Citat:
Ursprungligen postat av
juttan
Jag har några frågor till dig Nytorgsprinsessan och som jag hoppas du kan besvara och förklara eftersom du verkar insatt i vad som hände den där natten för 13 år sedan....
1. Varför ringer Wallin upp en väninna på morgonen och fnissar åt att hon har haft sex med Virtanen?
2. Varför envisas Wallin med att ha sms kontakt med Virtanen i två år efter"våldtäkten"?
3. Varför väntar hon i fem år, dvs ett halvt decennium, med att anmäla "våldtäkten"?
Svaret på alla tre frågor är att det inte är ovanligt att reagera på det sättet efter en våldtäkt . För väldigt många är det en process att komma över den skamkänsla som ofta uppstår efter en våldtäkt. Man försöker bita ihop, glömma och gå vidare . Förr eller senare orkar man inte längre.
Både Cissi och Fredrik levde ett utsvävande liv med alkohol och droger (Fredrik)under den här perioden. I de här kretsarna knullades det runt tämligen friskt. Att gå hem med någon för oftast dåligt fyllesex hände mest hela tiden.
Givetvis var många män i den här miljön tämligen gränslösa när det kom till sex. Unga kvinnor blev och lät sig bli utnyttjade av snubbar med makt och kontakter.
Cissi började efter mötet med Fredrik bli allt mer inbunden känslomässigt. Vänner började undra men Cissi försökte under lång tid spela cool och rycka på axlarna när frågorna kom. För utomstående var det tydligt att hon mådde väldigt dåligt
Cissi började under den här tiden lägga om sin livsstil och det är i samband med detta hon berättar vad som hänt för nära vänner ( jag hör inte till den kretsen). Nära vänner blir upprörda och några berättar för sina nära vänner och som jag minns hamnar ryktet på Flashback tämligen snabbt.
Många försöker övertala Cissi att polisanmäla men i det läget orkar hon helt enkelt inte . Hon är fortfarande mer inne på att försöka glömma än att få upprättelse.
Jag minns inte när Cissi första gången skriver om det ( slutet av 2008?) men då är det redan känt i en ganska stor krets. Fredriks kollegor och säkert även ledningen vet med all säkerhet om det. Det är ju också fler kvinnor än Cissi som berättat om Fredriks klandervärda beteenden.
Det som def. triggar den här konflikten är sen Fredriks beteende. Han får snabbt reda på ryktet som går och svarar med att svartmåla och förminska Cissi . Betänk att han då till skillnad mot Cissi är ngn många lyssnar till.Det här startar innan Cissi skriver om händelsen första gången.
De flesta jag känner i de kretsarna är övertygade om att Fredrik haft sex mot Cissi mot hennes vilja och att hon var däckad under stora delar av akten. Fredrik ljuger om att de inte haft sex och Cissi var nog snarare däckad av alkohol än ngn knockoutdrog.
Att Cissi skulle ha hittat på allt för att driva en tretton år lång kampanj mot Fredrik ser jag som uteslutet. Det finns inga direkta kopplingar mellan dom tidigare och ville hon sätta dit någon på det sättet så hade hon inte valt en uttalad vänsterfeminist som Fredrik. Det var inte heller hon som spred ryktet till en början utan nära vänner till henne.
Själv är jag också övertygad om att Fredrik inte haft ett uppstått att våldta Cissi . Han var helt enkelt oförmögen att förstå att ngn kvinna skulle hänga med honom hem av andra anledningar än att knulla även om hon var döckad. Det som är patetiskt är att han efter ha lämnat den livsstilen fortfarande är oförmögen att förstå vad han har ställt till med . Att kalla det tölpaktighet räcker liksom inte till.
Igen. Visst hade det varit bättre om Cissi anmält direkt och visst kan det se märkligt ut att ha en sms-kontakt med sin förövare . Men precis som för många andra våldtäktsoffer så var det en lång och plågsam process att faktiskt förstå att det var just en våldtäkt hon blivit utsatt för. Men visst handlar detta om en våldtäkt genom oaktsamhet som det heter idag och även på den tiden var det olagligt att ha sex med någon som var medvetslös.
Edit: Vad gäller din första fråga så har jag ingen aning om det stämmer. Är väl bara Cissi som kan svara på det.