2022-02-22, 08:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina
Det du antagligen menar är att straffskalan är fängelse upp till år. Men är hen tidigare ostraffad är det ytterst osannolikt att påföljden blir strängare än villkorlig dom eller, om Gud vill, skyddstillsyn.
Hon är redan dömd, till villkorligt. Blir man dömd på nytt för ett annat brott under tiden som den villkorliga domer löper så blir det oftast fängelse. Det är lixom det som är själva poängen med villkorlig dom.

Så det som ligger närmast är väl bara ett överklagande, så det påverkar inget. Men det är fler åtal angående förtal på gång.
Citera
2022-02-22, 09:26
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hon är redan dömd, till villkorligt. Blir man dömd på nytt för ett annat brott under tiden som den villkorliga domer löper så blir det oftast fängelse. Det är lixom det som är själva poängen med villkorlig dom.

Så det som ligger närmast är väl bara ett överklagande, så det påverkar inget. Men det är fler åtal angående förtal på gång.
Men den tidigare domen har väl inte vunnit laga kraft? Jag hänger inte med i alla turer.
Citera
2022-02-22, 09:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Men den tidigare domen har väl inte vunnit laga kraft? Jag hänger inte med i alla turer.
Så är det nog, det är ett överklagande på gång i Virtanenfallet, ganska snart tror jag. Därefter är ett nytt åtal på gång, angående förtal av Soran Ismail. Blir hon dömd även där så blir det sannolikt fängelse.
Citera
2022-02-22, 09:52
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Så är det nog, det är ett överklagande på gång i Virtanenfallet, ganska snart tror jag. Därefter är ett nytt åtal på gång, angående förtal av Soran Ismail. Blir hon dömd även där så blir det sannolikt fängelse.
Nja. Om en villkorlig dom ska undanröjas pga återfall i liknande brottslighet krävs att de nya gärningarna begåtts efter att den första domen vunnit laga kraft.
Citera
2022-02-22, 10:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Nja. Om en villkorlig dom ska undanröjas pga återfall i liknande brottslighet krävs att de nya gärningarna begåtts efter att den första domen vunnit laga kraft.
Jag tror att någon juridiskt kunnig person utredde detta i juridikforat för ett tag sedan. Den intresserade får leta där.
Citera
2022-02-22, 10:06
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Jag tror att någon juridiskt kunnig person utredde detta i juridikforat för ett tag sedan. Den intresserade får leta där.
Lol, det var ett roligt sätt att säga ”jag uttalade mig om sannolikheten att hon döms till fängelse utan att veta vad jag pratade om”.
Citera
2022-02-22, 10:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Lol, det var ett roligt sätt att säga ”jag uttalade mig om sannolikheten att hon döms till fängelse utan att veta vad jag pratade om”.
Nej. Denna specifika frågan togs upp i en tråd där & svaret var att hon skulle åka in om hon blev dömd igen.
Citera
2022-02-22, 10:11
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Nej. Denna specifika frågan togs upp i en tråd där & svaret var att hon skulle åka in om hon blev dömd igen.
Jag hittade den; det var du som hade startat den. Inget av svaren i den tar hänsyn till det faktum att den nya gärningen begåtts innan hon blev dömd (dvs lagakraftvunnen dom) för den första. Men du kan se det som utrett nu eftersom jag har förklarat hur det ligger till.
Citera
2022-02-22, 10:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jag hittade den; det var du som hade startat den. Inget av svaren i den tar hänsyn till det faktum att den nya gärningen begåtts innan hon blev dömd (dvs lagakraftvunnen dom) för den första. Men du kan se det som utrett nu eftersom jag har förklarat hur det ligger till.
Jag litar bara på Gordon Blixt
Citera
2022-02-22, 10:46
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Jag litar bara på Gordon Blixt
Gör du det, men hans svar handlar om en annan situation än den vi är i nu, vilket beror på att du inte tog med den här mycket relevanta detaljen i trådstarten.
Citera
2022-02-22, 10:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Gör du det, men hans svar handlar om en annan situation än den vi är i nu, vilket beror på att du inte tog med den här mycket relevanta detaljen i trådstarten.
Fråga honom i den tråden. Enklast, det är han som är juridikexperten.
Citera
2022-02-22, 11:34
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Fråga honom i den tråden. Enklast, det är han som är juridikexperten.
Jag har ingen anledning att fråga någon annan, eftersom jag vet hur det ligger till. Vad jag försöker förklara för dig är att du gör en feltolkning av det svar du fått i en annan tråd, troligen pga bristande insikt om det fält du gör sannolikhetsbedömningar på. Men jag tänker inte lägga mer krut på att försöka övertyga någon som hårdnackat vill ha fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in