2021-07-25, 12:03
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Är inte det närmaste vi kommer ”orientalist”? Men det begreppet undviks i dag eftersom det buntar samman väldigt disparata kulturer och dessutom drar en tveksam skarp gräns mellan occident och orient.

En orientalist är väl normalt en som studerar (eller lär ut) orientaliska språk och kulturer på ett organiserat sätt vid något bättre universitet. Och det brukar inte omfatta östasiatiska språk.
Citera
2021-07-25, 12:54
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
En orientalist är väl normalt en som studerar (eller lär ut) orientaliska språk och kulturer på ett organiserat sätt vid något bättre universitet. Och det brukar inte omfatta östasiatiska språk.
I strikt bemärkelse är det ju så, men man kan väl vidga begreppet ”orientalist” till samma bredd som ”orientalism” har? Orientalism är inte bara akademisk forskning om österlandet (även om termen i dag är ifrågasatt), utan betecknar också den vurm som tidigare seklers konstnärer uppvisade för den Andres kultur. I den meningen var Mozart ”orientalist” (t ex i sista satsen av KV 331), liksom de många målare som skildrade den exotiska orienten och dess föregivna mystik.
Citera
2021-07-25, 13:47
Medlem
Soterns avatar
En kanske dum fråga men vad betyder tecknet [...] i en text?
Citera
2021-07-25, 14:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
En kanske dum fråga men vad betyder tecknet [...] i en text?

Att det finns en fortsättning som inte återges.
Citera
2021-07-25, 14:14
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att det finns en fortsättning som inte återges.

Okej, jag misstänkte det. Tack för svar.
Citera
2021-07-26, 13:48
Medlem
HeltKlarts avatar
Namne?

Jag har blivit lärd att namne, det är en som delar samma för- och efternamn med någon. Nu på senare tid verkar dock somliga använda det om personer med bara samma förnamn (märker det oftast inom vissa grenar av journalistiken).

Om nu två personer heter lika som varann i för- och efternamn är det ju bra att framhäva det genom att använda ordet namne. Dels för att det kan ha en viss fascination, men åtminstone för att undvika missförstånd. Men att hålla på och göra en grej av att två råkar ha samma förnamn, som ju är rätt vanligt ändå, vad är det för trams? Blir bara till ett irritationsmoment, för det är liksom inte ens nämnvärt.

Någon som vet hur det ligger till? Stämmer inte det jag lärt mig (och svenska språket därmed behöver revideras på denna punkt för att ställa allt till rätta), eller är min uppfattning korrekt och det bara är en del journalister m.fl. som skriver lite (s)larvigt?
Citera
2021-07-26, 13:52
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltKlart
Jag har blivit lärd att namne, det är en som delar samma för- och efternamn med någon. Nu på senare tid verkar dock somliga använda det om personer med bara samma förnamn (märker det oftast inom vissa grenar av journalistiken).

Om nu två personer heter lika som varann i för- och efternamn är det ju bra att framhäva det genom att använda ordet namne. Dels för att det kan ha en viss fascination, men åtminstone för att undvika missförstånd. Men att hålla på och göra en grej av att två råkar ha samma förnamn, som ju är rätt vanligt ändå, vad är det för trams? Blir bara till ett irritationsmoment, för det är liksom inte ens nämnvärt.

Någon som vet hur det ligger till? Stämmer inte det jag lärt mig (och svenska språket därmed behöver revideras på denna punkt för att ställa allt till rätta), eller är min uppfattning korrekt och det bara är en del journalister m.fl. som skriver lite (s)larvigt?

Det behöver inte vara både för- och efternamn.
Citera
2021-07-26, 13:59
Medlem
Nog en dum fråga.

Kan jag använda Engelskans condensed på samma sätt i Svenska?

"I condensed the information from my....."

"Jag kondenserade informationen från..."

Finns kanske bättre ord att använda?
Citera
2021-07-26, 14:07
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Då har du blivit lärd fel. Det räcker med förnamn för att vara namne.
Citera
2021-07-26, 15:16
Medlem
HeltKlarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det behöver inte vara både för- och efternamn.
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Då har du blivit lärd fel. Det räcker med förnamn för att vara namne.
Ok. Hittade inget när jag sökte tidigare (därav denna tråd) så jag kikade runt lite igen och enligt vad jag hittar nu ska för- och efternamn helst vara desamma. Så jag verkar i alla fall inte vara helt fel ute. Men inte undra på att det blir förvirrande med en så slapp definition... Har den alltid varit så eller kan den ha ändrats till det sen efter jag fick lära mig ordet?

Den förtydligande funktionen med benämningen försvinner ju om man får använda den även om personer med bara samma förnamn.
Citera
2021-07-26, 15:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ok. Hittade inget när jag sökte tidigare (därav denna tråd) så jag kikade runt lite igen och enligt vad jag hittar nu ska för- och efternamn helst vara desamma. Så jag verkar i alla fall inte vara helt fel ute. Men inte undra på att det blir förvirrande med en så slapp definition... Har den alltid varit så eller kan den ha ändrats till det sen efter jag fick lära mig ordet?

Den förtydligande funktionen med benämningen försvinner ju om man får använda den även om personer med bara samma förnamn.

Belagt sedan 1500-talet med betydelsen: person med samma förnamn eller efternamn som en annan person - (Svensk Ordbok).
Senast redigerad av HerrGickhan 2021-07-26 kl. 15:30.
Citera
2021-07-26, 15:47
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Nog en dum fråga.

Kan jag använda Engelskans condensed på samma sätt i Svenska?

"I condensed the information from my....."

"Jag kondenserade informationen från..."

Finns kanske bättre ord att använda?

Kondensera är huvudsakligen ett fysikaliskt begrepp i svenskan.

”Jag sammanfattade i korthet innehållet i rapporten.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in