ur FUPen..
Senast redigerad av farfar 2022-10-27 kl. 12:05.
Citera
2022-10-27, 11:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43dz
Ah alltså det är mycket i polisförhör och vad folk säger i dem som är cp och ibland kan snutarna knappt skriva. Alltså det är inte ett clean case av våldtäkt där åklagaren kan förvänta sig en fällande dom är väl det man får sluta sig till. Ur ett tjänstemannaperspektiv räcker inte CWs berättelse.

Men det finns andra sätt att syna en oriktighet på. Man kan t.ex. ställa en fråga som "är du beredd att konfrontera din gärningsman i terapi" och till FV "är du beredd att lägga tid på strukturerade samtal med CW för att reda ut känslorna kring den kvällen."

Hur svaret på en sådan fråga ser ut är ett mycket effektivare sätt att nå resultat och ge substans till påståenden om kognitiva förvrängningar och liknande. Media och mediamänniskor är extremt korkade ofta de förstår inte att känslor är en form av matematik med en inbyggd logik.

Det är en kränkning som påstås ha ägt rum. Förstår man vad en kränkning är och inte hakar upp sig på ordet "våldtäkt" utan ser varför någon upplever sig kränkt så klarnar ofta saker. Det vore därför bra om de här personerna fick dra sina respektive historier för varandra i varandras närvaro med oberoende åskådare som kan underlätta samtalet.

Har man rent mjöl i påsen klarar man en sån sak därför att man vill komma till rätta med en kränkning. Det är uppenbart någon som inte mår bra och man vill hjälpa den människan vidare. Hur kan man i det här läget efter 16 år välja att leva på detta sätt? Alla ser det för vad det är, ett mediaspektakel utan konsekvens för vanliga människors liv som mjölkas år ut och år in. Ingenting krävs av dessa människor som hela tiden vill ha uppmärksamhet. Ingen emotionell konsekvens avkrävs. Båda säger att de är offer.

16 fucking years man. Tror du man hunnit öva in sin berättelse då?
Problemet var väl att CW inte så mycket kände sig kränkt utan i efterhand drog slutsatsen att hon måste ha blivit kränkt. Hon mindes inget sex, alltså drog hon slutsatsen att hon blivit drogad. (Den sannolikare förklaringen, att det inte förekom sex, kunde hon tydligen inte tänka sig, för hur kunde någon inte vilja ha sex med henne? Otänkbart. Kränkande, rentav.)

CW mådde dåligt psykiskt. Därför drog hon slutsatsen att hon måste ha blivit utsatt för sexuellt övergrepp, av just FV, i drogat tillstånd, utan att minnas. För några andra skäl kunde hon inte tänka sig. Inte heller någon annan förövare som drogat henne och utan hennes vetskap haft sex med henne och därmed orsakat ett psykiskt trauma.

CW har ADHD. Undrar om hennes tänkande är särskilt balanserat och strukturerat eller om det lätt blir impulsivt och svårt att fokusera. Det sägs t o m att personer med ADHD lätt ljuger som uttryck för sitt neuropsykiatriska handikapp. Ett ofta diskuterat symptom hos personer med ADHD är hyperfokus, hur de under lång tid kan fixera sig vid något som fångar deras intresse även om de kan ha svårt med uppmärksamheten i övrigt.

Jag tror hon är skyldig som synden men att en väg ut ur härvan av lögner skulle kunna vara att se dem som symptom på hennes neuropsykiatriska åkomma och därmed i någon mån ursäktade. Det som saknas är förståelse. Det viktigaste för FV är att få någon form av upprättelse. Låt henne skylla på sin ADHD, bara hon erkänner.

Det riktigt sjuka är alla idioter som trott blint på henne. Dom finns det inget hopp om. Det är dom som skapat ett helvete för FV. CWs hjärna fungerar bara inte riktigt som den ska. Det säger jag inte för att håna henne, utan för att i någon mån, så långt det går, försvara henne. Hennes ADHD kan ses som en förmildrande omständighet. Hon har trasslat in sig i en härva av lögner hon inte verkar kunna ta sig ur. Hon behöver en utsträckt hand.

