2019-11-11, 21:30
Medlem
Glitterfeminists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Ensom endast följer detta på avstånd kan inte veta skillnaden mellan produkt och människa. Frågan är om det till slut finns en skillnad.

Det har du helt rätt i. Vad jag menar är att en människa som t.om går så långt som att sitta och skita medan selfie-kameran går förmodligen skulle ses som mänsklig (om än sjukt töntig osv) av de flesta i normala fall.

Att CW trots imagen hon kablar ut för att vara relaterbar (underdog, utarbetad tvåbarnsmamma osv) ändå behöver hjälp av konton på flashback för att 'framstå' som "mänsklig", säger rätt mycket. De flesta människor framstår som mänskliga, hur osympatiska de än är.

Nytorgsprinsessa säger ju mer eller mindre att detta har varit hennes mission i flera år, att "framställa" Cissi som mänsklig. Varför känner man ett behov av det ens? Och om själva arbetet med att framställa någon som "mänsklig" till 100% består i att släta över och komma med ursäkter för hennes rent igenom vidriga beteende, vem försöker man då lura?
Senast redigerad av Glitterfeminist 2019-11-11 kl. 21:36.
Citera
2019-11-11, 21:39
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Ikväll var det stor baluns och utdelningar av priset årets mammor. Ett av prisen ,årets revolutionsmamma gick till Cissi Wallin.
Klicka på ikonen här: https://www.instagram.com/p/B4uZ6AHA...=18qudv87e7l3u

Intressant att se hur lite Cissi verkar vara ute kylan för övrigt. Finns ju även klipp på hennes egen Insta.

Man kan tycka om Cissi men det är inte direkt en nedslagen förlorare vi ser på scenen här.
Citera
2019-11-11, 21:42
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Ikväll var det stor baluns och utdelningar av priset årets mammor. Ett av prisen ,årets revolutionsmamma gick till Cissi Wallin.
Klicka på ikonen här: https://www.instagram.com/p/B4uZ6AHA...=18qudv87e7l3u

Intressant att se hur lite Cissi verkar vara ute kylan för övrigt. Finns ju även klipp på hennes egen Insta.

Man kan tycka om Cissi men det är inte direkt en nedslagen förlorare vi ser på scenen här.

Vem sponsrade detta sa du?
Citera
2019-11-11, 21:51
Medlem
Glitterfeminists avatar
Citat:

Nej, det är en skamlös narcissist.
Citera
2019-11-11, 21:52
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glitterfeminist
Fast relativt få kommentarer rör Virtanen numera? Kritiken har länge, nästan uteslutande, handlat om Cissis pissiga beteende mot främst andra kvinnor och hennes lögner och fulspel? Att Virtanens namn kommer upp när det precis bevisats (10 dagar innan rättegång) att Cissi skapade och skrev virtanensoffer tillsammans med Camilla Gervide är väl inte så konstigt?

Jag tror att Virtanen är ett av hennes många, många offer. Han är dock inte det offer som har mina starkaste sympatier.

Edit: Jag ogillar Cissi starkt, pga hur hon beter sig och att hon är en mytoman som inte drar sig för att skada alla som kommer i hennes väg, trots det tog det lång tid innan jag ville tro att hon ljög om Virtanen. Som jag har nämnt tidigare kunde jag inte ta in det ens efter att ha jämfört vad som står i FUP med vad hon själv har sagt om händelsen, det är helt enkelt för svårt att (som frisk) greppa att någon kan vara så kall och beräknande som CW nu visat sig vara. Även om man rent rationellt vet att finns kvinnor som ljuger om våldtäkter, vill man gärna hålla det abstrakt när man själv har varit utsatt. För att det vänder sig i magen av att tänka på att det.

Men släpp Virtanen för en sekund och försök att känna med och tala för alla andra människor Cissi har drevat mot och krossat istället? Om du nu är en sån vis och god ängel av objektivitet, fylld till bredden av förståelse för människor. Inte ett ord om dem från din sida, förutom lite skuldbeläggande och förklaringar på varför de ändå får skylla sig lite själva att de blir utsatta av Cissi....Det enda du gör är att kriga för en förövare, det är inte smickrande även om du tror det.

