Citat:
Ursprungligen postat av
EsterAmin
Det bränns broar nu. Just nu gnisslar det mellan Cissi Wallin och hennes bundsförvant Nina Rung. Rung skrev ett
Instagraminlägg om att förtal måste fortsätta vara ett brott
Ett nyktert inlägg av Nina Rung men inte särskilt populärt i svansen runt Cissi Wallin. Jag tror att de allra flesta är överens om att lagstiftningen och rättssamhället inte fungerar fullständigt när det gäller brott som våldtäkt. Men lösningen kan inte vara att man hänger ut personer på nätet som någon slags skampåle. Nina Rung skriver
"jag gissar att få av oss vill ha ett samhälle där vem som helst kan skriva eller säga vad som helst om oss" vilket är rena självklarheter. Men det är också rätt självklart för alla som följt debatten att Cissi Wallin ser varje sådant resonemang som en dolkstöt i ryggen.
Det jag saknar från många i svansen runt Cissi Wallin är förslag på lösningar för att göra rättssamhället bättre. Antag att vem som helst får säga vad som helst om vem som helst på nätet. Har de ens funderat över konsekvenserna av detta? När vem som helst får förtala någon annan och peka ut den för vilka hemskheter som helst? "Jaja, men man ska få hänga ut någon om det är sant". Jaha, vem bestämmer vad som är sant då? Och om man inte är överens? "Kvinnor ljuger inte om våldtäkter". Jaha, men ska vi ha ett samhälle där vi gör undantag så att bara kvinnor som påstår sig blivit våldtagna ska få hänga ut "sina förövare"?
Lagstiftningen förändras hela tiden. Sedan ett år tillbaka gäller samtycke när man har sex med varandra. Fler män kommer att fällas. Men har extremfeminismen några svar på fler åtgärder man kan ta till för att förbättra uppklaringsprocenten? Att bara böla om att rättssamhället är "kvinnoförtryckande" och att kvinnor är "rättslösa" när det i själva verket förhåller sig som så att polisens brist på resurser drabbar alla i samhället som utsatts för brott, både män och kvinnor. Varför inte påverka våra politiker för att få fler poliser? Varför inte påverka kvinnor att de ska polisanmäla direkt så att bevisning kan säkras? Varför inte komma med konstruktiva förslag om hur lagstiftningen kring våldtäkter kan bli bättre?