Frågan är om hon är villig, eller om hon hellre fortsätter sin attack på FV för att gräva sig ännu djupare ner i sitt träsk av lögner.

Istället för att prata om natten då inget hände har hon antagit rollen av banerförare för kvinnors rätt att säga saker i största allmänhet. Hon avleder desperat uppmärksamheten från sin skamliga lögn om natten då inget hände till andra kvinnors rätt att prata om vad de utsatts för vid helt andra tillfällen. Så framstår hon som god fastän hon inte är det.

Så fort FV kommer på tal avleder hon mot kvinnors rätt att berätta. Så att hennes falskanklagelser av FV fås att handla om något helt annat. Så att anklagelserna fiktiva natur inte kommer i dagen.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-10-27 kl. 12:08. Anledning: m
Citera
2022-10-27, 12:14
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Problemet var väl att CW inte så mycket kände sig kränkt utan i efterhand drog slutsatsen att hon måste ha blivit kränkt. Hon mindes inget sex, alltså drog hon slutsatsen att hon blivit drogad. (Den sannolikare förklaringen, att det inte förekom sex, kunde hon tydligen inte tänka sig, för hur kunde någon inte vilja ha sex med henne? Otänkbart. Kränkande, rentav.)

CW mådde dåligt psykiskt. Därför drog hon slutsatsen att hon måste ha blivit utsatt för sexuellt övergrepp, av just FV, i drogat tillstånd, utan att minnas. För några andra skäl kunde hon inte tänka sig. Inte heller någon annan förövare som drogat henne och utan hennes vetskap haft sex med henne och därmed orsakat ett psykiskt trauma.

CW har ADHD. Undrar om hennes tänkande är så balanserat och strukturerat eller om det lätt blir impulsivt och svårt fokusera tankarna, ja det sägs t o m att personer med ADHD lätt ljuger som uttryck för sitt neuropsykiatriska handikapp. Ett ofta diskuterat symptom hos personer med ADHD är hyperfokus, hur de under lång tid kan fixera sig vid något som fångar deras intresse även om de kan ha svårt med uppmärksamheten i övrigt.

Jag tror hon är skyldig som synden men att en väg ut ur härvan av lögner skulle kunna vara att se dem som symptom på hennes neuropsykiatriska åkomma och därmed i någon mån ursäktade. Det som saknas är förståelse. Det viktigaste för FV är att få någon form av upprättelse. Låt henne skylla på sin ADHD, bara hon erkänner.

Det riktigt sjuka är alla idioter som trott blint på henne. Dom finns det inget hopp om. Det är dom som skapat ett helvete för FV. CWs hjärna fungerar bara inte riktigt som den ska. Det säger jag inte för att håna henne, utan för att i någon mån, så långt det går, försvara henne. Hennes ADHD kan ses som en förmildrande omständighet. Hon har trasslat in sig i en härva av lögner hon inte verkar kunna ta sig ur. Hon behöver en utsträckt hand.

Frågan är om hon är villig, eller om hon hellre fortsätter sin attack på FV för att gräva sig ännu djupare ner i sitt träsk av lögner.

Istället för att prata om natten då inget hände har hon antagit rollen av banerförare för kvinnors rätt att säga saker i största allmänhet. Hon avleder desperat uppmärksamheten från sin skamliga lögn om natten då inget hände till andra kvinnors rätt att prata om vad de utsätts för vid helt andra tillfällen. Så framstår hon som god fastän hon inte är det.

Så fort FV kommer på tal avleder hon mot kvinnors rätt att berätta. Så att hennes falskanklagelser av FV fås att handla om något helt annat. Så att anklagelserna fiktiva natur inte uppenbaras.

Jo fast allt jag vet är att något hänt mellan de där två.

Men alltså det följer ju ett större kulturellt mönster. I Sverige är det helt OK att två personer som är arga på varandra pratar via sina advokater, vänner och media i decennier fast de bor på samma ö och umgås i samma kretsar.

Det anses inte omoget alls.

Det här med att slunga ur sig värsta anklagelserna och bryta all kontakt och göra sig oanträffbar går igen i politiken.

