2019-05-09, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, det är samma lagar om förtal, det är formen på rättsprocessen och vem som är ansvarig som skiljer sig åt. Poängen är att Expressen inte har större rätt att skriva om Virtanen med namn än Cissi Wallin.

Ny flyttar du målstolparna från "samma lagar" till "samma lagar samt några till så det är ganska lika".

Citat:
I praktiken kan de ändå få det då likhet inför lagen inte råder pga hur systemet ser ut, men så bör det förstås inte vara i princip. I så måtto har du rätt, men det är inte samma sak som att polisen har extra befogenheter som inte privatpersoner har.
Visst, men det är ganska rimligt att medier har större svängrum. Annars kan man få samma effekt som t ex UK, där tidningar i praktiken riskerar riktigt dyra stämningar. Se t ex fallet med Simon Singh som stämdes för att ha "förtalat" alternativmedicin. I vissa asiatiska länder är det ännu värre. Dessutom är det ena en fysisk person och det andra en juridisk person, det är standard att olika lagar gäller för detta. T ex kan företag inte dömas för mord. Att likställa juridiska personer och fysiska personer på det sättet du gör leder till rätt mycket absurditet och låter inte särskilt genomtänkt.

Men OK, jag kan tillstå att polisparallellen inte var superb, men den är adekvat på så vis att samma lagar de facto INTE gäller.

Citat:
Det är i själva verket extremt viktigt att sådana särrättigheter inför lagen för utvalda medier inte uppstår, och det finns starka varningssignaler i Sverige på att det håller på att utformas av politiker och medieägare i symbios.
Tvärtom - det är, som jag beskriver ovan, oerhört viktigt att journalistiska medier har en stor yttrandefrihet och rätten att granska olika företeelser i samhället utan att riskera rättegång. Hade CW velat lyda under samma lagar som Expressen hade hon ju kunnat skaffa ett medium som har en ansvarig utgivare, ansöka om utgivningsbevis, osv, och sen publicera sig där. Det finns inga som helst tekniska eller ekonomiska hinder för det, osv, och hon valde att inte göra det.

Citat:
Alltså är det viktigt att om Expressen kan namnge Virtanen utan att det anses som förtal bör Wallin också kunna göra det.
Nä.

Summa summarum - det finns två separata system där samma lagar inte gäller (vilket du felaktigt hävdat). Att slå ihop dessa till ett och samma där man t ex likställer juridiska och fysiska personer blir absurt, varför man nog måste leva med två system. Vill man placera sig i det ena eller andra systemet kan man göra det på förhand t ex genom att skaffa en ansvarig utgivare, vilket innebär att likhet inför lagen ändå i princip gäller. Du har fel igen.

Vi kan dra en annan parallell - du kan välja att besiktiga din bil, eller så kan du välja att inte göra det. Kör du sedan på allmän väg och framför en bil med körförbud får du nog skylla dig själv om polisen tar dig och inte yla om "likhet inför lagen". Du valde ju att INTE besiktiga bilen, eller hur?
Citera
2019-05-09, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Hon sysselsätter sig väl antagligen med sina barn och sin aktivism om dagarna? Sen snackar hon ju om lite olika projekt som hon har på G, men det verkar sällan bli nåt varaktigt av det. Hon har väl haft lite olika podcasts som runnit ut i sanden, osv.

Försörjning har hon väl från sin man, han jobbar väl kvar på sitt bolag som dessutom blev uppköpt för rätt mkt pengar.

Det är f ö väldigt festligt att hon profilerar sig som vänster när hon och hennes man blivit rika på det mest anti-vänster sätt man kan tänka sig, nämligen på "mervärdet av andras arbete" som en marxist skulle uttryckt det.
Jo men det måste ju bli rätt så drygt att varje dag skriva hatiska inlägg på instagram eller hänga ut någon. Dessutom att gå hemma om dagarna blir ju väldigt drygt, samt att hennes make blir väl inte alltför förtjust över att han måste försörja henne.
Citera
2019-05-09, 16:19
Medlem
SkogsKonungs avatar
Idag ville hon anlita en apputvecklare men män fick inte söka. Hon la upp på instastory.

Asså måste väl ändå räknas som diskriminering i juridisk bemärkelse...?!
Citera
2019-05-09, 19:32
Medlem
SvaMp_s avatar
Hur går processen med förtalsrättegången?

Man undrar lite varför det drar ut sålänge?
Citera
2019-05-09, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Idag ville hon anlita en apputvecklare men män fick inte söka. Hon la upp på instastory.

Ingen (varken kvinna eller man) som är vid sina sunda vätskor, vill samarbeta med henne.
Citera
2019-05-09, 20:19
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung

På sätt och vis är det grund för diskriminering. Samtidigt så vet ju alla att hon skriver bara det för att få uppmärksamhet. Gör som vanligt, bara strunta i henne och låt hennes följare bli till sig av deras stora ledare...

Hade hon verkligen velat ha fatt i en apputvecklare så lär ju hennes IT miljonär till man ha många kontakter i den branschen....

Citat:
Ursprungligen postat av DilsNacke
Ingen (varken kvinna eller man) som är vid sina sunda vätskor, vill samarbeta med henne.

Nä självklart är det så. Varför skulle man ta ett arbete som det finns en stor risk att man blir uthängd och hotad till livet av hennes hatsvans, för att överklasskärringen Wallin inte var nöjd med fakturan eller vädret på morgonen....
Citera
2019-05-09, 22:06
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Hon var 25 år och vuxen kvinna, tragisk person.

https://www.metro.se/artikel/cissi-w...täckningsmatta
Citera
2019-05-12, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Hur går processen med förtalsrättegången?

Man undrar lite varför det drar ut sålänge?

För att Cissi begärt att nya vittnen ska höras.
Citera
2019-05-13, 12:34
Medlem
quid-est-veritass avatar
Idag såg jag ett inlägg där hon beskrev att kvinnor ska lämna sina män om de någonsin hänvisar till dem som "sin kvinna".
Lite tidigare i samma inlägg skrev hon om, jag citerar: "Min man" och att han är så bra och duktig.
Antar att hon menar sin man såsom en man skulle säga "min hustru", men lite kul är det ändå.
Citera
2019-05-13, 17:11
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quid-est-veritas
Idag såg jag ett inlägg där hon beskrev att kvinnor ska lämna sina män om de någonsin hänvisar till dem som "sin kvinna".
Lite tidigare i samma inlägg skrev hon om, jag citerar: "Min man" och att han är så bra och duktig.
Antar att hon menar sin man såsom en man skulle säga "min hustru", men lite kul är det ändå.

Man kan inte begära att dessa kvinnor ska vara konsekventa.
Citera
2019-05-13, 17:50
Medlem
Glokulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quid-est-veritas

Då borde ju hon ha sagt istället "min make". Haha så de blir ju dubbelmoral isf
Citera
2019-05-13, 17:57
Medlem
Apexpredators avatar
Hon ska nu ikväll konfrontera FV på journalistklubben. Denna underhållning kommer att livesändas. Bör kunna bli underhållande när ”intelligentian” ska hålla ordning på detta.

Länk

https://m.youtube.com/watch?v=W2t824rVLrM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in