Det är sant att relativt få kommentarer rör Fredrik nu och att fokuset ligger på Cissi . Lite omvända världar mot hur det såg ut för två år sedan

Vilket också är min poäng. Folk ändrar åsikter och ställningstagande i parti och minut grundat på sådant de snappat upp på sociala medier. Men utan att känna till något om personerna IRL.

Jag känner dom båda utan att vara en nära vän. De är båda kreativa, driftiga och drivna av patos. Tyvärr har de också en förmåga att trampa i klaveret och göra sina tangenttryckningar innan de riktigt tänkt till.

Är uppriktigt förvånad över hur lätt många har att ta ställning och inte ens reflektera över möjligheten att "sanningen " oftast är mångfacetterad eller att de flesta av oss mänskliga varelser har både goda och dåliga egenskaper.
Citera
2019-11-11, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Jag tror det största problemet med Virtanen är att hans första reaktion på anklagelserna var att neka att de över huvud taget haft sex vilket han inte kan backa från i efterhand. Därav att det ser ut som han ljuger (för det gör han!), men samtidigt så betyder det inte att han våldtog henne. Jag tror de hade taskigt fyllesex helt enkelt och när Cissi inte fick det hon ville ut ur det (speciellt kompisen som tyckte det mest var äckligt att hon legat med alkis-Virtanen) så utvecklades historien till en våldtäkt som blev grövre och värre med tiden. Virtanen är också i sig ett tacksamt offer då han är otroligt dryg och allmänt lätt att ogilla, oavsett vart i det politiska spektrumet man står.

Oavsett så kan man konstatera att det inte finns en chans i helvetet att det skulle gått till rättegång och även om det skulle blivit någon sådan så skulle Cissi blivit totalt slaktad.

Tror du har helt rätt i detta. Tror den första storyn jag hörde om CW+FVs natt tillsammans: att de båda var packade out of their minds och att hon däckade mitt i samlaget och han fortsatte hålla på (illa nog av honom imo), är sanningen. Sedan har hon fortsatt och fortsatt att överdriva vad som hände till den punkt att HON framstår som boven och inte han.
Citera
2019-11-11, 22:04
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Det har talats en del om huruvida FV ljuger

När det kommer till lögnforskning finns det en del data som pekar på att människor generellt sett gravt överskattar förmågan att genomskåda lögnaren - den stereotypa lögnaren är någon som uppträder nervöst, kliar sig i hårbottnen, undviker att möta blickar, rör fingrar över munnen osv.* (ungefär som FV beter sig i TV, det har verkligen inte spelat honom i händerna). Det finns dock, som jag förstår, inget stöd i forskningen för detta.

Jag sällar mig till dem som tror att CW ljuger, eller gravt överdriver vad som inträffat. Dels lutar jag mig tillbaka mot FUP 1, och dels mot det faktum att narrativet utbroderats med tiden - camcams bikt stärker mig i min övertygelse.

Men som påtalats i tråden - människor ljuger inte generellt sett om sådana saker som våldtäkter, men det händer ibland.

* läs ex. Pär Anders Granhag
Citera
2019-11-11, 22:06
Medlem
Brottinators avatar
Citat:
Jag känner dom båda utan att vara en nära vän. De är båda kreativa, driftiga och drivna av patos.

Vet du hur det gick till när CW snärjde sin snubbe?
Citera
2019-11-11, 22:23
Medlem
Glitterfeminists avatar
Tråden heter Skvaller om Metrokolumnisten Cissi Wallin, ffs

Citat:
Det är sant att relativt få kommentarer rör Fredrik nu och att fokuset ligger på Cissi . Lite omvända världar mot hur det såg ut för två år sedan

Vilket också är min poäng. Folk ändrar åsikter och ställningstagande i parti och minut grundat på sådant de snappat upp på sociala medier. Men utan att känna till något om personerna IRL.

