Citat:
Ursprungligen postat av
Habakuck
Väl formulerat. Den vulgärfeministiska rörelsens egna, interna ideologiska motsättningar framkallar närmast nåt slags hjärnkramper hos sina följare. "Män" är dåliga, men samtidigt är ju könet en social konstruktion, så vem är egentligen en "man"?
Man ska ha tolkningsföreträde, och då gäller det att man är ett offer, alltså måste man leta med ljus och lykta efter orsaker att vara kränkt. När man är en stormrik helvit nyrik överklasskärring som Cissi, så gäller det att bli kränkt å andras vägnar. Man måste sitta och älta andras oförrätter, vilket är ett ideologiskt krav, fast antagligen ganska skadligt för psyket. Eller så får man leta upp grejer som är decennier gamla.
Osv osv.
Förr fanns inte sociala medier, men jag börjar tänka på 60-talskommunismen. De hade krav på självkritik, bildade sekter och attackerade friskt varandra i olika splittringar. De brann också mer eller mindre ut efter några intensiva år.
Den frågan CW och andra instagram-radikala-feminister borde ställa sig är: den sociala konstruktionen av vad? Det finns ett tankefel här; själva ansatsen i sig bygger ju på att det finns en grund (som antagligen stavas b.i.o.l.o.g.i.), men om detta är en social konstruktion vad finns bakom denna? Givetvis spelar sociala faktorer en väsentlig roll, tillsammans med biologiska som jag tror är mer fundamentala, men eftersom biologi förkastas helt, är det legitimt att fråga sig vad denna sociala konstruktion egentligen bygger på?
Särartsfeminister har mycket enklare att parera denna slags kritik eftersom där finns en öppenhet inför att biologi påverkar beteenden; hormoner såsom testosteron och östrogen är svårt att avfärda som sociala konstruktioner- att det finns ett samband mellan förstnämnda hormon och en benägenhet till våldsamhet är väl mer eller mindre klarlagt. Och jag tycker mig se att särartsfeministerna så smått börjar finna sin röst i det offentliga samtalet (tänker på della q bla) och möjligheten finns att detta kommer att förgöra den skadliga feminism som kidnappat feminismen på Instagram - då jag tror de flesta i Sverige faktiskt vurmar för en mer moderat feminism.