2019-09-18, 10:03
Medlem
Ganska ofarlig? Det hade du inte sagt om det var du som blivit av med jobbet och att mängder av människor hotade dig, att servitriser hällde hett kaffe i knät på dig och väste ”svin”, att tjejer kom fram och spottade på dig på gatan, att högerextrema fått en ursäkt att dödshota dig för etc.
Om det var dig hon hängt ut som våldtäktsman alltså.
Borderline är en diagnos som fått mycket kritik eftersom den säger så mycket om könsroller och attityder i samhället. Många kvinnor som får den diagnosen hade fått diagnosen narcissistisk personlighetsstörning eller antisocial personlighetsstörning om dom var män.
Vissa har egentligen posttraumatisk stresssyndrom. Det finns livsfarliga kvinnor med den diagnosen, kvinnor som varit utsatta för trauman och bara är självdestruktiva, kvinnor som är ”helt galna” och dom som tvärtom har självinsikt och är väldigt sansade och alla kan ha exakt samma diagnos.
Dessutom ska dom drivas av stark rädsla för separationer. Cissi drivs av något slags Messiaskomplex.

Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Hon är en borderline-tjej. Det som känns rätt just nu är sanningen. Det svänger snabbt.

Om hon känner nu att hon inte är alkoholist så är det så. Kritiserar du det är du emot henne, inte det hon har sagt!

Hon är ganska klassiskt borderline/adhd människa. Sjukt mycket energi för att tjafsa med folk överallt. Det finns inget stopp.

Hon är egentligen ganska ofarlig. Lätt att skjuta ner i diskussion när du nystar upp själva logiken runt saker.
Citera
2019-09-18, 10:12
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esse.v.e
Ganska ofarlig? Det hade du inte sagt om det var du som blivit av med jobbet och att mängder av människor hotade dig, att servitriser hällde hett kaffe i knät på dig och väste ”svin”, att tjejer kom fram och spottade på dig på gatan, att högerextrema fått en ursäkt att dödshota dig för etc.
Om det var dig hon hängt ut som våldtäktsman alltså.
Borderline är en diagnos som fått mycket kritik eftersom den säger så mycket om könsroller och attityder i samhället. Många kvinnor som får den diagnosen hade fått diagnosen narcissistisk personlighetsstörning eller antisocial personlighetsstörning om dom var män.
Vissa har egentligen posttraumatisk stresssyndrom. Det finns livsfarliga kvinnor med den diagnosen, kvinnor som varit utsatta för trauman och bara är självdestruktiva, kvinnor som är ”helt galna” och dom som tvärtom har självinsikt och är väldigt sansade och alla kan ha exakt samma diagnos.
Dessutom ska dom drivas av stark rädsla för separationer. Cissi drivs av något slags Messiaskomplex.

Har min beskärda erfarenhet av såna kvinnor, tack!

Skillnaden tror jag ligger i att Cissi inte hänger ut Fredrik som våldtäktsman för att roa sig. Att söka en kick genom att leka med elden (hade varit mer psykopatvarning då). Jag tror att hon helt enkelt agerar känslostyrt och tycker att hon är utsatt. Sen i hennes självbild gör hon något bra för hon tar debatten. Hon kan använda all ADHD-energi till något som folk applåderar.

Svart/vitt seende. Med eller mot. Ja eller nej.

Men visst, ofarlig är väl att ta i. Så skicka inga hot eller könsord till henne för hon skickar det till din arbetsgivare. Gör du inget dumt och som du inte kan stå för är det ofarligt. Försök att inte hänga med henne på efterfest.
Citera
2019-09-18, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajara
Något som intresserar mig med Wallin är hennes ständiga behov av att ljuga, och det kan ju verka slugt men kan också handla om en inre kamp och förnekelse. Till exempel i den Söndagsintervjun i P1 får hon fråga om hennes förhållande till alkohol och då gör hon ett långt utlägg om att hon nu gått hos en terapeut som sagt att nej hon är inte alkoholist utan detta har med hennes ADHD att göra, att det är som hennes förhållande til socker, att det bara blir för mycket ibland. Och med en enkel googling går det att hitta äldre intervju med henne från Aftonbladet där hon talar om att hon är nykter alkoholist, att det blev för mycket för henne av sånt en gång.

