Citat:
Ursprungligen postat av
Glitterfeminist
Väl sammanfattat! Jag skulle vilja lägga till lite saker:
Cissi påstår att hon altid har upplevt feminismen som inkluderande, vilket står i direkt motsats till vad hon brukar påstå. (Efter som hon är en idiot har hon med rätta fått höra en hel del om vilken idiot hon är i feministiska rum)
Cissis feminism är knappast inkluderande heller, och vad är det hon menar egentligen?
Jag skulle vilja se Cissi vara inkluderande mot någon som "försöker ", för att sedan lägga upp ett citat om hur vissa kvinnor skrämmer bort folk från den feministiska rörelsen genom att vara kompromisslösa. Någon tog upp att Sigge Eklund sagt ungefär detta om Cissi och feminism . Men det är naturligtvis inte samma sak. Cissi verkar inte alls greppa att det är exakt den här retoriken som används för att polisa, förminska och invaliderar hela den feministiska rörelsen.
Cissi medger att inga veganer går in och polisar henne när hon ibland lägger upp bilder på kött, det är tydligen bara när hon eller hennes vänner låtsas vara veganer som människor blir irriterade. Hon "får inga applåder".
Om man "skräms bort" av principfasthet och utbildning i vad veganism är; tror jag knappast att man var en potentiell vegan från början. Veganism är en hedervärd sak, resonemangen är kloka och genomtänkta och har definitivt flera poänger. Jag har noll problem med att förstå vad de säger, speciellt när det kommer till djurrätt. För mig faller det inte på att veganer är ologiska, arga eller kompromisslösa: det faller på att jag personligen inte likställer djur med människor, jag kan alltså inte se förtrycket. Och jag vill inte sluta äta kött. All respekt för kompromisslöshet, man kommer ingenstans utan den. Att "inkludera" någon med min syn om jag t.ex skulle lägga upp en bild från en vegansk restaurang skulle göra noll och nada för deras kamp. Jag skiter fullständigt i personer jag måste dalta med för att få med i min kamp, vad ska jag med dom till?
Extra roligt att hon säger att hon förstår att människor blir upprörda om någon går in och polisar, utan att förstå att det var exakt det hon gjorde.
Hon la upp den där bilden i tron om att hon skulle få medhåll, höhöhö's och ryggdunkar. När hon inte fick det hittade hon på att det var för mycket personangrepp från dem som inte höll med, vilket inte stämmer. Hon tog ner den pga att kommentarerna krossade hennes argumentation helt utan personangrepp.
Tack, trodde inte jag skulle få fram poängen alls.
Man behöver absolut inte likställa djur med människor för att förstå förtrycket. Det räcker med att förstå det vi vet om dem, att de kan känna smärta, att de kan bli rädda, att de vill ta hand om sin avkomma, bo i lagom stora flockar (om de är flockdjur) etc. Är inte själv vegan men äter vegetariskt och utesluter mjölkprodukter pga etiska skäl. Vi skulle kunna leva i symbios med djuren och se till att de hade riktigt bra liv utifrån sina förutsättningar och behov i livet men vi vill känna pengar på dem, så mycket som möjligt. Då får djurens behov totalt stå tillbaka. Många vuxna vet inte ens att kon tas ifrån sin kalv direkt efter födseln för att vi ska ta all mjölk, de tror att kor bara producerar mjölk och att vi måste mjölka dem... Arla har jobbat på bra med sin reklam.
Nu är jag ingen feminist heller utifrån CW:s krirerier då jag gör botox, tränar, håller koll på min vikt och tycker om att sminka mig.
Litet sidospår, denna tråden ska inte handla om djurrätt utan Cissi Wallin, allt ska handla om Cissi Wallin.