Det är ett grundläggande karaktärfel i hur vissa kategorier av svenskar hanterar sina konflikter och juristerna skrattar åt alla småaktiga skitanmälningar som göder dem och systemet.

Både CW och FV får fatta att det är ett bråk i vänstersfären och det är ordentligt yesteryears news. Vi bedriver inte längre feministisk utrikespolitik i det här landet.

Jag fattar att man lackar ur när man ser det här byket malas och FV är inte ens dömd men han får äta sin sko och kanske fatta att borgare hanterar inte konflikter så här det finns mer civiliserade sätt än 16 år bråk i media. Det kan finnas något för vänstern att lära sig där kanske jag vet inte jag ska sluta vara så klassmedveten. Cash hjälper liksom inte om man inte kan föra sig.

Men alltså man måste vara lite lösningsorienterad i sitt sociala liv om man ska platsa vart som helst egentligen? 16 år.

Come to the dark side we have cookies osv.
Senast redigerad av 43dz 2022-10-27 kl. 12:26.
Citera
2022-10-27, 14:05
Citat:
J
Men alltså det följer ju ett större kulturellt mönster. I Sverige är det helt OK att två personer som är arga på varandra pratar via sina advokater, vänner och media i decennier fast de bor på samma ö och umgås i samma kretsar.

Det anses inte omoget alls.

Jamen alltså jag tänker vidare de har ju för f-n hunnit släppa var sin bok. Det är som ett rockband som splittrats på 80talet. Vilda anklagelser hit och dit.

Fatta att behöva välja sida i det där kriget nere på Stockholms Manhattan. Bard och Virre bakom barrikaden nere på Nytan. Cissi och de feta brudarna snipers uppe i Skrapan. Pew pew pew. Som i Libanon f-n. Inbördeskriget hinner gå i arv.

Grejen är att fattar de ens vad de utsätter andra för med sitt j-vla skit. Alla måste gå på tå för att annars är man någon sorts deltagare i deras förbannade skillingtryck. Helt cepe.

Det är klart man röstar på nazisterna. Det är klart man säger lägg bombmattor över hela Södermalm tills det blir tyst någon gång. Men så kommer jag ihåg att jag är inte i djungeln i Vietnam lägre fast kan rödingarna lösa sina interna disciplinproblem inte i media helst i fortsättningen? Nä men jag har tänkt färdig på det här nu.
Senast redigerad av 43dz 2022-10-27 kl. 14:15.
Citera
2022-10-27, 14:21
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Cissis anmälan ledde aldrig till åtal, och den anmälan gjordes flera år efteråt. Ingen FUP finns att få ut om det inte går till åtal.

Sen har sms säkert diskuterats i förundersökningen angående förtal, vet inte om den FUPen delats. Men själva smsen lär inte ha funnits att återge 10 år efteråt.

Edit: Jag hade fel, FUP från våldtäktsanmälan finns, men länkar är nog döda.
(FB) Skvaller om Cissi Wallin (Rubrik ändrad/Mod)

Samma användare har länkat till Cissis twitterinlägg med två sidor ur FUPen..
Förundersökningen ska visst också finns någonstans, tror Virtanen själv lade ut den, fast där kan jag minnas fel...
Men inga SMS fanns med där.
Så här säger Wallin i Aftonbladet om sms:
Citat:
Efteråt fick han mig att tro att vi hade haft frivilligt sex och skickade sms med texten ”Tack för en härlig kväll!” och liknande, sa Wallin.
dvs det var V som skickade sms till W.
Citera
2022-10-27, 14:44
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Förundersökningen ska visst också finns någonstans, tror Virtanen själv lade ut den, fast där kan jag minnas fel...
Men inga SMS fanns med där.
Så här säger Wallin i Aftonbladet om sms:

dvs det var V som skickade sms till W.

Ja, det snackas ju om sms som skickats flera gånger.

Både 2011 FUP och förtals-FUP finns länkade i tråden, men tyvärr på döda siten Minfil.se. Bara använda FUP som sökord i tråden.
Citera
2022-10-27, 15:57
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Jamen alltså jag tänker vidare de har ju för f-n hunnit släppa var sin bok. Det är som ett rockband som splittrats på 80talet. Vilda anklagelser hit och dit.