I den intervjun talar hon en del om det där att hon inte kan kontrollera sig ibland, att hon torskar på att shoppa och så vidare. To much alltså. För att ibland bara vilja gömma sig och gå i myskläder hemma, så allt eller inget kan man säga. Det talar för att hon kan vara bipolär.

Psykopater beter sig inte sådär. De är jämna i humöret, inte upp och ner alltså. Men å andra sidan kan de torska på beroende. Hon är svårbedömd som sagt.

Ja hon är verkligen en svårdefinierad person på många sätt men det som står ut mest tycker jag är hennes gränslösa behov av uppmärksamhet, hennes problematiska förhållningssätt till sanningen och sättet hon (medvetet eller omedvetet) projicerar sina egna etiska överskridanden och tillkortakommanden på andra, ofta precis under pågående bråk, strategiskt nog.

Det är helt förbluffande ibland att lyssna på henne stå framför kameran med sin framslipade och lite fittiga stockholmska och göra svepande kritiska uttalanden eller anklaga andra för exakt de saker som hon gör sig skyldig till. Jag vet inte om det är smart eller otroligt insiktslöst, men jag får en stark känsla av att hon har någon sorts känsla för vad hennes svagheter är och att det tar sig omedvetna uttryck i sättet hon projicerar det på andra. Hon säger ofta saker i stil med: "Instagramfeminismen är yada yada" när hon själv är dess främsta förespråkare och antagligen inte är speciellt välkommen någonstans i stockholms vänsteraktivistcirklar för att hon är en grund och extremt jobbig miljonärsfru. Ergo, hon blir vid sin instagramläst till sitt eget förtret. Tänk på det nästa gång hon pratar om någonting på sina stories. Det är nästan alltid ett indirekt försvarstal där hon som någon sorts trumpkaraktär projicerar sina tillkortakommanden på andra och på ett bisarrt sätt säger sig absolut inte göra de saker som alla vet att hon gör.

Jag känner igen beteendet men jag är ingen psykolog och kan/vill inte sätta en diagnos, men jag är övertygad om att det mesta i hennes beteende och saker hon säger kommer från en djup källa av osäkerhet. Hon vet innerst inne att hon är väldigt medioker och ganska okunnig om det mesta, men att hon har tur nog att leva i ett tidevarv där sånt är avskaffat i och med sociala medier. Det är nog en väldigt skrämmande tanke att man bara har lyckats göra sig ett namn på att vara en ganska hispig typ utan utbildning som säger lite skabrösa saker titt som tätt och inte har någon riktig kunskap eller substans. Jag kan förstå desperationen att hålla den tanken och insikten borta genom att gräva sig ännu djupare i ett försvar och en persona som kämpar med näbbar och klor för att försvara sig.

Hon har bara blivit expert på att skapa narrativ som hon antagligen själv tror på under tiden hon framför dem där alla dessa svagheter och tillkortakommanden inte får någon plats. Jag tror ärligt att om CW skulle ta exempelvis en stor dos LSD eller släppa garden under terapi så skulle insikten om sitt skyddande poserande och insikterna i sin egen mediokritet leda till en total psykisk kollaps. Det skulle vara förödande om verkligheten släpptes in och krockade med hennes självbild som en ikon. Istället blir hon någon som skyddar denna svaghet genom att bli ännu mer rabiat och som attackerar som bästa försvar. I hennes egen värld kan hon inte förstå hur och varför hon blir kritiserad av andra, hon som har gjort allt rätt och är en cool sassy brud? Hur kan det vara så här? Och ni ser ju hur otroligt känslig hon är när andra, kändare, feminister har mage att kritisera henne eller inte ansluta sig till hennes som ledare. Det leder till stor frustration och besvikelse för det krockar med hennes självbild som sveriges främsta offentliga feminist och feminismens rockstjärna nummer ett. Svaret måste vara defekter i andras personlighet och den inneboende giftigheten i patriarkatet.

