2021-10-06, 01:21
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jools84
RT har ju dåligt rykte i "Väst", men hur sanningsenlig är denna dokumentär om man granskar den för sitt innehåll?

Ja här får jag nog pudla, jag fick av någon anledning för mig att det var tyska RTL som hade gjort den här, men det är ju RYSK ägda RT... Då får man nog ta den med en nypa salt.
Citera
2021-10-06, 08:59
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julgranslisa
Jag förstår inte riktigt varför Cissi har åkt dit förtal, kan någon förklara vad som gäller, jag tänker på boken ”Klubben” om kulturmannen Arnault, hur kan den passera, är det för att han dömdes i rätten?

Citat:
Ursprungligen postat av Smegma88
Ja.

Nej!

Arnault namn var redan publicerad i media när boken kom och då kan man inte angripa "Klubben" för förtal eftersom hans namn och brott/anklagelser redan var allmänt kända.
Om Arnaults namn inte var allmänt känt så hade boken inte kunna publicerats utan att riskera få en anmälan om förtal och troligen även en fällande dom för förtal.

Förtalsmål har väldigt lite med om uppgifterna man publicerar är sanna eller inte.
Citera
2021-10-06, 13:23
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Nej!

Arnault namn var redan publicerad i media när boken kom och då kan man inte angripa "Klubben" för förtal eftersom hans namn och brott/anklagelser redan var allmänt kända.
Om Arnaults namn inte var allmänt känt så hade boken inte kunna publicerats utan att riskera få en anmälan om förtal och troligen även en fällande dom för förtal.

Förtalsmål har väldigt lite med om uppgifterna man publicerar är sanna eller inte.
När det gäller böcker handlar det väl om tryckfrihet, inte förtal. CW blev fälld för förtal pga Instagram etc men är nu åtalad för tryckfrihetsbrott för boken hon publicerat på eget förlag.

Dessutom tror jag författaren till boken om Arnault genomgående varit betydligt försiktigare i sina formuleringar och mån om att alltid ha stöd för sina uppgifter. Både artikel och bok granskades troligtvis av förlagets advokat(er) innan publicering. Det var ju det CW inte tålde, att förlaget som skulle ha publicerat hennes bok anlitade en advokat för att granska hennes text. Hon tycker det var galet att de slösade pengar på sånt!

Skillnaden mellan fallen är att det ena sköttes av en neutral, professionell journalist, det andra av en subjektiv, oprofessionell.
Citera
2021-10-06, 14:14
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
När det gäller böcker handlar det väl om tryckfrihet, inte förtal. CW blev fälld för förtal pga Instagram etc men är nu åtalad för tryckfrihetsbrott för boken hon publicerat på eget förlag.

Dessutom tror jag författaren till boken om Arnault genomgående varit betydligt försiktigare i sina formuleringar och mån om att alltid ha stöd för sina uppgifter. Både artikel och bok granskades troligtvis av förlagets advokat(er) innan publicering. Det var ju det CW inte tålde, att förlaget som skulle ha publicerat hennes bok anlitade en advokat för att granska hennes text. Hon tycker det var galet att de slösade pengar på sånt!

Skillnaden mellan fallen är att det ena sköttes av en neutral, professionell journalist, det andra av en subjektiv, oprofessionell.
Det stämmer, för CW rör det sig om ett tryckfrihetsbrott.
Citera
2021-10-06, 15:25
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
https://www.expressen.se/kronikorer/...ttshaverister/

Uppenbarligen inser hon inte ironin i att just hon skriver detta, som om och om igen tar upp samma händelse och anser sig orättvist behandlad av samhället.
Vad Cissi Wallin inte förstår är att det i en tvist finns rättshaverister på båda sidor. Den så kallade vanliga människan som inte ger sig och då myndighetspersoner som inte ger med sig. Båda sidor är då rättshaverister. Och en vanlig person som är rättshaverist kan givetvis ha rätt i sak
Citera
2021-10-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Tack för att du har länkat utdragen som signatur, väldigt bra gjort!

Det du tar upp här i inlägget, handlar det alltså om morgonen efter den påstådda våldtäkten?

"mönstrad kjol och en tubtopp, svarta strumpbyxor och svarta trosor."
"Kavaj"

I din länk i sign "Läsvärt 1", finns ett utdrag ur FUP där Cissi påstår att hon vaknar av att han sliter i hennes jeans.

"Eh... Jag tror jag hade ett par jeans, och han försöker liksom... tighta stretchjeans."

Hur många olika versioner har hon?
Intressant, har inte sett det tidigare. Ytterligare en sak som skiljer alltså.

