2026-05-15, 15:34
Medlem
Vad kallas locket på en elbil som du öppnar för att stoppa in laddkabeln?
Heter det laddlock? Tanklock är ju helt fel då man inte kan tanka en elbil.
Citera
2026-05-15, 17:59
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz

Laddlock gungerar säkert. Annars kör så som jag gör med alla svåra ord där jag säger "den här grejen, du vet, som man bla bla". Då förstår oftast alla oavsett vilket ord det gäller.
Citera
2026-05-15, 18:02
Medlem
TheSamePersons avatar
Varför eller därför eller fungerar båda?

Jag brukar alltid skriva "jag vill därför här och nu göra det klart att bla bla" (till exempel alltså)

Men på sistone tycker jag mig läsa en hel del människor skriva istället såhär

"... varför vill jag uppmana dig att ta kontakt med X" (också ett exempel bara)

Fungerar båda eller är ett av dem fel?
Citera
2026-05-16, 03:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Lucka eller lock. Du laddar ju inte bilen i locket utan i uttaget under locket.
OK då, intaget.
Citera
2026-05-16, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Laddlock gungerar säkert. Annars kör så som jag gör med alla svåra ord där jag säger "den här grejen, du vet, som man bla bla". Då förstår oftast alla oavsett vilket ord det gäller.
Laddkontaktlucka borde logiken döpa den till. Exempelvis såg jag någon beskriva Skodas lösning att förvara isskrapan som "sitter i tanklocksluckan" på bilarna med förbränningsmotor.

Oavsett bilens drivmetod finns ett yttre lock som täcker, aerodynamiskt, estetiskt. Det var länge sedan tankens förlängningsrör slutade med det runda locket som synlig ändpunkt i själva karosskiktet, och byttes mot en dold bakom lock. Bortsett utseendet också svårare att stjäla bränsle.

Undantag finns fortfarande där grisdyra sportbilar har ett runt lock av metall synligt "utanpå" som en nostalgisk vink till gamla tävlingsbilar. Den som har råd med en Singer DLS kan ju bekräfta om den går raka vägen ner i tanken utan inre ytterligare lock.

Arbetsfordon och lastbilar kanske fortfarande alla har exponerad tank och lock.
Citera
2026-05-16, 10:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Varför eller därför eller fungerar båda?

Jag brukar alltid skriva "jag vill därför här och nu göra det klart att bla bla" (till exempel alltså)

Men på sistone tycker jag mig läsa en hel del människor skriva istället såhär

"... varför vill jag uppmana dig att ta kontakt med X" (också ett exempel bara)

Fungerar båda eller är ett av dem fel?
Det finns två konstruktioner, en med därför och en med varför som båda fungerar. Men de har olika stilvärde och din konstruktion med varför har fel ordföljd. Man får ta med lite mera text för att göra det tydligt.

Jag är hungrig. Därför vill jag att du ger mig mat (observera att det blir två meningar) är det stilmässigt mest neutrala i dagens språkmiljö.

Jag är hungrig, varför jag vill att du ger mig mat (observera ordningen på de fetade orden) är mer formellt och lite ålderdomligare.

Båda två är alltså korrekt språk om man har rätt ordföljd och meningsindelning, men du klarar dig bra med att bara använda "därför-varianten."
Citera
2026-05-16, 11:01
Medlem
Citat:

På min heter det laddlucka/laddninslucka. Kollade precis att båda termerna nämns i bilens menyer och elektroniska handbok.
Citera
2026-05-16, 11:09
Medlem
Citat:
Kikade på olika mobilabonnemang och minsann håller inte begreppsförvirringen på att smyga sig in och skifta mening även här: både operatörer, tjänsteleverantörer och, vill jag minnas även på musikfestival, heter det att man kan tanka sin mobil. Så nog tycker somliga att själva fyllandet av något elektriskt är en tankning. Ordböckerna är fortfarande inne på att det är (flytande) bränsle, men ingenting får vara för evigt hugget i sten.
Citera
2026-05-16, 11:38
Medlem
Kollade upp ordet "vril". SO säger att det är "dialektalt, knotig utväxt på träd". Vad heter det icke-dialektala ordet då?
Citera
2026-05-16, 13:01
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det finns två konstruktioner, en med därför och en med varför som båda fungerar. Men de har olika stilvärde och din konstruktion med varför har fel ordföljd. Man får ta med lite mera text för att göra det tydligt.

Jag är hungrig. Därför vill jag att du ger mig mat (observera att det blir två meningar) är det stilmässigt mest neutrala i dagens språkmiljö.

Jag är hungrig, varför jag vill att du ger mig mat (observera ordningen på de fetade orden) är mer formellt och lite ålderdomligare.

Båda två är alltså korrekt språk om man har rätt ordföljd och meningsindelning, men du klarar dig bra med att bara använda "därför-varianten."

Tack. Ja, det stämmer att jag hade fel ordföljd när jag nu gick tillbaka och läste vad jag hade läst.
Citera
2026-05-16, 16:55
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Vari ligger skillnaden mellan fraserna ”Kom ihåg det” och ”Kom det ihåg”.

Båda är imperativ.

Det verkar som om det senare används när man vill läxa upp någon.
Citera
2026-05-16, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Vari ligger skillnaden mellan fraserna ”Kom ihåg det” och ”Kom det ihåg”.

Båda är imperativ.

Det verkar som om det senare används när man vill läxa upp någon.

"Kom det i hog!" har jag sett in en Strinberg-text och "kom det ihåg" in en dikt av Runeberg.
Senast redigerad av KarlXVII 2026-05-16 kl. 17:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in