CW har själv flera gånger sagt att hon satt vid en pool utomlands och inspirerades av hur modiga internetkvinnor anklagade Weinstein och startade en internetrevolution i och med #metoo i USA. Jag är övertygad om att CW där såg sin chans att få bli cancelkulturfeminismens ansikte utåt i Sverige och låta sin ganska obetydliga karriär explodera. Visst, hon kunde säkert rent psykologiskt och rationaliserande hänga upp det för sig själv på att hon gjorde något gott och att hon ändå var rätt säker på att hon blivit utsatt för något svineri, och andra tjejer hade ju ändå sagt att han varit svinig, så det fanns väl ändå inget att förlora. Ingen kan komma och säga att hennes förtalskampanj inte har varit det bästa som har hänt hennes mediokra karriär. Hon skrev själv att hon gick från 20k anhängare till nu nästan 100k. Snack om att hon har förlorat på att göra det är bara bullshit. Kan ni nämna en kvinna, förutom kanske Anna Book - som är så medioker och rent underkvalificerad på allt hon gör men ändå syns överallt hela tiden. Allting handlar om Cissi Wallin.
Senast redigerad av DenMagiskaTaurtan 2019-09-18 kl. 11:04.
Citera
2019-09-18, 10:57
Medlem
Sådana kvinnor? Vilka av dom? Jag räknade upp olika slags vitt skilda kvinnor med samma diagnos. Ingen jag har träffat med den diagnosen påminner dock om Cissi och det hon sysslar med.

Jag tror att tv-serier och filmer med sina psykopatporträtt har gett folk en något sned bild av hur störningen kan yttra sig. Någon slags supercool mastermind med 168 i IQ som lyssnar på klassisk musik, alltid levererar en jäääättecool punchline och tar beslut som aldrig slår fel för personen. I själva verket är dom impulsiva, saknar konsekvenstänk och behöver inte ens vara normalbegåvade.

Ingen aning om vilken diagnos Cissi har eller borde ha, tycker bara att det är en typisk kvinnofälla att se henne som svag, skör och harmlös.

Citat:
Har min beskärda erfarenhet av såna kvinnor, tack!

Skillnaden tror jag ligger i att Cissi inte hänger ut Fredrik som våldtäktsman för att roa sig. Att söka en kick genom att leka med elden (hade varit mer psykopatvarning då). Jag tror att hon helt enkelt agerar känslostyrt och tycker att hon är utsatt. Sen i hennes självbild gör hon något bra för hon tar debatten. Hon kan använda all ADHD-energi till något som folk applåderar.

Svart/vitt seende. Med eller mot. Ja eller nej.

Men visst, ofarlig är väl att ta i. Så skicka inga hot eller könsord till henne för hon skickar det till din arbetsgivare. Gör du inget dumt och som du inte kan stå för är det ofarligt. Försök att inte hänga med henne på efterfest.
Citera
2019-09-18, 11:16
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Sådana kvinnor? Vilka av dom? Jag räknade upp olika slags vitt skilda kvinnor med samma diagnos. Ingen jag har träffat med den diagnosen påminner dock om Cissi och det hon sysslar med.

Jag tror att tv-serier och filmer med sina psykopatporträtt har gett folk en något sned bild av hur störningen kan yttra sig. Någon slags supercool mastermind med 168 i IQ som lyssnar på klassisk musik, alltid levererar en jäääättecool punchline och tar beslut som aldrig slår fel för personen. I själva verket är dom impulsiva, saknar konsekvenstänk och behöver inte ens vara normalbegåvade.

Ingen aning om vilken diagnos Cissi har eller borde ha, tycker bara att det är en typisk kvinnofälla att se henne som svag, skör och harmlös.

Sådana kvinnor = borderline i mitt fall.

När jag bedömer psykopat tänker jag ifrån de psykologi-litteratur jag läst. Det är också ganska vanligt att utmåla allt och alla som psykopater.

Psykopaten har ofta begär för stimulans och manipulerar/ljuger för att få det han/hon vill ha. Ofta är psykopaten helt inkompetent. Eller har inte ork att sätta sig in i ett jobb, utan manipulerar alla runt sig ist.

Lyssna på podcasten "omgiven av psykopater" eller köp boken så har du ganska vetenskapliga inputs.