Fatta att behöva välja sida i det där kriget nere på Stockholms Manhattan. Bard och Virre bakom barrikaden nere på Nytan. Cissi och de feta brudarna snipers uppe i Skrapan. Pew pew pew. Som i Libanon f-n. Inbördeskriget hinner gå i arv.

Grejen är att fattar de ens vad de utsätter andra för med sitt j-vla skit. Alla måste gå på tå för att annars är man någon sorts deltagare i deras förbannade skillingtryck. Helt cepe.

Det är klart man röstar på nazisterna. Det är klart man säger lägg bombmattor över hela Södermalm tills det blir tyst någon gång. Men så kommer jag ihåg att jag är inte i djungeln i Vietnam lägre fast kan rödingarna lösa sina interna disciplinproblem inte i media helst i fortsättningen? Nä men jag har tänkt färdig på det här nu.
Tycker inte FV utsatt henne för något. Han har anmält henne för förtal baserat på texter hon publicerat, saker som finns ute för allmänt beskådande. Det måste man väl få göra. Bevisläget är solklart och hon dömdes i både Tingsrätt och Hovrätt men vägrar acceptera domen.

CW är journalist hon med. När #prataomdet kom ville hon vara med och skrev om en mäktig mediaman som våldtagit henne, eller närapå, men utan namn eftersom denna fejkade gräsrotrörelse inte gick ut på att namnge utan att prata upplevelser.

När sen #metoo briserade hakade hon på trenden att namnge, och det instagraminlägget är grunden för förtalsanklagelsen. Och nu när kvinnor fälls för metooförtal betonar hon kvinnors rätt att hänga ut män utan åtal eller rättegång.

Frågan är, gör hon detta för att vara sanningsenlig, eller bara för att hänga med i tidsandan med mer eller mindre uppdiktade historier? Ju mer man läser på om henne, desto mer lutar det åt det senare. Historien om FV ändrar ständigt form, anpassas för det syfte hon för stunden vill uppnå.

Hennes skriverier kanske inte bör ses som representativa för vad som verkligen hände sommaren 2006, utan för vad hon för stunden ville identifiera sig med och få uppmärksamhet för. Hon ger ett opportunistiskt intryck och drar sig inte för att utnyttja FV för egna syften.

I sin bok beskriver hon kvällen hos FV. Han är vänlig, bjuder på vin, ber henne välja musik ur hans skivsamling, och han spelar gitarr och sjunger för henne. När hon går dan därpå får hon ett exemplar av hans nyutgivna bok. Hon slänger den i en papperskorg och tycker att han sjöng uruselt. Vem är god och vem är ond?

Långt senare drar hon slutsatsen, på tämligen vaga grunder, att hon måste ha blivit drogad och våldtagen. Och börjar sprida historien, först utan namn, sedan med honom namngiven.

Ju mer man läser av vad hon skrivit och sagt, desto fler versioner hittar man och ju mindre trovärdig verkar hon.

Syftet var nog att vara journalistiskt intressant, inte att vara sanningsenlig.
Citera
2022-10-27, 16:10
Citat:
Tycker inte FV utsatt henne för något. Han har anmält henne för förtal baserat på texter hon publicerat, saker som finns ute för allmänt beskådande. Det måste man väl få göra. Bevisläget är solklart och hon dömdes i både Tingsrätt och Hovrätt men vägrar acceptera domen.

CW är journalist hon med. När #prataomdet kom ville hon vara med och skrev om en mäktig mediaman som våldtagit henne, eller närapå, men utan namn eftersom denna fejkade gräsrotrörelse inte gick ut på att namnge utan att prata upplevelser.

När sen #metoo briserade hakade hon på trenden att namnge, och det instagraminlägget är grunden för förtalsanklagelsen. Och nu när kvinnor fälls för metooförtal betonar hon kvinnors rätt att hänga ut män utan åtal eller rättegång.