Jag känner dom båda utan att vara en nära vän. De är båda kreativa, driftiga och drivna av patos. Tyvärr har de också en förmåga att trampa i klaveret och göra sina tangenttryckningar innan de riktigt tänkt till.

Är uppriktigt förvånad över hur lätt många har att ta ställning och inte ens reflektera över möjligheten att "sanningen " oftast är mångfacetterad eller att de flesta av oss mänskliga varelser har både goda och dåliga egenskaper.

Men du pratar ju om Cissi och Virtanen som om allt handlar om nån sorts battle of the moral mellan dessa två? Vad har Virtanen att göra med att Cissi anklagat kvinnor för grov stöld och hotat med att orosanmäla sin svägerska? Ett otroligt simpelt och oärligt resonemang är vad det är, även om jag är övertygad om att du själv tycker att det du skriver låter skitbra.

Varför envisas du med att dra in Virtanen i ekvationen när Cissis person och handlingar diskuteras, som om kritik av Cissi inte fanns innan #metoo? Hon har alltid varit en mytoman, det har ingenting med Virtanen att göra.

Outningen av honom under #metoo gav Cissi större räckvidd och en känsla av att vara okrossbar, vilket gjorde att hennes vidriga beteende blev tydligare och tydligare. Kritiken har blivit grövre i takt med att handlingarna har blivit grövre.

Det enda sättet han är relevant på är att hon genom att outa honom under #metoo skaffade sig ett kanoners alibi för att svina, eftersom hon drog offerkortet vid minsta lilla ifrågasättande och alla var livrädda för att uppfattas som någon som misstror ett VÅLDTÄKTSOFFER. Men beteendet och handlingarna är hennes och har alltid varit. Hon är ett svin, helt oavsett Virtanen och vad som hänt mellan dem.

Edit: Du känner Cissi, Virtanen OCH Henrik? Det är märkligt, men väldigt lägligt nu när Henrik blev hotad. Synd att du inte kan påstå att du känner alla som utsätts av Cissi utan att tappa trovärdighet, dom avslöjas ju i en rasande fart och ökar i antal sas. Och vad säger det egentligen om du skulle känna dem? Inte ett skit. Även om de är ytligt bekanta till dig trumfar det -och din åsikt- inte de mängder med vittnesmål och obestridliga bevis som pekar på att Cissi är en gris. Betänk att mycket av det som svärtat ner hennes rykte dessutom kommit direkt ur hennes käft.
Senast redigerad av Glitterfeminist 2019-11-11 kl. 22:48. Anledning: Rubrik, edit
Citera
2019-11-11, 22:36
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:

Håller med. I det här fallet finns det ju dessutom samstämmiga vittnesuppgifter om att både CW och FV är kapabla att bete sig riktigt grisigt åt, så varför är det så viktigt att välja sida?

För två år sedan var ju allt strålkastarljus på FVs skitbeteenden (tex att han betedde sig som ett sexistiskt as) medan folk bortsåg från CWs redan då kända idiotgrejer (men som vi nu sett mer av). Nu är det tvärtom, trots att de här två nog i grunden är samma personer som de var 2017.
Citera
2019-11-11, 22:47
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glitterfeminist
Ja dels det, dels att hot mot självbilden (som aldrig stämmer överens med verkligheten) är fruktansvärda för en narcissist. Inlevelseförmågan är i det närmaste obefintlig, och i den lilla omfattning den finns körs den över av special pleading. Samma sak med moralen. Alltså; i de fall där en narcissist faktiskt förstår hur illa hon kan göra en människa och att något är bortom all anständighet; skiter hon i det bl.a eftersom hon ser hotet mot den fragila självbilden och att behöva konfronteras med detta som ett grövre övertramp i 100% av fallen.