Anledningen till att jag mer lutar att känslomässig störning än psykopat på Cissi är hennes känsloresonemang kring alla fakta, hur hon ser på verkligheten. Hon påminner mer om den där trasiga tjejen som går mellan olika män i förhållanden som slår henne än den där tjejen som tömde killens bankkonto och drog utomlands.

Men givetvis vet jag inte sanningen, jag spekulerar bara.
Citera
2019-09-18, 12:00
Medlem
Ok, var dessa kvinnor lika varandra och lika CW alltså?
Hon påminner inte mig om någon jag träffat privat, däremot om en sektledare jag såg i den här dokumentären;
https://www.svtplay.se/jonestown-sjalvmordssekten
Det är ju ganska smart av grandiosa människor som vill ha en beundrande, lydig armé att vända sig till marginaliserade människor som med rätta är arga och rädda och erbjuda dom en megafon, en gemenskap, förståelse och kärlek...

Jag har läst flera böcker om psykopati och sett dokumentärer, har anhöriga som är psykologer. Jag var rätt insnöad på det ämnet för 10 år sen... Håller med om att det kastas omkring, speciellt att kvinnor kallar sina ex för psykopater. Ibland tror jag det stämmer såklart men det kan ju också bero på bristande självinsikt hos den anklagande kvinnan eller att hon utnyttjar att det finns andra kvinnor som har haft relationer med rena monster och därför kommer tro på och stötta henne.
På samma sätt finns det killar och män som kallar sina ex-fruar för galna och ”borderline” när det kan handla om bristande självinsikt hos dom själva eller att dom inte accepterar känsloyttringar eller gränsdragningar utan kallar allt för ”galenskaper”.
Vi ser män som psykopater och kvinnor som ”hysterikor”.

Men det sista du säger, där håller jag inte alls med. Där handlar det mer om din kvinnosyn och egna erfarenheter du ser henne igenom.
Det är Cissi själv som är den misshandlande mannen. Det är HON som misshandlat och varit otrogen mot sitt ex. Det är HON som bara är tillsammans med rika män och ”tar deras pengar”.

https://www.metro.se/asikt/cissi-wal...ta-Dff0SON6uIO

https://stoppapressarna.se/svenskt/c...iljonarshustru

https://www.expressen.se/gt/cissi-wa...otrohetsaffar/

”...De blev kaos. Fylla, total bekräftesleöverdos, sånt man ser på film, som man i alla fall tänker att man ser på film. Jag var inget litet ”emovåp” som satt hemma och ömkade att ingen ville ha mig eller liknande, med en BiB, som man så ofta kan tro när det handlar om kvinnlig alkoholism. Jag var den sviniga, den uträknade, den totalt manipulativa som krossade människor och hjärtan. Som rotlöst gled runt i ett farligt Stockholm med en ständig fylla i blodet. Som kallades ”klubbkid” och drog med folk in på toaletter bara för att de skulle tycka att jag var sådär gränslöst härlig. Som fick VIP-kort och hamnade i en alltmer snurrande karusell av tappad självrespekt och impulskontroll.
Alla unga alkisar jag mött är/var precis som jag. Vi var inga offer, vi var bulldozers som behövde stoppas innan precis allt gick åt helvete...”
https://cissiwallinlooks.wordpress.c.../12/alkoholen/

Om en man skrivit ovanstående text, hade du inte tänkt mer på Virtanen, Persbrandt eller Flink då istället för ”skör, stackars liten flicka som är ett offer om och om igen”?

Förresten, varför ser du inte männen du menar är svin som små stackars trasiga pojkar isåfall? Då är väl män som manipulerar och beter sig också ”trasiga”?

Citat:
Sådana kvinnor = borderline i mitt fall.

När jag bedömer psykopat tänker jag ifrån de psykologi-litteratur jag läst. Det är också ganska vanligt att utmåla allt och alla som psykopater.

Psykopaten har ofta begär för stimulans och manipulerar/ljuger för att få det han/hon vill ha. Ofta är psykopaten helt inkompetent. Eller har inte ork att sätta sig in i ett jobb, utan manipulerar alla runt sig ist.

Lyssna på podcasten "omgiven av psykopater" eller köp boken så har du ganska vetenskapliga inputs.

