Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Jag uppfattade det av din redogörelse att påståendena om övergrepp troligen föregick terapin?
Som jag förstår det hävdade hon att han drogat och våldtagit henne redan innan terapin, men att det var först i och med terapin som detaljerna om hur han suttit på henne etc. framträdde under terapisessionerna.
Men det tycks i mycket vara
åsikter som hon framför snarare än genuina vittnesmål. Hon
anser att han drogat och våldtagit henne, men hon minns det inte. Förutom då att vissa bilder dykt upp under terapitimmarna, men även där tycks det vara en
åsikt att dessa fragmentariska bilder skulle representera äkta minnen från natten fem år tidigare.
Nu är det länge sen jag läste Pat*ik Sjöbe*gs bok om den pedofila tränaren, men mitt intryck var likafullt att den fungerar som ett
vittnesmål på ett helt annat sätt än CWs "åsikter" att FV måste ha våldtagit henne. Läser man polisföret med henne så är det inte mycket till vittnesmål, och läser man sen hennes bok så visar det sig att vissa detaljerade redogörelser där ser helt annorlunda ut. Så det som ser ut som genuina vittnesmål om uppvaknandet morgonen efteråt kan omöjligt vara det.
Det kanske är därför jag reagerar mot CWs berättelse, att det omöjligt kan utgöra en saklig redogörelse för något som faktiskt har hänt. Hon har ju inga minnen av ett övergrepp så varför basunera ut att ett sådant skett? Att fem år senare under en halvskum terapisession få en mental bild av att han sitter över henne och skriker "sug då" kan knappast kallas minne. Det verkar mer som drömlika bilder som tolkats som verkliga, trots att den typen av framkallade bortträngda "minnen" betraktas som ytterst tvivelaktiga rent vetenskapligt.
Hon minns inget övergrepp. Morgonen efter tycks hon snarast ha skrutit över kändissexet for en kompis, trots att hon inte kunde minnas något. Sen börjar hon ha en massa
åsikter om vad som hänt, att hon måste ha haft sex, att han måste ha drogat henne, att han måste ha våldtagit henne, men ingenstans finns ett genuint vittnesmål.
Hon bara antar. Hon bara gissar. Och det är ingen försvarlig grund att komma med grova brottsanklagelser som det är i stort sett omöjligt att försvara sig mot.
Det hör till samhällets ordning och reda att man inte basunerar ut allvarliga, stigmatiserande anklagelser på så vag grund.
Citat:
Får jag fråga dig om du inser att om nu än Wallin faktiskt har fabricerar sina påståenden så innebär den lagstiftning hon döms efter ändå också att riktiga offer straffas för att ha sagt sanningen och pekat ut förövare som av lagen ges möjlighet att utöver sitt övergrepp också tysta och straffa sitt offer så att hon eller han inte bara kan ges upprättelse juridiskt utan också hindras att ens berätta om vad som har hänt?
Dom och straff har inte som syfte att ge upprättelse utan att döma brott som kan styrkas i tillräckligt hög grad. Det handlar om ordningen i samhället, och den sköts av myndigheter. Att som privatperson vilja gå till rätta med någon via Instagram och eget förlag är lite att ta lagen i egna händer och själv leka åklagare, domare och bödel utan att ge den brottsutpekade ett människorättsligt försvar.
Många av samhällets lagar är till för att ge medborgarna skydd, så också lagar mot förtal och liknande. Det är ett mysterium varför du vägrar erkänna detta som legitima lagar.
Offer för förtal är också riktiga offer.