Det intressanta är att den "slutgiltiga" attacken mot självbilden (och därmed hela den egna personen) utförs av narcissisten själv. Tänk att leva i sitt eget huvud när man är medveten om att man är den enda som kan sänka en själv, och att pistolen inte är säkrad utan kan gå av närsomhelst. Det är som att gå runt och känna sig okrossbar pga att man vet att man tar till exakt alla medel som behövs, och pga det kan eliminera i princip vilken motståndare som helst, men också att man lever under konstant hot från sig själv.

Därför rage'ar narcissister, därför uppfattar vi friska personer deras attacker som extremt oproportionerliga.

När man har påfallande drag av t.ex borderline samtidigt, ökar hotet mot den egna personen markant, av förklarliga skäl.

(Relaterat till detta är det intressant att se Mensflytningar stolt rapa upp "Cecilia väcker känslor minsann", som om det vore ett mått på hur lyckad hon är. .. Det kan te sig absurt,
eftersom reaktionerna och känslorna är fullt rimliga i förhållande till Cissis handlingar. Men för människor som dessa är a l l a känslor livsfarliga och ett svaghetstecken, av förklarliga skäl)

Edit: Jag är ledsen om det jag skrev inte är begripligt. Dela är jag för trött för det här idag, dels hade jag behövt skriva en bra mycket längre text för att få fram min poäng.

Det är högst begripligt vad du skriver. Jag vet att psykologiska analyser inte tas emot väl på flashback (för vi är ju inga psykologer och kan därav inte uttala oss). Jag har själv ägnat mycket tid åt att förkovra mig inom profilering, har studerat främst seriemördare som oftast kallas psykopater, som i sig är en slaskdiagnos för diverse psykologiska defekter -däribland just narcissism.

Med det sagt, ser jag inga större hål i din analys av CW. Bristen självinsikt går hand i hand med bristen på empati. Saknar man empati förlorar man ju den känslomässiga aspekten som ju är en stor del av det mellanmänskliga samspelet. Det är ju lite som att vara blind - man upplever bara orsak/verkan samband. Ungefär som ett barn runt 3 år upplever världen (finns säkert 3 åringar med väl utvecklad empati) men jag tror du förstår poängen.

Sedan används nog neutraliseringstekniker rätt väl, för att ta trolla bort ev. skuldkänslor.

Speciellt; åberopande av en högre lojalitet: En brottslig gärning neutraliseras genom att se på sig själv som någon vars brottsliga gärning var en uppoffring för en högre lojalitet (Feminism/Systerskap)

En bok jag verkligen vill rekommendera dig att läsa är "The Mask of Sanity:An Attempt to Clarify Some Issues About the So-Called Psychopathic Personality " av Harvey M. Cleckley. Jag tror du skulle uppskatta detta verk. Det finns en hel del slående iakttagelser - däribland att "psykopaten" sällan begår brott som renderar i längre fängelsestraff, men ofta är förekommande i diverse tvister med rättsväsendet. Ett annat problem är att dessa sällan eller aldrig söker vård för sitt beteende, eftersom de helt enkelt inte är medvetna om att de har problem, vilket gör fenomenet väldigt svårt att studera.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2019-11-11 kl. 23:44.
Citera
2019-11-12, 00:03
Citat:
Ursprungligen postat av farling
Rättegången mot Cissi kommer väl äga rum nu i november, kan man räkna med att det är klppat och klart med dom innan jul tror ni?
Hade varit en underbar julklapp om hon fick lite fängelse och inte bara böter som hennes numera rika man kan betala åt henne.
Förövrigt hoppas jag verkligen att han var såpass smart när han gifte sig med henne att han skrev äktenskapsförord.

Sista rättegångsdagen är 25/11, och det är vanligt att dom kommer 14 dagar senare.

Minns lite diffust, men jag har flera gånger läst att folk (inkl FV?) tror att det blir villkorligt.
Det kan vara ett bra straff tycker jag, om Wallin görs införstådd med att om hon forsätter göra sig skyldig till förtal så kan hon faktiskt få sitta i finkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in