Citat:

Jag håller med om att tryckfrihet är viktigt men uppfattar ändå domen som problematisk. Det handlade inte om CWs bok utan om kvinnors (bara kvinnors?) rätt i allmänhet. CW vet att hon har gjort fel, så hon avleder uppmärksamheten till att det handlar om annat än henne och hennes verk. 
	Citat:

Det är inte så CW och hennes supportrar resonerar när män frias i sexbrottsrättegångar. Förundersökningen mot FV las ner för att det inte ens fanns tillräckligt stöd för ett åtal. Det borde göra honom mer oskyldig än om det tagits till rättegång. Men boken och CWs supportrar förutsätter hans skuld. Det föreligger inget brott från FVs sida, alltså är boken en lögn. 

Moraliskt läser du om vad du vill men en friande dom är en friande dom och säger inte alls att någon klarade sig från att bli fälld för ett brott utan att ett brott inte förelegat från Wallins sida. Det har det alltid bara gjort om det kan bevisas. Det här fallet skiljer sig inte från andra på det sättet.

Citat:

Jag undrar om man verkligen är så fri i USA. Jag tänker på alla böcker som innehåller  någon form av disclaimer. Steinbecks dokumentära Travels with Charlie t ex. När han gör klart att allt inte är sant, utan att peka ut vad som är sant och vad som är "konstnärlig frihet", så kan det vara ett sätt att skydda sig mot kritik mot personer som känner igen sig i boken, eller kanske ett sätt att skydda dem. Den nya zeeländska författaren Janet Frame skrev om sina skrämmande upplevelser på mentalsjukhus tills hon i sista stund räddades från en inbokad lobotomi, men har en disclaimer att "inget av detta är sant" vilket förmodligen är en lögn. 

Ett resonemang om hur man bevakar sin yttrandefrihet på bästa sätt är inte att strunta i vad som är rätt och fel och ta chansen att komma undan med något olagligt. Problemet är som Nordberg beskriver det i New York Times att man är för begränsad allmänt av vad man g få or uttrycka i Sverige som offer. Det är på sociala medier och i andra sammanhang man är för begränsad, inte i tryckta medier man är för fri.

Författare över hela världen garderar sig genom att i skönlitterära verk av mer eller mindre dokumentär form ta med disclaimers, de säger till sina läsare, kanske med glimten i ögat, "tro inte på allt du läser i den här boken". CW skiter i det, hon framställer sin fiktiva eller semi-fiktiva berättelse som sann, och får drösvis med supportrar som tror den är ärlig, samvetsgrann och sanningsenlig. För att hon inte gör som är brukligt i fiktionaliserade biografier, hon bryr sig inte om någon disclaimer. En nyckelroman ger sig i alla fall inte ut för att vara sann.
	Citat:

Det är ju Jennys verk från början till slut. Utan hennes draghjälp hade CWs anklagelser bara blivit en blip i metoobruset. Det var Jenny som upphöjde instagramskvaller till "researched" artikel i SvD där hon skrapat ihop 11 anonyma kvinnor utöver CW med overifierade berättelser om mindre önskvärt beteende av FV. 

Det pressetiska systemet är ruttet precis som juridik kring ”förtal”. Med det sagt är det tydligt att Nordberg är på Wallin sida och tror på henne. Hennes egna erfarenheter av Virtanen spelar säkert in och hon anser till skillnad från andra att det är journalistiskt relevant. Jag och New York Times delar hennes uppfattning.
Men jag håller med om att hennes artikel i NYT är infam, men som sagt briljant i att utmåla Virtanen som värre än han är utan att direkt ljuga.
Men jag håller med om att hennes artikel i NYT är infam, men som sagt briljant i att utmåla Virtanen som värre än han är utan att direkt ljuga.
Kvaliteten på artikeln låg långt under Matilda Gustavssons artikel om "Kulturprofilen" månaden efter. Det går inte jämföra Jenny med Matilda. Jenny är knappast pålitlig som journalist, utan vrider och vränger för att återigen i triumf outa FV för en kommentar för 20 år sedan, när det finns så mycket intressantare saker hon hade kunnat fokusera på, som den suspekta terapin med de "förträngda minnena". Det skulle amerikanarna ha gillat! Hon fokuserar inte på det väsentliga, utan skyr fallets kärna. Hon förstärker lögnen.
Det är sådana oärliga reportrar tryckfriheten värnar. Jag tror folk är rädda gå i polemik med dem eftersom de också kan få sina liv förstörda av henne och hennes gelikar. Lite larvigt förresten prata om polemik när det bara rör sig om hån, hat och bedrägeri från deras sida. Att argumentera med dem vore som att förhandla med terrorister. Tryckfrihetsterrorister.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-03-19 kl. 09:33.

Senast redigerad av outoftheblue 2022-03-19 kl. 09:33.