Anledningen till att jag mer lutar att känslomässig störning än psykopat på Cissi är hennes känsloresonemang kring alla fakta, hur hon ser på verkligheten. Hon påminner mer om den där trasiga tjejen som går mellan olika män i förhållanden som slår henne än den där tjejen som tömde killens bankkonto och drog utomlands.

Men givetvis vet jag inte sanningen, jag spekulerar bara.
Citera
2019-09-18, 13:53
Medlem
tuggishs avatar
Citat:

Men det sista du säger, där håller jag inte alls med. Där handlar det mer om din kvinnosyn och egna erfarenheter du ser henne igenom.
Det är Cissi själv som är den misshandlande mannen. Det är HON som misshandlat och varit otrogen mot sitt ex. Det är HON som bara är tillsammans med rika män och ”tar deras pengar”.

”...De blev kaos. Fylla, total bekräftesleöverdos, sånt man ser på film, som man i alla fall tänker att man ser på film. Jag var inget litet ”emovåp” som satt hemma och ömkade att ingen ville ha mig eller liknande, med en BiB, som man så ofta kan tro när det handlar om kvinnlig alkoholism. Jag var den sviniga, den uträknade, den totalt manipulativa som krossade människor och hjärtan. Som rotlöst gled runt i ett farligt Stockholm med en ständig fylla i blodet. Som kallades ”klubbkid” och drog med folk in på toaletter bara för att de skulle tycka att jag var sådär gränslöst härlig. Som fick VIP-kort och hamnade i en alltmer snurrande karusell av tappad självrespekt och impulskontroll.
Alla unga alkisar jag mött är/var precis som jag. Vi var inga offer, vi var bulldozers som behövde stoppas innan precis allt gick åt helvete...”

Om en man skrivit ovanstående text, hade du inte tänkt mer på Virtanen, Persbrandt eller Flink då istället för ”skör, stackars liten flicka som är ett offer om och om igen”?

Förresten, varför ser du inte männen du menar är svin som små stackars trasiga pojkar isåfall? Då är väl män som manipulerar och beter sig också ”trasiga”?

Nu gör du ett antagande om att jag ser männen som svin, vilket jag inte gör. Alla de tre männen du radar upp är tre separata fall. Virtanen och Persbrandt t.ex. har haft en tendens att spåra ur vid massa kokain/alkohol i blodet. Sen utanför detta inte haft problem med att vara fungerande människor.

Sen är alla "ledare" för politiska rörelser automatiskt insatta för att hamna i centrum, få uppmärksamhet, driva sin linje osv. Misstolka inte det för psykopati. Det är att besitta hög intelligens för grupp-psykologi. Vilket du måste ha om du ska bli någonting inom politiken.

Utifrån det hon skriver så ser jag det absolut som ett borderline-fall. Kan även instämma på psykopatspåret givetvis. Dock ser jag ganska bristande kontroll och egen vinning i hennes agerande. Jag ser inte att hon narcissistiskt målar upp en perfekt bild för att få följare. Jag ser inte att hon trampar snett med lagen mer än förtalsrättegången. De flesta psykopater har en rad lagöverträdelser som börjar vid tidig ålder. Det verkar inte vara brott för egen stimuli. Utan mer brott för att få uppmärksamhet. Provokationer för att röra om och hamna i centrum. Problem med känsloreglage och ett destruktivt leverne som följdsjukdom.

Jag ser en person med bristande kontroll, självdestruktiv och borderline-förhållande till relationer. Hade hon varit mer vinningsberäknande i halvkriminella gärningar samt också lyckats uppehålla en fasad för att inte avslöjas hade jag varit mer inne på ditt spår. Jag saknar självkontrollen, manipulationen och beräknande handlingar för att gå på ditt spår.

Sen kan det absolut vara svårt att gränsdra mellan dessa två diagnoser även om de är fundamentalt olika "fel" på personen.
Citera
2019-09-18, 14:12
Medlem
BigFatCones avatar
Jag tror bara att hon har jättemycket ADHD. Impulsiv och nära till ilska. Påbörjar tusen saker men avslutar dom sällan. Verkar leva för situationer som får dopamin och adrenalin att flöda.
Citera
2019-09-18, 14:23
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ok, var dessa kvinnor lika varandra och lika CW alltså?
Hon påminner inte mig om någon jag träffat privat, däremot om en sektledare jag såg i den här dokumentären;
https://www.svtplay.se/jonestown-sjalvmordssekten
Det är ju ganska smart av grandiosa människor som vill ha en beundrande, lydig armé att vända sig till marginaliserade människor som med rätta är arga och rädda och erbjuda dom en megafon, en gemenskap, förståelse och kärlek...

