Flashback bygger pepparkakshus!
2019-05-07, 17:53
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Jag håller inte med dig om att det här är särskilt samhällsfarligt. Det kommer att brinna ut och försvinna. Wallin&co står ändå rätt långt från både de flesta politiker och "vanligt folk".

Se på FI, de har marginaliserats eftersom deras enda valda kandidat valde att tramsa och haverera och starta konflikter och kommer förmodligen att marginaliseras ännu mer framöver.

Wallin&co kommer att gå samma öde till mötes. De kan få örat hos en enskild kommunpolitiker eller journalist, men de kommer aldrig att få någon större påverkan på samhället.

Den godtyckliga relativismen genomsyrar även vår ”feministiska” regering - alltså S,V,C,L.

Sedan håller jag med dig om att Cw&Co är mest extrema , och jag hoppas attdu har rätt gällande vilket öde de kommer att gå tillmötes.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2019-05-07 kl. 18:17.
Citera
2019-05-07, 19:54
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Jag har umgåtts i kretsarna både runt Cissi och FV. Både är intelligenta och kreativa men också självdestruktiva personer .

Vad som hände 2006 kan man inte säkert veta. FV en i grunden blyg och osäker snubbe från Motala som drabbats av storhetsvansinne och då speciellt med kola och alkohol i kroppen. Cissi en ung men erfaren kvinna som ständigt hamnar snett i bardiskarna eftersom kombon alkohol och allehanda antidepp kraschar hennes hjärna.

Jag tyckte rätt bra om båda i nyktert tillstånd men när de tankat på droger var de båda rätt otrevliga och svåra att kommunicera med. Utan att veta säkert så är mitt intryck att taskiga och sjaskiga sexupplevelser var en del av deras vardag.

Så de lämnar tillsammans och gör sällskap hem. Cissi minns en våldtäkt, FV en kväll som slutade i att båda smällde av alltför trötta och utlevade för sex.

Tolv år senare och i ett helt annat liv blir den här historien till löpsedlar och en tvekamp på liv och död. Jättetragiskt för båda parter.

Jag har ingen som helst aning om vad som hände den där natten . Men att FV skulle ha drogat Cissi är nog helt säkert en lögn . Båda var redan i sitt uteliv junkies vilket gör den delen av anklagelsen smått löjlig. Alla som var med på tiden tycker också det.

Men, men, FV borde be Cissi om ursäkt ändå. Jag tror hon kände sig våldtagen och känner sig någon våldtagen har något gått väldigt snett.
Citera
2019-05-07, 20:34
Medlem
AliAchmeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Jag har umgåtts i kretsarna både runt Cissi och FV. Både är intelligenta och kreativa men också självdestruktiva personer .

Vad som hände 2006 kan man inte säkert veta. FV en i grunden blyg och osäker snubbe från Motala som drabbats av storhetsvansinne och då speciellt med kola och alkohol i kroppen. Cissi en ung men erfaren kvinna som ständigt hamnar snett i bardiskarna eftersom kombon alkohol och allehanda antidepp kraschar hennes hjärna.

Jag tyckte rätt bra om båda i nyktert tillstånd men när de tankat på droger var de båda rätt otrevliga och svåra att kommunicera med. Utan att veta säkert så är mitt intryck att taskiga och sjaskiga sexupplevelser var en del av deras vardag.

Så de lämnar tillsammans och gör sällskap hem. Cissi minns en våldtäkt, FV en kväll som slutade i att båda smällde av alltför trötta och utlevade för sex.

Tolv år senare och i ett helt annat liv blir den här historien till löpsedlar och en tvekamp på liv och död. Jättetragiskt för båda parter.

Jag har ingen som helst aning om vad som hände den där natten . Men att FV skulle ha drogat Cissi är nog helt säkert en lögn . Båda var redan i sitt uteliv junkies vilket gör den delen av anklagelsen smått löjlig. Alla som var med på tiden tycker också det.