En annan udda sak i FUP:en som jag inte sett någon lyfta är ett sms CW ska ha fått runt skiftet 2007-2008 (mina fetningar):
Och... eh... jag kan bara gå in på smsen först, då skickade han fortfarande sms till mig fast jag hade slutat svara. Och jag hade tagit bort hans nummer för jag ville liksom inte ha med honom att göra. Jag tyckte han var konstig och knäpp och obehaglig. Då kommer jag ihåg att jag visade de här smsen för min kille och min kille sa så här, Men Cicci, du måste ju anmäla honom för det här? Dels, du förstår väl att han har förgripit sig på dig och nu försöker han få dig att... alltså han, och en då tjej som jag ska berätta om snart som jag lärde känna i samma veva, fick ju mig att förstå vad jag hade varit med om, så jag la ju pusslet där. Men det han skrev i, då skrev han ett sms från ett nummer jag inte kände igen då där Hej... något så där lite porrigt, liksom att... jag tänk, jag ligger här och tänker på dig med mitt stånd... eller något sådant där, och då skrev jag så här vem, vem är detta? Det är den bästa älskare du har haft fick jag till svar då.
Även om man skulle anta att CWs minne här är perfekt och att detta är sant så finns det inget som säger att smset kommit från FV. Hon har fått ett sms från en okänd person, varken mer eller mindre.

Hon har haft en minneslucka under den aktuella kvällen 2006 (enligt hennes blogginlägg 2008) och får sedan detta sms från ett okänt nummer ett och ett halvt år senare där någon skriver att de har haft sex. Man undrar ju vad detta har haft betydelse när hon lade sitt pussel över vad som hänt.

Att radera någons nummer är även ett ganska ineffektivt sätt att få någon att sluta kontakta en.
Citera
2021-10-06, 23:47
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Dra inte in sekretesslagstiftningen, sjukvårdssekretessen, meddelarskydd eller mediernas roll i diskussionen om yttrandefrihet och förtal, det är inte samma sak som CW försöker påpeka.

Sanningshalten har inte testats i domstol, det var troligen därför FV drog sig ur målet i Norge.

Hon eller någon annan halvkänd profil med stor skara följare på tweeter skulle inte ens kunna skriva att "Jag anmälde x för våldtäkt men åklagaren lade ner utredningen eftersom ord står mot ord fast jag hade stödbevisning".
x=<valfri halvkändis>

Jag försvarar inte hennes attack varken på FV eller någon utan enbart påpekar att det finns en problematik som hennes fall belyser bra.
Andra länder har en liberalare syn på detta och de har inte gått under även om det blir en hel del stämningar och motstämningar.

Men då kan väl kvinnor respektera att gällande lagstiftning gäller även på internet och på sociala medier skriva: Jag anmälde en man för våldtäkt men åklagaren lade ner utredningen eftersom ord står mot ord fast jag hade stödbevisning.

Då kan övriga i sociala medier diskutera stödbevisningen istället för att dela rykten om halvkändisen och tolka detta som bevis. Dessutom så behöver vi inte frångå principen att det är åklagaren som beslutar om åtal, inte pöbeln.

CW verkar vara en rolig människa som anser att utöver rättslig prövning så ska det finnas en till, men med omvänd bevisbörda.
Citera
2021-10-07, 20:08
Medlem
Vad ville Cissi åstadkomma i 30 minuter? Väldigt stor offerkofta.
Citera
2021-10-08, 19:37
Medlem
Hon är anmäld för förtal igen.
Citera
2021-10-08, 19:45
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Jaså, säger du det? Och att bifoga en länk är inte att tänka sig?
Citera
2021-10-08, 19:56
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Men nu hittade jag en artikel angående detta. Jisses! Det finns inte en chans i världen att hon inte skakar galler inom ett år.

"En av posterna som är föremål för prövning publicerades i samband med att utredningen mot Soran Ismail lades ner i maj 2018, enligt vad Aftonbladet erfar.

”Vi vet vad du har gjort Soran, vi är många som tror på de modiga 4 som anmält dig”, skrev Cissi Wallin på Instagram då.

– Min klient har påverkats väldigt starkt av de här inläggen. De har fått en enormt stor spridning, och det är omöjligt att försvara sig mot det som påstås, säger Johan Eriksson.

Utredning leds av kammaråklagare Zilla Hirsch vid city åklagarkammare i Stockholm. Hon är förtegen om saken.

– Jag kan inte bekräfta eller dementera någonting. Men generellt kan jag säga att om jag beslutar mig för att inleda förundersökning så anser jag att det finns skäl att genomföra utredningsåtgärder för att klarlägga om brott kan ha begåtts."

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...v-soran-ismail
Citera
2021-10-08, 20:27
Medlem
Nu räcker det väl ändå, hon kastar anklagelser till höger och vänster och hänger ut folk utan bevis och tycker det är helt ok att förstöra folks liv på det sättet. Hon verkar inte fatta att vi lever i en demokratiskt rättsstat och inte fucking Iran. Efterbliven kossa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in