Citat:
Ursprungligen postat av
farfar
Hon verkar nästintill tro att hon har rätt till tv-sofforna. Det är många böcker som toppat listor någon vecka eller två, som inte snackats ett skit om i TV. Ja ja, jag predikar för kören nu, men hur kan man vara så självupptagen?
Hon har en självbild av att hon är intelligent, intressant och kunnig. Att hon är värd att lyssna på. Och att andra är mindre kunniga, i vart fall inte kunnigare än henne själv. Därför borde alla lyssna på henne. Tidigare har ju trots allt många mediakanaler gett henne bekräftelse. Jag gissar att det beror på att många inom media genom åren tyckt att det var bra att få med en ung tjej som är tuff och driven. Lite kul, lite avant garde. Sedan har hon uppenbarligen inte levererat och få gå vidare till andra uppdrag.
Appråpå hennes topplisteplaceringar, så såg jag att hon skrev ett hyllningsinlägg till sig själv i slutet av förra veckan. Hon skrev att hon toppat listorna i månader med sin självutgivna bok. Fakta i målet är dock att hennes bok släpptes 25 augusti, så att boken skulle toppat försäljningen under månader är inte teoretiskt möjligt. Men så fungerar hennes narrativ. "Jag är bäst! Ifrågasätter någon mig, av vilket skäl det än må vara så beror det på kvinnohat, patriakat osv". Hon verkar också i en miljö (feminism) där tron på patriakatet är så stark att den alltid kan åberopas som ett "komma ut ur fängelsekort" oavsett vad saken gäller. Varje sak som är negativ kan alltid skyllas på ett osynligt patriakat. Hennes följare verkar ha Instagram som enda nyhetskälla. De ifrågasätter inget. De tror så hårt på premisserna att kvinnor aldrig ljuger, en kvinnas misslyckande beror alltid på patriakat. Så fort ett rättsfall diskuteras så har de redan bestämt sig att kvinnan talar sanning och då blir det fruktansvärt att mannen släpps. Redan här förstår varje normal människa att domstolar inte friar tilltalade hur som helst, utan att det någonstans måste funnits tvivel. Omständigheter som talar för att det kan ha gått till på ett annat sätt än vad målsägande (och åklagaren) påstår. Höga skrik om att det är män som dömer, att män gör kvinnor rättslösa. Men statistiken är tydlig. 60 procent av alla domare och åklagare är kvinnor. Bland de yrkesverksamma under 40 år är andelen kvinnor närmare 70 procent. Ingen av hennes följare är intresserade av att ta reda på fakta. För fakta vill man bara ha, om det stödjer det man redan tror. Och vad beträffar fakta, så är det liktydigt med att någon, vem som helst, säger något.