Men, men, FV borde be Cissi om ursäkt ändå. Jag tror hon kände sig våldtagen och känner sig någon våldtagen har något gått väldigt snett.

Så du tycker att Virtanen ska be om ursäkt för något som helt säkert är en lögn? Borde inte Cissi be om ursäkt för att ha ljugit? Utveckla gärna hur du tänker i en allmän kontext. Ska vi tro på lögner pga lögnaren känner på ett visst sätt?
Citera
2019-05-07, 22:09
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:

Tack för att du delar!

Har följt detta ett tag nu och ditt inlägg var ett av de mest intressanta, vill du berätta mer om dina erfarenheter av dem? Vad brukade CW göra allmänt? Sökte hon sig allmänt till kändiskillar och låg runt med dem?
Om hon inte vart drogad och de drog hem till honom så borde hon väl haft i plan att ligga? Sen är det såklart så att det inte betyder att det senare i stunden var vad hon ville och att det utesluter våldtäckt.
Citera
2019-05-07, 23:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Tja, tror du Cissi Wallin är obekant med hur lagen är skriven? Hon har svenska som modersmål och kan googla "förtal" likväl som alla andra. Att man trots det begår en brottslig handling med berått mod, tja, då får man väl ta sitt straff. Har svårt att se "orättvisan" i att en mångmiljonär med medialt och kulturellt kapital döms för ett småbrott som hon uppenbarligen begått och som hon visste att hon begick.

Om Bert Karlsson snattar oxfilé och åker dit, skulle du tycka att det var "orättvist" det också?

Lika ologiskt som att polisen får köra i 200 km/h men jag inte får det. Vad ska jag göra tycker du?

a) Köra 200 km/h och gnälla om att det är "ologiskt" när jag blir av med körkortet?
b) Se till att hålla hastighetsgränsen som alla andra?

Journalister har inte likt poliser när det gäller våldsanvändning och blåljuskörning extra befogenheter att skriva saker privatpersoner inte har rätt till, utan lyder under samma lagar om förtal.
Citera
2019-05-07, 23:39
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Tack för att du delar!

Har följt detta ett tag nu och ditt inlägg var ett av de mest intressanta, vill du berätta mer om dina erfarenheter av dem? Vad brukade CW göra allmänt? Sökte hon sig allmänt till kändiskillar och låg runt med dem?
Om hon inte vart drogad och de drog hem till honom så borde hon väl haft i plan att ligga? Sen är det såklart så att det inte betyder att det senare i stunden var vad hon ville och att det utesluter våldtäckt.

Som jag skrev så var både Cissi och FV två smarta och kreativa personligheter i nyktert tillstånd. Jag gillade dom båda även om deras sug efter uppmärksamhet i kombo med trasigt själsliv ibland blev för mycket. Båda hade svåra problem med droger vilket är eller var tragiskt eftersom vare sig FV eller Cissi kunde hantera sina 'rus".

När de drog hem till honom så tror jag vare sig Cissi eller FV hade någon 'plan'. Sex eller inte sex är något som bara händer eller inte händer i den världen. I den drogvärld de levde i är inte samtycke något som spelar roll.

Vad som egentligen hände kan man bara spekulera i. Grundtipset är att vare sig Cissi eller FV säkert kunde veta när de vaknade. Det tog ju också uppenbarligen några år innan minnesbilderna föll på plats.

Att Cissi och FV hängde en del efter den här händelsen betyder inte nödvändigtvis att Cissi minns fel men är ändå ngt jag reagerat över.

De ingår inte i mitt umgänge idag men jag kan tänka att det bästa för dessa två personligheter vore att släppa det hela och istället försöka förstå varandra. Vare sig Cissi eller FV kan gå segrande ur detta.
Citera
2019-05-08, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Journalister har inte likt poliser när det gäller våldsanvändning och blåljuskörning extra befogenheter att skriva saker privatpersoner inte har rätt till, utan lyder under samma lagar om förtal.

