2019-11-12, 00:10
Medlem
Cecilia är årets radikal mama. Fick ett fint pris på en gala ikväll.
Citera
2019-11-12, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Sista rättegångsdagen är 25/11, och det är vanligt att dom kommer 14 dagar senare.

Minns lite diffust, men jag har flera gånger läst att folk (inkl FV?) tror att det blir villkorligt.
Det kan vara ett bra straff tycker jag, om Wallin görs införstådd med att om hon forsätter göra sig skyldig till förtal så kan hon faktiskt få sitta i finkan.
Det verkar som att hon har förstått det. Från en färsk intervju på mama.nu:
– Det värsta scenariot är att de kommer fram till att jag har begått ett brott. Eftersom jag är tidigare ostraffad kommer jag i alla fall inte hamna i fängelse direkt, men jag kan dömas till en villkorlig dom. I princip betyder det att om jag döms skyldig, så kommer jag, i samma sekund jag kommer ut ur rättssalen och en journalist ber mig kommentera fallet, att begå ett nytt brott om jag svarar allt annat än ”inga kommentarer”. Svenska staten ber mig i princip att skriva på ett tystnadskontrakt om att ”vi är överens om att jag inte ska prata om det här igen”. Och det kan jag ju inte gå med på. Då får jag hamna i fängelse! Jag kommer inte att vara tyst. För att ändra lagarna måste man utmana lagarna. Och någon måste göra det och den här gången är det jag.
https://mama.nu/arets-revolutionsmam...n-rattegangen/

Återstår att se om detta kommer att omsättas i handling.
Citera
2019-11-12, 00:26
Medlem
Glitterfeminists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Det är högst begripligt vad du skriver. Jag vet att psykologiska analyser inte tas emot väl på flashback (för vi är ju inga psykologer och kan därav inte uttala oss). Jag har själv ägnat mycket tid åt att förkovra mig inom profilering, har studerat främst seriemördare som oftast kallas psykopater, som i sig är en slaskdiagnos för diverse psykologiska defekter -däribland just narcissism.

Med det sagt, ser jag inga större hål i din analys av CW. Bristen självinsikt går hand i hand med bristen på empati. Saknar man empati förlorar man ju den känslomässiga aspekten som ju är en stor del av det mellanmänskliga samspelet. Det är ju lite som att vara blind - man upplever bara orsak/verkan samband. Ungefär som ett barn runt 3 år upplever världen (finns säkert 3 åringar med väl utvecklad empati) men jag tror du förstår poängen.

Sedan används nog neutraliseringstekniker rätt väl, för att ta trolla bort ev. skuldkänslor.

Speciellt; åberopande av en högre lojalitet: En brottslig gärning neutraliseras genom att se på sig själv som någon vars brottsliga gärning var en uppoffring för en högre lojalitet (Feminism/Systerskap)

En bok jag verkligen vill rekommendera dig att läsa är "The Mask of Sanity:An Attempt to Clarify Some Issues About the So-Called Psychopathic Personality " av Harvey M. Cleckley. Jag tror du skulle uppskatta detta verk. Det finns en hel del slående iakttagelser - däribland att "psykopaten" sällan begår brott som renderar i längre fängelsestraff, men ofta är förekommande i diverse tvister med rättsväsendet. Ett annat problem är att dessa sällan eller aldrig söker vård för sitt beteende, eftersom de helt enkelt inte är medvetna om att de har problem, vilket gör fenomenet väldigt svårt att studera.

Wow, låter otroligt spännande! Kan vi byta liv i nån vecka, så att en kvinna får leva lite

Välskriven analys, du satte ord på det bra mycket bättre än jag, men skönt att min poäng framgick. Tack för lästips, blir orimligt glad av sånt, speciellt när tipsen klickar! Har läst den som kurslitteratur för 100 år sedan, men den tål att läsas igen.

(Vill inflika att utvecklingspsykologi som verktyg är suveränt i de flesta situationer, jag förstår inte varför det är så underskattat ärligt talat. Gillar skarpt att du applicerar det på narcissism här för att illustrera "tappet" i det mellanmänskliga. )

Jag hade velat kommentera allt, men är svintrött. Så angående det sista stycket:

Det blir ju pga sjukdomsbilden svårt att studera dem även när de är tillgängliga som subjekt tänker jag? Eftersom bristen på sjukdomsinsikt och den grandiosa självbilden ställer till det; speciellt i intervju-situationer. Knivigt att tolka resultaten.
Citera
2019-11-12, 00:54
Medlem
Glitterfeminists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Cecilia är årets radikal mama. Fick ett fint pris på en gala ikväll.

