2010-11-17, 15:19
Medlem
LongJohnJohnsons avatar
Kommer Anonine att påverkas av det nya datalagringsdirektivet med lagändringarna som ska träda i kraft vid halvårsskiftet nästa år?
Citera
2010-11-17, 15:28
Medlem
millekillens avatar
svar : JA
Citera
2010-11-17, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av millekillen
svar : JA
- vilket, om jag förstår det rätt, också gör det extra viktigt att den e-postadress som man angett hos Anonine inte kan förknippas med den egna maskinens IP.

D.v.s. om någon med befogenhet skulle spåra vilka IP adresser som haft tillgång till exempelvis ett visst konto - säg "kalle at hotmail.com" som denne någon alltså genom de nya direktivet fått möjlighet att hämta från Anonine samt spåra hos Hotmail - så bör man som kund hos Anonine se till att det är ett konto man endast loggar in på via sin VPN. Något som faktiskt är rätt lätt att glömma bort - så vitt man inte alltid använder sin VPN.

Det är därför också önskvärt att man på ett snabbt och enkelt sett kan ändra sin e-post hos Anonine, vilket alltså i nuläget inte är fallet som nämnts i föregående inlägg.
Citera
2010-11-18, 20:37
Medlem
Blokkets avatar
Har precis installerat och kört igång Anonine, det dyker upp som ett till nätverk utan internetåtkomst. Är det nåt mer jag ska göra eller är det bara att tanka på?

Såg även att det var dumt att jag reggat en epost som kan kopplas till mig. Hoppas de löser detta
Citera
2010-11-19, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blokket
Såg även att det var dumt att jag reggat en epost som kan kopplas till mig. Hoppas de löser detta

Jag tycker du skall maila dem snarast för att lösa det.
Saknar du möjligheten att själv byta e-post via ditt Anonine-konto, tycker jag du bör tala om det för dem. De är ju först när man hör av sig som de får ett incitament att förändra.

Citat:
Har precis installerat och kört igång Anonine, det dyker upp som ett till nätverk utan internetåtkomst. Är det nåt mer jag ska göra eller är det bara att tanka på?

Man bör nog läsa på lite för att inte gå på onödiga minor. Det finns massor på nätet.
En som, i mitt tycke, tar upp det mest väsentliga på ett hyfsat enkelt sätt är Check VPN.
Ladda hem VPN-check-filen och läs igenom FAQ:en. Det kommer att spara dig en massa potentiellt oanade obehag.

/gwtw
Citera
2010-11-19, 19:32
Medlem
Blokkets avatar
CheckVPN visar samma IP som anonine, antar att allt är som det ska? Och vad betyder UDP?

Sen tankar jag bara i ca 2mb/s borde det inte va mer med en 100 lina?
Citera
2010-11-19, 21:24
Medlem
a-has avatar
Citat:
Funderar också på att köpa det här. Angående eposten så bör det väl rimligen inte vara svårare än att man använder en gratis vpn och skapar en ny epostadress, som man sedan registrerar hos Anonine. Borde väl funka, eller?
Citera
2010-11-19, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-ha
Funderar också på att köpa det här. Angående eposten så bör det väl rimligen inte vara svårare än att man använder en gratis vpn och skapar en ny epostadress, som man sedan registrerar hos Anonine. Borde väl funka, eller?

Ja. Eller så ändrar man e-posten direkt efter registrering hos Anonine (men då får man, som det just fungerar hos Anonine, be dem att göra det åt sig alltså...)
Citera
2010-11-19, 23:43
Medlem
harrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gwtw
Ja. Eller så ändrar man e-posten direkt efter registrering hos Anonine (men då får man, som det just fungerar hos Anonine, be dem att göra det åt sig alltså...)
Annars kan man gå till närmaste bibliotek eller annat ställe med datorer som vem som helst kan använda och registrerar en e-post. Fungerar
Citera
2010-11-23, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harring
Annars kan man gå till närmaste bibliotek eller annat ställe med datorer som vem som helst kan använda och registrerar en e-post. Fungerar
Mycket bra idé, inte minst då den samtidig erbjuder lagom dästa datorhäckar några minuters motion av dödfläsket - bor man inte mitt i stan kanske man på vägen mellan burk och burk får i sig en smula mindre begagnat syre oxå.

Ang. obehagliga avbrott i VPN-uppkopplingen:

För PPTP kan nog VPNetMon som nämns i FAQ:en på Check-VPN vara vettig. Tror dock inte den är avsedd för OpenVPN, så långt jag kunnat läsa och testa mig till.

Har man OpenVPN och inte vill lägga ned tid på att koda i "netstat -R" är VPNCheck ett skapligt alternativ, som jag tror nämnts tidigare här i tråden.
Testade själv för min OpenVPN. Fungerar.
Senast redigerad av gwtw 2010-11-23 kl. 18:41.
Citera
2010-11-23, 19:06
Medlem
Labiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gwtw
Mycket bra idé, inte minst då den samtidig erbjuder lagom dästa datorhäckar några minuters motion av dödfläsket - bor man inte mitt i stan kanske man på vägen mellan burk och burk får i sig en smula mindre begagnat syre oxå.

Ang. obehagliga avbrott i VPN-uppkopplingen:

För PPTP kan nog VPNetMon som nämns i FAQ:en på Check-VPN vara vettig. Tror dock inte den är avsedd för OpenVPN, så långt jag kunnat läsa och testa mig till.

Har man OpenVPN och inte vill lägga ned tid på att koda i "netstat -R" är VPNCheck ett skapligt alternativ, som jag tror nämnts tidigare här i tråden.
Testade själv för min OpenVPN. Fungerar.

Jag har OpenVPN och kör med VPNetMon, hittills har det funkat fint.
Citera
2010-11-23, 22:37
Medlem
undrar om nån med anonines openvpn tjänst kan skicka anonines dns server då den automatiskt använder min isp's i ubuntu 10.10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in