Jag har läst flera böcker om psykopati och sett dokumentärer, har anhöriga som är psykologer. Jag var rätt insnöad på det ämnet för 10 år sen... Håller med om att det kastas omkring, speciellt att kvinnor kallar sina ex för psykopater. Ibland tror jag det stämmer såklart men det kan ju också bero på bristande självinsikt hos den anklagande kvinnan eller att hon utnyttjar att det finns andra kvinnor som har haft relationer med rena monster och därför kommer tro på och stötta henne.
På samma sätt finns det killar och män som kallar sina ex-fruar för galna och ”borderline” när det kan handla om bristande självinsikt hos dom själva eller att dom inte accepterar känsloyttringar eller gränsdragningar utan kallar allt för ”galenskaper”.
Vi ser män som psykopater och kvinnor som ”hysterikor”.

Väl skrivet , håller med om varenda ord.
CW är en jävligt hänsynslös , manipulerande och egoistisk person.
Att hon använder sig av känsloargument är för att det funkar på hennes publik.
Citera
2019-09-18, 14:24
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskalanaha
Hahaha precis som om Cissi betalat fattiga kvinnors räkningar. Vad pratar du om? Hon vill ju för fan fortfarande att hennes följare samlar ihop till hennes böter om hon får några efter rättegången.
Lite pest eller kolera. Antingen låter hon Gardet tigga ihop pengar till henne eller så säger hon i god feministisk anda "min man betalar skadeståndet och böterna"
Citera
2019-09-18, 14:29
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag tror bara att hon har jättemycket ADHD. Impulsiv och nära till ilska. Påbörjar tusen saker men avslutar dom sällan. Verkar leva för situationer som får dopamin och adrenalin att flöda.

Hon är diagnostiseras med ADHD och OCD. Så det vore inte otroligt.

Dock beskriver hon själv hur hon har svårt att skapa riktiga varaktiga relationer etc. Många andra symptom som pekar på värre grejer.

Min teori är att hon är en kombination av diagnoser som hittat en snäll datornörd som pallar med hennes känslomässiga kaos. Sen att hans firma skjuter i höjden visste hon inte när de träffades. Dock så är han sjukt lugn och stabil vilket en instabil kvinna behöver.

Vidare tror jag att CW själv tror att hon går en korståg av godhet för att hjälpa kvinnor. Hon gör det av egen inre övertygelse. Inte bara för att vara aktuell eller få följare.

Hon saknar helt kompetens för att särskilja sina egna känslomässiga upplevelser med neutral fakta. Därför är man antingen med eller mot henne.

Som Alexander Bard sa: ”den där borderline-häxan”
Citera
2019-09-18, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone

ADHD kommer inte alltid ensam. Glöm inte samsjukligheten. Ja ADHD är jobbigt men blir ännu jobbigare när det eldas på av andra saker, som några diagnoser till. Vad Cissi Wallin behöver är en grundlig utredning. Hemskt vore om hon fortsätter sitt liv i tron att hon bara är lite dampig och ska behöva självmedicinera med allt möjligt och vara en plåga för sig själv och andra.

Hon är ett tvättäkta psykfall. Hon är inte klok. Hon är locko locko. Det är helt ok jag säger inget om det. Men blir ännu charmigare om hon får hjälp för det. Och tänk så mycket tid hon kan få då, i alla tv soffor. Sitta där och gråta en skvätt och berätta hur jäkla bra det känns nu, när hennes liv inte är som en färd upp och ner i en brinnande hiss.

Hon har nu fått flippa ur med hela Svedala som publik. Och borde tycka det börjar räcka snart. I dagarna hotade hon med självmord när hon sett vad Stina Wolter tittat på för sida på fejjan. Det kan fan inte vara lätt.
Senast redigerad av Ajara 2019-09-18 kl. 14:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in