Nämnde de hennes okunniga hetsande mot små barn med npf-diagnoser i motiveringen? Eller det radikala i att inte vilja anställa kvinnor med barn i sina projekt? Eller att hon hängde ut ett barn till sina drevande följare?

Det kanske ses som radikalt att överlåta stora delar av omvårdnaden av sina barn till betalda anställda från det att dom är ett par månader gamla? Det blir så lattjo med anknytningen och de trauman som uppstår när en nyckelperson försvinner ur ett litet barns liv också. Speciellt spännande blir det när det är hög omsättning på personal.

(Och det är ju lätt hänt, hos CW kan nog en nanny ryka för både ett och annat. För att de begär 30 kr i timman extra kanske? Det kan ju inte vara en arbetsmiljö som motiverar någon att stanna speciellt länge heller)

Men då kan ju CW å andra sidan vara radikal genom att gå ut offentligt och klaga på att barnen beter sig "rabiat" och "inte är som andra barn", vinna relate-poäng och sympatier. Så det kanske funkar ändå. #rädikolmama
Senast redigerad av Glitterfeminist 2019-11-12 kl. 01:05.
Citera
2019-11-12, 01:31
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Ikväll var det stor baluns och utdelningar av priset årets mammor. Ett av prisen ,årets revolutionsmamma gick till Cissi Wallin.
Klicka på ikonen här: https://www.instagram.com/p/B4uZ6AHA...=18qudv87e7l3u

Intressant att se hur lite Cissi verkar vara ute kylan för övrigt. Finns ju även klipp på hennes egen Insta.

Man kan tycka om Cissi men det är inte direkt en nedslagen förlorare vi ser på scenen här.
Kul att läsa intervjun med henne i samband med utdelningen.
"– Jag försöker nog mest lära mina söner att ta extra mycket hänsyn, vara inkännande och empatiska blivande män. För det behövs verkligen i det här samhällsklimatet."
Vän av ordning undrar förstås hur det går till när CW lär andra visa hänsyn och att vara empatiska?

Citera
2019-11-12, 01:32
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Om Cissi kan man säga mycket och åsikterna går isär ( fast inte så mycket på Flashback och boomers på bloggbevakning). Glitterfeminister och andra Cissihaters beskriver henne som psykopat och en ond person.

Andra tycker att, "hon är journalisten och den feministiska aktivisten som använder sin plattform med ett tydligt syfte att göra revolution mot patriarkatet och skapa ett samhälle som är jämlikt på riktigt.

Gång på gång går hon från idé till handling i sin kompromisslösa kamp för kvinnors och barns rättigheter."

Någon konsensus om synen på Cissi i världen utanför Flashback finns helt enkelt inte.

Tillägg: Sjukt roligt att se vilken ilska det här priset väcker på vissa håll.
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2019-11-12 kl. 01:42.
Citera
2019-11-12, 01:35
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsterAmin
Det verkar som att hon har förstått det. Från en färsk intervju på mama.nu:
– Det värsta scenariot är att de kommer fram till att jag har begått ett brott. Eftersom jag är tidigare ostraffad kommer jag i alla fall inte hamna i fängelse direkt, men jag kan dömas till en villkorlig dom. I princip betyder det att om jag döms skyldig, så kommer jag, i samma sekund jag kommer ut ur rättssalen och en journalist ber mig kommentera fallet, att begå ett nytt brott om jag svarar allt annat än ”inga kommentarer”. Svenska staten ber mig i princip att skriva på ett tystnadskontrakt om att ”vi är överens om att jag inte ska prata om det här igen”. Och det kan jag ju inte gå med på. Då får jag hamna i fängelse! Jag kommer inte att vara tyst. För att ändra lagarna måste man utmana lagarna. Och någon måste göra det och den här gången är det jag.

CW har fel där. Om hon svarar en journalist och det publiceras så är det den ansvarige utgivaren som i så fall åtalas om något brott har begåtts.
Citera
2019-11-12, 04:39
Medlem
Durochmolls avatar
Välskriven kommentar angående Cissi’s pris, från bloggbevakning.se

Citat:
KGB / 2019-11-11 23:29
Fantastiskt!