Samma lagar? Jaha, då kan du väl svara på vem som är ansvarig utgivare för dina inlägg?
Citera
2019-05-08, 15:02
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Samma lagar? Jaha, då kan du väl svara på vem som är ansvarig utgivare för dina inlägg?

Det stämmer att det juridiska ser annorlunda ut och att istället för den som skrivit texten -Wallin här då - så är en ansvarig utgivare ansvarig för eventuellt förtal och om det är ett förtalsbrott avgörs av en jury som märkligt nog inte motiverar sitt domslut. Men det är samma brott och tidningar har ingen rätt att förtala någon som privatpersoner inte har.
Citera
2019-05-08, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det stämmer att det juridiska ser annorlunda ut och att istället för den som skrivit texten -Wallin här då - så är en ansvarig utgivare ansvarig för eventuellt förtal och om det är ett förtalsbrott avgörs av en jury som märkligt nog inte motiverar sitt domslut. Men det är samma brott och tidningar har ingen rätt att förtala någon som privatpersoner inte har.

Så, du hade alltså fel om att det är samma lagar. Bra, då har vi rett ut det.

Varför ska man tycka synd om nån som med berått mod bryter välkända och lätt lästa lagar, förresten? Ska vi tycka synd om Bert Karlsson om han snattar, som sagt?
Citera
2019-05-08, 15:32
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Så, du hade alltså fel om att det är samma lagar. Bra, då har vi rett ut det.

Varför ska man tycka synd om nån som med berått mod bryter välkända och lätt lästa lagar, förresten? Ska vi tycka synd om Bert Karlsson om han snattar, som sagt?

Nej, det är samma lagar om förtal, det är formen på rättsprocessen och vem som är ansvarig som skiljer sig åt. Poängen är att Expressen inte har större rätt att skriva om Virtanen med namn än Cissi Wallin.

I praktiken kan de ändå få det då likhet inför lagen inte råder pga hur systemet ser ut, men så bör det förstås inte vara i princip. I så måtto har du rätt, men det är inte samma sak som att polisen har extra befogenheter som inte privatpersoner har.

Det är i själva verket extremt viktigt att sådana särrättigheter inför lagen för utvalda medier inte uppstår, och det finns starka varningssignaler i Sverige på att det håller på att utformas av politiker och medieägare i symbios.

Alltså är det viktigt att om Expressen kan namnge Virtanen utan att det anses som förtal bör Wallin också kunna göra det.
Citera
2019-05-09, 00:31
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Som jag skrev så var både Cissi och FV två smarta och kreativa personligheter i nyktert tillstånd. Jag gillade dom båda även om deras sug efter uppmärksamhet i kombo med trasigt själsliv ibland blev för mycket. Båda hade svåra problem med droger vilket är eller var tragiskt eftersom vare sig FV eller Cissi kunde hantera sina 'rus".

När de drog hem till honom så tror jag vare sig Cissi eller FV hade någon 'plan'. Sex eller inte sex är något som bara händer eller inte händer i den världen. I den drogvärld de levde i är inte samtycke något som spelar roll.

Vad som egentligen hände kan man bara spekulera i. Grundtipset är att vare sig Cissi eller FV säkert kunde veta när de vaknade. Det tog ju också uppenbarligen några år innan minnesbilderna föll på plats.

Att Cissi och FV hängde en del efter den här händelsen betyder inte nödvändigtvis att Cissi minns fel men är ändå ngt jag reagerat över.

De ingår inte i mitt umgänge idag men jag kan tänka att det bästa för dessa två personligheter vore att släppa det hela och istället försöka förstå varandra. Vare sig Cissi eller FV kan gå segrande ur detta.

Du verkar va en klok person med insikter i dramat. Fortsätt gärna skriv i tråden om utecklingen.

Det jag tycker är intressant med det här fallet är mer dess påverkan på metoo, feminismen, instagrampolitik etc.
Citera
2019-05-09, 00:47
Medlem
Det är bara att duka upp popcornen och invänta Cissi reaktion på att Virtanen och hans bok ska närvara och diskuteras på Publicistklubben de 13 maj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in