Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Vad som är sanningar eller inte när det gäller rättvisa är förstås en mycket komplicerad rättsfilosofisk fråga som jag gärna diskuterar, men eftersom det inte lockar dig så är det bäst vi avstår. Men min avsikt är inte att vilseleda kring detta, i så fall består det i bristande förmåga att uttrycka mig rätt.
Vad man kan säga är att frågan om rättvisa innehållet både element av sådant som handlar om sant eller falskt och sådant som handlar om vad man anser är moraliskt riktigt, dvs både subjektivt och objektivt.
Ja, om Virtanen är falskt anklagad av Wallin så vill jag slänga honom under bussen i den mening du lägger in i den. Men om vi ponerar att Wallin faktiskt talar sanning så vill du å andra sidan slänga henne under bussen genom att hon hindras att berätta om vad hon varit med om, hur Virtanen behandlat henne och få upprättelse genom att bli trodd och få berätta om dessa saker öppet.
Anser du alltså att det är riktigt och moraliskt att straffa människor för att de berättar sanningen och sanningsenligt berättar för omvärlden att en person är farlig och behandlar andra illa? Kan inte det ha ett värde? Du ser inget som helst problem med detta?
Bör vi inte straffa människor för onda handlingar och för att de beljuger andra, inte för att de talar sanning och varnar andra för onda människor så att dessa inte skall kunna bete sig så utan några konsekvenser?
Ja, jag vill kasta Cissi Wallin under bussen i det här fallet.
Av den anledningen och endast av den anledningen, att jag inte vill ändra på rådande system.
Jag anser inte att rättssystemet behöver förändras, i den bemärkelsen.
Jag tror att den förändringen du förespråkar, är livsfarlig!
Då det öppnar upp möjligheten för vem som helst att anklaga någon för vad som helst, när som helst..
Att de dessutom kommer kunna göra så med lagen på sin sida, kommer i förlängningen kunna leda till att rättsstaten urholkas ännu mer.
Det är en risk jag helst inte vill ta!
Oavsett ponerade sanningar, anser jag att stigman kring att vara den som blir falskt anklagad för våldtäkt är mycket större än den runt att ljuga om att ha blivit våldtagen.
Applicerar jag detta gällande offentliga personer, stärks bara min övertygelse i detta ytterligare!
Moralismen kring att ljuga om någonting av den här kalibern (oavsett vilket av alternativen), anser jag bör läggas därhän för att det är alldeles för stort och för svävande att ta i just den här tråden.
Jag anser att det är moraliskt fel att straffa människor som talar sanning, ja.
Men med det sagt så förbehåller jag mig inte rätten att avgöra vem det är som talar sanning i detta, eller i andra fall av samma karaktär.
Så jag känner återigen att en diskussion kring moralismen kring detta, med hjälp av fiktiva fall bestående av diverse om/men- scenarion.
Ter sig alltför svävande och filosofiska för att passa, i denna tråden åtminstone..
Återigen, jag förbehåller mig inte rätten att avgöra vad som är sant och/eller vad som är falskt i detta specifika ärende!
Jag kan bara utgå från vad rätten ansåg och de kom fram till att anklagelserna mot Fredrik Virtanen inte var grundade nog, för att leda till en fällande dom.
Rätten ansåg även att Cissi Wallin har förtalat Fredrik Virtanen, när hon basunerade ut sina anklagelser till offentligheten.
Har Cissi Wallin då agerat förkastligt och omoraliskt, under rådande omständigheter? (Edit: När det gäller förtalsasspekten av det hela)
Ja, det anser jag.