Beundrandsvärda MAMA-gärningar so far (jämte hennes andra klavertramp), ingen inbördes rangordning :

– spridit rykten om att andra mammor vanvårdar sina kids, och att skäl skulle finnas för ”att anmäla till soc”

– uttalat sig om att hon ej vill ha andra mammor med i gardet eftersom de har fel prioriteringar.

– anlitat barnflickor svart. (sorry men att anlita barnflickor öht när en inte ens jobbar är jävligt privvat – en loska i ansiktet på alla de ensamstående heltidsarbetande krigarmorsor som kämpar där ute – jävligt fint av MAMAs jury).

– dragit samma trötta skämt om sina barn som köttbergsgubbar drar om sina ”kärringar”. HÖHÖHÖ.

– uttryckt sig extremt obegåvat om barn inom spektrat.

– behandlat donationer, bidrags- och skattepengar som om de vore pantkvitton.

– stoltserat med att ha fått manlig personal uppsagd från sina barns förskola.

Underbar MAMA-förebild, verkligen!

Det sista kände jag inte till, men varför ens bli förvånad längre när det gäller Cissi.

Stämmer det förresten att Cissi Wallins man kallar henne Cecilia och att han gärna ägnar sig åt att försöka rentvätta hennes dåliga rykte anonymt på olika forum?
Citera
2019-11-12, 06:14
Medlem
banjoduells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Välskriven kommentar angående Cissi’s pris, från bloggbevakning.se

Det sista kände jag inte till, men varför ens bli förvånad längre när det gäller Cissi.

Stämmer det förresten att Cissi Wallins man kallar henne Cecilia och att han gärna ägnar sig åt att försöka rentvätta hennes dåliga rykte anonymt på olika forum?

Hallå, glöm inte att hon hängde ut en 16-åring, berättade att hon lätt skulle hänga ut sina egna barn och dessutom skröt om hur hon satte dit en näthatande pappa genom att gå genom hans omyndiga son.
Citera
2019-11-12, 07:28
Medlem
LjusetsFamns avatar

1. Intressant att du kallar alla som är kritiska mot cissis beteende för haters. Cissi har bevisligen, och dessutom bekräftat av otroligt många, betett sig extremt dåligt mot många personer, mestadels utsatta kvinnor, när du själv tillsammans med din lilla "försvaracissitillsjagdöroavsettvadhonhargjort " hatar alla som är kritiska mot just hennes beteende.

2. Angående det där extremt högt värderade och prestigefyllda priset som säkert alla stora tidningar och bloggare har med på sina första sidor; det var nog tur att ni cissikritikerhaters tog upp det för alla tvkanaler, stora tidningar och bloggar måste ha missat omedvetet för jag kan inte hitta något om det här prestigefulla priset. Tack så mycket.
Citera
2019-11-12, 09:24
Medlem
Glitterfeminists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Någon konsensus om synen på Cissi i världen utanför Flashback finns helt enkelt inte.

Det tror jag att du har rätt i, "världen" bryr sig inte tillräckligt om Wallin för att ha en åsikt.

Frågar du hennes gamla chefer, kollegor, samarbetspartners, svartanställda och vänner; får du som du vet inte svaret du vill ha om Cissis karaktär. Det är talande att i princip alla som har haft med henne att göra i mer än 6 månader ogillar henne starkt. Det är nog där du bör börja fråga runt om du är intresserad av åsikter som är av vikt för att bedöma hennes person.

Visste du att Cissi har koketterat med att hon inte har några nära vänner? Enligt Cissi slutar det med att hon själv "tröttnar", eller med att vännerna har synpunkter på hennes beteende och försvinner ut bakvägen självmant. Hon fungerar bra i relationer som är extremt ytliga, men det kör ihop sig så fort det blir något mer än så.

Det är ganska anmärkningsvärt när det handlar om en vuxen människa som (till synes) är välfungerande på så sätt att hon har alla möjligheter till ett socialt liv och borde ha ett stort nätverk vid det här laget. (Men inte inte speciellt förvånande för oss som vet vad en personlighetsstörning av den typen hon har innebär för just relationer. Det är inte "hat" Nytorgsprinsessa, det är insikt)
Senast redigerad av Glitterfeminist 2019-11-12 kl. 09:42.
Citera
2019-11-12, 09:28
Medlem
Cissi är väl gammal bloggare och krönikör på just mama.nu. Så tycker inte att detta pris är jätte överraskande direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in