Uppdatering av tidigare post (2010-11-14, 02:01):
Fick svar efter ett dygn från Anonine med följande i sammanfattning:
Dribblet med e-postkonton:
När det gäller märkligheterna med mailen förnekade de att de ändrat något och att de inte kunde se att jag hade något annat e-postkonto kopplad till dem.
Nu har jag ju all mail sparad med all konversation mellan Anonine och mig från det kontot (som de säger att jag inte har hos dem) och påpekade det men har inte fått någon mer respons ang. detta.
Märkligt och rätt oprofessionellt enligt mig. Vare sig det är så att de bara förnekar det eller om det faktiskt är så att mitt konto verkligen förkommit.
Att man numer som kund inte kan ändra sin e-postadress själv via sitt eget konto på Anonine säger supporten beror på att det varit för lätt att stjäla kunders konton hos dem. Någon fix för detta verkar inte vara planerad på min fråga om detta.
Anslutningsproblemen:
Jag ansluter alltså till nätet med router. En Netgear DG834 v4.
Använder Comodo som brandvägg.
Kör XP Pro SP3.
Anonine hänvisade till det som redan står i FAQ - öppna portar, brandväggar, etc.
Jag har ju gjort allt det.
Kunde konstatera att min uppkoppling inte fungerade oavsett öppnade portar i router eller brandvägg - eller om jag helt stängde ner brandväggen.
Mjukvaran (OpenVPN och dess config- och certifieringsfiler) avinstallerades och lades in på nytt - med samma nedslående resultat.
Beslöt att ta bort routern helt och ansluta med ett gammalt bredbandsmodem jag hade liggande och med brandväggen på som vanligt.
Då fungerade det.
Det var alltså i routern problemet låg.
Men varför - jag hade ju gjort alla inställningar enligt deras guider och FAQ?
Mailade Anonine igen med den frågan och bifogade alla loggar som jag sparat för varje anslutningsförsök.
Fick ett svar med en länk till (
OpenVPN).
Läste igenom och fick inte mycket nytta av det.
Bestämde mig istället för att uppgradera mitt firmware från det näst senaste till det senaste (kan ju i alla fall inte försämra möjligheterna och dessutom tyckte jag mig trots allt se en viss koppling till länken ovan som Anonine skickade [kolla tredje punkten där] och vad det står att det nya firmwaret skall fixa [kolla punkt 2 på
Netgear]).
Resultat: Anslutningen lyckades nu även med routern (brandväggen på som vanligt).
Utvärdering:
- Anonines support svarar på frågor med c:a ett dygns fördröjning denna gång, men i det här fallet var det innehållsmässiga inte till någon större hjälp.
- För dig med router som gjort allt som står i FAQ och guiderna kan det eventuellt vara värt att kolla vilket firmware du har och uppdatera till senaste.
Angående anslutning till Demonoid som frågats om här nyligen:
Jag hade inga problem att ansluta.
Nedladdningshastighet:
Min redan blygsamma ned- och uppladdningskapacitet försämras ytterligare, men då den redan är rätt låg (aldrig mer än 1 Mb ner) är det i faktiska tal inte något jätteproblem just nu - även om jag skulle uppskatta om det inte blev någon skillnad alls.
Vore mycket intressant att göra jämförelser med den VPN-tjänst som Flashback levererar och som enligt vad som finns att läsa om tjänsten inte skall ha någon påverkan på ned- eller uppladdningshastigheten.
Avbrott i uppkoppling med OpenVPN:
När det gäller problem med oavsiktliga avbrott i uppkopplingen med OpenVPN vill jag rekommendera ett besök på
CheckMyTorrent
Läs igenom FAQ:en. Där finns det mesta man behöver.
/gwtw