Frågan är, gör hon detta för att vara sanningsenlig, eller bara för att hänga med i tidsandan med mer eller mindre uppdiktade historier? Ju mer man läser på om henne, desto mer lutar det åt det senare. Historien om FV ändrar ständigt form, anpassas för det syfte hon för stunden vill uppnå.

Hennes skriverier kanske inte bör ses som representativa för vad som verkligen hände sommaren 2006, utan för vad hon för stunden ville identifiera sig med och få uppmärksamhet för. Hon ger ett opportunistiskt intryck och drar sig inte för att utnyttja FV för egna syften.

I sin bok beskriver hon kvällen hos FV. Han är vänlig, bjuder på vin, ber henne välja musik ur hans skivsamling, och han spelar gitarr och sjunger för henne. När hon går dan därpå får hon ett exemplar av hans nyutgivna bok. Hon slänger den i en papperskorg och tycker att han sjöng uruselt. Vem är god och vem är ond?

Långt senare drar hon slutsatsen, på tämligen vaga grunder, att hon måste ha blivit drogad och våldtagen. Och börjar sprida historien, först utan namn, sedan med honom namngiven.

Ju mer man läser av vad hon skrivit och sagt, desto fler versioner hittar man och ju mindre trovärdig verkar hon.

Syftet var nog att vara journalistiskt intressant, inte att vara sanningsenlig.

Ah, jag har redan sagt att ingen förtjänar vad FV utsatts för över ett fylleknull på 00-talet. Problemet för honom är att han drev en moraliserande linje på ABs ledarsida. Folk skiter i om han är oskyldig. Men om han faktiskt är oskyldig så är det bara att stirra ner CW head on som en slamdancing skinhead liksom. Det är andra tider nu. F-n då, han har tant och ungar och han håller ihop sin skit trots läget det är bara att hålla höjd och leva brett.

Det är en jämmerdal men alla muckar förr eller senare.
Citera
2022-10-27, 16:39
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Sanningen är att hon inte ens mindes att de hade sex. Då har man ingen grund för att sprida anklagelser om grov våldtäkt. I det här fallet kan man för ovanlighetens skull utifrån hennes egna berättelser konstatera att grund för att sprida anklagelsen saknas. Alltså inte bara för att den utpekade mannen nekar, utan för att hon enligt egen utsaga inte mindes morgonen efter att de haft sex. Hon sa att de haft sex, men när nyfikna kompisen frågade om detaljer insåg hon att hon inget mindes.

Så därför hade de aldrig sex (häst), eller så måste de haft sex men han drogade henne (zebra)? Hör man hovslag...

Om det förekommit en våldtäkt eller något annat kan diskuteras och det är inte så att din uppfattning är märklig. Men det är din tolkning av vad som hänt baserat på vad Wallin sagt vid olika tillfällen. Det är tydligt att hennes berättelse är svajig, men det är en bit därifrån till att allting är påhitt. Det räckte inte för en domstolsprövning vilket är gott och väl. Rätsida på frågan om det borde bedömas som förtal hade vi först fått om sanningshalten prövats i ett förtalsmål. Vilket som sagt inte kommer att ske och då finns heller ingen rättslig upprättelse för Virtanen. Domen om förtal nu innebär bara en automatisk rätt för en förövare att tysta ett offer och är värdelös till att klandra Wallin för något.
Citera
2022-10-27, 18:10
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om det förekommit en våldtäkt eller något annat kan diskuteras och det är inte så att din uppfattning är märklig. Men det är din tolkning av vad som hänt baserat på vad Wallin sagt vid olika tillfällen. Det är tydligt att hennes berättelse är svajig, men det är en bit därifrån till att allting är påhitt. Det räckte inte för en domstolsprövning vilket är gott och väl. Rätsida på frågan om det borde bedömas som förtal hade vi först fått om sanningshalten prövats i ett förtalsmål. Vilket som sagt inte kommer att ske och då finns heller ingen rättslig upprättelse för Virtanen. Domen om förtal nu innebär bara en automatisk rätt för en förövare att tysta ett offer och är värdelös till att klandra Wallin för något.
Fast nu är det bevisligen så att Virtanen inte är någon förövare, så din tolkning är i så fall minst lika märklig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in