Citat:
Det pressetiska och tidningars publiceringsbeslut är starkt kopplat till försvarlighets- och skälig grundkriteriet i förtalslagstitningen. Det anses ofta försvarligt av tidningar att namnge personer som begått eller misstänks för oegentligheter.
Cissi Wallins misstag som jag diskuterar är inte att hon inte visste genomslaget eller hade ett syfte med namngivningen av Virtanen, utan att hon gjorde exakt samma misstag som tidningarna i bedömningen om de var försvarbart att gå ut med namnet, om det nu var en felbedömning vilket PON anser men inte tidningarna ifråga eller jag.
Därför borde hon frikännas då försvarlighet i förtalslagstitningen måste ge ett visst utrymme för felbeslut. Annars kan vi inte ha en fri press. Eller fria sociala medier.
Cissi Wallins misstag som jag diskuterar är inte att hon inte visste genomslaget eller hade ett syfte med namngivningen av Virtanen, utan att hon gjorde exakt samma misstag som tidningarna i bedömningen om de var försvarbart att gå ut med namnet, om det nu var en felbedömning vilket PON anser men inte tidningarna ifråga eller jag.
Därför borde hon frikännas då försvarlighet i förtalslagstitningen måste ge ett visst utrymme för felbeslut. Annars kan vi inte ha en fri press. Eller fria sociala medier.
Det är helt ok att du inte håller med mig. Men du behöver väl inte gräva fram argument som inte finns?
Gör du överhuvudtaget ingen skillnad på...
1. ..Att Cissi Wallin "satte första stenen" var personen som "satte bollen i rullning"? HON publicerade ju detta och offentliggjorde det hela och därefter hakade tidningarna på. Hade inte Cissi Wallin namngivit Fredrik Virtanen hade ju rimligen inte tidningarna vetat någonting.
2. ..Att tidningarna publicerade Fredrik Virtanens namn EFTER att Cissi Wallin (inkl. alla personer som hade "delat") hade avslöjat namnet och personen ifråga redan var outad.
....Cissi Wallin och tidningarna/media har absolut INTE stått inför samma dilemma!!